Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

visdomtann som vokser


tralala111

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mange som får visdomstenner som ikke merker noe til dem annet enn at tannlegen maser om at du må bruke flere tusenlapper på å fjerne dem.

 

Mens andre får problemer med at det blir for trangt der den vokser og at den eventuellt dytter alle de andre tennene lenger framover så du får problemer med at fortenner krysser hverandre, eller infeksjoner, smerter og lignende. Problemet ofte med visdomstenner som har vokst litt ut er at de ikke er så lett å pusse, og når de begynner å bli hullete med årene så blir de smertefulle. Visdomstenner som har sitti i 40 år er mye værre å trekke enn hos folk i 20- årene.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Om tannlegen sier så, så fjern de. Jeg trakk nylig en visdomstann, pga. den voksta vannrett, i retning de andre tennene. Det var allerede oppstått en lekkasje (venta 1 år i kø.......operasjon dette), noe som kan føre til tannråte. Operasjonen var ikke vond, vondt etterpå da, men forventa verre egentlig. Gikk på smertestillende de første dagene etterpå. Det jeg syntes var verst var alle såra,faktisk, pga. munnskyllevann (Hextril) og hard behandling når de tok den ut (satt veldig hardt)....

Lenke til kommentar
Har fire store visdomstenner som er helt utvokst nå, og tannlegen mener de må ut, til tross for at jeg ikke føler noe ubehag. Har ikke baller til det smertehelvete som vil følge.

måtte selv fjerne en visdomstann,det betød 1 uke uten søvn pga smerter.1-2 ibux tabletter om dagen for å slippe de verste smertene etter den var trukket. fy faen for noe dritt.

Lenke til kommentar

Vil tipse deg om at når tannlegen anbefaler deg å trekke de så gjør for all del det.

Det er vondt som f men etterpå er de vekk og vil aldri plage deg mere.

Slik det er nå er potensialet for tannkjøttbetennelse til stede som følge av at det er vanskelig å komme til for rengjøring bak disse tårnene.

Og har du fått betennelse bak der så må betennelsen bort før tannlegen kan trekke.

Lenke til kommentar
Har fire store visdomstenner som er helt utvokst nå, og tannlegen mener de må ut, til tross for at jeg ikke føler noe ubehag. Har ikke baller til det smertehelvete som vil følge.

Du bør nok trekke de, bare ikke kom for seint til timen :p. Jeg kom litt forseint så han som skulle trekke fikk dårlig tid. Han satt bedøvelsen, 4 stikk/stabb på under 10 sekunder, så var han igang med å trekke etter 1-2 min. Det gjorde sinnsykt vondt under trekkingen fordi bedøvelsen ikke hadde fått tid til å virke.

 

Så sørg for at bedøvelsen virker før han begynner å trekke, si ifra om det at du vil vente minst 10 minutter. Du kan gjerne ta 1 paracet og 1 ibux før du går inn og, så vil det lindre smertene ganske mye. 1 paracet og 1 ibux fungerer mye bedre enn 2 paracet eller 2 ibux.

 

Etterpå så merka jeg ikke noe til smerter iheletatt, hvertfall ikke i forhold til under trekkingen. Tok 1 paracet og 1 ibux for sikkerhetsskyld før bedøvelsen gikk ut, og merka egentlig ikke noe mer til det, bortsett fra noen milde smerter som jeg ikke tenkte over iheletatt.

 

En uke seinere så tok de stinga og veken som de la inn, og det var veldig kurant. Kjente ikke noen ting av at de gjorde det.

 

Kosta ca 750 kr for tanna jeg tok (før 20 år). Etter året du har fyllt 20 år så koster det 3000 kr.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det gratis. Trekkingen ble planlagt av tannlegen min (som fiksa tannregulering) før jeg var fylt 18 år, selv om jeg er noen år over det nå, så husk på det, at det er henvisningstidspunktet som gjelder!

 

I motsetning til ChrML her, så sydde legen min med tråd som løser seg opp av seg selv, så jeg slapp å ta stinga :) 0 stress

Lenke til kommentar
Jeg fikk det gratis. Trekkingen ble planlagt av tannlegen min (som fiksa tannregulering) før jeg var fylt 18 år, selv om jeg er noen år over det nå, så husk på det, at det er henvisningstidspunktet som gjelder!

 

I motsetning til ChrML her, så sydde legen min med tråd som løser seg opp av seg selv, så jeg slapp å ta stinga :) 0 stress

jeg måtte heller ikke ha sting. jeg er så heldig at jeg slipper tannlege utgifter da faren min er tannlege. veldig kjekt for meg;)

Lenke til kommentar

den visdomstanna som jeg har fått vokser på skrått utover, så 2 av hjørnene skjærer seg borti innsiden av kinnet mitt, er som regel ikke noe problem, men merker det av og til.. har ikke tenkt å stikke til tannlegen, der har jeg ikke vært på 3 år. tannlegen skrekken min har tatt overhånd. den dagen jeg havner hos tannlegen er den dagen jeg lider en umennesklig smerte ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...