Gå til innhold

Brukt speilrefleks... ca. 8000,-


Anbefalte innlegg

Tenker å bruka ca. +- 8000kr på kjøp av speilrefleks. Har ikkje hastverk så tenkte eg skulle ta å følje med på bruktmarkedet heilt til eg finner utstyr til ein bra pris.

 

Bruk vil først og fremst være natur og landskapsbilder.

 

Er temmelig nybegynner på speilrefleks... men tenker å kjøpe noko som er relativt bra og eg kan ha ei god stund. Ang. optikk så har eg ingen peiling. Men tenker at eg vil satse på eit godt objektiv til å begynne med som er brukande til det meste...

 

Har forøvrig også tenkt på muligheten om å kjøpe enten eit godt kamerahus eller eit godt objektiv og seinare oppgradere ein av delene. Er ferdig som student nå til sommaren og når eg endelig får inntekt så blir det jo meir rom for å betre fotoutstyret...

 

Men først skulle eg gjerne hatt litt hjelp til å finne ut nøyaktik kva kamerahus og objektiv eg bør kikke etter framover... og kva som kan være ein god pris på desse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etterhvert som tiden går så er du ikke langt unna å få fatt på en brukt Nikon D200 & Nikon 17-55mm f2.8 til 8000kr ++.

 

Hm. Det objektivet var jo relativt dyrt... reknar med at den er av temmelig høg kvalitet. Er tanken her at den kan være brukande til eit event. neste kamerahus???

 

Uansett så er det i alle fall ikkje å oppdriva til den prisen pr. dags dato... fant ein slik pakke til ca. 13000, billigaste d200 4-5000 og objektivet 6-7000... med andre ord litt for kostbart.

 

Gløymte å nevne fotografering av dyr og fuglar i beskrivelse av bruken... Tenker derfor at eg helst bør ha eit objektiv med ein del tele... Fins det noko allround objektiv som strekker seg opp til f.eks. 200mm... eller bør eg heller kjøpe to.. eit f.eks. opp til ca. 50mm eller ca. 70mm og så eit frå ca. 70 til ca. 300mm???

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kjenner bare litt til Nikon. Det er det nok andre merker som gir mer for pengene, men Nikon og Canon er solide merker å bygge videre på. Mine subjektive synse tips:

 

- (Brukt) stativ: 1000-2000,-

- Circular pola filter + step-up ringer: 500,- ?

- Nikon D40X: Brukt hus; 2000,- ??? Eller D80, men da blir det mindre til otikk.

- Mattskive for MF?

- Kjøp optikk for fullformat dersom du har tenkt å beholde den:

kjøp en Nikkor zoom med ikke-så-høy-lysstyrke som går for en slikk og ingenting (eBay). Eksempel 28-75mm 3,5-4,5 som vistnok er optisk bra, kompakt osv går for ca NOK 900. Dette gir deg riktignok normal til svak tele på DX, og for D40X MF, men hvorfor ha AF til natur/landskap når du skal jobbe langsomt med kamera på stativ?

ev.

en ok vidvinkel med MF (hvorfor ha AF til natur/landskap når du skal jobbe langsomt med kamera på stativ)

ev.

Sjekk uorginale fast brennvidde teler (Tamron, Sigma, ...). Gir bra trening i å bruke slik optkk og kan byttes ut senere.

 

Til dyre/fuglefoto er det ikke dumt med et monopod som kan lages selv, søk etter skrue som passer i kamera (jeg husker ikke dimm på dette). Eller bruk "avløpsrør" stativet som gir bedre topunkts støtte enn vanlig stativ og er nær gratis.

 

Sjekk reviews for optikk:

Bruk Google, eks: Nikkor 28-75 review

Selveste Ken :tease: : http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Rørslett :thumbup: : http://www.naturfotograf.com/index2.html

 

Lykke til, pass deg for alle "ekspertene" her (slik som meg :ermm: )

Lenke til kommentar

Hva med f.eks:

 

Canon 450D m/18-55 IS - ca 4000-4500 brukt

Canon 55-250 IS - ca 1800-2000kr brukt

Velbon Sherpa 600R - 800 kr nytt

Ymse filter, veske, etc for resten.

 

Ingen god pakke om du skal opp på fullformat innen kort tid, men om du skal holde deg til crop kameraer en stund burde det være en fin startpakke.

Lenke til kommentar

Har lest ein del og lurer rett og slett på om eg ikkje berre skal ta å kjøpe eit Nikon D40, 18-55 kit.

 

Viss eg i tillegg f.eks. kjøper eit Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR, så har eg sikkert ein grei kombo til å begynne med, eller?

 

Seinare kan eg jo f.eks. også bytte ut kit-zoomen med eit Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR. Dei to objektiva bør jo kunne følge med over på neste kamerahus...

 

Er dette eit fornuftig valg? Er det andre objektiver eg heller burder vurdert?

Lenke til kommentar

Av nye kamera mener jeg dette er de beste alternativene pt.

 

Dersom du skal gå for Nikon hadde jeg valgt D80 + 18-55 VR til 4600,-

 

Andre gode tilbud er:

Sony A200 til 2800 fra lefdal.

Pentax K100D til 2500 fra Fovi.

 

Når det gjelder Canon 450D mener jeg personlig at det ikke er verdt prisforsjellen kontra 1000D, da ville jeg heller lagt i litt ekstra og gått for 40D.

 

Olympus har ofte hatt godt priset dobbelt kit, i såfall bør E-520 være et godt alternativ.

 

På bruktmarkedet ville jeg kikket etter Canon 30D/40D, Nikon D80/D200, Sony A700, Pentax K10D/K20D, Samsung GX-10/GX-20.

 

Primært ville jeg koblet kameraet sammen med Tamron 17-50 f2,8 faktisk hadde jeg valgt kamerahus utfra pris slik at jeg fikk råd til Tammyen. Rett og slett fordi dette objektivet høyst sannsynlig vil ha lengre levetid og brukstid enn kamera du vil kjøpe. Dersom du vil ha et allround objektiv kan du gå for Tamron 18-250 eller 18-270. Går du for 17-50 kan du kombinere det med Tamron 70-300

Lenke til kommentar

Hei du,

 

Du kan få et godt, nytt sett som dekker det du vil få til. F.eks. Olympus E-520 + 14-42 til 4000 kr, og 3000 kr ekstra for 70-300'en. Da har du 1000 tilovers til minnekort, bag og polafilter til 14-42'ern.

 

Men såklart, det du _egentlig_ vil ha til dyrefotograferingen er jo 50-200 f/2.8-f/3.5 til 6000 kr.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...