Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Vet noen om programmer til Mac som gjør det enklere å skrive kjemi? NO3^-  er ikke særlig ryddig   :p

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Når oppgaven spør "hva slags påvisningsreaksjon ble benyttet?", skal jeg bare svare hva jeg gjorde for å finne ut hvilket ion det var i løsningen?

 

Og når jeg skal skrive reaksjonslikningen, hvordan skal jeg tenke da?

Feks hvor jeg blandet analyseoppløsning (hvordan kommer den inn i reaksjonslikningen??) med 6M HNO3 og 0,5 M BaCl2....

Lenke til kommentar

Kanskje litt i grenseland mellom rettskriving og kjemi, men leste ordet "Kulloksid" i en VG-artikkel, som fikk meg til å lure på om det egentlig er et begrep som er greit å bruke? Vet de skriver det slik på svensk, men har aldri hørt noe annet enn karbondioksid blitt brukt i Norge.

Lenke til kommentar

Kanskje litt i grenseland mellom rettskriving og kjemi, men leste ordet "Kulloksid" i en VG-artikkel, som fikk meg til å lure på om det egentlig er et begrep som er greit å bruke? Vet de skriver det slik på svensk, men har aldri hørt noe annet enn karbondioksid blitt brukt i Norge.

 

ikke greit...

Lenke til kommentar

Når oppgaven spør "hva slags påvisningsreaksjon ble benyttet?", skal jeg bare svare hva jeg gjorde for å finne ut hvilket ion det var i løsningen?

 

Og når jeg skal skrive reaksjonslikningen, hvordan skal jeg tenke da?

Feks hvor jeg blandet analyseoppløsning (hvordan kommer den inn i reaksjonslikningen??) med 6M HNO3 og 0,5 M BaCl2....

 

Det første du må gjøre er å finne ut alt av hvilke stoffer du hadde i reaksjonen. Du hadde BaCl2, HNO3 (kan kanskje bare skrive denne som H+), kanskje vann? Du brukte magnesiastav, altså Mg2+? 

Hva slags reaksjon var dette? Syre-base, fellingsreaksjon, kompleksdannelse, redoksreaksjon?

Endret av JegErSliten
Lenke til kommentar

Sliter litt med en sak her. 

 

1. Vil en blanding av 60 mL 0,10 mol/L CH3COOH og 50 mL 0,15 mol/L NaOH lage buffer? 

 

Mitt resonnement: NaOH blir i overskudd, all CH3COOH reagerer og vi får derfor ingen buffer. 

 

 

2. En løsning av 60 mL 0,10 mol/L HCl der det er oppløst 5,0 g NH4Cl(s), blir det buffer her? 

Mitt resonnement: Nei, det dannes ingen korr. syre/base-par.. 

 

Er jeg på jordet?

Lenke til kommentar

Sliter litt med en sak her. 

 

1. Vil en blanding av 60 mL 0,10 mol/L CH3COOH og 50 mL 0,15 mol/L NaOH lage buffer? 

 

Mitt resonnement: NaOH blir i overskudd, all CH3COOH reagerer og vi får derfor ingen buffer. 

 

 

2. En løsning av 60 mL 0,10 mol/L HCl der det er oppløst 5,0 g NH4Cl(s), blir det buffer her? 

Mitt resonnement: Nei, det dannes ingen korr. syre/base-par.. 

 

Er jeg på jordet?

 

begge er korrekte

Lenke til kommentar

Hei, noen som kan hjelpe meg dette spørsmålet? I hintet står det at man skal finne varmemengden Q, men skjønner ikke hvordan man kan gjøre dette uten å få vite temperaturendringen.

 

"Finn Q når 5 mol H2O(g) omdannes til H2O(l)"

Lenke til kommentar

Hei, noen som kan hjelpe meg dette spørsmålet? I hintet står det at man skal finne varmemengden Q, men skjønner ikke hvordan man kan gjøre dette uten å få vite temperaturendringen.

 

"Finn Q når 5 mol H2O(g) omdannes til H2O(l)"

 

Om det ikke er nevnt noe om temperatur kan du anta at du holder deg på 100 grader, og at all varmestrømmen kommer fra selve faseovergangen. Da frigis det mengder av energi, selv om temperaturen holdes konstant. Du kan lese mer om fordampingsvarmen til vann på internett - her vil du også finne noen nøkkeltall du kan bruke i utregningen din. I ditt tilfelle ser du på kondensasjon og ikke fordamping. Verdien for Q vil uansett bli det samme, men fortegnet vil være motsatt i de to tilfellene. Fortegnet forteller deg om du må tilføre eller får ut varme i prosessen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...