Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan kan du ha fått et svar i det hele tatt om du ikke har en tabell? Du er nødt til å slå opp standard dannelsesentalpier for de ulike substansene, og trekke de summerte reaktantene fra de summerte produktene. Husk å kompensere for eventuelle støkiometriske forholdstall.

 

 

Fasit i boken selvsagt.

Takk skal prøve nå, fikk akkurat tabellene tilsendt av læreren min

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Er det noen måte å finne ut om et grunnstoff kan danne flere typer ioner? Jern kan f.eks danne danne to typer ioner. I boka står det at "innskuddsmetaller kan danne flere typer ioner". Er dette en regel som er gjeldende for alle og kun innskuddsmetallene, eller finnes det unntak?

Lenke til kommentar

Det finnes dessverre ikke så alt for mange generelle regler her. Frem til og med gruppe 7 (Mn), så kan innskuddsmetallene ha oksidasjonstall opp til gruppenummeret (Mn kan ha opp til +VII, Cr til +VI etc.), men også lavere verdier. Til høyre for midten av d-blokken er det som oftest +II og +III (og kanskje +I) som er mest stabilt.

 

Du kan også legge merke til et litt interessant fenomen i p-blokken, hvor de tyngste elementene i hovedgruppe 3–5 er stabile både med hovedgruppenummeret som oksidasjonstall (dvs. In som +III, Sb som +V), men også to nummer lavere enn dette (hhv. In som +I og Sb som +III).

Endret av GeO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må i utgangspunktet vite at sulfat er ionet SO42-, ja. Endelsen -at betyr vanligvis at vi har med et eller annet slags oksid-kation å gjøre (eks. nitrat NO3-, fosfat PO43- og så videre). Disse må man vel på en eller annen måte bare lære seg, men det går som oftest ganske greit, siden man gjerne støter på de samme kationene mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette går under Kjemi 1 pensum, men går under faget teknologi og forskningslære

Jeg skal finne ut hvor mye CO2 det blir sluppet ut fra en motor (på en båt) når drivstoffet er dieselolje.

Jeg vet at drivstoffet betår av 86% karbon, og at motoren bruker 1379400 kg på turen

hvor mye CO2 blir sluppet ut?


og det hadde vert flott med en forklaring på hvordan man gjør utregninger siden jeg ikke har kjemi som valgfag :)

Lenke til kommentar
Anta at denne reaksjonslikninga beskriver forbrenninga av dieselolje:
chart?cht=tx&chl=4C_{12}H_{23} + 71O_2 --> 48CO_2 + 46H_2O
m=1379400 kg=1,3794 g fuel => n = m/(12^2+23) = 8,26*10^6 mol fuel
=>
n(CO2) = ( 8,26*10^6 mol)*12 = 9,91*10^7 mol CO2
=>
m(CO2) = n*M = (9,91*10^7 mol)*44 g = 4,36*10^9 g CO2
dvs
4 361217 kg CO2
Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke anta et spesifikt hydrokarbon når vi får karboninnholdet oppgitt. 86 % av 1379400 kg er 1186284 kg, som er massen karbon i drivstoffet som forbrukes. Multiplisert med 44/12 (forholdet mellom molvekten av CO2 og av C, dvs. dette tar høyde for vektøkningen fra oksygen som bindes til karbonet når det dannes CO2) får vi 4349708 kg, som er massen CO2 som slippes ut.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig ionisk binding? Jeg skjønner at det ene atomet gir fra seg ett elektron og det ene tar det til seg, og forskjellene i ladning holder den sammen. Var usikker på om dette var en forenkling, så jeg spurte kjemilæreren i dag og han mente at elektronet blir plassert i en type sp-orbital som bare bevegde seg mest rundt anionet. Dette fullfører jo ikke oktetten for de fleste ioner.

Boka har også sagt at ioner har aldri 100% ione-karakter, men rundt 80% og litt kovalent.

Har gjort en del research på nettet og har funnet at det bare er kationet som forstyrrer orbitalen til anionet, og at dette gir illusjonen av at elektronet er delt mellom de.

 

Kan noen gi meg en grundig forklaring på dette? Er veldig forvirret :s

Lenke til kommentar

Enkelt sagt er det forskjell i elektronegativitet mellom atomene som avgjør bindingens ionekarakter. Dess mer forskjell atomene har i elektronegativitet, dess mer vil elektronene overføres. Derfor kan man snakke om grader av ionisering. Forskjellen mellom kovalent og ionebinding blir egentlig en flytende sak, men for å gjøre ting praktisk har man definert en grense hvor man sier at "elektronegativitetsifferanse på mer enn "så" mye gir en ionebinding." GeO eller Janhaa kan sikkert komme med noe mer presist, men grovt sett er det slik jeg tolker det.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig ionisk binding? Jeg skjønner at det ene atomet gir fra seg ett elektron og det ene tar det til seg, og forskjellene i ladning holder den sammen. Var usikker på om dette var en forenkling, så jeg spurte kjemilæreren i dag og han mente at elektronet blir plassert i en type sp-orbital som bare bevegde seg mest rundt anionet. Dette fullfører jo ikke oktetten for de fleste ioner.

Boka har også sagt at ioner har aldri 100% ione-karakter, men rundt 80% og litt kovalent.

Har gjort en del research på nettet og har funnet at det bare er kationet som forstyrrer orbitalen til anionet, og at dette gir illusjonen av at elektronet er delt mellom de.

 

Det er en forenkling, ja. Hvis bindingen hadde hatt 100 % ionisk karakter, kunne vi sagt at elektronene ble overført fra det ene atomets atomorbitaler til det andres, men i virkeligheten skjer ikke dette fullstendig, slik du også antyder. Som -sebastian- skriver, så er overgangen fra kovalent til ionisk binding helt flytende, og denne grensen på 1,7 i elektronegativitetsdifferanse er høyst veiledende, men kan være en grei tommelfingerregel.

 

Hvis man skal komme med en mer nøyaktig beskrivelse, må man ty til molekylorbitalteori. Kort sagt går dette ut på at i stedet for å tenke seg at elektronene befinner seg i atomorbitaler som tilhører de enkelte atomene, så dannes det molekylorbitaler som strekker seg over hele molekylet. Molekylorbitalene kan man tenke seg at ser ut som en blanding av atomorbitaler som «flyter sammen» dersom det er en kovalent binding, eller de kan ligne mest på atomorbitalene til det ene atomet hvis det er en polar eller ionisk binding. Hvis en molekylorbital ligner mest på atomorbitalene til det ene atomet, tilsvarer dette at elektronene i denne orbitalen er lokalisert hovedsakelig på dette atomet. Denne modellen gir mulighet for at elektronene kan være fullstendig delt mellom atomene i en forbindelse, eller de kan være lokalisert mer eller mindre på ett av atomene (det mest elektronegative).

 

Har ikke lest gjennom den, men Wikipedia-artikkelen Molecular orbital theory er nok et greit sted å starte for mer info om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye energi blir utviklet når 6,0 g karbon forbrenner fullstendig i reaksjonen:

C(s)+O2(g) --> CO2(g), Delta H= -393,5 kJ

 

 

Svaret skal bli 197 kJ

 

 

Takk på forhånd!

 

Entalpiendringen på -393,5 kJ er per mol karbon, så det er bare å multiplisere dette tallet med antall mol karbon som forbrenner.

Lenke til kommentar

Tror dette går under Kjemi 1 pensum, men går under faget teknologi og forskningslære

 

Jeg skal finne ut hvor mye CO2 det blir sluppet ut fra en motor (på en båt) når drivstoffet er dieselolje.

 

Jeg vet at drivstoffet betår av 86% karbon, og at motoren bruker 1379400 kg på turen

 

hvor mye CO2 blir sluppet ut?

 

 

og det hadde vert flott med en forklaring på hvordan man gjør utregninger siden jeg ikke har kjemi som valgfag :)

 

 

Jeg lurte på om dette er riktig, eller om jeg må gjøre noe på en annen måte: (brukt litt andre tall i utregningen) -trykk på bildet for å forstørre

post-209783-0-12640900-1390212111_thumb.png

Endret av Hardgamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...