Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan få en lærer sparket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har tidligere jobbet som lærer og problemet du tar opp er virkelig et stort problem i norske skoler. Jeg har selv jobbet sammen med lærere slik du beskriver og du har helt rett, de hører ikke hjemme på skolen. Problemet er at apparatet rundt dem er stort og tungt, og det er ikke lett for elever å bli hørt. Lærerne verner om hverandre.

 

Gruppen på facebook må du fjerne umiddelbart da det kun vil bli bråk og "ukosligheter" av dette. Ingen er tjent med noe slikt. Dere som elever bør også prøve å fremstå saklige i en slik sak, og det gjør dere ikke med en slik facebook-gruppe.

 

Det beste dere kan gjøre er å gå til den aktuelle læreren som er problemet og fortelle han/henne på en voksen og saklig måte hva som er problemet, og hvorfor dette er et problem.

Kan han/hun endre oppførselen sin, eller kanskje dere også må endre dere litt? Slike saker har nemlig alltid to sider, og noen ganger kan man bli overrasket over hva en saklig samtale kan gjøre.

 

For å avslutte med en liten solskinnshistorie:

Som lærer kom en annen lærer bort til meg og spurte om jeg hadde litt tid. Selvfølgelig hadde jeg det, svarte jeg. Han hadde nemlig blitt oppsøkt av elevenes tillitsvalgte som hadde fortalt han at elevene på skolen hadde problemer med han. Fyren var helt på gråten fordi han faktisk ikke hadde innsett sine dårlige sider selv. Etter en lang prat takket han oppriktig for samtalen og sa at nå skulle han gå og be elevene om unnskyldning. Han fikk låne høyttaleranlegget og ga både lærere som elever en tårevåt unnskyldning og en liten historie som fikk elevene til å forstå hvorfor han hadde oppført seg slik. Ikke at det var noen unnskyldning, men da skjønte de kanskje litt mer av hva som foregikk inni hodet hans noen ganger. Han hadde nemlig sett sin egen kone ta sitt eget liv og etter dette ble han forandret. Han reagerte ofte med sinne på enkelte ord som ble sagt, og var veldig aggressiv mot enkelte elever.

Etter talen hans tok han seg en lang ferie, og når han kom tilbake var han en ny mann. Han hadde forandret seg og nå er han faktisk en av de mest populære lærerene på skolen.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Dere overdriver. Det er ungdomsskolen, betyr egentlig ingenting. Du vil ikke bry deg i det hele tatt så snart du begynner i videregående. Noen lærere er kjipe og det er bare sånn det er, dessverre.

 

Jeg er uening i det du sier, dabbo-baze. Det er kanskje viktigere på ungdomsskolen enn noe annet sted, fordi det er her du skaper erfaringen din. Å ta med seg minner om dårlig lærere vil bare føre til at du får en lavere terskel med senere lærere, og i tillegg er det greit å vite hvordan man forholder seg i slike saker. Jo tidligere den lærdommen kommer, jo bedre.

Lenke til kommentar
Det går ikke ann å sparke enn lærer. Hvis dere klager og han gidder ikke en gang å høre på dere, så kan dere bare ignorere han og gjøre noe annet i timen.

Det samme som og ville stryke i faget.

Er det ikke prøvene som teller, uansett?

Joda, det er jo prøvene som teller mest. Men allikevel hvis man gjør andre ting i timen så blir jo ikke akkuart den muntlige aktiviteten så god. Muntlig aktivitet teller ofte mye. Dessuten hvis man gjør andre ting i timen så får man ikke så mye utbytte av undervisningen.

Disse to tingene, som nettopp kommer fra det å gjøre andre ting i timen, teller mye på karakter. Kanskje nok til å dumpe ned på toer nivå, avhengig av leseinnsats før prøve.

Lenke til kommentar

Sjølve har eg vore med på å få sparka ein lærar på ungdomsskulen. Det er utruleg viktig å vera sakleg, noko me kanskje ikkje var i god nok grad dersom eg ser tilbake på det i ettertid. Me fekk iallfall fjerna læraren som no jobbar på ein barneskule, stakkars ungar :cry: Det som er mest utruleg i mitt tilfelle er at læraren tidlegare vart sparka frå borneskulen før ho kom til ungdomsskulen.

 

Som tidlegare nemd er det utruleg viktig å kome sakleg argument, så facebook gruppa må bort snarast. Å ha ein konstruktiv samtale med læraren er iallfall ein god start, dersom det ikkje skjer noko forbetring er det viktig å ta dette opp med skuleleiinga snarast. Det kan vera lurt å samkøyra dykk med andre klassar, dersom det kjem inn nok klager har eg vanskeleg for å tru at skuleleiinga kan ignorere dykk. Stå på med saka dykkar, eg veit kor vanskeleg det kan vera

 

@Camlon: Viss læraren oppriktig hater ein eller fleire elevar er det ikkje vanskeleg å "trille ein terning" når karakter skal fastsetjast. Eg har diverre opplevd det same på min skule. Ein elev fekk alltid 6ar av ein lærar, medan alle andre fekk 4ar eller dårlegare. Etter å ha høyrd mykje syting om at alle var urettferdig behandla var den flinke eleven villig til å levera inn eit heilt anna svar enn det oppgåva spurde om. Oppgåva var gitt i religion, medan eleven skildra ein useriøs, men ganske morosam tur han nyleg hadde gått. Då han fekk 6ar på denne oppgåva fekk me vårt bevis på at lærarane ikkje alltid les igjennom prøvar. Saka vart så tatt vidare til skuleleiinga.

Lenke til kommentar
Dere overdriver. Det er ungdomsskolen, betyr ikke så mye senere.

Du har ikke skjønt at det vi lærer på ungdomsskolen et byggeklossene vi trenger for å lære videre?

 

For å bli kvitt en lærer på videregående (ivertfall) må læreren motta 20 gyldige anmerkninger (20 klager). Vet ikke om dette er det samme på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Gjør det vi gjorde på barneskolen, få han driit forbanna så han tar og slår til en, truer en person e.l. styret har da ikke noe annet valg enn å suspendere, i beste fall sparke han. Det funker, jeg lover. Jeg snakker faktisk av erfaring, på barneskolen klarte vi å få to lærere til å bli "Sykemeldt" i ett år, og så klarte vi å få to andre lærere suspendert.

Lenke til kommentar
Gjør det vi gjorde på barneskolen, få han driit forbanna så han tar og slår til en, truer en person e.l. styret har da ikke noe annet valg enn å suspendere, i beste fall sparke han. Det funker, jeg lover. Jeg snakker faktisk av erfaring, på barneskolen klarte vi å få to lærere til å bli "Sykemeldt" i ett år, og så klarte vi å få to andre lærere suspendert.

 

 

Det du sier er er bare unødvendig, du sier at dere: "på barneskolen klarte vi å få to lærere til å bli "Sykemeldt" . Var dette noe dere gjorde mye??? isåfall så gjorde dere det uten grunn og blir nesten mobbbing eller trakasering...

 

Men for all del vi hadde en sånn lærer som slo en elev som bare fikk fri i en dag og kom tilbake neste på barneskolen. Det er kjipt det... Lærere blir ikke akkuratt gladere av å bli klappet gråtende ut av skolen mens alle elevene står å jubler(vil jeg tro)

 

8. klassing

Lenke til kommentar
Gjør det vi gjorde på barneskolen, få han driit forbanna så han tar og slår til en, truer en person e.l. styret har da ikke noe annet valg enn å suspendere, i beste fall sparke han. Det funker, jeg lover. Jeg snakker faktisk av erfaring, på barneskolen klarte vi å få to lærere til å bli "Sykemeldt" i ett år, og så klarte vi å få to andre lærere suspendert.

 

Det du forteller er et flott eksempel på hvorfor mange lærere blir litt avstumpet og sinte til å begynne med, altså elever som dere.

Dette er definitivt ikke måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

TheBoyGirl: Dere trenger å skjerpe dere, å lage en facebook gruppe for å henge ut læreren er patetisk og ikke noe godt kommer ut av det. Få en av de mer modne personene i klassen din til å prate med læreren alene, forklar hvordan resten av elevene i klassen føler seg, forklar problemene, spør han om han er klar over hvordan han behandler folk osv. Vær ydmyk og prøv å se situasjonen fra en annen side.

 

Ta forresten en anonym avstemning i klassen for å se hva folk egentlig mener om læreren, det er veldig skjeldent elever sier imot andre elver i slik sammenheng. Hvis et par populære folk hater læreren så blir resten bare med på det, selv om de synes læreren er helt grei mot dem.

Lenke til kommentar
TheBoyGirl: Dere trenger å skjerpe dere, å lage en facebook gruppe for å henge ut læreren er patetisk og ikke noe godt kommer ut av det. Få en av de mer modne personene i klassen din til å prate med læreren alene, forklar hvordan resten av elevene i klassen føler seg, forklar problemene, spør han om han er klar over hvordan han behandler folk osv. Vær ydmyk og prøv å se situasjonen fra en annen side.

 

Ta forresten en anonym avstemning i klassen for å se hva folk egentlig mener om læreren, det er veldig skjeldent elever sier imot andre elver i slik sammenheng. Hvis et par populære folk hater læreren så blir resten bare med på det, selv om de synes læreren er helt grei mot dem.

 

Har pratet med denne læreren alene, gankse saklig og pent, uten nytte. Han ler meg rett opp i trynet og sier at hele skolen trenger skikkelig oppdragelse og det har han tenkt å få til. Han burde vel prøve å oppføre seg litt voksent selv først..?

 

Vi, i alle fall jeg og noen av vennene mine, har skjerpa oss skikkelig. Prøver å være hyggelige, gjøre oppgavene han gir oss++, men når man ikke får noe tilbake, gir man opp. Det hadde vel de fleste gjort..?

 

Var forresten ikke jeg som oppretta den gruppa på Facebook :)

 

Var forresten ikke de "populære" folka som reagerte først, men etterhvert reagerte alle på han. Til og med lærere! Snakka forresten med folk som gikk ut av skolen for tre år siden, og han var like ille da.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har en helt forferdelig lærer. Jeg klagde i starten, men når jeg fant ut at det hjalp ingenting og at andre elever har klaget på han tidligere ga jeg blaffen og ignorerte han. De hadde ikke noe valg uansett, det er den eneste økonomilæreren de hadde. På min skole teller eksamen nesten alt, så jeg forstår at dere er sikkert ikke i samme situasjon.

 

Poenget er at hvis læreren gir dere feil karakter kan de klage når dere får standpunktkarakter og få medhold hvis han gir feil karakter. Det er ganske mer alvorlig å forskjellsbehandle med karakterer, og det er ganske opplagt når man gjør det. Jeg vet fra å rette matteprøver at det er vanskelig å gi mye høyere karakter enn de fortjener uten å opplagt forskjellsbehandle. Skjekk opp regelverket først, sånn at dere ikke blir overasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...