Gå til innhold

Cmd til Linux?


Pc96

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terminalen/shellet i linux er en utrolig, fantastisk, latterlig, sinnssykt (osv) mye kraftigere løsning enn "cmd" i windows. :p

 

Tipset her er å bli kjent med det. Mye er likt, mye er nesten likt og veldig mye er nytt. Den mest vanlige feilen for en windows bruker er "ipconfig", den er ifconfig i *nix.

 

Kommer ann på hva du skal bruke det til og hva du brukte cmd til. (nesten)Alle kommandoer har en manual, denne får du fram ved å skrive man <kommando> (f.eks. man ifconfig) og en kort hjelp til valgmuligheter: <kommando> --help

 

En guide til *nix shellet kommer ingen til å gi deg her, men mange guider/lister med kommandoer på nettet, og er det en konkret ting du lurer på så spør. Og søk! ;)

Lenke til kommentar
Er forskjell på bash programmering og det å generelt bruke terminalen ;)

Ikke egentlig. Eneste forskjellen er at du legger flere kommandoer inn i en fil som du gjør kjørbar, og deretter kjører :)

Og pluss en del spørringer (i glemsel av bedre ord) av argumenter osv.

Jeg lager sjeldent bash script når jeg skal sjekke/endre noe på maskinen, så jeg vil ikke si at bash scripting og kunne terminalen er det samme. Bash scripting er forebeholdt det som skal gjøres flere ganger, eller gjøre ting lettere å gjøre flere ganger (og i noen tilfeller gjøre det enkelt å gjøre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...