Gå til innhold

Nikon AF-S DX 18-70mm anbefalt ?


Anbefalte innlegg

Er den å anbefale ? Trenger en billig erstatning for kit objektivet, Komplett

har den rimelig nå i helgen til 1495,- Link. Noe som er ca 500,- under rimeligste i prisguiden.

 

Tanken var en grei linse til å ha på kameraet når det er med på jobb, i stedet for å drasse

rundt med Sigmaen slik som nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det moser i det minste 18-55 ganske grundig på alle punkter, så ja - løp og kjøp.

 

Hvor finner du at Nikkor 18-70mm "moser" Nikkor 18-55mm???

På photozone.de (som er MEGET grundige og etterettelige) er 18-55'en bedre på nesten alle punkt!

Den har mindre geometrisk forvrengning, mindre vignettering og høyere oppløsning (over HELE zoomomfanget)

Er du ute etter et bedre objektiv enn kit'en, så ville jeg lagt i litt mer penger, og valgt noe annet. De ekstra 15mm i tele-enden vil knapt merkes.

Dette kjøpet virker på meg som et typisk "jeg må kjøpe meg et annet objektiv enn kit-objektivet, for det er jo helt sikkert for dårlig" kjøp...

Nikkors 18-55mm er på Ken Rockwells liste over de 10 beste objektiver fra Nikkor gjennom tidene! (Uten at hans utsagn trenger å bety all verden da ;) )

Lenke til kommentar

Optisk er det vel ganske jevnt mellom 18-55 og 18-70, men sistnevnte er mye mer solid og har bedre zoom- og fokusringer og har manuell overstyring av AF uten å kødde med brytere og den har avstandsskala og har 67mm filterdiameter, som er felles for de fleste av Nikons mellomklassezoomer.

 

For meg er det faktisk verdt halvannet tusen, det er viktig at objektivet (og kameraet) er behagelig å bruke. Mye viktigere enn marginale optiske forskjeller. Men det kommer jo naturligvis an på hvordan man bruker utstyret, alle har sine egne behov.

 

EDIT: hvor lenge gjelder det tilbudet der?

EDIT 2: ikke lenge nok til å finne pappas MasterCard :cry:

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

jeg har både 18-70 og 18-55, og må si meg enig med forrige innlegg: det er svært stor kvalitetsforskjell mellom disse to objektivene. Ved siden av ENORMT mye bedre byggekvalitet (ikke fordi 18-70 er så fantastisk, men fordi 18-55 er en plastleke...), er det merkbart dårligere oppløsning på 18-55 mot sidene og hjørnene. De ekstra 15mm i tele-enden merker ihvertfall jeg, gjør forskjell på portretter. 18-70 er også noe mer lysfølsom, f/4,5 ved 70mm er ikke så verst, du får en del smalere DOF enn ved f/5,6 @ 55mm (hvis en ønsker det). I tillegg er selvfølgelig AF i en helt annen liga - 18-55 er rett og slett treg i forhold. Ergo: godt kjøp!

Lenke til kommentar
Nikkors 18-55mm er på Ken Rockwells liste over de 10 beste objektiver fra Nikkor gjennom tidene!

Det sier vel egentlig alt om Kenny, og ingenting om objektivet. Photozone.de er utvilsomt etterretlig, men grafer og søyler kan ikke fortelle hele sannheten. Jeg har sett direkte sammenligninger mellom 18-55 og 18-70, hvor utklassningen er total. Det er som å sammenligne en smørkniv og en god biffkniv.

Lenke til kommentar

Ut ifra tilbakemeldingene her og hva jeg selv har lest rundt på nettet, bla på siden til Rørslett tror jeg ikke at jeg gjør det værre for meg selv i allefall. Hovedsaken var et billig og greit objektiv, det skulle jeg tro at 18-70 oppfyller. Om ikke annet så skal det være

noen steg opp på byggekvaliteten.

Endret av Himmit
Lenke til kommentar
18-135 kjennes ut som en plastleke og 18-55 føles solid når man sammenligner de to direkte :p

Da er jeg glad jeg aldri har hatt noe å gjøre med 18-135 :new_woot:

 

18-55s ekstremt inadekvate byggekvalitet står overhodet ikke i forhold til den ganske så gode optiske ytelsen.

 

Eller dets noe kuriøse evne til å overleve, kjedet meg i dag, etter litt bestemt fikling går autofokusen på mitt "en-tur-i-golvet" 18-55 igjen, og det blir faktisk bilder av det.

 

Skjønt det høres ut som et en boks med skruer når det fokuserer.

Lenke til kommentar
Det var nesten mistenkelig stor forskjell. Skarphet er jo noe av det 18-55 skal være god på.

 

Jeg har begge disse fremdeles ( i tillegg til mye annet).

Har også hatt anledning å teste med tilsvarende som bekjente av meg har

og jeg ser de samme forskjellene. 18-55 er noe soft ytterst, mens 18-70 er jevnere skarp.

18-70 blir nå brukt på D300 og D80 og jeg lure faktisk på om jeg skal kjøpe en til.

18-135 (solgt)var optisk veldig bra og beviste det på en Malta tur i fjor selvom byggekvaliteten kan samenlignes med 18-55en.

18-70mm derimot kan anbefales på det varmeste.-)

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...