Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Nå er det slutt på å "sove" hos venner!"


Anbefalte innlegg

Jeg synes dette var litt strengt, serlig siden du er gutt. Hadde du vært jente, så kunne jeg ha forstått hvorfor foreldrene dine nektet deg det (passe på den lille søte uskyldige jenta si), ikke vært enig med dem, men forstått det.

 

Selv så har jeg ingen problemer med å få lov til å sove over hos kjæresten min og motsatt, vi sover på samme rom og i samme seng, og jeg tror nok at de har skjønt at vi ikke bare sover, men får forsatt lov til det.. Jeg er 16 år gammel.. Men som andre har påpekt her, så prøv å bygg opp respekten!

 

Strengt siden han er gutt?

Joda, det er sikkert veldig gøy helt til han må begynne å betale barnebidrag...

 

Det jeg mener er at dette hadde vært mer vanlig hvis han hadde vært jente. Mange foreldre passer bedre på jenta si, enn de gjør med gutten. Hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg forsvarer ikke at det er slik, bare opplyser om at det overasket meg litt at det er en gutt som blir "passet på.." (Det ble feil formulert, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes dette var litt strengt, serlig siden du er gutt. Hadde du vært jente, så kunne jeg ha forstått hvorfor foreldrene dine nektet deg det (passe på den lille søte uskyldige jenta si), ikke vært enig med dem, men forstått det.

 

Selv så har jeg ingen problemer med å få lov til å sove over hos kjæresten min og motsatt, vi sover på samme rom og i samme seng, og jeg tror nok at de har skjønt at vi ikke bare sover, men får forsatt lov til det.. Jeg er 16 år gammel.. Men som andre har påpekt her, så prøv å bygg opp respekten!

 

Strengt siden han er gutt?

Joda, det er sikkert veldig gøy helt til han må begynne å betale barnebidrag...

 

For et rent gjennom idiotisk argument.

 

@ Trådstarter, når jeg sa at du måtte lyve for foreldrene dine, var det bare min mening, og du kom selvfølgelig aldri til å gjøre dette. Du får gjøre hva du vil, men jeg er likevel uenig med den strenge måten å oppdra barna sine på. Barn er ikke dyr, de trenger frihet og tillit de også.

Lenke til kommentar

Å ikke la guttungen få sove over hos en jente er en avgjørelse som etter min mening kan forsvares. Man kan diskutere om det er strengt eller ikke, men her mener jeg de er i sin fulle rett.

 

Innetid kl 22.00 er heller ikke blodig urettferdig. Jeg hadde det riktignok ikke så strengt, men enorme forskjeller var det ikke. Dette er vel også noe som kan forhandles med, noe som etter mine erfaringer fungerer bra sålenge man ikke krangler om det.

 

Det jeg synes er litt i det strengeste laget er at du ikke får overnatte hos kamerater (les: gutter). Det er forståelig at de ikke vil slippe deg løs hele natten om de ikke har tillit til deg (uavhengig om grunnen til det er rettmessig eller ikke), men du kan foreslå at de ringer til foreldrene til den du skal overnatte hos. Klart, det er ikke det kuleste, men det utelukker muligheten for at du drar ut og fester og bruker narkotika, eller hva foreldrene dine måtte tro, og etter hvert vil de slippe opp litt på rutinene.

 

Jeg vil tippe at om du ikke er en sånn ekstremt opprørsk unge, og du oppfører deg sånn noenlunde bra ( i motsetning til min lillebror på 14, som nettopp har fått avslag på å få overnatte hos en jente :p), så burde du ha mulighet til å få forhandlet gjennom overnatting hos det motsatte kjønn snart også.

Lenke til kommentar

Virker veldig strenge ja... Tenk om du finner deg ei skamheit jente og hun ber deg med hjem, men du kan ikke fordi du må sove hjemme. Kjipt :p Hvis du får deg dame så får du vel sove hos henne osv? Hva hvis du skal noe med kompiser da, hytteturer osv får du ikke lov til det heller?

Lenke til kommentar
Hjemme hos oss får jeg ikke lov å sove hjemme hos jenter før jeg er 18 år.

Jeg får ikke lov å sove borte, og må inn klokken tolv.

 

Noe overdrevne regler, mange foreldre er alt for redde for barna sine. Dette fører til flere hemninger.

Det er bare bra å være med på det sosiale og få erfaring som gir selvtilit. Foreldrene dine er overbeskyttene tør jeg påstå i forhold til snittet. Reglen med å sove over tenker jeg da på, kl. 12 reglen er vel grei.

 

Hør på foreldrene dine du. De vet faktisk best, selv om du ikke ser det akkurat nå.

 

I veldig mange tilfeller er dette sant, men folk som interesserer seg for det sosiale og oppdragelse vet enda mer en foreldrene og det er ikke alltid enighet. Det fins ingen perfekt guide, men foreldre tar ofte mange dumme avgjørelser ofte er de overbeskyttende som kan føre til lav selvtilit, sosial angst osv. En veldig uerfaren person kan komme til å drite på seg skikkelig og hoppe rett in i værstingmiljøer når de endelig får lov hvis de har blitt holdt for mye tilbake i tidligere alder.

 

Foreldrene dine vet selvfølgelig at denne venne-greia kan fort bli noe mer enn bare sove hos.

 

Det blir mer og mer vanlig med sex i ung alder. Dette er egentlig ganske god trening sex er bare bra. Problemet er ikke loven om seksuel lavalder om ikke jenta er 20år kommer intet il å skje rettslig. men man kan få barn og kondomer eller p-piller er viktig.

 

Disse "fristelsene" er ikke til å spøke med

 

fristelse tilsier menneskelig natur altså normalitet og noe bra for rasen.

 

Foreldrene til pappa brydde seg ikke om han og man ser jo hvor han har kommet i livet.... Røyker, deprisjonsproblemer(lagt inn på sånn galehus sak), ingen jobb...

 

Dette er eksempel på en radikal rettning. Resultat av å bry seg for mye eller bry seg for lite er samme. Dette holder ikke som argument for noenting og blir urelevant.

 

Respekt er ikke noe man får - respekt er noe man blir gitt etter å ha vist at man fortjener det.

 

Dette går begge veier.

 

hehe Mamma ekke "NAZI" heldigvis, uansett så er regler til for å brytes i ungdomstia. Snakker av erfaring!

 

Regler er der for moral veiledning og for begrensning av frihet til de som ikke greier å forholde seg til samfunnstrukturene uten dem.

 

Hvis du vil overnatte hos venner osv. bør du prøve deg på litt rasjonel debat med foreldrene dine. Start den i en lystig situasjon når de er åpen for diskusjon. Gå frem forsiktig, hvis de possitive sidene. Tilpass deg de argumentene de bringer frem.

 

Bygg opp tillit som de andre har sagt, ta korte skrit eksempelvi: Først vin til en middag hjemme, så en av pappas øl innimellom når det er tv kveld ? Så spør dem om å kjøpe litt til deg. Så fikser du det selv og kjøper så mye du vil og fester. Så fester du helt løst og vilt (konsidurer å droppe denne delen de smarte drikker seg ikke alt for full det er bare kjipern når du gjør dumme ting og blir fyllesyk osv.)

 

Det Handler om å bygge opp sakte men sikkert så det første steget har blitt normalisert før du tar neste og til slutt er moralen en helt annen. Men du er tros alt 15 start i det små og ikke overse foreldres råd.

Lenke til kommentar

For å vøære helt ærlig tor jeg ikke denne nye reglen har noe med soving eller frykt for at det skal bli noe mer enn soving, sett fra foreldrenes side. For meg er det mye som tyder på at dette har mer med alkohol å gjøre enn sex.

 

Trådstarter forteller at han har festet emd alkohol uten å bli overstadig beruset og har vært åpen om dette til siden foreldre. Som forelder ser man da at man har en tenåring i huset som begynner å feste med alkohol. Det i seg selv behøver ikke å være et problem, men ved å sette en slik regel sikrer forelderene seg mot bekymringen for at du skal ligge dritings i en grøft ett eller annet sted. I denne alderen er det å ligge over hos kompiser en enkel mulighet til å drikke litt mer enn man har lyst til at foreldrene skal vite om og det er dette de prøver å ungå.

 

Ved å sette en slik regel sørger de også for at poden holder seg litt i skinnet fordi han vet at han må hjem og har kanskje ikke ønske om å halvveis bevistløs møte foreldrene i døra.

 

Det er mye som skjer i denne alderen som kan føre til at man gjør ting man bare et par timer tidligere ville sagt at man ikke kom til å gjøre. Restriksjoner i fra foreldre er med på å hjelpe til å ikke begå de største blunderne.

 

Vær glad for at de bryr seg nok til å sette regler og begrensninger. Regler med rom for egene valg gir frihet til å lære, men ikke frihet til å begå dumme valg. Ufrodingen til foreldre er å gi nok frihet, men ikke for mye.

Lenke til kommentar
For å vøære helt ærlig tor jeg ikke denne nye reglen har noe med soving eller frykt for at det skal bli noe mer enn soving, sett fra foreldrenes side. For meg er det mye som tyder på at dette har mer med alkohol å gjøre enn sex.

 

Trådstarter forteller at han har festet emd alkohol uten å bli overstadig beruset og har vært åpen om dette til siden foreldre. Som forelder ser man da at man har en tenåring i huset som begynner å feste med alkohol. Det i seg selv behøver ikke å være et problem, men ved å sette en slik regel sikrer forelderene seg mot bekymringen for at du skal ligge dritings i en grøft ett eller annet sted. I denne alderen er det å ligge over hos kompiser en enkel mulighet til å drikke litt mer enn man har lyst til at foreldrene skal vite om og det er dette de prøver å ungå.

 

Ved å sette en slik regel sørger de også for at poden holder seg litt i skinnet fordi han vet at han må hjem og har kanskje ikke ønske om å halvveis bevistløs møte foreldrene i døra.

 

Det er mye som skjer i denne alderen som kan føre til at man gjør ting man bare et par timer tidligere ville sagt at man ikke kom til å gjøre. Restriksjoner i fra foreldre er med på å hjelpe til å ikke begå de største blunderne.

 

Vær glad for at de bryr seg nok til å sette regler og begrensninger. Regler med rom for egene valg gir frihet til å lære, men ikke frihet til å begå dumme valg. Ufrodingen til foreldre er å gi nok frihet, men ikke for mye.

 

Så du syns ikke disse begrensningene er overdrevne ? Hva med å kontakte de andre foreldre og snakke med dem. Istede for å si at han ikke kan overnatte kan det bli ingen overnatting uten voksne til stede. Bare et eksempel på mildere regler.

 

Du vet vel at de som er eldre er ganske flinke til å si en ting å gjøre noe annet ? Spesielt de som hadde lite erfaring som yngreårig. Rasjonelle valg kommer fra en oppvekst med rasjonell omgangskrets og inteligens. Dette er viktig prioriteter for foreldre. Spesielt kan man lære barna litt om hvordan mestre sosiale situasjoner, slik at man faktisk er litt utrustet for gruppepress som ikke bare oppstår i huset til venner. Men naturligvis halvparten av foreldre er jo ikke flinke nok selv på dette området så det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
....

 

Så du syns ikke disse begrensningene er overdrevne ? Hva med å kontakte de andre foreldre og snakke med dem. Istede for å si at han ikke kan overnatte kan det bli ingen overnatting uten voksne til stede. Bare et eksempel på mildere regler.

 

Du vet vel at de som er eldre er ganske flinke til å si en ting å gjøre noe annet ? Spesielt de som hadde lite erfaring som yngreårig. Rasjonelle valg kommer fra en oppvekst med rasjonell omgangskrets og inteligens. Dette er viktig prioriteter for foreldre. Spesielt kan man lære barna litt om hvordan mestre sosiale situasjoner, slik at man faktisk er litt utrustet for gruppepress som ikke bare oppstår i huset til venner. Men naturligvis halvparten av foreldre er jo ikke flinke nok selv på dette området så det blir vanskelig.

Når man er 15 vil nesten en hver restriksjon vikr overdreven. Ett sted må man begynne å sette regler for så å gi de en gradvis endring. En viktig del av oppveksten er også å forhanle om endringer i regler. Man kommer ingen vei ved å umiddelbart si "dette er feil" "dette er uretferdig" "dette er overdrevent" og så forvente at foreldrene uten å blunke gir mer løperom. Han sier han ble "brisen" på nyttårsaften. Antakeligvis oppfattet foreldrene dette som full (ikke overstadig, men fortsatt full). Det er ikke mange foreldre som synes det er greit å vite at en av deres barn muligens er full når han er vekke fra hjemmet i en alder av 15 år. De gir han faktisk mulighet til å ta rasjonelle, intelligente valg. de gir han mulighet til å komme hjem ved midnatt og fortelle dem at, "joda, det var noen som drakk. Men jeg følte ikke for å drikke i dag". Da lager man seg et grunnlag for forhandling og mulighet til å strekke grensene. Fordi om reglene nå er å ikke sove over hos noen og være hjemme ved midnatt behøver de ikke være slik til han flytter hjemefra. Jeg synes faktisk ikke det er urimelig at en 15åring må være hjemme ved midnatt. Om et å eller så kan han sikkert argumentere for å komme senere hjem ved enkelte anledninger.

Lenke til kommentar
Når man er 15 vil nesten en hver restriksjon vikr overdreven. Ett sted må man begynne å sette regler for så å gi de en gradvis endring. En viktig del av oppveksten er også å forhanle om endringer i regler. Man kommer ingen vei ved å umiddelbart si "dette er feil" "dette er uretferdig" "dette er overdrevent" og så forvente at foreldrene uten å blunke gir mer løperom. Han sier han ble "brisen" på nyttårsaften. Antakeligvis oppfattet foreldrene dette som full (ikke overstadig, men fortsatt full). Det er ikke mange foreldre som synes det er greit å vite at en av deres barn muligens er full når han er vekke fra hjemmet i en alder av 15 år. De gir han faktisk mulighet til å ta rasjonelle, intelligente valg. de gir han mulighet til å komme hjem ved midnatt og fortelle dem at, "joda, det var noen som drakk. Men jeg følte ikke for å drikke i dag". Da lager man seg et grunnlag for forhandling og mulighet til å strekke grensene. Fordi om reglene nå er å ikke sove over hos noen og være hjemme ved midnatt behøver de ikke være slik til han flytter hjemefra. Jeg synes faktisk ikke det er urimelig at en 15åring må være hjemme ved midnatt. Om et å eller så kan han sikkert argumentere for å komme senere hjem ved enkelte anledninger.

 

Det handler om at vi skal gi vår mening om hva som er overdrevent eller ikke. Jeg tror ikke alle 15åringer syns alt er overdrevent spesielt ikke hvis de alt er vant med regler. jeg syns heller ikke det er urimelig at han skal være hjemme ved midnatt. Jeg reagerer på det at han ikke får overnatte hos andre.

Lenke til kommentar

Vel, som sagt, overnatte hos andre er ensbetydene med en mulighet til å skjule for foreldrene hva som skjer fram til midnatt. De har nok satt reglene ut ifra ting som har skjedd den siste tiden og ønsker nok en større kontroll på hans alkoholintak. Fordelen med uverdrevene/uretferdige regler er at om man overholder dem i en periode så har man godt grunnlag for å forhandle seg fram til untak ved enkelte anlednigner. Det er noe som heter "ingen regel uten untak" og selv i fengsel kan man få permisjon ved god oppførsel. ;)

Lenke til kommentar
Foreldrene dine vet selvfølgelig at denne venne-greia kan fort bli noe mer enn bare sove hos. De er nok litt småengstelige for at dere skal finne på noe mer enn bare sove hos.......og hvis det skulle ha skjedd så hadde både du og jenta hatt et seriøst problem siden dere er under 16 år. Og det er det foreldrene dine prøver å verge deg mot.

Ingenting unormalt med det - faktisk så er det helt riktig gjort av dem.

 

Den loven er lagd for å beskytte barn mot overgrep fra voksne.

Er begge under seksuell lavalder er det ikke et problem, juridisk.

Lenke til kommentar
Foreldrene dine vet selvfølgelig at denne venne-greia kan fort bli noe mer enn bare sove hos. De er nok litt småengstelige for at dere skal finne på noe mer enn bare sove hos.......og hvis det skulle ha skjedd så hadde både du og jenta hatt et seriøst problem siden dere er under 16 år. Og det er det foreldrene dine prøver å verge deg mot.

Ingenting unormalt med det - faktisk så er det helt riktig gjort av dem.

 

Den loven er lagd for å beskytte barn mot overgrep fra voksne.

Er begge under seksuell lavalder er det ikke et problem, juridisk.

Hvor mange ganger må jeg si dette!!: Jeg sier ikke at de har et juridisk problem, jeg sier at de kan få problem - som f.eks. barn - og hvor morsomt er det i en alder av 16?

Lenke til kommentar
... og hvis det skulle ha skjedd så hadde både du og jenta hatt et seriøst problem siden dere er under 16 år.

Og hvordan vil du begrunne dette? Ja, den seksuelle lavalderen er 16, men ser ingen problemer med at to på 15 som begge har lyst til det har sex med hverandre.

 

Red.: Skulle lest mer av tråden først. Vel, om man benytter kondom, ser jeg ikke det helt store problemet.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Det er riktig at barn under sexuelle lavalder ikke blir rettsforfulgt i en slik situasjon, men den viktigste grunnen til denne loven er jo at man mener at barn ikke er helt og fult i stand til å vurdere konsekvensene av et sexuelt forhold. Loven er til for beskytte barn slik at voksene ikke skal kunne manipulere dem inn i et slikt forhol. Men selvom begge er under seksuelle lavalder betyr det ikke at kunsekvensene ikke er like alvorlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...