Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Nå er det slutt på å "sove" hos venner!"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årsaken til at de ikke ønsket at du skal sove hos andre, tror jeg ikke handler om hvorvidt du kommer til å ha sex eller ikke. Når du sover hos andre mister dine foreldre kontrollen over deg, og hva du kan finne på. Ønsker de derfor at du ikke skal drikke, er dette den enkleste metoden.

 

Spørsmål: Sa du på forhånd at nå skal jeg på "fest"? eller har du i forbindelse med fester, hatt som vane å lyve om hva du faktisk skal? Er dette tilfellet, ser jeg ikke helt merkeligheten i at dine foreldre faktisk har valgt å neke deg å sove borte om natten.

 

Den enkleste måten få fritt spillerom på, er å begynne å ta ansvar og være ærlig. Gjør du det du skal, slik at du "fratar" dine foreldre behovet for å passe på deg som en liten unge, samtidig som du forteller hva du gjør, får du plutselig mye mer frihet.

 

Når du f.eks forteller dine foreldre noe du har gjort, men ikke får lov til, skal du fortelle dem dette som om det er noe du får lov til. Så fort du tar fullstendig ansvar for dine egne handlinger, samtidig som om du oppfører deg som om dine foreldres regler ikke er gjeldenede, mister de plutselig all makt over deg. Den eneste måten de nå kan stoppe deg på er fysisk, og de aller fleste foreldre velger å ikke gå så langt. Dette er selvfølgelig noe du må se an litt selv, skulle du være så uheldig å ha en voldelig far eller noe...

Lenke til kommentar

Er 17, hos mamma har jeg ikke mye regler, men mamma er sikkert norges mest lovlydige dame. Skjønt p-piller skulle jeg få når jeg var 13. Pappa har innetider og syns jeg er for mye på turn og vi skal spise middag hjemme. Men ny seng ville han gi meg, fordi når jeg fikk type så kunne jeg jo for guds skyld ikke ha den senga som stå oppunder taket xD

Lenke til kommentar
Jeg må si at det hadde forbløffet meg om foreldrene dine ikke reagerte på at du drakk deg brisen som 15-åring, det er veldig tidlig. Vil også si at å være hjemme til klokken tolv er egentlig ganske OK seint.

Å drikke først når man er femten er ikke veldig tidlig. Svært mange prøver alkohol i åttende klasse, og rundt halvparten har vel prøvd det i niende klasse. Selv er jeg veldig usikker på om jeg kommer til å tillate min eventuelle datter eller sønn å drikke i en alder av 15-16år. Men kommer jeg ikke 'offisielt' til å tillate det, vil det ikke være på grunn av at mange definerer det som tidlig, men fordi norske lover sier det ikke er lov.

 

Du ser også saken ganske sort hvitt til tider. Om det å komme hjem klokken tolv er sent eller ikke, avhenger helt av hvilken dag det er, og hva h*n gjør. En hverdag, hvor man skal på skolen dagen etter, er det ganske sent for en femtenåring å komme hjem tolv. Det er også sent å komme hjem klokken tolv, om man bare henger gatelangs. Men om min sønn (eller datter) hadde vært hos en kompis eller venninnne en fredag eller lørdagskveld, hadde jeg ikke ansett tolv for spesielt sent.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Med tanke på at han skrev "sove" med anførselstegn i topic, er det jammen ikke rart at man trekker konklusjonen at jo - han kommer til å gjøre "noe".

 

Det var foreldrenes ord, hvis du forstår

 

Er vel egentlig normalt, de vil bare passe på deg.

Men foreldrene burde jo tenke på at slike ting trenger slett ikke skje om natten da. Hvis han ønsker å ligge med jenta, og ikke får gjort det om natten, så vil han jo bare bruke dagen til det. Hjelper lite med slike forbud, så ser ikke helt visten med dem..

Lenke til kommentar

Jeg hadde det helt lax med mine foreldre (far) når jeg var den alderen.

Sov der jeg ville sove og hadde ingen tid jeg MÅTTE være hjemme på og under dyna med øya limt igjen.

Ingen TV eller datarestriksjoner.

 

Å det er da vitterlig blitt mann av meg å?

 

Jeg synes det er tåpelig av foreldre å lage idiotiske regler i hytt og gevær men når det er sagt kjenner jeg jo til andre situasjoner hvor jeg er helt enig i at foreldrene er strenge.

 

Der tror jeg også det er stor forskjell mellom gutter og jenter. Selv er jeg nok mye mer beskyttende overfor min søster enn min bror nettopp fordi en gutt på feks 16 blir ikke bare "høvla over" av en random jente på 20 når han får en pils innabords.

Er iaffal det jeg har erfart iløpet av min oppvekst og min søsters.

 

Får jeg engang en datter skal jeg banne på at jeg omså skal hyre bodyguard for å passe på at dattra mi ikke blir et gloryhole for alle 20årige gutter som 16åring :p

Lenke til kommentar

Må si jeg synes det er litt vel strengt.

 

Hvis de på død og liv vil ha sex, så kan de da godt gjøre det tidligere på kvelden. Det trenger han ikke overnatte for.

De nekter ikke bare å la deg overnatte til jenter, men også til gutter sant?

Det synes jeg er patetisk, si at han ikke kan overnatte til en kompis, hvorfor det, fordi han kanskje lyver om hvor han befinner seg?! Den sjangsen får man ta, har man barn som er tennåringer så får man leve med det.

 

Jeg er fortiden på utveksling i USA og her er familien min veldig streng, stoler ikke noe på vennene mine siden de er gutter osv. I Norge så har foreldrene mine aldri hatt noe i mot at jeg har overnattet hos gutter, og hvis kjæresten min skal overnatte trenger jeg ikke spørre en gang.

 

Foreldrene mine har aldri hatt "sex" samtalen med meg, og mamma sin respons da hun fant ut at jeg gikk på p-piller var "Tja, det er vel bedre enn alternativet. Men jeg syns ikke du skal betale 100 kr for dem hver fjerde måned, så jeg skal betale dem for deg."

Og hun har aldri nevnt det igjen etter det. Foreldrene mine er ikke naive, men de nekter meg ikke overnatte hos kjæresten osv, for de skjønner at hvis jeg virkelig vil noe så kommer jeg bare til å finne måter å gjøre det på uansett.

Det stoler på at jeg er ansvarlig nok til å ta mine forhånds regler, og skulle noe skje som ikke skulle skje, ja da kan jeg alltids snakke med dem om det.

 

Synes det er frekt at foreldrene dine ikke stoler på deg. Særlig etter at du har fortalt dem om de gangene du har drukket. Det er ikke som om du lyver til dine foreldre om det.

Lenke til kommentar

om dette er riktig?

hmm

det var litt stress om jeg fikk sove hos venner og sånn da jeg var rundt den alderen, men jeg fikk nå alltids lov!

jeg drakk meg full som 14 åring og hang omtrent bare med gutter som kjørte ulovlig på moped!

De fleste klarer vel å passe på seg selv, og det virker ihvertfall som denne gutten klarer det!

 

Ser ikke problemet med at foreldrene dine kanskje kunne snakke med foreldrene til veninna di?

Og at du kunne få sove på et gjesterom eller noe?

Lenke til kommentar

og den seksuelle lavalder er jo 16, så hvis de er redd for at du skal ha sex med henne så har de ingenting å si, hvis begge dere er over 16 da! Asså, når dere begge er 16.. som ikke er så veldig lenge til vel, siden du er 15.

 

og enig med det noen har sagt over her.

sex kan man ha om dagen og. og ikke nødvendigvis bare i senga på jenterommet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...