Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Få tilbake normal døgnrytme


poetsotf

Anbefalte innlegg

Heizan!

 

Spørsmålet er enkelt og greit: Hvordan i **** får jeg tilbake normal døgnrytme?

Jeg har de siste 2 årene mer eller mindre vært våken til 06 og sover til 17. Prøver og komme meg ut av dette, men virker som kroppen er så vant til og sove om dagen nå at uansett om jeg døgner en dag eller legger meg tidligere, så prøver kroppen og "lure" seg til og være våken om natten.

 

Jeg sliter også med at hvis jeg legger meg trøtt om kvelden, så våkner jeg lys våken etter 2-3 timer søvn, og får ikkje sove igjen før jeg har ligget 5-6 timer våken, noe som resulterer i at jeg nok en gang ikke har klart og endre døgnrytmen. So tips, anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heizan Ari ;)

Jeg skal ikke spørre hvordan du kunne komme inn i den døgnrytmen til å begynne med. Men du har en jobb å gjøre. Men det bør ikke ta mer enn ca 12-14 dager. Det sies at jetlag problematikken retter seg selv når man tvinger kroppen til å motta lys, måltider, aktivitet, etc. Med en "vilje som er sterkere en kjødet", vil du bruke ca 1 dag pr time som skal snues. Du må rett og slett, hvor trett du enn er, tvinge din hjerne og kropp til å snu seg. Begynn med å spise når folk flest spiser - frokost kl 8, frukt kl 10, lunsj kl 12, frukt kl 14, middag kl 17. I tillegg kan du jo drikke kaffe, men ikke senere en kl 18. Vær ute i lyset så mye du kan når det er dag. Tving deg til aktiviteter om dagen.

Så fremt du ikke er b-menneske per DNA, vil dette være en god oppskrift til å begynne med

Lenke til kommentar
evt går du til fastlegen din og forklarer problemet. Så får du innsovningsmedisin. Den tar du ca 30min før du skal legge deg også sovner du når du skal og sover i en grei lengde. Kjør 'kur' 14 dager eller så også burde problemet være løst.

 

Har tenkt på dette, men vil ikke bli avhengig.. Har hørt så mye negativt om disse sovemedisinene, og hvor lett man blir avhengig, så nei takk :p

Lenke til kommentar
evt går du til fastlegen din og forklarer problemet. Så får du innsovningsmedisin. Den tar du ca 30min før du skal legge deg også sovner du når du skal og sover i en grei lengde. Kjør 'kur' 14 dager eller så også burde problemet være løst.

 

Har tenkt på dette, men vil ikke bli avhengig.. Har hørt så mye negativt om disse sovemedisinene, og hvor lett man blir avhengig, så nei takk :p

 

Ikke sovemedisin, men innsovingsmedisin. Langt mindre sjanse for avhengighet siden det er svakere saker. Ikke knockout dråper med andre ord :)

 

Jeg kjørte den løsningen når jeg byttet fra nattjobb til dagjobb. Fungerte helt fint, og har ikke merket noe sug på mer av det.

Lenke til kommentar
Kor gammal er du? Med den døgnrytmen kan ein ikkje gå på skule og er ein på jobb må det være nattskift.

 

hehe, ja, d har blitt en forstyrrende faktor ift skole og jobb. Derfor jeg må snu døgnrytmen. Har døgnet i 2 dager nå, slik at jeg er skikkelig trøtt til jeg skal legge meg i kveld, håper det hjelper litt. Dog at all den kaffen jeg har drukket umulg kan være bra for meg :p

 

evt går du til fastlegen din og forklarer problemet. Så får du innsovningsmedisin. Den tar du ca 30min før du skal legge deg også sovner du når du skal og sover i en grei lengde. Kjør 'kur' 14 dager eller så også burde problemet være løst.

 

Har tenkt på dette, men vil ikke bli avhengig.. Har hørt så mye negativt om disse sovemedisinene, og hvor lett man blir avhengig, så nei takk :p

 

Ikke sovemedisin, men innsovingsmedisin. Langt mindre sjanse for avhengighet siden det er svakere saker. Ikke knockout dråper med andre ord :)

 

Jeg kjørte den løsningen når jeg byttet fra nattjobb til dagjobb. Fungerte helt fint, og har ikke merket noe sug på mer av det.

 

hmm, siktet til innsovningsmedisin også.. Men etter hva du skriver, er det kanskje ikke så ille. Skal prøve en gang til og snu døgnet med ren viljestyrke, og går ikke det blir det legen neste ^^

Lenke til kommentar

Om du har døgna i to dagar må du være forsiktig, legg du deg litt seint kan du fort ende opp med å sove heile neste dag og være like langt. Det beste er å flytte døgnet bakover ein dag om gangen. Lag deg f.eks. ein timeplan der du legg deg ein time, eller halvtime tidlegare kvar dag. Kveldsmat bør du ete ikkje seinare enn 2 timar før du skal legge deg. Prøv å få inn litt fysisk aktivitet nokre timar før du skal legge deg, det hjelp. Om du drikk mykje kaffi bør du vurdere å kutte ned, spesielt i den andre halvdel av dagen. Om det hjelper deg til å vakne om morgonen er det kanskje positivt, men på kvelden bør du unngå det.

 

Meiner eg har lese at kroppen brukar 1-2 månader på å omstille seg, når ein tvinger den til å gjere dette på nokre dagar blir ein slapp og lei.

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde for å ordne døgnrytmen min når jeg skulle på jobb når jeg hadde som vane å sovne i 6-7-8 tiden om morgenen og sove til 16-17-18 om kvelden var å rett og slett flytte døgnet framover.

 

Jeg tvang meg selv til å være våken til rundt 14- tia en morgen ved å prøve å være litt aktiv på den tiden. Da sov jeg til kl 21 omtrent. Så kunne jeg holde meg enda lengre oppe neste dag, da klarte jeg å holde meg våken til kl 20 omtrent. Og da kunne jeg sove hele kvelden og natten og stå opp lys våken kl 6:00 neste morgen når jeg skulle på jobb :p.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen fasit svar på hvordan du skal komme tilbake til en normal døgnrytme. Når jeg jobber nattskift i nordsjøen så er jeg på skift fra 1900 til 0700. Etter 2 uker med dette er det mange som sliter og det er flere metoder å snu tilbake døgnrytmen. Det jeg bruker å gjøre er å snu helt om når jeg jobber nattskift, slik at jeg legger meg 11-12 tiden på dagen og står opp ca 17:30 på kvelden. Dette gjør at det blir lettere for meg å være våken fra kvelden av og frem til 21-22 neste kveld når jeg skal snu tilbake. Får jeg en god natts søvn den natten så våkner jeg uthvilt i 7-8 tiden om morningen, utfordringen er å kunne holde seg i aktivitet frem til kvelden kommer igjen da det tar noen dager før kroppen tilpasser seg den nye døgnrytmen. Den værste tiden for meg er 14-16, da merker jeg at jeg kommer til å sovne i det øyeblikket jeg legger meg ned.

 

Andre måter er å:

 

- Snu bakover istedenfor, dvs å tvinge seg opp etter kun et par timers søvn. Denne passer ikke for meg da jeg er helt i koma når jeg ikke har fått nok søvn, men det er denne metoden som er den mest vanlige for de som jobber offshore.

 

- Diverse piller. Noen piller er greie, andre er alt for sterke. Det er flere tilfeller hvor folk blir bortimot avhengige av de for å få sove. Dette er nok ikke noe issue for din del da det er ikke noe du har planer om å bruke i flere år regner jeg med, en pille i ny og ne går helt greit.

 

- Hasj. Har ikke prøvd det selv, men har hørt av folk at det hjelper veldig godt på å snu døgnet.

 

- Drikke til du stuper. Det funger, men faren er at du blir så dårlig at du ikke kommer deg opp neste dag.

 

Du bør rett og slett prøve deg frem, finn den metoden som er best for DIN kropp. Det viktigste er at sette deg selv i aktivitet under snufasen da det er veldig lett å skli ut igjen. Det samme gjelder det for å opprettholde den "rette" døgnrytmen. Sitter du bare i ro så er du ikke særlig sliten når kvelden kommer og kroppen vil få problemer med å falle til ro og du risikerer å skli ut igjen.

Lenke til kommentar

Dette er 3. dagen. Jeg har snudd døgnet til det normale nå (sover fra 22 til 07), er ennå litt trøtt å sliten hele tiden, da kroppen er så vant til og sove på dagen, men mye sollys og styrketreningen som jeg skal gjennoppta blir fantastisk. Gleder meg til og faktisk kjenne overskudd i hverdagen igjen!!

 

Ha en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar

Quoter meg selv fra en annen tråd. Det passer ikke perfekt inn her, men det er noen tips der. :)

 

Dette har i all hovedsak med døgnrytme å gjøre. Greier du å legge deg klokken 2300 og stå opp 0600 hver eneste dag vil du snart oppleve at du slokner som et lys klokken 2300. De aller fleste som har vært i militæret har opplevd dette. Jeg tror jeg var der en uke før dette fenomenet forsvant helt. Det er tilbake igjen nå, men mye på grunn av nattevakter på jobb.

 

Jeg snakker ikke om at du slenger bortover mot sengen 2330 og ser litt på TV før du prøver å sove. Dette vil som oftest ikke funke. Man må være disiplinert og punktlig for at dette skal fungere.

 

Et annet tips er å begynne dagen med fysisk aktivitet. Hvis du for eksempel sykler til jobben eller skolen vil du være mye mer opplagt resten av dagen. Husk og ikke overdriv for da blir du bare utslitt, noe som selvfølgelig funker helt omvendt av det som er målet her.

 

Det er jo derimot ikke nødvendig å avskaffe seg med dette ettersom det i mange tilfeller er utrolig vanskelig å holde på rytmen på grunn av jobb og liknende. Jeg vil anbefale dere å jobbe mot dette målet ettersom å ha en ordentlig døgnrytme er utrolig behagelig.

 

Håper dette hjelper. smile.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...