Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saken henlagt grunnet bevisets stilling.


Panny60

Anbefalte innlegg

Hei, har fått et brev i posten, der det står at saken er henlagt grunnet bevisets stilling. Vil det bety at jeg ikke får noe som helst på rullebladet, den uttømmende poliattesten og at det ikke registreres noe sted, ikke hos politiet engang? Hvis saken blir arkivert hos politiet, vil de da ta den fram ved en annen sak, eller vil de makulere den etter en viss tid?

 

Takk for svar; jussinntresserte/jussstudenter :

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har fått et brev i posten, der det står at saken er henlagt grunnet bevisets stilling. Vil det bety at jeg ikke får noe som helst på rullebladet, den uttømmende poliattesten og at det ikke registreres noe sted, ikke hos politiet engang? Hvis saken blir arkivert hos politiet, vil de da ta den fram ved en annen sak, eller vil de makulere den etter en viss tid?

 

Takk for svar; jussinntresserte/jussstudenter :

 

Mener saken blir borte, men at de beholder saken i politiets register. Var en gang i konflikt råd for å løse en sak der, og da skal jo saken slettes fra registeret, men jeg har i ettertid blitt konfrontert med denne saken av politiet i avhør og sånn, så helt borte blir det jo ikke.

 

Dette var jo en sak da, vet ikke helt hva som skjer når saken har blitt henlagt, men regner med at politiet har registrert at du har blitt "mistenkt" for noe slik at det kan brukes som indisier ved en fremtidig sak...

Lenke til kommentar

Det finnes ingen lover på dette. Politiets interne register er fortsatt helt uten kontroll. Det kommer selvfølgelig ikke opp på attester osv. men politiet selv kan lagre alt de har på deg.

 

Det er ikke lenge siden en slik sak kom opp i media, der en nordlending hadde blitt konfrontert med en 20 år gammel misstanke om bruk av hasj. Han tok saken til retten og vant en prinsipp sak der, men saken er ikke ferdig enda.

Så inntil videre så er det fint lite å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg er uskyldig i denne saken, og vil derfor klage saken inn, om saken kommer i noe som helst register. Ingen som vet hvordan loven rundt dette er?

 

Hvis du mener at du er uskyldig ville jeg nok klaget på henleggelsen. Den henleggelsen betyr bare at saken er henlagt fordi politiet ikke har nok bevis mot deg. Hvis du hadde vært ansett uskyldig av påtalemyndighetene så hadde det blitt henlagt som ingen straffbareforhold funnet eller lignende.

Lenke til kommentar
Ok, skjønner, men om jeg klager, hva vil skje da? Vil det være en rettsak, eller vil politiet sende meg et nytt brev der det står at jeg er frifunnet? Og dette vil ikke komme opp noe sted, selvom jeg søker jobb i politiet/forsvaret?

 

Takk for alle svarene :)

 

Ingen som kan svare på det? :)

Lenke til kommentar
Hei, har fått et brev i posten, der det står at saken er henlagt grunnet bevisets stilling. Vil det bety at jeg ikke får noe som helst på rullebladet, den uttømmende poliattesten og at det ikke registreres noe sted, ikke hos politiet engang? Hvis saken blir arkivert hos politiet, vil de da ta den fram ved en annen sak, eller vil de makulere den etter en viss tid?

 

Takk for svar; jussinntresserte/jussstudenter :

 

Det blir lagret. Spesiellt Oslo er hissige på å lagre alt de kan. Ringer du politiet i Oslo for å melde fra om at du så ett eller annet, vil de omtrent ikke snakke med deg, om de ikke får personnummeret ditt.

 

Du blir da lagret som enten "melder" eller "fornærmet". Blir du mistenkt for noe, står dette også i registrene deres. (tror det er i det de omtaler som "PO", eller i "agent"

 

Dette er informasjon som de senere kan og vil bruke mot deg.

Lenke til kommentar
Hei, har fått et brev i posten, der det står at saken er henlagt grunnet bevisets stilling. Vil det bety at jeg ikke får noe som helst på rullebladet, den uttømmende poliattesten og at det ikke registreres noe sted, ikke hos politiet engang? Hvis saken blir arkivert hos politiet, vil de da ta den fram ved en annen sak, eller vil de makulere den etter en viss tid?

 

Takk for svar; jussinntresserte/jussstudenter :

 

Det blir lagret. Spesiellt Oslo er hissige på å lagre alt de kan. Ringer du politiet i Oslo for å melde fra om at du så ett eller annet, vil de omtrent ikke snakke med deg, om de ikke får personnummeret ditt.

 

Du blir da lagret som enten "melder" eller "fornærmet". Blir du mistenkt for noe, står dette også i registrene deres. (tror det er i det de omtaler som "PO", eller i "agent"

 

Dette er informasjon som de senere kan og vil bruke mot deg.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for å søke jobb. Så lenge du ikke er dømt for ett straffbart forhold er nok rullebladet ditt "rent" i deres øyne. Blir jo ikke nektet jobb i politiet hvis du feks ble tatt for å urinere på offentlig sted som 19 åring en gang for eksempel. Hadde vært lite politi til lands da vil jeg tro.

 

Tror ikke de vil bruke saken aktivt mot deg uansett sammenheng, men dersom du skulle komme opp i en tilsvarende sak ved en senere anledning, kan det hende de drar den frem. Borte blir den nok ikke.

Lenke til kommentar
Ja, det er de jeg bekymrer meg over. Har hørt en del på politiradion i Oslo, og der drar de frem tidligere saker, selvom de ikke er dømt, ved små trafikkforseelser. Men det har aboslutt ikke noe å si for jobb i forsvaret/politiet?

 

Det vil jeg ikke tro, ihvertfall ikke hvis du ikke er dømt for noen grove forhold. Det vil jo på en måte bety at hvis du har blitt tatt i å kjøre litt for fort så får du ikke jobb i politiet, og sånn er det jo ikke.

 

Men det er klart, hvis du har vært i politiets søkelys pga spionasje, eller landsforræderi eller noe sånt, så kan det hende de kan være litt skeptiske hehe.

 

En jeg kjenner fikk for eksempel ikke sikkerhetserklæring(noe man må ha for å komme i feks utenlandstjeneste osv) i militæret fordi han hadde blitt tatt for å røyke hasj, men så lenge han skrev under på at de kunne ta blod/tisseprøver når som helst, så fikk han det alikevel.

 

Så hvis det du har vært "mistenkt" for ikke er av en veldig alvorlig art, så tror jeg absolutt du har muligheter, uten at jeg er noen ekspert på området.

 

Det med at de drar fram ting på politiradion som du sier er for at tjenestemennene skal være best mulig forberedt ved en arrestasjon, greit å vite om personen kan være voldelig, bære våpen osv

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Vel... jeg tror de kan bruke det... Eller, vet at de kan gjøre det.

 

Anta at du har vært innblandet i 2-3 saker som blir henlagt (bråk, narkotika etc), så vil disse bli tatt til vurderer faktisk den dagen de faktisk har noe på deg.

 

Så dersom du er 100% sikker på at du er uskyldig, så ville jeg ikke godtatt at saken er henlagt! Ville bedt om frikjennelse selv om de kanskje vil si at det ikke har noe å si.

Lenke til kommentar

Nei... De vil bare se på vandelen. Så det går fint, men jeg tenker mer om du skulle vært uheldig å bli blandet inn i saker i fremtiden... Da kan slike henleggelser gi deg et litt dårlig utgangspunk. Husk at de er mennesker de og, og de kan lett forhåndsbedømme en sak basert på tidligere informasjon.

 

Jeg f.eks hadde ufattelig mye problemer med politet en periode de jeg hadde en bekjent som dreiv med kjøp og salg av narkotika. Ble tatt inn på avhør, stoppet når jeg kjørte bil og faktisk så ble bilen min ransaka engang når jeg fikk motorstopp langs E18!

 

Og da har jeg ikke en sak på meg som er henlagt engang. Men mistenker at det var en aller så liten varsellampe på meg en periode (Dette var rundt 2000 engang).

Lenke til kommentar
Skjønner, men vil de ha noesomhelst å si for jobb/utdanning i politet eller forsvaret?

 

Når du søker om sikkerhetsklarering er det eget felt der du må oppgi om du har vært i kontakt med politi. Da må du skrive at du har vært anmeldt, men at saken ble henlagt pga. bevisets stilling. Klager du på henleggelsen og får intet straffbart funnet, så stiller dette sterkere.

 

Men på den annen side så kan du jo risikere at de går til sak mot deg.

Lenke til kommentar
Skjønner, men vil de ha noesomhelst å si for jobb/utdanning i politet eller forsvaret?

 

Når du søker om sikkerhetsklarering er det eget felt der du må oppgi om du har vært i kontakt med politi. Da må du skrive at du har vært anmeldt, men at saken ble henlagt pga. bevisets stilling. Klager du på henleggelsen og får intet straffbart funnet, så stiller dette sterkere.

 

Men på den annen side så kan du jo risikere at de går til sak mot deg.

 

Den risikoen er vel for tiden så og si ikke til stede da de henlegger det aller meste for tiden

Lenke til kommentar

Du kan ha rett der, men allikevel er det en risiko jeg synes det er greit å opplyse om. Da får ihvertfall ikke trådstarter seg noen overraskelse hvis han skulle finne å klage på henleggelsen.

 

Selv hadde jeg nok ville krevd at de hadde henlagt den med intet straffbartforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...