Gå til innhold

spørsmål rundt stipend


uskyldig212

Anbefalte innlegg

skal flytte på hybel til høsten og skal søke bortebo stipend.

 

skal på skole 90km hjemmen ifra.

foreldrene mine bor sammen og begge går i fast jobb. ( vett ikke hvor mye de tjener)

 

1. har eg rett på stipend når eg flytter til hybel?

2. er stipend et lån? må man betale tilbake noe som helst?

3. blir det skatte fradrag av stipend summen?

4. hvor mye får man i bortebo stipend?

5. og har man rett på stipend så lenge man bor på hybel og studere?

6. og hvem motar stipend? foreldrene eller min bank konto?

 

takker for alle svar. ble litt mange spørsmål men men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men på et par av de :)

1. Ja, siden det er 90km hjemmefra har du rett på stipend (grensa går ved 40km)

2. Du trenger ikke å betale tilbake noe som helst.

4. Det kommer an på hvor mye foreldrene dine tjener.

5. Så lenge foreldrene dine ikke tjener for mye, har du rett på stipend iogmed at du skal flytte så langt vekk.

6. Pengene ruller rett inn på din bankkonto :)

Lenke til kommentar

Altså, jeg fikk jobb som 14åring etter å ha søkt på utallige jobber. Det gjelder bare å gå inn for å skaffe deg en jobb no matter what.

 

Søk OVERALT selv om de ikke utlyser noen stilling, og selv om du ikke har så veldig lyst til å jobbe der.

 

Rema, kiwi, rimi, ica osv sier ofte jatakk til ryddehjelp.

Du får kanskje ikke jobbe så mye, men litt ihvertfall :)

Lenke til kommentar

1. har eg rett på stipend når eg flytter til hybel? JA

2. er stipend et lån? må man betale tilbake noe som helst? nei, stipend er stipend, dersom du består betaler du ikke tilbake noe

3. blir det skatte fradrag av stipend summen? nei

4. hvor mye får man i bortebo stipend? ca. 3500 i mnd.

5. og har man rett på stipend så lenge man bor på hybel og studere? JA

6. og hvem motar stipend? foreldrene eller min bank konto? du mottar på DIN konto

 

3500 er ALT for lite, men det ER mulig og leve på det dersom du holder kontroll på utgiftene

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når man flytter ut når man er under 18 er man sikkert i mer enn 95% av tilfellene avhengig av hjelp fra foreldre.

 

Jeg flyttet ut når jeg akuratt hadde fylt 17. Jeg fikk 3200 kr i måneden. Man får én større utbetaling når man starter (det som skal gjelde august, men pga behandlingstid får man det ikke utbetalt før ca september-oktober), og en større utbetaling i januar. I August får man 7-8000 og i Januar ca 5000, med mindre man oppfyller visse krav til å få en større utbetaling. Det kan være at du ikke er norsk statsborger, at en av foreldrene dine er uføretrygdet, at foreldrene er død, tjener "for lite" eller lignende.

 

Jeg hadde én fordel. Foreldrene mine er skilt som gjør at min far måtte betale 2000 kroner i barnebidrag til min mor hver måned frem til jeg fylte 18 år. Siden jeg var under utdanning og var borteboende kunne jeg forlenge dette til jeg fylte 20. Ergo hadde jeg 3200 kroner i stipend og 2000 kroner i barnebidrag hver måned. Husleien min var på 2750 kroner, og jeg måtte betale 250 kroner i busskort. Altså 3000 kroner i faste utgifter. Man bør regne med ca 2000 i mat i måneden, fordi da kan man unne seg med noe godt i blandt og fortsatt gå med overskudd. Si at du kun bruker 1200 eller 1500 på mat (noe som er veldig kurrrant og overkommelig), så har du henholdsvis 800 eller 500 kroner i overskudd pr måned som du kan bruke på andre ting.

 

Jeg fikk også hjelp hjemmefra når jeg trengte noe, foreldrene mine var veldig snille. Trengte jeg klær eller var helt skrapt var det aldri noe problem å få litt ekstra penger, men du blir overrasket over hvor hardt og vanskelig det faktisk er å krype til korset og tigge etter penger.

 

Husk at bare det å flytte er ganske dyrt. Man trenger alltid en møbel eller to, og ut fra hva jeg klarer å tenke meg til med kjapp hoderegning kostet flyttingen min ca 10 000 kroner (leie av Stico-bil og kjøp av møbler jeg trengte) pluss et depositum på 5000 kroner som vi desverre ikke har sett siden (Vi har nå lært).

 

Jeg fikk heldigvis jobb etterhvert, så hjulene gikk rundt, men du må ikke tro at du bare kan bestille peppes fordi du er så bakfull at du ikke vet verken opp eller ned.

Lenke til kommentar

Her er det mange mangler. Hvor mye du får utbetalt bestemmes ikke bare av hvor mye foreldrene dine tjener. Det har mye å si hvor mange søsken du har, alder på dine søsken, om foreldrene dine er skilt osv. Eneste måten en kan finne ut hvor mye man får er å søke, eventuelt bruke kalkulatoren du finner på lanekassen.no.

 

Dessuten blir alt utbetalt som lån dersom man går høyskole/universitet eller går skole uten krav på videregående opplæring, og blir senere omgjort til stipend når eksamen o.l er bestått, da bruker du altså en rosa søknadsblankett, og denne søknaden er heller ikke behovsprøvd, da får du penger uansett hvor mange søsken du har, og hvor mye foreldrene dine tjener. Siden du er 16 år vil det si at alt blir utbetalt som stipend i ditt tilfelle, og at det blir behovsprøvd, men siden du ikke oppgir alder i første innlegg skal man ikke automatisk si at alt vil utbetales som stipend. Man må skille mellom oransj og rosa søknadsblankett.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...