Gå til innhold

Hvordan kjøre denne rundkjøringen


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Spesifikt spørsmål:

-Man kommer fra syd og skal mot nord. Hvilket felt skal man ligge i?

 

 

Kommentarer til bildet:

  • Det finnes ingen pilmerkinger i veibanen. Heller ingen skilting.
  • Forestill deg at bildet er mer symmetrisk, ble litt skeivt. Rundkjøringen er i utgangspunktet helt symmetrisk, bortsett fra at inngang-syd og utgang-øst (høyre) har 2 felt. Slik det ble her ligger nord og syd litt skeivt i forhold til hverandre.
  • Jeg er klar over at gult og hvitt er byttet om, men de smartere av dere skjønner oppgaven likevel.
     
  • EDIT:Syd er nede, nord er oppe og øst er høyre.

post-31177-1233131695_thumb.jpg

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan merking er det ikkje greit, eg har køyrt i liknande rundkøyringar der det er skilta og oppmerka på veien. I ei rundkøyring skal du ligge i venstre felt om du skal rett fram, i ei anna skal du ligge i høgre. Eg ville lagt meg i høgre felt sidan det er normalen i mindre rundkøyringar.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke vilken av de som er syd og vilken som er nord. men jeg reiner med at det er fra nede som er syd og oppe som er nord på bildet.

 

Vis det er sånt så skal du ligge i høyre fil vis ikke annet er merket. for de som ligger i venstre fil skal ta til venstre.

 

 

Men vis det er sånt at syd er venste på bilde og nord høyre så skal du legge deg inn i filen som bestemer hvordan kjøringen din fremover skal væra

Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke vilken av de som er syd og vilken som er nord. men jeg reiner med at det er fra nede som er syd og oppe som er nord på bildet.

 

Vis det er sånt så skal du ligge i høyre fil vis ikke annet er merket. for de som ligger i venstre fil skal ta til venstre.

 

Du har forstått det riktig.

Jeg kan godt spesifisere at syd er nede og nord er oppe, tok det for gitt at det blir tolket slik når jeg ikke skrever noe annet.

Det gir seg egentlig selv om man leser hvilke retninger som har 2 felt (inngang syd og utgang øst).

 

 

EDIT:

Forresten: Takk for svar alle tre, jeg vil gjerne har flere meninger, uansett som de samsvarer med de som allerede er gitt eller ikke.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Fra wikipedia:

Venstre fil: venstre eller rundt.

Høyre fil: høyre eller rett fram.

 

En avis illustrasjon:

Rundkjoring1_1000631b.jpg

På det øverste bildet er det 2 felt i utkjørsel nord. Da har man også lov å bruke venstre felt sør>nord, så lenge man holder det. Venstre felt inn, gjennom og ut. Man kjører altså parallelt med høyrefelt.

Lenke til kommentar
På det øverste bildet er det 2 felt i utkjørsel nord. Da har man også lov å bruke venstre felt sør>nord, så lenge man holder det. Venstre felt inn, gjennom og ut. Man kjører altså parallelt med høyrefelt.

 

Ja selvsagt, men rundkjøringen trådstarter spør om har to felt inn og ett ut, da får venstre felt vikeplikt som sagt om man skal derfor velge høyre felt.

 

 

Hei Phax.

 

Den avisillustrasjonen var interessant. Har du en link?

 

EDIT: Jeg tolker forresten svaret ditt som at du er enig med de andre?

 

Jeg er enig ja. :p Hentet den herfra: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1071718.ece

Lenke til kommentar
Utan merking er det ikkje greit, eg har køyrt i liknande rundkøyringar der det er skilta og oppmerka på veien. I ei rundkøyring skal du ligge i venstre felt om du skal rett fram, i ei anna skal du ligge i høgre. Eg ville lagt meg i høgre felt sidan det er normalen i mindre rundkøyringar.

 

Nei? Man skal aldri ligge i venstre feltet om du skal rett fram - unntaket er kun om skiltingen tilsier annet, ved rundkjøringer med doble felt som beskrevet ovenfor (parallell kjøring med høyrefeltet).

 

 

Ergo skal man på bildet trådstarter viser til, gå inn i høyre felt.

Lenke til kommentar
I ei rundkøyring skal du ligge i venstre felt om du skal rett fram, i ei anna skal du ligge i høgre.

 

Nei? Man skal aldri ligge i venstre feltet om du skal rett fram - unntaket er kun om skiltingen tilsier annet, ved rundkjøringer med doble felt som beskrevet ovenfor (parallell kjøring med høyrefeltet).

 

Jeg tror det Zeph skriver er at i rundtkjøringer som er skiltet/merket som han har kjørt i, varierer det hvilket felt det er skiltet man skal ligge i. I noen er det skiltet at man skal ligge i høyre, i noen er det skiltet at man skal ligge i venstre. Mao. så er dere egentlig enige.

Lenke til kommentar
[...]Man skal aldri ligge i venstre feltet om du skal rett fram - unntaket er kun om skiltingen tilsier annet, ved rundkjøringer med doble felt som beskrevet ovenfor (parallell kjøring med høyrefeltet).[...]

Vel, dersom siste utkjøring fra rundkjøringa er rett fram, skal du ligge i venstre felt. Bare for å presisere ;)

Lenke til kommentar

Skal og skal ... du kan ligge i hvilket felt du vil, men du 'bør' plassere deg slik phax skrev med kilde fra wiki. Tror de fleste ikke er klar over vikeplikten de har ved filskifte inne i rundkjøringen, men det er som regel aldri noe problem ettersom vi her i Norge har såpass små rundkjøringer og svært få tar sjansen på å kjøre inn i ei rundkjøring når det ligger en bil i den innerste filen.

Lenke til kommentar

Vikeplikten ved feltskifte inne i rundkjøringer er stort sett ikke-eksiterende, pga. vikepliktskiltet som står utenfor rundkjøringen har prioritet over regler. Er vist svært få som skjønner at så lenge det står skilt om noe, så gjelder det over alt av regler. Vikepliktskiltet gjelder pr. veistrekning, ikke pr. kjørefelt, så det spiller ingen rolle hvilket felt man ligger i på en kryssende vei, vikepliktskiltet gir vikeplikt uansett.

Lenke til kommentar
Vikeplikten ved feltskifte inne i rundkjøringer er stort sett ikke-eksiterende, pga. vikepliktskiltet som står utenfor rundkjøringen har prioritet over regler.

Skjønner ikke helt hva du mener. Vikepliktsskiltet gjelder jo ikke for filskifte inne i rundkjøringen. Har man kommet vel inn i rundkjøringen så er det vanlig vikepliktsregler (uten skilt) som gjelder.

Lenke til kommentar

Det han mener er vel at 99 av 100 norske bilister ikke tør å legge seg inn i høyre fil hvis de f.eks. skal til høyre, når det allerde ligger en bil i venstre felt i rundkjøringa. Han forklarer dog fenomenet litt feil, vikepliktsreglene er selvsagt likestilte.

 

EDIT: Vi prater her selvsagt om en rundkjøring med to felter, der avkjørselen også har to felter.

 

Det tør ikke jeg heller, for det virker som om 99 av 100 norske bilister ikke er klar over vikeplikten ved feltskifte...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...