Gå til innhold

24" til grafisk bruk


phax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner vurdere mer og mer å bare fleske til å kjøpe Apple sitt LED Cinema Display.. 24", LED og IPS-panel i markedets peneste innpakning virker ikke så dumt. :)

 

Men det funker å bruke denne Apple skjermen med VGA eller DVI ut fra pcen? Med rett overgang selvsagt. Siden den bare har DisplayPort inngang tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Med overgang ja.

 

- Hva slags overgang trenger man, og må man uansett regne med noen kompatibilitetsproblemer, eller funker det da glatt opp mot PC?

 

Noen erfaringer på dette?

 

Står vel mellom Apple LED Cinema og HP 2475 for meg for øyeblikket. HPen er bra tror jeg, men er jo en svær "klump", da. :hmm:

Lenke til kommentar

Samme "problemet" mitt med HP'n.. :wee: Har ennå ikke kjøpt noen skjerm her.

 

Hadde bestemt meg for å kjøpe dell UltraSharp 2408WFP når den var på tilbud, bestillt post restante og henta over grensa i sverige så hadde jeg fått den litt over 4000,- så det hadde vært et kupp. Men jeg var for treg og nå er prisen gått opp igjen.

 

Apple skjermen frister veldig pga utseende og panelet, men er litt skeptisk til den blanke overflaten. Har vært innom elkjøp men de har den aldri inne så ikke fått sett den i levende live ennå. Men er vel ca samme som iMac 24" antar jeg.

 

Lurer og litt på dette med Apple LED Cinema på PC og om det går smertefritt, har ikke hørt så mye snakk om denne skjermen. Virker ikke som om det er så mange som har den?

Lenke til kommentar

-Har nå forresten sett meg ut enda en 'kandidat'; Eizo FlexScan S2431W, til ca. 6000,-

 

Den har bra panel, men den er 'gammel', og ingen har den på lager.

 

Det som er så 'gøy' hver gang jeg skal kjøpe noe, er at når jeg plutselig sjekker rundt for å se hvordan markedet ser ut når det gjelder det jeg er ute etter, er det nesten alltid sånn at akkurat det produktet jeg er ute etter ikke kommer før om noen måneder...

 

Eizo kommer med nye skjermer snart, men den jeg kunne tenke meg, S2242W, kommer ikke før i Juni. [endret] Den kommmer faktisk allerede i midten av April, men jeg har nå kjøpt meg en annen skjerm, se innlegg nedenfor [/endret] Det er riktignok 22", men jeg kunne klart meg med det. S-PVA og 1980x1200.

Lenovo's 22" er visst bra, men ingen har den på lager heller.

 

Ska'kke være lett.

 

[endret] Har også funnet Benq FP241W som har et A-MVA panel, men denne er også 'gammel'. Amentio har den visst på lager. Hyggelig pris, da. Litt usikker på hvor god den er til grafisk arbeid. Men det er ihvertfall ikke TN panel. [/endret]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Vel vel...

 

-Etter å ha lest og lest og lest tester og forum-innlegg opp og ned og i mente om ørten skjermer og plusser og minuser om alt av diverse teknologi, endte jeg til slutt opp med å gå fullstendig bananas og har nå bestilt en Eizo SX2461WKCAL inkl. Spyder3 Pro. Det røska godt i lommeboka, men får håpe jeg blir fornøyd, da... :whistle::hmm:

 

Har jo ønske om å bli 'proff' eller ihvertfall semi-proff innen diverse grafisk arbeid etterhvert, så da burde vel den passe bra. Har jo også vært litt "guttedrømmen" å eie en 'ordentlig' Eizo. ;)

Lenke til kommentar

Hehe såpass, ja gratulerer! Gjerne gi tilbakemelding her når du har fått testet skjermen litt. :)

 

Jeg har selv hatt en Eizo engang, en frekk 17" 4:3 skjerm som jeg svidde av alt for mye penger på for endel år siden. Nå står den på gutterommet til nevøen min og blir hovedsakelig brukt til 123spill.no :wee:

 

Sitter fortsatt på gjerdet å venter jeg. Hadde i utgangspunktet tenkt å holde meg til maks 5000,- og har ikke lyst på en feit klump av en skjerm da den blir stående i stua. Men det er ikke lett å finne den "perfekte" skjermen!

Lenke til kommentar

Jepp, da har jeg fått skjermen min (Eizo SX2461WK).

 

Jeg har bare så vidt brukt den noen minutter (ca. en time kanskje), og den er foreløpig bare koblet på den bærbare, da jeg har en ny stasjonær inne i bestilling som jeg ikke har fått enda.

 

Men, førsteinntrykk: Meget solid, tung (men ikke for tung), "finslipt" og "proft" utseende og finish - man får helt klart følelsen av at man har kjøpt noe dyrt (og det har man jo også...!).

 

Første 'hinder' å hoppe over på veien var å sjekke etter døde piksler. Dette er den store skrekken for meg, for bortsett fra den første plasma-TVen jeg kjøpte i 2003, har alle andre flatskjermer jeg har eid hatt en eller flere døde piksler.

 

Men ikke denne! :new_woot:

 

Jeg har ikke kalibrert skjermen (det følger med Spyder3 Pro på denne versjonen, men jeg gidder ikke å bruke den før jeg får den nye maskinen), men ut av boksen ser det egentlig bra ut. Den er også veldig uniform; ikke noe clouding, baklys-lekkasje eller annet 'tull' å snakke om. Jeg har laget svart, hvitt, blått, rødt, og grønt bakgrunnsbilde i 1920x1200 for testing, og alle vises på en bra måte.

 

Sideinnsyn virker å være bra, men jeg har faktisk oppdaget en web side der skjermen sliter litt med å vise bakgrunnen korrekt. Det er svart bakgrunn med noen ensfargede mørkebrune (nesten svarte) silhuetter av blomster som henger ned fra toppen av skjermbildet. Her sliter skjermen noe, da jeg kan se at blomstene på midten blir nesten borte dersom jeg flytter hodet litt fra side til side. Men det er mulig at dette er en side alle LCD skjermer vil slite på. På den bærbare blir f.eks. disse blomstene helt borte dersom jeg ikke ser på skjermen i helt korrekt vinkel (men på den gjelder det horisontalt).

 

OK - dette var førsteinntrykket. Skal prøve å komme tilbake med mer når den er koblet til den maskinen den skal kobles til, og er kalibrert. Men så langt er jeg vel så fornøyd man kan være med en LCD-skjerm, tror jeg. :)

 

[tillegg] Jeg bør vel legge til at sideinnsyn er meget bra på denne skjermen også (siden jeg kom med en litt negativ kommentar til det basert på en bestemt nettside). Man kan gå temmelig langt ut på siden uten å merke store forskjellen i kvalitet. Når det gjelder utseende etc., så er designen 'traust', og dette er også helt klart "en svær klump", på linje med HP LP2475W skjermen. Den er såpass dyp at det er nesten så katten din kan ligge oppå(!). Men allikevel vil jeg vel si at designen er 'pen' etter min smak, spesielt når man ser den rett forfra. Men det er vel liten tvil om at dersom Apple Cinema 24 HD -skjermen hadde hatt DVI eller HDMI tilkobling, ville jeg nok gått for den istedet. Både p.g.a. pris, utseende, og fordelene ved LED. Nå skal det sies at LED også har ulemper, men. Jepp jepp - fortsatt fornøyd. Kommer muligens tilbake med mer når jeg har fått den nye PCen og har fått kalibrert skjermen. [/tillegg]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

joa det er jo smart å vente, men med tanke på at det er umulig å si når det kommer til å skje så er det ikke så lurt alikevel. sitte med en skjerm du syns suger for å vente litt til og litt til på en bedre en.

 

har en 19" crt nå (viewsonic p90f) som jeg er fornøyd med på alle måter untatt størrelsen, 19" 4:3 er for lite til film osv nå til dags så jeg kjøper meg en hp lp2475w på torsdag etter noen måneders venting, gidder ikke mer...

Lenke til kommentar
Jeg har ærlig talt ikke noe inntrykk av at det kommer noen store revolusjoner på hverken pris eller kvalitet på skjermer fremover.

Man bør vel ikke sitte for lenge på gjerdet å vente på at en prisnedgang eller stor forbedring av kvaliteten vil skje. Men....

 

Tendensen vil vel være at markedslederne på kvalitet nettopp vil konkurrere på kvalitet. Men å ligge i teten kvalitetsmessig forutsetter spisskompetanse og know how. I disse ulvetider er markedet presset, det er kanskje ikke nå bedriftene og offentlig virksomhet investerer i topp kvalitet skjermer i det øvre prisleiet.

 

Jeg vil ikke bli overrasket om vi får se en fornyelse av modellparken fra f. eks. Eizo, noe som det vel er tendenser til, samtidig som dagens modeller, som har vært i salg en tid, tilbys til svært gunstige priser. Det ser vi vel også tendenser til.

 

Nedgangstider vil bli møtt med omstillinger, de som sitter i ro, vil gå dukken.

 

De som er ute etter ny skjerm til eget bruk kan nok få interessante valg fremover: Gode gamle travere til "røverkjøp" eller nye bedre skjermer til moderate priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...