Gå til innhold

24" til grafisk bruk


phax

Anbefalte innlegg

På jakt etter en virkelig god 24" som kun skal brukes til grafiske ting. Ute etter bra fargegjengivelse, godt sortnivå og ja, generellt sett god bildekvalitet.

 

Først av alt, hvilket prisnivå må jeg opp på for å få en skjerm som duger? Og noen konkrete forslag?

 

Om skjermen i tillegg er litt slank og lekker å se på så er jo det også et lite pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå du må opp i minst en 4-6 tusen før du får en skjerm som duger.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=110160# Er f.eks veldig bra, har en kollega som kjøpte den et par uker tilbake, godt fornøyd.

Om du kan ta til takke med litt eldre modeller, kan jeg anbefale denne https://prisguiden.no/product.php?product_id=46455

Den har droppet ca 2.5k i pris det siste halvåret. Jeg sitter på 2 stk av benq skjermene selv, og er veldig godt fornøyd.

 

HP skjermen er gjerne nevnt som arvtageren til BenQ modellen, satt faktisk å snakket på det med kollegaen min når han skulle kjøpe skjerm, at det var litt av en sammentreff at mine skjermer ble tatt opp som sammenligning.

Lenke til kommentar

Takke meg til å spare et par tusen å kjøpe f.eks hp skjermen.

 

Såklart, har du en macbook og alt for mye penger (noe du gjerne ikke har etter å ha kjøpt en macbook) så får du jo en masse fanzy tilkoblinger og stash om du kjøper den skjermen.

 

jeg for en ville valgt en "vanlig" pc skjerm, kan ikke akkurat si at HP skjermen er stygg heller.

Lenke til kommentar

Har verken macbook eller altfor mye penger. Var mest nysgjerrig på hvordan apple stiller seg iforhold til bildekvalitet. Husker bare fra "gamle dager" at de hadde rykte på seg for å levere gode skjermer.

 

Når det gjelder design så skal jeg ikke la det være hovedfokus, men nekter ikke for at jeg lar meg påvirke av det ytre. :p Det blir en skjerm som kommer til å stå i stua så litt kresen må jeg nok være og kan betale litt ekstra for utseende sin skyld. Men bildekvalitet er pri.1 naturligvis.

 

HP skjermen var ikke ille forfra, men fy feite så tykk den var. Ble litt overrasket når jeg så bilde fra siden.

 

post-16510-1233010989_thumb.png

Lenke til kommentar

Dell er mye av det samme som apple, du betaler overpris for merket.

 

Har et par av de skjermene på jobb (vi er dell forhandlere) og kan ikke påstå at jeg ser noen årsak til å betale tusen spenn mer for den enn HP skjermen.

 

Om du ikke da ønsker å velge den billige dell skjermen, noe jeg IKKE ville anbefale, da det er en grunn til at den er "billig".

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har lest endel tester i det siste, og Dell UltraSharp 2408WFP kommer jo veldig godt ut. Den blir av noen beskrevet som den beste skjermen de har testet. Så det kan vel ikke være bare merket man betaler for? Ser noen har opplevd problemer med sin, mens andre er strålende fornøyd..

 

På tilbud nå til 5500,- så da ble den veldig aktuell! :)

Lenke til kommentar

Titter på Dell sitt utvalg av skjermer nå, og legger merke til at både UltraSharp 22" og 27" heter "09W" kontra 24" som heter "08W"

 

Betyr det at 22" og 27" er en nyere generasjon enn 24"?

 

27" ligger på 7 000,- nå.. Litt fristende med tanke på størrelsen. :wee:

Lenke til kommentar

Nei jeg sitter fortsatt på gjerde og venter.. :wee:

 

Stusser på dette om den Dell skjermen er av en eldre generasjon i forhold til produktnavnet, og om det kanskje er en ny modell like rundt hjørnet? 2408 ble vel lansert for ett år siden nå. Hvor ofte pleier Dell å med nye modeller?

 

5500,- er uansett ikke en ille pris, så jeg vurderer.... :)

Lenke til kommentar

Ser vel nå egentlig at denne er blitt bra omtalt flere steder. Uten tvil en aktuell skjerm!

Største problemet er vel at jeg egentlig har råd til LED Cinema.... :hmm:

Apple sine ting tar seg liksom litt bedre ut i stue/kjøkkenkroken føler jeg......

 

Noen som vet om det er kommet adaptere som takler dvi til mini displayport nå?

Lenke til kommentar

Hvis du er litt seriøs med tanke på grafikken (og det virker det jo som du er, siden du kun skal bruke den til grafiske ting), så skal du se på paneltypen.

 

TN-panel, som er det vanligste, og billigste, viser i realiteten kun 262.000 farger. De jukser seg til 16,2 millioner farger ved hjelp av dithering.

 

Til grafiske arbeid, anbefales enten MVA-, PVA- eller IPS-panel. Disse viser faktisk 16,7 millioner farger, og har en helt annen innsynsvinkel enn de fleste TN-skjermer (som har 160 grader både vertikalt og horisontalt). På TN-skjermer må man stort sett sitte fryktelig nøyaktig i forhold til skjermen for å ikke få fargeforvrengninger. Med f.eks. 178 grader begge veier, så er ikke det et problem.

 

For å se hva slags panel skjermen du vurderer har, sjekk flatpanels.dk.

 

Selv har jeg en S-IPS-skjerm, og er veldig fornøyd. Den brukes til grafisk arbeid, vanlig kontoroppaver og også spilling. Men jeg måtte betale 50-75% mer enn for en TN-skjerm i samme størrelse.

 

Sortnivå blir aldri helt 100% bra på LCD. Sånn er det bare pga baklyset, men på bra LCDer, så ser det sort ut i forhold til det hvite. Det er kun plasma-skjermer, og nyeste typen LCDer som kan slukke baklyset, som har ordentlig sort.

 

Det kan hende du blir fornøyd med en TN-skjerm. Det vet jeg ikke. Men jeg anbefaler ikke det til grafisk arbeid.

Lenke til kommentar
Ser vel nå egentlig at denne er blitt bra omtalt flere steder. Uten tvil en aktuell skjerm!

Største problemet er vel at jeg egentlig har råd til LED Cinema.... :hmm:

Apple sine ting tar seg liksom litt bedre ut i stue/kjøkkenkroken føler jeg......

 

Noen som vet om det er kommet adaptere som takler dvi til mini displayport nå?

 

:wee: Må si jeg deler din tanke når det gjelder utseendet. Men er usikker på om det er en skjerm som er verdt prisen i forhold til bildekvalitet. Ser apple har noen overganger, ikke sjekket de så nøye.

 

 

Hvis du er litt seriøs med tanke på grafikken (og det virker det jo som du er, siden du kun skal bruke den til grafiske ting), så skal du se på paneltypen.

 

...

 

Det kan hende du blir fornøyd med en TN-skjerm. Det vet jeg ikke. Men jeg anbefaler ikke det til grafisk arbeid.

 

Paneltype er jeg bevisst på, og Dell 2408WFP som er mest aktuell i øyeblikket har vel et S-PVA panel om jeg husker riktig. At TN er "søppel" har jeg fått med meg så prøver styre unna det. :p

 

Dell sin 22", 2209WA har derimot et e-IPS panel. Det i tillegg til produktnavnet får meg jo til å tenke at dette er en nyere modell. Derfor sitter jeg litt å tenker her. Veldig kjedelig å kjøpe en skjerm også kommer det en ny modell uka etter. Men engang må man jo bare hoppe i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...