Gå til innhold

Ønskeliste til nytt "rent" Linux-community


Anbefalte innlegg

- Flexibel løsning: ja, i aller høyeste grad. Systemet har vært i drift hos flere kunder i ca 1 år.

- Opensource: antakelig ikke, da dette stort sett er egenkodet materiale.

- RSS: ja

- Wiki: skal komme.. evt link.

- Deling: facebook mm.

- Blogging: Diskuteres nå. Kommer nok, enten internt eller allerede eksisterende løsninger.

- Irc: Diskuteres nå. Blir mest sansynlig ikke noe av, pga. allerede dekket behov (hmm..) Satser heller på en online løsning PÅ nettsamfunnet (live). Skal ikke si det for sikkert enda, kan bli irc..

- Hva gjelder chat så mener jeg at det eneste vettuge er å benytte IRC, fordi det er de facto standard i slike miljøer. Hvis dere vil ha noe på nettsiden så finnes det jo massevis av IRC clienter i java/php som dere kan benytte dere av.

- Jeg ser ikke behovet for en egen bloggtjeneste, integrer heller ved at brukere kan ha en link til sin blog i profil/visittkort. Så kan heller denne aggregeres via RSS dersom der ønsker å ha noe av det frem på siden.

- Wiki ser jeg på som helt sentralt dersom dere skal samle, utvikle og formidle informasjon om hvordan man bruker Linux.

 

Selv tror jeg at din/deres største utfordring vil være å tiltrekke sentrale nøkkelbrukere som har kompetansen og interessen til å bidra masse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chat: Det var tanken å ha en form for live-chat. med personlig meldingform-type PM. + evt. linket irc.

 

Noen som kan tenke seg å bidra med sin ekspertise?

Domene: .no eller .org

 

 

ang. domene .no får du/dere ikke om du ikke har et organisasjonsnummer og .org er mer for organisasjoner som gjor et non-profit arbeid så jeg personelig ville gått fot .org eller .net men om dere har et organisasjons nummer kan du ta . no etter som at det skal være på norsk. men om du ikke har det er .org eller .net best tror jeg

Lenke til kommentar
Chat: Det var tanken å ha en form for live-chat. med personlig meldingform-type PM. + evt. linket irc.

 

Noen som kan tenke seg å bidra med sin ekspertise?

Domene: .no eller .org

 

 

ang. domene .no får du/dere ikke om du ikke har et organisasjonsnummer og .org er mer for organisasjoner som gjor et non-profit arbeid så jeg personelig ville gått fot .org eller .net men om dere har et organisasjons nummer kan du ta . no etter som at det skal være på norsk. men om du ikke har det er .org eller .net best tror jeg

 

Har organisasjonsnr. ja. Men er allikevel litt usikker...

 

Har det virkelig noe å si?? .org passer kanskje best.

..eller .no??

 

..noen som vil hjelpe til med oppbyggingen av wiki?

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært kult om communityet som fremmet norske open source prosjekter. Det er fem millioner andre sider som bare skriver nyheter om forskjellig programvare og dritt, men ikke så mange (har jeg inntrykk av ihvertfall) som fokuserer på et community rundt utvikling av open source programvare. Jeg er klar over at det finnes ting som freshmeat.net og sourceforge.net osv., men disse er veldig store, og jeg synes de kunne vært mer interaktive, både brukere imellom og også mellom utviklere. Dessuten er det kult med noe som ikke er så internasjonalt, og som kanskje kan hjelpe til med å fremme Linux og open source i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg synes det hadde vært kult om communityet som fremmet norske open source prosjekter. Det er fem millioner andre sider som bare skriver nyheter om forskjellig programvare og dritt, men ikke så mange (har jeg inntrykk av ihvertfall) som fokuserer på et community rundt utvikling av open source programvare. Jeg er klar over at det finnes ting som freshmeat.net og sourceforge.net osv., men disse er veldig store, og jeg synes de kunne vært mer interaktive, både brukere imellom og også mellom utviklere. Dessuten er det kult med noe som ikke er så internasjonalt, og som kanskje kan hjelpe til med å fremme Linux og open source i Norge.

 

Takker for den.

Men dette forutsetter aktivitet fra brukere av nettstedet. Det er det hele systemet er bygget opp rundt.

 

Open source prosjekter ut over linux er ikke dumt. Kan oppstå mye bra ut av det.

Dette prosjektet blir større for hver dag som går.

 

Noen som har forslag til domene-navn?

Lenke til kommentar
mer profesjonellt? de aller fleste sider er .com. ikke fordi det er uprofesjonellt, men fordi det er meget billig og meget populært.

 

det har kort sagt ingenting å si hvilket domene man har. men ville dpg styrt unna .tv, .info o.l.

 

..enn .org da?

 

Noen som vil være med på dette? (oppbyggingen av info..) :roll:

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar
mer profesjonellt? de aller fleste sider er .com. ikke fordi det er uprofesjonellt, men fordi det er meget billig og meget populært.

det har kort sagt ingenting å si hvilket domene man har. men ville dpg styrt unna .tv, .info o.l.

De fleste internasjonale sider og amerikanske sider har .com, de fleste skikkelige norske sider har selvfölgelig .no

 

Og prisene paa domener er naa saa lave et det nesten ikke er noe aa diskutere en gang. Rundt 200 kroner i aaret. Folk bruker jo mer penger paa snop i en uke nesten.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Jeg synes det hadde vært kult om communityet som fremmet norske open source prosjekter. Det er fem millioner andre sider som bare skriver nyheter om forskjellig programvare og dritt, men ikke så mange (har jeg inntrykk av ihvertfall) som fokuserer på et community rundt utvikling av open source programvare. Jeg er klar over at det finnes ting som freshmeat.net og sourceforge.net osv., men disse er veldig store, og jeg synes de kunne vært mer interaktive, både brukere imellom og også mellom utviklere. Dessuten er det kult med noe som ikke er så internasjonalt, og som kanskje kan hjelpe til med å fremme Linux og open source i Norge.

 

Takker for den.

Men dette forutsetter aktivitet fra brukere av nettstedet. Det er det hele systemet er bygget opp rundt.

 

Open source prosjekter ut over linux er ikke dumt. Kan oppstå mye bra ut av det.

Dette prosjektet blir større for hver dag som går.

 

Noen som har forslag til domene-navn?

Alle communities forutsetter jo aktivitet fra brukere av nettstedet. Jeg tror et community som er vridd litt i retning av utvikling, o.l. kan få mer interessante debatter og diskusjoner enn communities der aktiviteten stort sett er i form av nybegynnere som spør om hjelp. Jeg tror det f.eks. er ganske mange på dette forumet som har større eller mindre prosjekter som kunne vært interessant å ha en liten oversikt over. Om ikke annet så bare for å se og diskutere litt hva andre driver på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...