Gå til innhold

Ønskeliste til nytt "rent" Linux-community


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser et problem, et stort problem.

Vedlikehold og drift

 

Å stare det trenger ikke å være så vanskelig (siden det neppe blir så mye jobb hvis det blir brukt et CMS), men det å holde det i live. Nyheter/poster må skrives, de må være godt skrevet også (ikke itavisen style), for å være realist så er det stor sjangse for at dette går i dass, men hvem er det egentlig som kunne tenkte seg å være en skribent? du må skaffe et lite team før noe som helst blir kjørt opp

Lenke til kommentar
Jeg ser et problem, et stort problem.

Vedlikehold og drift

 

Å stare det trenger ikke å være så vanskelig (siden det neppe blir så mye jobb hvis det blir brukt et CMS), men det å holde det i live. Nyheter/poster må skrives, de må være godt skrevet også (ikke itavisen style), for å være realist så er det stor sjangse for at dette går i dass, men hvem er det egentlig som kunne tenkte seg å være en skribent? du må skaffe et lite team før noe som helst blir kjørt opp

 

Ja, ser problemstillingen. Vi hadde håpet i få med en liten gjeng.

Men, regner med at dette vil gå seg til etterhvert.

Lenke til kommentar

Forresten så er jeg enig med NorthWave at det er liten vits i å ha en chatte-tjenste som er noe annet enn IRC. Jeg synes heller ikke at det er noen vits med en in-browser IRC-klient. Det kan fort bli useriøst og litt teit. Hvor mange i målgruppen har ikke tilgang på en IRC-klient liksom? Jeg er også enig i at en blogg for hver bruker er litt unødvendig.

 

Slik som jeg ser for meg:

- man kan starte open source prosjekter

- lage innlegg/nyheter på forsiden (alà slashdot)

- kommentere/diskutere prosjekter

- ha en worklog for prosjektene sine

- dele tips og triks innen Linux

- brukere kan skrive guider (f.eks. "Introduksjon til libnet", "Emacs og [et-eller-annet]", o.l.)

 

Linux handler jo om at alle bidrar til felleskapet med programvare osv., så jeg tror det er lurt å vinkle det mot utvikling. Som nevnt i en tidligere post finnes det masse communities på nettet som fokuserer på spørsmål/svar (gjerne fra nybegynnere) og posting av nyheter som "Versjon [xxx] av [program] er endelig ute". For at et nytt community skal ha noe for seg, synes jeg derfor at det bør vinkles på en annen måte. Jeg tenker meg et community for de litt mer avanserte brukerene.

Lenke til kommentar
Forresten så er jeg enig med NorthWave at det er liten vits i å ha en chatte-tjenste som er noe annet enn IRC. Jeg synes heller ikke at det er noen vits med en in-browser IRC-klient. Det kan fort bli useriøst og litt teit. Hvor mange i målgruppen har ikke tilgang på en IRC-klient liksom? Jeg er også enig i at en blogg for hver bruker er litt unødvendig.

 

Slik som jeg ser for meg:

- man kan starte open source prosjekter

- lage innlegg/nyheter på forsiden (alà slashdot)

- kommentere/diskutere prosjekter

- ha en worklog for prosjektene sine

- dele tips og triks innen Linux

- brukere kan skrive guider (f.eks. "Introduksjon til libnet", "Emacs og [et-eller-annet]", o.l.)

 

Linux handler jo om at alle bidrar til felleskapet med programvare osv., så jeg tror det er lurt å vinkle det mot utvikling. Som nevnt i en tidligere post finnes det masse communities på nettet som fokuserer på spørsmål/svar (gjerne fra nybegynnere) og posting av nyheter som "Versjon [xxx] av [program] er endelig ute". For at et nytt community skal ha noe for seg, synes jeg derfor at det bør vinkles på en annen måte. Jeg tenker meg et community for de litt mer avanserte brukerene.

Nokså enig, men den biten med 'brukerhjelp' til ferske linuxbrukere vil jeg helst ikke legge bort.

 

Til dette er det 2 grunner:

1 Samling av data/info på et sted.

2 Opphavet til denne ideen startet på dette planet.

 

 

Jeg ser absolutt for meg en todeling av communityet slik:

 

-Norsk-opensource community (deling-nyskaping) dette også gjerne utenfor linux's grenser. -- php, c++ osv.

-Sammling info, live-user-help..

 

...hva sier dere?

 

Regner med å få en del tilbakemeldinger på denne.. :p

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar
Noen som ikke liker denne ideen? Hvorfor?

Jeg er skeptisk i hvert fall, men skal ikke stanse deg.

 

Hovedproblemet mitt er vel at det meste at hva du/dere forsøker å lage finnes allerede i en eller annen form. Om ikke du har en ny, unik, forbedret innpakning/tjeneste vil man slite med å tiltrekke seg oppmerksomhet, og det vil egentlig bare gå ut over alle.

 

F.eks, om man skal lage en kunnskapsdatabase om GNU/Linux, hvorfor ikke bidra til Linuxguiden som finnes allerede? Du sier jo selv som argument i en annen post her at du ønsker å samle data på ett sted. (Linuxguiden er ikke i topp stand og har en del mangler. Problemet er nok at den har for få brukere. Ved å lage enda et sted (slik som wiki-en her på diskusjon.no) svekker man hverandre og man får ingen ordentlig gode sider. Sånn vil det nok bli så lenge man ikke enes om ett prosjekt.)

 

Man har allerede brukerskrevne nyheter på linux1.no, mulighet for å skrive blogg/worklog, man har også diskusjonsforum for GNU/Linux (akkurat som på diskusjon.no, itpro.no, itavisen(!), vgd(!), +++). Så enda et diskusjons-/hjelpeforum på deres kommende side høres akkurat ut som det vi trenger, altså!! (sarkasme)

 

Det er greit med konkurranse, men om man ikke virkelig mener å satse og legge i mye krefter vil siden raskt kunne bli liggende brakk uten å komme ordentlig igang. Jeg vil anbefale deg/dere at i stedet for å gjenskape eller gjøre det samme som andre allerede har gjort/laget, så bør man heller finne sin egen nisje -- en ny idé -- som utfyller de andre som allerede er der, og så holde seg til den. Ikke sats på 10 tjenester til å begynne med, hvor man har 9 av dem fra før andre steder. Hvorfor skal folk gidde å komme når de har forum, blogg, wiki og kalender andre steder?

 

Om man ikke har krefter til å konkurrere bør man heller samarbeide. Det kan man faktisk spare krefter på.

 

Når det gjelder idéen om side for programvareutvikling på norsk, så joda, kanskje det kan funke. Men slik jeg ser det, så er det for det meste av fri programvare ingen grunn til å begrense seg til å kun samarbeide med folk fra samme land som en selv. Såfremt man ikke kan snakke et felles språk da, eller man utvikler programvare på et bestemt språk eller for et geografisk område eller lignende. De fleste gode norske programmerere lærer seg derfor gjerne tilstrekkelig engelsk slik at å samarbeide med utlendinger ikke er noe særlig problem.

 

Nå er det kanskje noen yngre programmerere som ikke er tilstrekkelig språkvante i engelsk, eller noen vil kanskje lage programvare hovedsaklig for norske brukere. Da kan det være nyttig å ha egne sider på norsk. Men jeg er redd denne nisjen kan bli litt for liten til at den er levedyktig.

 

Uansett, det var min kommentar. Lykke til.

 

PS: Og mitt tips er at om du skal ha en side på norsk ville jeg valgt .no-domene for å signalisere at den er norsk.

Lenke til kommentar

...jeg var skeptisk i utgangspunktet, ikke sikker på om det er 'riktig' å gjøre dette fremfor å forsøke å utvide eksisterende tjenester/miljøer. Ang. valg av backend ser jeg ikke hvorfor dette ikke skal kjøre på fri programvare. Er dette et community som skal 'eies' av deg eller menneskene det består av? Håper du forstår dette skaper motvilje.

...............

Lenke til kommentar
Noen som ikke liker denne ideen? Hvorfor?

Jeg er skeptisk i hvert fall, men skal ikke stanse deg.

 

Hovedproblemet mitt er vel at det meste at hva du/dere forsøker å lage finnes allerede i en eller annen form. Om ikke du har en ny, unik, forbedret innpakning/tjeneste vil man slite med å tiltrekke seg oppmerksomhet, og det vil egentlig bare gå ut over alle.

 

 

 

Jepp, men det har vært henvist til "et nytt forum" flere ganger her nå.

Må få presisere at dette ikke skal bygges opp rundt et forum, slik som alle alternativene som nå har blitt nevnt.

 

Brukerprofilene skal gi mulighet for presentasjon av det som måtte passe.

Brukere skal ha mulighet til å sette sammen nyhetssaker selv, samt publisere dem på nettstedet. Dette skal ikke gjelde vanlige medlemmer (brukerklasser)

 

Vist trenger vi moderatorer, det ser jeg på som det minste problemet.

 

Så enda et diskusjons-/hjelpeforum på deres kommende side høres akkurat ut som det vi trenger, altså!! (sarkasme)

 

Gjentar meg selv. Dette primært ikke være et forum.

 

Nå er det kanskje noen yngre programmerere som ikke er tilstrekkelig språkvante i engelsk, eller noen vil kanskje lage programvare hovedsaklig for norske brukere. Da kan det være nyttig å ha egne sider på norsk. Men jeg er redd denne nisjen kan bli litt for liten til at den er levedyktig.

 

Kunne tenke meg litt tilbakemeldinger på dette fra brukere.

 

Comicz skrev..

...jeg var skeptisk i utgangspunktet, ikke sikker på om det er 'riktig' å gjøre dette fremfor å forsøke å utvide eksisterende tjenester/miljøer. Ang. valg av backend ser jeg ikke hvorfor dette ikke skal kjøre på fri programvare. Er dette et community som skal 'eies' av deg eller menneskene det består av? Håper du forstår dette skaper motvilje.

 

Opensource cms..

 

Domenet eies naturligvis nok av meg, communityet eies og drives av brukerne.

Det er dette som gjør det til et community.

 

Linuxmanny

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...