Gå til innhold

Ønskeliste til nytt "rent" Linux-community


Anbefalte innlegg

I forbindelse med arbeide på nytt linuxcommunity, ønskes ønsker over nye fasiliteter.

 

Communityet vil antakelig stå klart i løpet av mars mnd.

 

Dette finnes til nå:

- Brukerprofiler

- Mulighet for opplasting av nyheter fra brukerene

- Forum (PM til bruk over hele nettstedet, ikke bare i forumet)

- Åpen chat. (chat vindu)

- Opplasting av filer

 

Bruker-hjelp:

- Linux-commando database

- mer kommer..

 

 

Dette jobbes det med pr. dags dato:

- Kalender med "events"

- Online aktiviteter for registrerte brukere. (spill mm.)

 

 

Er det noe som mangler her?

 

Ønsker svar og tilbakemeldinger på denne tråden.

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det er nødvendig med enda en community kan jo diskuteres til jorden blir tatt over av delfinene. Men skader jo ikke og prøve og dra igang et nytt et. Kanskje det viser seg og være bedre enn de andre som idag finnes. Skal man tenke at "det finnes jo så mange tilbud der ute så hva er vitsen med enda ett" er det jo ikke noe poeng og lage enda en distro, feks.

 

Når det gjelder brukerprofiler synes jeg, hvertfall, at det kan være greit med en funksjon som gjør dem private eller at det ikke er åpent for andre og kunne se profilene om man ikke er medlem. Synes en blogg funksjon også kan være greit og ha.

Lenke til kommentar
Hvorvidt det er nødvendig med enda en community kan jo diskuteres til jorden blir tatt over av delfinene. Men skader jo ikke og prøve og dra igang et nytt et. Kanskje det viser seg og være bedre enn de andre som idag finnes. Skal man tenke at "det finnes jo så mange tilbud der ute så hva er vitsen med enda ett" er det jo ikke noe poeng og lage enda en distro, feks.

 

Når det gjelder brukerprofiler synes jeg, hvertfall, at det kan være greit med en funksjon som gjør dem private eller at det ikke er åpent for andre og kunne se profilene om man ikke er medlem. Synes en blogg funksjon også kan være greit og ha.

 

Blogg har vi vurdert, selv om det finnes så mange tilbud som det gjør i dag.

Profilene er sperret for uregistrerte pr. i dag.

Lenke til kommentar
Skal man tenke at "det finnes jo så mange tilbud der ute så hva er vitsen med enda ett" er det jo ikke noe poeng og lage enda en distro, feks.

Nei, og det er det faktisk ikke med mindre man har noe som differensierer en fra alle de andre eksisterende løsninger. Gjelder både distroer/communities/whatnot imo.

Lenke til kommentar
Skal man tenke at "det finnes jo så mange tilbud der ute så hva er vitsen med enda ett" er det jo ikke noe poeng og lage enda en distro, feks.

Nei, og det er det faktisk ikke med mindre man har noe som differensierer en fra alle de andre eksisterende løsninger. Gjelder både distroer/communities/whatnot imo.

 

Slik jeg ser det, blir dette noe annet enn det vi har i dag.

Det store spørsmålet er: Hva legger dere i begrepet 'community'? Et forum?

 

Som 'Bjohansen' nevnte i innlegget sitt, er en stor del av poenget med denne siden rekruttering av nye brukere.

Hvordan newbies skal behjelpes kan ende med en endeløs diskusjon. Dette er noe som blir bygd opp over tid.

Oversikt er alfa omega i den sammenheng.

 

Med fare for å gjenta meg selv, hva legger dere i begrepet 'community'?

Lenke til kommentar

en annen ting som jeg tror kan være fint og ha er oversikt over forskjellige distroer. Selvsagt ikke absolutt alle som eksiterer. Men feks noen for både avanserte og nybegynnere. Feks *buntu, openSUSE, Fedora, etc for nybegynnere og Arch, Gentoo, Slackware, etc for de mer erfarne... Da selvsagt med litt info om de forskjellige (fordeler, ulemper, etc). Og et kommentarfelt nedenfor hvorman kan dele sine meninger om de forskjellige.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, blir dette noe annet enn det vi har i dag.

Bra. På hvilken måte er det noe annet? :)

 

Det store spørsmålet er: Hva legger dere i begrepet 'community'? Et forum?

Jeg definerer det noe slikt som: "En samling mennesker forent av felles interesser/ideologi/behov." Det er brukerene av nettsiden som danner communitiet, ikke nettsiden i seg selv. Mener jeg.

 

Men det betyr ikke at de tekniske løsningene ikke er viktige! (kun at det er andre momenter som definitivt må vurderes også). I den sammenheng har jeg følgende tips:

- Bruk et godt rammeverk/CMS, og lag en fleksibel løsning

- Vurder å gjør nettsiden opensource

- Utnytt moderne "åpne", "sosiale" webteknologier og eksisterende communities

--- feks, RSS, wiki, digg, blogging, irc

 

Som 'Bjohansen' nevnte i innlegget sitt, er en stor del av poenget med denne siden rekruttering av nye brukere.

Rekruttering av nye GNU/Linux brukere? Hvilke konkrete virkemiddler vil dere benytte for å få til dette?

 

Noen flere spørsmål jeg ser på som sentrale:

Hva skal innholdet på siden være? Og hvem skal skape det? Hvordan skal det være strukturert?

Hvordan har du tenkt til å tiltrekke deg nøkkelbrukere?

Hvordan motivere og lette til rette for at at folk skal bidra?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, blir dette noe annet enn det vi har i dag.

Bra. På hvilken måte er det noe annet? :)

 

Det store spørsmålet er: Hva legger dere i begrepet 'community'? Et forum?

Jeg definerer det noe slikt som: "En samling mennesker forent av felles interesser/ideologi/behov." Det er brukerene av nettsiden som danner communitiet, ikke nettsiden i seg selv. Mener jeg.

 

Men det betyr ikke at de tekniske løsningene ikke er viktige! (kun at det er andre momenter som definitivt må vurderes også). I den sammenheng har jeg følgende tips:

- Bruk et godt rammeverk/CMS, og lag en fleksibel løsning

- Vurder å gjør nettsiden opensource

- Utnytt moderne "åpne", "sosiale" webteknologier og eksisterende communities

--- feks, RSS, wiki, digg, blogging, irc

 

Som 'Bjohansen' nevnte i innlegget sitt, er en stor del av poenget med denne siden rekruttering av nye brukere.

Rekruttering av nye GNU/Linux brukere? Hvilke konkrete virkemiddler vil dere benytte for å få til dette?

 

Noen flere spørsmål jeg ser på som sentrale:

Hva skal innholdet på siden være? Og hvem skal skape det? Hvordan skal det være strukturert?

Hvordan har du tenkt til å tiltrekke deg nøkkelbrukere?

Hvordan motivere og lette til rette for at at folk skal bidra?

For å starte med det siste:

Innholdet på siden er om linux for linuxbrukere.. Dette er det communityet som skaper (brukere)I tillegg felles online aktiviteter for brukere (spill, underholdning mm. )

Da dette er et prosjekt uten budsjett, er dette basert ene og alene på communityet i sin helhet. Administratorer, moderatorer og brukere.

-Motivasjon: Bidra til å fremme gnu/linux som et fullverdig fritt alternativ til feks. microsoft. Dette ved å bistå som hjelpende/informerende part.

 

 

Slik blir dette 'noe annet':

 

Dette blir en sammenstilling av forum, chat, nettsamfunn (facebook-light) bygget rundt gnu/linux interesse / behov.

Det finnes mye informasjon rundt linux på nettet, dette er stort sett på engelsk. Nordmenn bør ha et alternativ på norsk. Selvfølgelig er det mange gode norske alternativ! Men man ender som regel på google = forumhopping.

Dette skal være et forsøk på systematisering av informasjon og online hjelp, samt nettverksbygging.

 

Det skal også være rom for diskusjoner/aktiviteter utenfor linux. Oppbygging av sosialt nettverk -i og utenfor Gnu/linux verdenen vil stå sentralt. Kanskje brukerene har andre interesser også? Vurderer opprettelse av grupper som et bidrag til dette.

 

Men i all hovedsak skal communityet 'huse' "linuxer" (les. linuxbrukere)

 

-Vi deler definisjonen på et community.

 

- Flexibel løsning: ja, i aller høyeste grad. Systemet har vært i drift hos flere kunder i ca 1 år.

- Opensource: antakelig ikke, da dette stort sett er egenkodet materiale.

- RSS: ja

- Wiki: skal komme.. evt link.

- Deling: facebook mm.

- Blogging: Diskuteres nå. Kommer nok, enten internt eller allerede eksisterende løsninger.

- Irc: Diskuteres nå. Blir mest sansynlig ikke noe av, pga. allerede dekket behov (hmm..) Satser heller på en online løsning PÅ nettsamfunnet (live). Skal ikke si det for sikkert enda, kan bli irc..

 

Det skal nok en gang nevnes at dette baseres på brukerenes aktivitet. Da 'vi' har fullt arbeide utenom, trenger vi antakelig moderatorer på sikt. Dette vil vise seg etter lansering.

 

Distrowatch på norsk hadde vært morro.. Trenger i så fall hjelp til dette. Vil i så fall bli etter lansering. Oversikt over aktuelle kommandoer vil komme, dette krever også bidrag bra brukere. Ellers så skal fokuset vendes bort fra terminalen..

 

Linuxmanny

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar
- Opensource: antakelig ikke, da dette stort sett er egenkodet materiale.

 

Du skal lage et Linux forum og dette er grunnen til at det ikke blir åpen kildekode?

 

Litt uheldig den der, men løsningen er den jeg livnærer meg på.

Dette produktet blir solgt til kunder.

 

Linux-communityet skal bruke denne løsningen, da jeg står i spissen for prosjektet selv.

 

Linuxforum...Nææ. Community..Ja

'Missforstå meg rett'

Lenke til kommentar

a) Linuxforum basert på closed source?!?! Det er nok til at jeg kommer til å holde meg unna i hvertfall.

b) Det finnes allerede ørten "communitites" som konkurerer om min oppmerksomhet. Det siste jeg egentlig trenger er enda en.

 

Motivasjon: Bidra til å fremme gnu/linux som et fullverdig fritt alternativ til feks. microsoft. Dette ved å bistå som hjelpende/informerende part.

Vell. Om man har det som mål, er man nødt for å få en god del "tunge" brukere med på lasset, og det tror jeg kan være vanskelig når du faktisk legger opp til å bruke proporitær programvare.

Lenke til kommentar

Jeg håper trådstarter kjenner til både linux1.no (så og si alle punktene under "dette finnes til nå" samt kalender med events finner her) og Linuxguiden (her kan man finne påbegynt en "linux-kommandodatabase" og distro-beskrivelser) før han eventuelt dupliserer disse uten å vite om det?

 

Kan man spørre hvorfor man ikke ønsker å styrke disse, men vil heller lage noe eget?

Lenke til kommentar

har nå lest gjennom noen ganger dette og jeg undrer meg på hvis du har

Dette finnes til nå:

- Brukerprofiler

- Mulighet for opplasting av nyheter fra brukerene

- Forum (PM til bruk over hele nettstedet, ikke bare i forumet)

- Åpen chat. (chat vindu)

- Opplasting av filer

hvorfor er det ingen link til dette comunitiet du sier at de ikke er ferdig før i mars men det virker som det er oppe og kjøre utifra det at du sier at det er ting som finnes nå. for hvis det ikke er det så burde du kansje omformulere deg.

 

Men jeg synest dette er et bra tiltak for newbees (jeg regner meg faktisk som noob innen linux enda etter snart 9 mnd.) så fortsett med arbeidet for det kan bli til noe bra dette.

Endret av Bjotte
Lenke til kommentar
har nå lest gjennom noen ganger dette og jeg undrer meg på hvis du har
Dette finnes til nå:

- Brukerprofiler

- Mulighet for opplasting av nyheter fra brukerene

- Forum (PM til bruk over hele nettstedet, ikke bare i forumet)

- Åpen chat. (chat vindu)

- Opplasting av filer

hvorfor er det ingen link til dette comunitiet du sier at de ikke er ferdig før i mars men det virker som det er oppe og kjøre utifra det at du sier at det er ting som finnes nå. for hvis det ikke er det så burde du kansje omformulere deg.

 

Men jeg synest dette er et bra tiltak for newbees (jeg regner meg faktisk som noob innen linux enda etter snart 9 mnd.) så fortsett med arbeidet for det kan bli til noe bra dette.

 

Vil bli lagt ut til offentligheten i løpet av 2-3ukers tid. Hvorfor bruke opensource, når man har en bedre og mere flexibel løsning. Ser ikke for meg å bruke jomla.

Noen forslag til cms som kan/bør brukes? (opensource)

 

Forresten, bør det brukes .org eller .no?

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...