Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Angrerett loven kapittel 4


bapeape

Anbefalte innlegg

Hei jeg har desverre havnet i den kjipe situasjonen, og kjøpt en motor som var langt under standarden jeg ble fortalt, de er per i dag 11 dager siden, men ettersom selger prøver og ignorere meg lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for og få refundert betalings beløpet og returnert motoren.

Først prøvde jeg og få gjennom en ordning med selger, men han påstod at sånt småttri ville han ikke bry seg med, da jeg konfronterte han med angrerettloven kapittel 4 var han villig til og hjelpe med 1 av flere feil, siden jeg måtte gå så langt for at han i det hele tatt skulle gidde og bry seg gjør meg skeptisk, og jeg vil dermed benytte meg av angrerett loven.

 

Hvordan går jeg fram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg har desverre havnet i den kjipe situasjonen, og kjøpt en motor som var langt under standarden jeg ble fortalt, de er per i dag 11 dager siden, men ettersom selger prøver og ignorere meg lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for og få refundert betalings beløpet og returnert motoren.

.....

 

Det fremgår av din beskrivelse ikke om handelen omfattes av Angrerettloven. § 1: "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted." Lenke

 

1) Har du kjøpt varen fra en som selger motorer som næring, og 2) har du kjøpt den ved fjernsalg/utenfor fast utsalgssted?

 

Hvis ja på begge har du krav på å returnere den etter regel om angrerett, og etter de frister som gjelder. Nei på ett eller flere av spørsmålene gjør at du ikke har angrerett, og at Kjøpsloven i stedet kommer til anvendelse. Lenke

Lenke til kommentar

På en måte er motoren solgt som næring, da han kjøpte en krasjet bil for og selge den i deler og tjene penger på den, motoren var ikke i den standen jeg ble forklart, kjøpte den over nettet ja, selger kom med motoren i mørket, var derfor vansklig og legge merke til feil og mangler, som han 99% sikkert vist om som ikke ble nevnt for meg.

 

Slik som jeg opfatter det er det ja på begge spørsmålene. Hva gjør jeg vidre hvem kontakter jeg?

Endret av bapeape
Lenke til kommentar
Dersom den er kjøpt av en privatperson gjelder ikke angreretten. Angreretten får man igjennom forbrukerkjøpsloven som omhandler salg mellom bedrifter og private så er dette ikke en rett man kan benytte seg av.

 

Jeg vil bare påpeke at angreretten ikke er noe man får gjennom forbrukerkjøpsloven. Angreretten kommer av angrerettloven som er en helt egen lov.

 

Når det er sagt må man se på angrerettlovens virkeområde for å se om det gjelder i trådstarters situasjon.

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Lenke til kommentar
§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

På motoren har jeg oppdaget endel mangler selger viste om eller burde vist om uten og fortalt meg om dem, etter masse om og men ville han hjelpe meg og utbedre 1 av 5 feil, og nekter for og ta ansvar for resten av feilene, har jeg rett til og heve kjøpet? i mine øyne er slike selgere svindlere og minimum bør absolutt være og ta tilbake dritten de har lurt på folk :(

 

Nå sitter jeg her som en dum ape 15000 blakkere :(

Lenke til kommentar
Dersom den er kjøpt av en privatperson gjelder ikke angreretten. Angreretten får man igjennom forbrukerkjøpsloven som omhandler salg mellom bedrifter og private så er dette ikke en rett man kan benytte seg av.

 

Jeg vil bare påpeke at angreretten ikke er noe man får gjennom forbrukerkjøpsloven. Angreretten kommer av angrerettloven som er en helt egen lov.

 

Når det er sagt må man se på angrerettlovens virkeområde for å se om det gjelder i trådstarters situasjon.

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

 

I mine øyne er det næringsvirksomhet, da han kjøpte en krasjet bil for og selge den i deler og tjene penger på den, var også fjernsalg som nevnt ovenfor. Hva skal jeg gjøre vidre? finnes det noen der ute som håndterer slike saker?

Lenke til kommentar
I mine øyne er det næringsvirksomhet, da han kjøpte en krasjet bil for og selge den i deler og tjene penger på den, var også fjernsalg som nevnt ovenfor.

 

Næring betyr IKKE det å tjene penger. Da hadde jo til og med nærmest alt salg over qxl.no og finn.no f.eks vært næring.

Kjøper jeg en brukt pc eller sykkel ol billig for så å slakte den og selge den i deler er ikke det næring.

 

Med næring forstås at man har dette som en fast inntektskilde eller ihverfall forsøk på det og at man er registrert hos skattemyndighetene ol som dette. De har kun 2 typer beskrivelse på hver og en av oss, lønnsmottager eller næringsdrivende. Normalt er man kun en av delene. Dersom man ser bort i fra svarte forhold skal det vanskelig gjøres å kunne hevde at en driver næring om man ikke har noen type firma el registrert på seg.

Men kjøper og selger jeg 10 stykker pcer hver dag så er det godt mulig jeg får skattemyndighetene på nakken som påstår at omfanget er av den størrelsen at overskuddet må registreres som næringsinntekt og skattes av.

Lenke til kommentar

Han har jo vist en viss vilje til å rydde opp så det mest opplagte er vel å prøve å gå videre direkte med han.

Nekter han er det altså Kjøpsloven som er retningsgivende.

 

Oppnår du du ingen kontakt kan du kontakt Forbrukerrådet for råd. Evt kan du også undersøke litt for å finne ut om dette er noe han egentlig lever av og dermed driver dette som næring. Det er jo flere selgere som ikke vil innrømme næring ettersom det da er flere rettigheter kjøper har.

Lenke til kommentar
§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

På motoren har jeg oppdaget endel mangler selger viste om eller burde vist om uten og fortalt meg om dem, etter masse om og men ville han hjelpe meg og utbedre 1 av 5 feil, og nekter for og ta ansvar for resten av feilene, har jeg rett til og heve kjøpet? i mine øyne er slike selgere svindlere og minimum bør absolutt være og ta tilbake dritten de har lurt på folk :(

 

Nå sitter jeg her som en dum ape 15000 blakkere :(

 

Hadde du adgang å undersøke motoren FØR du betalte?

Anbefalte selger at du sjekket dette?

Hva slags mangler er dette, er det ting som kan føres hen til faktum at den kommer fra en kollisjonsskadet bil?

Hva ble presentert i annonsen?

Lagde dere noe avtale, eller sa selger at den selges som den står?

Lenke til kommentar
Hei jeg har desverre havnet i den kjipe situasjonen, og kjøpt en motor som var langt under standarden jeg ble fortalt, de er per i dag 11 dager siden, men ettersom selger prøver og ignorere meg lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for og få refundert betalings beløpet og returnert motoren.

Først prøvde jeg og få gjennom en ordning med selger, men han påstod at sånt småttri ville han ikke bry seg med, da jeg konfronterte han med angrerettloven kapittel 4 var han villig til og hjelpe med 1 av flere feil, siden jeg måtte gå så langt for at han i det hele tatt skulle gidde og bry seg gjør meg skeptisk, og jeg vil dermed benytte meg av angrerett loven.

 

Hvordan går jeg fram?

 

Dette er et typisk eksempel på hva man i jussens verden betegner, som en "villfarelse". Selgeren har tydeligvis ikke underettet deg om de faktiske forhold ved salget, noe som er prinsipalt viktig og avgjørende for at et kjøp skal anses som gyldig. Angrerettloven vil ikke være like sentral i denne sammenheng, som kjøpsloven. Kjøpsloven er riktig utgangspunkt, ettersom dette er et kjøp mellom to privatpersoner, så sant selgeren ikke er en selvstendig næringsdrivende av AS e.l. Da trer for øvrig forbrukerkjøpsloven inn.

 

Etter kjøpsloven kap. 4, § 17 (1), skal tingen være i samsvar med det som følger av avtalen. Nå skriver ikke du noe konkret om avtalens utformelse, altså om det er i form av en skriftlig kontrakt eller en muntlig avtale. En skriftlig kontrakt forenkler fremtidlige mislighold, som vil oppstå i et kjøp, og er derfor alltid anbefalt å utrede.

Subsidiært kan § 17 (2) a benyttes. Lovbestemmelsen fastholder at varen skal passe for de formål, som tilsvarende ting brukes til. Om motoren er i den tilstand, som er forsvarlig ift vanlig bruk, opplyser du heller ikke om i ditt innlegg.

Er det slik at motoren har en mindre skade, eller er tilfellet at motoren ikke har den funksjonalitet, som en tilsvarende motor skal ha?

 

Det at det har gått 11 dager siden du gjorde kjøpet, er uten relevant betydning for sakens eventuelle utfall. Det eneste tilfellet i Norsk lov, hvor det ikke kan gjøres ettertredende bemerkninger om mangler o.l, er ved auksjonskjøp, som jeg antar dette ikke var.

 

Hvis du kan gitt en litt mer utfyllende beskrivelse av din sak, så kan jeg ta bedre stilling til dine problemstillinger.

 

Du skal for øvrig gjøres oppmerksom på at det rår en undersøkelsesplikt ved kjøp.

Lenke til kommentar

Takker for svar, var innom min lokale politstasjon for og ta imot råd og forhøre meg om mine rettigheter, der fikk jeg høre at juridisk sett hadde jeg krav på og heve kjøpet.

 

Fantes 3 alternativer,

-Vi ordner opp selv.

-Konfliktråd (frivillig oppmøte av begge parter)

-Eller et slaks råd jeg ikke husker hva heter, der jeg først måtte sende en forliksklage og et krav, fikk utlevert ett papir som jeg måtte fylle ut og sende til han, om han ikke hadde tatt stilling til kravet innen 14 dager ville begge parter blitt innkalt til et slags møte der oppmøte ville være obligatorisk, dersom selge ikke møtte opp ville han mest sannsynelig bli "dømt" til og betale, dette alternativet kostet dog 860 kroner.

 

etter mange ubesvarte sms og etter og ha blitt ignorert gikk jeg til politiet for juridisk hjelp, sendte da en ny sms og sa han kunne få velge siden jeg uansett ikke kom til og gi meg, og mot all formodning fikk jeg som svar at han blei kvalm av fjortiss pratet mitt og skulle hente den, så nå er denne "knuta" så og si løst :)

 

Så idag er jeg bli og fornøyd og er på utkikk etter en annen motor, som jeg ikke kommer til og kjøpe føre jeg har sett nøye over den...

 

Takk for all hjelp jeg har fått her:)

Lenke til kommentar
§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

På motoren har jeg oppdaget endel mangler selger viste om eller burde vist om uten og fortalt meg om dem, etter masse om og men ville han hjelpe meg og utbedre 1 av 5 feil, og nekter for og ta ansvar for resten av feilene, har jeg rett til og heve kjøpet? i mine øyne er slike selgere svindlere og minimum bør absolutt være og ta tilbake dritten de har lurt på folk :(

 

Nå sitter jeg her som en dum ape 15000 blakkere :(

 

Hadde du adgang å undersøke motoren FØR du betalte?

Anbefalte selger at du sjekket dette?

Hva slags mangler er dette, er det ting som kan føres hen til faktum at den kommer fra en kollisjonsskadet bil?

Hva ble presentert i annonsen?

Lagde dere noe avtale, eller sa selger at den selges som den står?

 

Selger sa ikke noe om at jeg burde se over, hadde ikke mulighet til og se over føre jeg betalte, da han leverte den hjemme oss meg seint på kvelden og måtte komme seg hjem igjen, jeg ble lovet at den var i en tilstand den ikke var i, endel mangler/defekter rundt om kring, samt han lovet at det skulle være nye pakninger og lager i hele motoren, noe jeg pr. dags dato tviler veldig på... Nå er denne saken mest sannsynelig løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...