Gå til innhold

Ønsker anbefaling for raidkontroller under 1000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Har gått tom for SATA porter på hovedkortet mitt og planlegger innkjøp av en SSD eller to ganske snart. Jeg er derfor på leting etter en 2 ports SATA kontroller for PCIe 1x slott.

Jeg ønsker at den støtter RAID 0, da jeg leker med tanken å kjøre 2 SSD'er i en RAID 0 array etterhvert.

Ønsker å bruke max 1000kr på en kontroller, er det noen som har anbefalinger?

Kikket selv litt på denne. Er det i det hele tatt noen poeng i å raide to OCZ Vertex disker på en slik kontroller med tanke på båndbredden, eller burde jeg bare gå for en billig kontroller som ikke har raid støtte?

Videoannonse
Annonse

Jeg fant ST lab 2p SATA2 PCIe 1.0 x1 på multicom til 417kr.

Og fra komplett: 500-1000kr. og under 500kr.. Husk å sjekke om det er PCI eller PCIe x1.

Alle disse støtter raid 0 og 1. Alle støtter ikke nødvendigvis boot.

Uansett hva du velger så vil PCIe x1 (v 1.0 hos de fleste av dise) begrense maks hastighet til 250MB/s (hvis du klarer å få det), så du vil ikke få fult utbytte av båndbredden fra 2 vertex i raid-0. Alle disse er fake raid så langt jeg kan se. Vil du ha full fart må du opp i PCIe x4 eller mer, og de kortene koster fra 1500 og oppover.

Husk at når det gjelder RAID så kan du ofte slippe unna med software RAID 0 på en billig ekstra SATA kontroller siden de billigere er fakeRAID.

Men skal du boote OSet fra det hele da må du ha en kontroller med fakeRAID eller handle kvalitet med minne og CPU påsatt.

Dersom du kjører linux, kan du likevel kjøre software RAID på bootstasjonen! På win er det hardwareRaid som gjelder (til boot), også billige kontrollere, som kalles "fakeRAID" duger. Dersom du har andre s-ata porter på HK med raid støtte, f.eks. et nyere intel basert Hk, så hadde jeg brukt de til RAID, selv om dette også er "fakeRAID". Kjør heller ekstra singeldisker på billige tilleggskort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...