Gå til innhold

WoW, WaR, AoC, Darkfall

Anbefalte innlegg

Hei hopp! :)

WoW har blitt standarden for MMO spill, noe som er både positivt og negativt. Positivt i den forstand at andre utviklere må prøve å holde en standard som er like høy/i nærheten, men negativt i den forstand at WoW er nå så finpusset at det er vannskelig for nye MMO som kommer på markedet å tilby kundene den samme opplevelsen.

Det skal sies at jeg synes WoW er moro av og til, men jeg får fort "dette har jeg gjort før"-følelsen (grind) når jeg spiller det over lengre perioder. Blizzard er flinke til å komme med nytt content og patcher svært ofte for å holde ting balansert. Dette gjør at jeg stadig returnerer til WoW, men spillingen blir veldig konjunkturbasert ettersom jeg går fort lei igjen.

Når AoC kom på markedet prøvde jeg det som mange andre av kameratene mine, men med så mye bugs ved release blir det vannskelig å holde på kundemassene. AoC skulle være revolusjonerende, om ikke annet skulle det iallfall ikke være WoW, på både godt og vondt. Personlig synes jeg slossesystemet hørtes genialt ut når jeg hørte om det, men fant fort ut at det ikke funket noe særlig. Mulig ting har forrandret seg, men det ble fort klart for meg at casters hadde en STOR fordel over melee. Jeg overlever selvsagt bugs, ettersom jeg har forståelse for at ikke alt er perfekt ved første forsøk (dette er gjerne der hvor AoC fans sier "Hvor mange bugs var det ikke i WoW når det kom ut?"). Men bugs eller ikke så synes jeg fort spillet ble kjedelig, det samme gjorde samtlig av kameratene mine som spilte det. Jeg synes forøvrig at Funcom skjøt seg i benet når de fokuserte mer på grafikk enn på gameplay, hvor grafikken krevde svært mye av pc'n til å kjøre glatt. Et dårlig utgangspunkt. Er det en ting old school gamers vet så er det at grafikk ikke er det som gjør et spill bra (eks. Blizzard).

Warhammer Online skulle også være revolusjonerende, kanskje i større grad enn AoC. Jeg fulgte podcasts/video of the months i mange måneder (^^), å tenkte for meg selv at dette måtte være vendepunktet for MMO-grind sjangern. Jeg og et par kamerater prøvde spillet og jeg synes det var veldig underholdene å spille. Det som ble det avgjørende problemet for meg var at som trofast melee spiller synes jeg pvp delen ble litt annerledes enn hva jeg var vandt til. Dette trenger nødvendigvis ikke være negativt, men når man er vandt til den "friheten" man har over charactern i WoW-pvp blir det gjerne fokusert på det negative i sammenligningen. Ettersom jeg ikke synes noe særlig om pvp (rvr) delen i Warhammer, samtidig som jeg forstod at det var RvR Warhammer egentlig handlet om ble det etterhvert til at jeg sluttet å spille. Jeg prøver fra tid til annen å sjekke opp på diverse forum om Warhammer for å sjekke hvordan ting har blitt etter patcher og hvorvidt det har forbedret seg noe. Kanskje noen her vet noe mer om dette atm?. Warhammer er et spill jeg har veldig lyst til å like, men det kommer nok ikke til å skje før gameplay og imbalance issues i RvR blir fikset på.

Så er det straks duket for Darkfall. Personlig har jeg ikke spilt spillet, men jeg sitter med litt av den samme følelsen jeg gjorde for warhammer før det kom på markedet. Det kan være revolusjonerende, men det kommer aldri til å ta av dersom hoved elementer som gameplay ikke er tilstedet fra start. Jeg setter stor pris på personlige erfaringer dersom det er noen her som har spilt beta'n.

Kom gjerne med komentarer og personlige meninger til spillene jeg har nevnt, dersom dere er enig/uenig med noe av det jeg har skrivd :)

Regards

Sci

Videoannonse
Annonse
Sitter med omtrent samme følelsen som deg ang. både Wow, AOC og WAR. Darkfall har jeg sett for lite på til å kunne uttale meg om, men det lille jeg har sett har virket lovende om ikke mer.

Jepp, samme her. Men tenker litt at Darkfall kan bli et nytt warhammer, "Det KAN bli bra, men bare dersom ..."

Så vi får se.

Er veldig enig i det her, og spent på Darkfall. WOW er WOW. Det har fått en posisjon i MMO's og verden generelt som ingen andre spill kan måle seg med. Sannsynligvis kommer det nok heller aldri et spill til som klarer å dra den vanvittige kundemassen Blizzard & Co. har klart her. Alt klaffet for WOW.

Prøvde både AOC og WAR, likte de innledningsvis, men jeg satt igjen med følelsen av å spille halvferdige spill. Og verden har faktisk talt : Halvferdig er ikke bra nok! Ref. spillerflukt fra disse to spillene. Begge hadde enorme muligheter til å lykkes, men begge ble nok utgitt for tidlig. Sikkert mange grunner til å stresse ut et spill, men det gikk altså i dass sånn jeg ser det.

Spill av denne typen er en totalpakke. Alt må fungere for at det skal slå an. Og det må fungere bra. Noen vil det alltid være som holder ut, eller som faktisk digger spillet uansett, men med tanke på målene både Funcom og Mythic hadde satt seg mtp. spillermasse, er begge spillene fail fail fail.

IMHO er det ikke lavere krav til kvalitet på MMO's, så de må være "ferdige" ved release. Jada, innhold kan kegges til, og en eller annen bug er det sikkert. Men alt som er der skal fungere. Hvis ikke betaler i alle fall ikke jeg for driten :) Jeg er en kunde - please me! Om ikke går jeg et annet sted med mine surt opptjente dinarer.

Carebear MMOs som feks WoW vil alltid være utrolig populært, man taper ingenting på å daue, null individuell karakter utvikling,lettlært og lettfattelig.Å sammenligne WoW med feks Darkfall blir kanskje litt feil angående spilllermasse og popularitet ?

Det blir som å sammenligne Donald Duck pocket bok og en Tolstoj roman.

Darkfall vil mer ha tilfelles med EVE og AO ,mindre spillemasse og mer krevende spill, men til gjengjeld får man mye mer tilbake og spillet er mer givende.

Jeg er enig i at WoW har satt standard for perfeksjonisme og polering, men jeg er IKKE enig i at WoW er standarden for gameplay,karakterutvikling,dybde og fleksibilitet.Man er for evig bundet opp i items og "talenter",nå er heldigvis item rikdommen i WoW tatt seg opp betraktelig og man ser ikke lenger alle endgame folk springe rundt i de samma rosa skjortene.

Endret av Bulletus

Hovedproblemet for MMOer er en ting. Folk godtar ikke lengre den holdningen om at "Det er ett MMO, det er ikke helt ferdig ved launch."

Og grunnen til det er enkel. World of Warcraft. Jepp man kan alltids si "Jammen WoW var på langt nær ferdig da det ble lansert det heller!" - Greit nok, men det er ikke launch-WoW man konkurrerer med nå, Det er WoW i den form det er i dag. Jeg tipper ett MMO som søker å lykkes bedre enn WAR og AOC har gjort (bruker dem fordi de er de mest nærliggende og store produksjonene i senere tid), så må utgivelsen vær blankpolert fra starten av. Og det er en himla stor utfordring!

edit: Enig med det Bulletus sier. WoW er ikke fasiten når det gjelder gameplay eller utvikling, dybde og fleksibilitet. Men det legger lista iallefall. For å håpe å lykkes må man iallefall være bedre på de punktene samtidig som at spillet er polert.

Endret av MrLee

Ikke så dum analyse av OP. Sliter litt med motivasjonen for WAR akkurat nå. Jeg liker rvr delen veldig godt, men det hele er litt platt uten kontraster mellom straff/belønning i rvr, og endel irriterende bugs. På den annen side er jeg ikke så hardcore at jeg vil gi bort utstyret mitt til motstanderen så Darkfall er litt intimiderende :)

Heh, vil sammenligne det å spille et MMORPG som det å ha sex. Første gangen får du med deg absolutt alt av inntrykk og du har aldri vært borti samme følelsen noensinne. Etterhvert går man "lei" av sex med den samme dama, sex med andre er vel og bra men man finner aldri tilbake til følelsen man hadde første gang :)

Kongen av "theme park" MMO tronen vil være World of Warcraft i lang tid fremover. De har hatt flere år på seg nå til å balansere og lage "theme park" innhold, noe ingen lignende spill vil klare å kjempe imot på lang tid. Eneste som kan ta over er vell Blizzard selv nå når de kommer ut med et nytt spill akkurat når WoW ser ut til å bli gammel og grå.

Både WAR og AoC lovet "sandbox" innhold, men begge feilet stort.

AoC hadde hele siege systemet som ikke fungerte samt fordelene/ulempene rundt det å ha en by rett og slett ble for liten til at man skapte et skikkelig blest rundt det å ha/eie en by.

WAR skulle som AoC ha byer laget/eid av guilds men av det jeg vet så kan man kun sloss om kunstig eiendom. Folk gidder rett og slett ikke ettersom det ikke betyr noe, så da feilet endgame spillet der også.

Og da sitter man igjen med "theme park" innhold, og der vet vi alle at det er umulig å utfordre WoW for å ta over den tronen.

Darkfall vil ikke kunne sammenlignes med noen av disse spillene rett og slett pga det ikke ligger i samme sjanger.

Carebear MMOs som feks WoW vil alltid være utrolig populært, man taper ingenting på å daue, null individuell karakter utvikling,lettlært og lettfattelig.Å sammenligne WoW med feks Darkfall blir kanskje litt feil angående spilllermasse og popularitet ?

Det blir som å sammenligne Donald Duck pocket bok og en Tolstoj roman.

Darkfall vil mer ha tilfelles med EVE og AO ,mindre spillemasse og mer krevende spill, men til gjengjeld får man mye mer tilbake og spillet er mer givende.

Jeg har ikke sammenlignet WoW med Darkfall ettersom jeg ikke har spilt eller kjenner noe særlig til Darkfall. Det jeg prøvde på var å lage en kjapp liste over mine erfaringer med MMO så langt og prøve for min egen del å plasere Darkfall i forhold til dette, hvorvidt det er et spill jeg tror jeg kommer til å like eller ikke. Når man snakker om MMO vell og merke føler jeg det er naturlig at WoW kommer opp som et eksempel som har satt standarden og lista skyhøyt for evt. nykommere. Jeg er naturligvis klar over at det er MMO's før WoW som har gjort mye av det WoW gjorde i etterkant, men WoW har blitt det folk flest forbinner med MMO og er da et naturlig sammenligningsobjekt (selv om det rent teoretisk ikke er det).

Hvorvidt AO, EVE eller Darkfall er mer "givende" enn WoW er forøvrig en personelig mening, og per definisjon tipper jeg det er en del mer som synes WoW også er rimelig givende;)

Jeg er enig i at WoW har satt standard for perfeksjonisme og polering, men jeg er IKKE enig i at WoW er standarden for gameplay,karakterutvikling,dybde og fleksibilitet.Man er for evig bundet opp i items og "talenter",nå er heldigvis item rikdommen i WoW tatt seg opp betraktelig og man ser ikke lenger alle endgame folk springe rundt i de samma rosa skjortene.

Dette er jeg også enig i, men jeg føler samtidig at det er mange utviklere som ikke fokuserer nok på core-gameplay (ren mechanics, hvor bra ting "flyter") og deretter ønsker å implementere "nye/revolusjonerende" systemer uten å ha selve core delen på plass. Kontrollen av en character og bruken av den charactern i en fri verden er noe jeg føler WoW har gjort veldig bra.

WoW har satt dagens standard for én type MMO spill, mere kjent som "theme park" spill.

EVE har satt dagens standard på en annen type MMO spill, mere kjent som "sandbox" spill.

Det å sammenligne Darkfall med World of Warcraft blir som å sammenligne Mario kart mot Live for Speed der begge spillene er spill hvor man kjører en bil/kjøretøy på fire hjul.

Det å sammenligne Darkfall med World of Warcraft blir som å sammenligne Mario kart mot Live for Speed der begge spillene er spill hvor man kjører en bil/kjøretøy på fire hjul.

Siden alle er så opptatt av hvor lite sammenlignbare Darkfall og World of Warcraft er, hvorfor er det ingen som kan gi meg en idé om hvordan Darkfall er da, noe som egentlig er litt av poenget med posten min :) Jeg har selvsagt lest noen artikler og sett noen screenshots, men noen med førstehåndserfaring, evt. dypere kunnskap ville kunne si mer om hvordan dette spillet kommer til å bli enn hva jeg selv kan.

Ta en kikk på "Darkfall is coming!" tråden her så ser du jo hva Darkfall handler om.

Jeg kan ta et par enkle eksempler:

World of Warcraft:

Her starter man i en bestemt sone og valgene man kan gjøre nå er ekstremt få.

1. Man kan enten dra til nærmeste NPC for å gjøre en simpel quest, gjøre den for så å bli veiledet videre til neste steg i din vei til "end game". Altså man følger en rød snor, fra quest til quest.
  2. Man kan bli powerlevlet gjennom å få hjelp av andre spillere med større level til å drepe mobs.

Hoved greia med spillet er altså at man får altså beskjed om å gå til X NPC hvor man får quests. Denne sender deg ut for å drepe X før man kommer tilbake og blir sendt videre til neste NPC som gir deg en annen quest og slik fortsetter det til man er ved "endgame". Dette er hovedsaklig fremgangsmåten man gjør progresjon i et "theme park" spill. Spillet tar altså tak i hånden din og veileder deg bortover. Og gjør du ikke dette, som spillet gir deg beskjed i å gjøre så er det få muligheter for at du skal kunne klare å komme deg fremover i spillet på overhodet.

Darkfall:

Her starter man i en startsone. Etter dette er man på egenhånd og man har flere muligheter for å komme seg fremover i spillet på.

1. Man kan finne nærmeste NPC for å få hjelp til å komme igang i spillet gjennom en liten serie med quester.
  2. Man kan dra derifra og utforske landet for så å gjøre progresjon ved å regelrett kjempe med sverd og skjold mot hva en finner/møter.
  3. Man kan dra ut for å samle ressurser for å komme igang med en eventuell crafting karriere.
  4. Man kan dra ut sammen med en gjeng venner for å starte med å bygge en by for så å kreve penger til progresjon på den måten fra folk som ønsker å bruke din egen by.
  5. Man kan dra ut sammen med en gjeng venner for å "claim'e" land, altså eie land for så å kreve penger av folk som ønsker å bruke "ditt" land og gjøre progresjon i spillet på den måten.

Poenget er at i et "sandbox" spill så finnes det ingen rød line en må bastant følge. Man har friheten til å gjøre som man vil der spillet i seg selv har så mange hjelpemidler det kan ha for å la spillerne selv bestemme hva de har lyst til å gjøre ved et eventuelt "end game" spill der man i et "theme park" spill blir fortalt fra scriptet innhold hva de skal gjøre i et endgame spill.

Endret av o(O)phus

Aha, takk for et veldig utfyllende og dypt svar :)

Så ja, jeg ser poenget ditt med WoW, men spørsmålet jeg da stiller meg er hvorvidt et MMO uten retningslinjer kommer til å fungere. Alt utenom det å bygge byer og overta landområder (delvis) kan man også gjøre i WoW, dog noe forenklet og ikke tilrettelagt, men man kan dra med seg noen quests på veien om man ønsker det. Men jeg skjønner at motivasjonen blir en helt annen enn i WoW når det er snakk om å bygge en by/samfunn slik at man bidrar til de operasjonene som er knyttet til det ved å samle inn ressurser etc. Det er her jeg ser likheter med Warhammer og AoC, for dette er den delen av spillet som MÅ fungere for at det skal bli en suksess, å da må man allerede ha et gameplay på plass som fungerer.

Dersom de får det til, og alt av grunnleggende systemer er på plass og operasjonelle så tror jeg dette kommer til å bli et veldig bra spill.

Endret av Scient

Spilt veldig mange MMOs, aldri noe hardcore som unge idag gjør det. Men jeg nekter å spille et MMO mer før alt blir i sanntid som et normalt spill. Jeg vil være god pga jeg har god reaksjon og presisjon med hånden. Å grinde for bedre stats gir meg ingen nytelse i PvP. En 12-åring kan sitte hjemme og spise bamsemums og grinde seg langt bedre enn meg mens jeg sitter på jobb og tjener for livets opphold.

Age of Conan skulle bli det spillet men de trakk seg i siste liten og lagde et hybridsystem istedet noe som funka dårlig kombinert med heavy instansering. Darkfall lover et sanntidsspill men det ser absolutt ikke noe bra ut. Star Wars: Knights of the old Republic lover også action basert kampsystem men sier ikke noe mer om det og videoene ser scripta ut. Tror ikke jeg starter med et MMO igjen med det første :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...