Gå til innhold

Nextgentel lanserer VDSL 2


Anbefalte innlegg

Fremtiden er fiber, og der er Telenor i gang akkurat som alle andre operatører. De har riktignok sittet på gjerdet en stund, men de er i gang.

 

Vel det er vel avhengig av hvor nye DSLAM de har i sentralen, har de nye DSLAM så er det nok å sette inn nye linjekort. Så kostnadene trenger ikke å være store.

Så tror nok de bygger ut etter interesse. (derfor de har interesse lister).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist at man fortsatt skal satse på DSL-teknologi synes jeg. 40/20 Mbit høres likevel fristende ut, men jeg ser for meg at det er et fåtall som bor såpass nært sin sentral. Når man må på det meste kan bo 800m unna sentralen sier det seg selv at kobbernettet har utspilt sin rolle for lenge siden.

 

Fiber til folket!

Håper vi ikke må vente så lenge.

Lenke til kommentar
Trist at man fortsatt skal satse på DSL-teknologi synes jeg. 40/20 Mbit høres likevel fristende ut, men jeg ser for meg at det er et fåtall som bor såpass nært sin sentral. Når man må på det meste kan bo 800m unna sentralen sier det seg selv at kobbernettet har utspilt sin rolle for lenge siden.

 

Fiber til folket!

Håper vi ikke må vente så lenge.

 

Vi snakker vel om rundt 400.000-500.000 husstander i Norge som ligger innenfor rekkevidden til VDSL2. Det er viktig å satse på DSL teknologi når ingen annen tenkologi er tilgjengelig. Det å investere i fiberkabler er svært kostbart og ikke enhver fiberkabel er som regel ikke lønnsom før om 15-20 år. Det er kun de store kraftselskapene og telenor som har egenkapital nok til å tåle slike enorme investeringer.

 

NextGenTel er ikke store nok, men klarer alikevel å tilby et godt alternativ. Ergo - det er bra at det fremdeles satses på DSL teknologi :)

Lenke til kommentar
Gjesp ... sa han og logget seg på fiber hos nittedalsnett :p

 

Gjesp... ;) sa han og logget seg på bredbånd fra Lyse :new_woot:

 

jippi sa 99,98% av befolkningen som ikke bodde der det var fibernettverk tilgjengelig... Snakk om ego.

 

Vet noen hvilken ruter som vil bli brukt for dette? Til min beste viten så er det ikke VDSL2+ støtte i noen av ruterene som brukes hittil blandt NGT eller de de andre store leverandørene for den saks skyld, så vi vil nok sansynligvis se an ny ruter komme på banen. Har noen info på hvilken?

 

Også, er det noe særlig med VDSL2+ støtte å finne blandt tredjeparts ruterene på merkedet? Jeg har ikke egentlig sjekket, men jeg kan ikke huske å ha sett VDSL2+ rutere på nettbutikkene.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Dette er bra Nextgentel. Mener å huske at jeg er ca tusen meter fra Sentralen. Hvis man ringer dem får man uansett svar på det.

 

Du kan sjekke det i kapaks:

http://metro.telenor.no/kapaksinfo

 

bruk bare vanlig ADSL basic søk. Merk at maks hastigheten som oppgis der ikke vil være reell. Den er oppgitt etter Telenor sine abbonementer, så eksempelvis vil det aldri stå over 14000 sidne det er det høyeste de selger. betrakt det som et minimum garantert hastighetstall. Det er som regel mer å hente der, men de tallene er også uansett basert på ADSL2+, så se mest på linjelengden for å få en idè.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Linjelengde sjekker man i KAPAKS. VDSL er ikke så ulikt ADSL. Over en viss linjelengde er det likegyldig om man henger på en ADSL eller ADSL2+ DSLAM. Det samme gjelder VDSL og VDSL2. Jeg tenker med gru på hvordan disse linjene kommer til å støye i gamle 0,4mm "papirkabler" som ofte ligger i bakken det første strekket ut fra telefonsentralene.

Man bør ikke stole 100% på Kapaks, da den ikke i alle tilfeller er oppdatert med korrekt linjelengde. For min egen del får jeg begrensning på ADSL 4864/512 på grunn av linjelengde i Kapaks, men gjennom annen leverandør får jeg ADSL2+. Ikke maks, men hastighet opp mot 15000/1000...

 

Sjekk bør gjøres på ngt sine sider.

 

kapaks er nok det mest pålitelige du har å folrholde deg til, men du må nestne kunne lese det riktig, ås sånn sett er det kanskje lurt å ringe NGT, for det er veldig lett å feiltolke det som står i kapaks for en som ikke vet hvordan industrien fungerer. Det aller beste er også om du allerede har en NGT linje, for da kan det måles på den eksisterende linjen hvor godt signalet er, og dermed estimeres ganske bra hva man kan forvente.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
bruk bare vanlig ADSL basic søk. Merk at maks hastigheten som oppgis der ikke vil være reell. Den er oppgitt etter Telenor sine abbonementer, så eksempelvis vil det aldri stå over 14000 sidne det er det høyeste de selger. betrakt det som et minimum garantert hastighetstall. Det er som regel mer å hente der, men de tallene er også uansett basert på ADSL2+, så se mest på linjelengden for å få en idè.

 

FYI, maks som står for meg når jeg søker er 19200/864...

Lenke til kommentar

Dette er ett veldig godt alternativ mens vi venter på fiberutbygging, spesielt for bedrifter som makser ut 4Mbit SHDSL, men ikke har flere ledige trådpar.

 

Ang. responstid, er det idiotisk å sammenligne responstid på fiber og xDSL. Responstid avhenger av delvis av infrastrukturen til ISP'en, men enda viktigere peering og transit-avtaler ISP'en har med andre ISP'er. Man kan ha gigabit-fiber rett inn i veggen, men dersom ISP'en har en dårlig transitt på utenlandstrafikk, vil ikke dette hjelpe stort.

 

Er man gamer på DSL, men sliter med responstiden, vil det å investere i bedre ruter, og ikke minst sette den opp riktig, hjelpe i de aller fleste tilfellene.

Lenke til kommentar
Linjelengde sjekker man i KAPAKS. VDSL er ikke så ulikt ADSL. Over en viss linjelengde er det likegyldig om man henger på en ADSL eller ADSL2+ DSLAM. Det samme gjelder VDSL og VDSL2. Jeg tenker med gru på hvordan disse linjene kommer til å støye i gamle 0,4mm "papirkabler" som ofte ligger i bakken det første strekket ut fra telefonsentralene.

Man bør ikke stole 100% på Kapaks, da den ikke i alle tilfeller er oppdatert med korrekt linjelengde. For min egen del får jeg begrensning på ADSL 4864/512 på grunn av linjelengde i Kapaks, men gjennom annen leverandør får jeg ADSL2+. Ikke maks, men hastighet opp mot 15000/1000...

 

Sjekk bør gjøres på ngt sine sider.

Linjelengden stemmer på meteren, med mindre det er satt standard 100 meter på inntak. Telenor setter så en begrensning på hva de ønsker å levere på den oppgitte linjelengden. Hastigheten man faktisk kan få, både fra Telenor og andre operatører, kan være både høyere og lavere, avhengig av kabelkvaliteten. Telenor har en sikkerhetsmargin, og har faste hastighetsprofiler, mens NGT kjører med rate-adaptive DSLAM'er som presser hver kbit ut av linja. Begge metoder har sine fordeler og ulemper.

 

Jajjamennsann. Kan bare konstatere at nok en gang er det ALLE ANDRE enn Telenor som driver teknologien videre :roll:

VDSL og VDSL2 er riktignok videreutviklinger av ADSL, men med en slik rekkevidde er det uaktuelt for 95% av befolkningen. I tillegg tror jeg ikke et øyeblikk at NGT kommer til å bygge ut en brøkdel av telefonsentralene med denne teknologien. Det er ikke lønnsomt nok.

 

Fremtiden er fiber, og der er Telenor i gang akkurat som alle andre operatører. De har riktignok sittet på gjerdet en stund, men de er i gang.

 

Nja... nå har jeg ikke noe statistikk å peke på, men jeg er rimelig sikker på at det er snakk om mer enn 5%. Du er litt vel pesimistisk. Det er snakk om et mindretall ja, men det er faktisk relevant for en del folk, meg selv for eksempel (700meter 0,6 med lite støy).

 

Og anngående utbygging så vil jeg tippe at det bygges ut på samme måte som ADSL2+, altså bare å installere et VDSL2+ linjekort i sentralens DSLAM når det er en håndfull med folk som vil ha det. Akkurat det er jo omtrent så vanskelig som å sette inn et nytt nettverkskort i PCen, så så lenge det er mer enn bare en eller to på en hel sentral som vil ha VDSL2+ så ser jeg ingen grunn til at det skulle være vanskelig å få det i sin sentral. *shrug*

 

Angående fiber, så er det jo ingen som påstår noe annet enn at man burde ideelet sett ha byttet ut kobber med fiber totalt, men det er en total fantasi å bare kreve ut av løse luften. Ok, vi kan sikkert ha det utbygd innen 2-3 år om vi virkelig går inn for det, men da må også alle husstander i norge akseptere å få en usansynlig heftig regning i posten. Noen må tross alt betale for det! <--- og akkurat det virker det som om mange totalt glemmer. For oss hardbarkede datanerder så hadde det kansje vært verdt å legge ut 10.000 i utbygningkostander for å få fiber, men vi er en veldig liten del at befolkningen, og de aller fleste prioriterer ikke nettilkoblingen sin så høyt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hei, har 625 meter til sentralen på 0,6 mm kabel ifølge kapaks. Gir det meg maks v30 abb?

 

Sansynligvis vil din maks ligge et sted mellom de to abbonementene da. Bestill den minste, og så kan det måles helt nøyaktig hva som kan leveres når det er instalert VDSL2+ . Etter du vet det så kan du jo oppgradere om du vil. Det koster ikke noe å gå opp i hastighet, og hvis det fungerer som de andre linjene så er det noe de kan oppgradere på dagen typ.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
bruk bare vanlig ADSL basic søk. Merk at maks hastigheten som oppgis der ikke vil være reell. Den er oppgitt etter Telenor sine abbonementer, så eksempelvis vil det aldri stå over 14000 sidne det er det høyeste de selger. betrakt det som et minimum garantert hastighetstall. Det er som regel mer å hente der, men de tallene er også uansett basert på ADSL2+, så se mest på linjelengden for å få en idè.

 

FYI, maks som står for meg når jeg søker er 19200/864...

 

Ah sorry, rotet nok litt med tallene, men essensen av det jeg sa skal stemme. 19200 er nok makstallet som telenor bruker ja. Det betyr at du skal minimum klare så mye, så du ligger nok godt ann for å få betydelig mer en du allerede har via VDSL2+.

 

Ang. responstid, er det idiotisk å sammenligne responstid på fiber og xDSL. Responstid avhenger av delvis av infrastrukturen til ISP'en, men enda viktigere peering og transit-avtaler ISP'en har med andre ISP'er. Man kan ha gigabit-fiber rett inn i veggen, men dersom ISP'en har en dårlig transitt på utenlandstrafikk, vil ikke dette hjelpe stort.

 

Det er både og. Forskjellen vil ligge kun i delayen mellom ruteren din og DSLAMen i sentralen. Etter singalet har kommet frem til telefonsentralen så vil det gå like fort videre, så pørsmålet er hvor mye latency du har mellom sentral og ruter. normal for DSL teknologier er vel et sted mellom 5-40ms, og fiber er som regel meget lav om ikke ruteren er helt boss, men mye er det jo ikke å spare da... forskjellen mellom en god DSL linje med f.eks. 10ms latency til sentralen og en god fiberlinje f.eks. 2ms er jo bare 8ms. Kjekt å ha 8ms mindre om man spiller, men det er vel på grensen (eller sansynligvis under) av hva et menneske er i stand til å merke forskjellen på uansett. Kort sagt så er det lite selv en fiberlinje vil kunne gjøre for å bedre ping til utlandet eksempelvis. Uansett hva linje du har så vil du ikke kunne spille FPS spill med god ping på amerikanske servere altså.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ble smånervøs når jeg leste tittelen på artikkelen. Har nettopp sagt opp NGT fordi jeg skal flytte til en bygård med Get, og har bestilt XL-abonnement m/ekstra opplasting (17500/3500), og 12 måneders binding. Det smaker godt med 3+ Mbit ut, men 20 hadde smakt bedre :)

 

Men, adressen er visst 1300+ meter unna, samme som der jeg bor nå, og der syncer Speedtouchen på 16165/1290... Det gir lite håp for VDSL2 :/

 

Håper bare Get pumper opp uploaden litt! Sluttet å bry meg om download når jeg kom over 15 Mbit, som gir meg 1,5-1,6 MB/s i praksis.

Lenke til kommentar
Ble smånervøs når jeg leste tittelen på artikkelen. Har nettopp sagt opp NGT fordi jeg skal flytte til en bygård med Get, og har bestilt XL-abonnement m/ekstra opplasting (17500/3500), og 12 måneders binding. Det smaker godt med 3+ Mbit ut, men 20 hadde smakt bedre :)

 

Men, adressen er visst 1300+ meter unna, samme som der jeg bor nå, og der syncer Speedtouchen på 16165/1290... Det gir lite håp for VDSL2 :/

 

Håper bare Get pumper opp uploaden litt! Sluttet å bry meg om download når jeg kom over 15 Mbit, som gir meg 1,5-1,6 MB/s i praksis.

 

Syncer din ADSL2+ på 16165/1290 ligger du jo veldig BRA ann. Det er 2 helt forskjellige teknologier vet du. Du kan nok fint klare 25-30 Mbps på VDSL2 minst.

Lenke til kommentar

Jeg ble informert av en montør som skulle patche meg tilbake i sentralen igjen (noen hadde patchet meg ut!!!) at det var kommet en ny sentral som bare lå 400 meter unna meg kontra de 3 km sentralen jeg er koblet opp mot i dag!! :( Jeg har ringt Telenor og Nextgentel for å høre om det er mulig å koble meg inn på den sentralen men ingen ser ut til å vite noe om det. Vet noen veien å gå for å få koblet seg til en annnen sentral en den som er standard for husstanden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...