muummi Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Heisann jeg har bestillt meg en WD disk på 500gb, men etter jeg hadde bestillt så leste jeg inne på forumet her at det var en del som har hatt problem med disker fra WD. De fleste postene var fra 2005. Er det noen som vet om det fremdeles er mye problemer med disse diskene eller har WD forbedret seg? Mvh Muummi Takker for svar! Endret 20. januar 2009 av muummi
Eirik Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har aldi hatt noen problemer med Western Digital. Bruker som regel bare å handle WD-disker
soltor Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Har en etterhvert gammel stasjonær, med en WD 120GB. Den har eg vel hatt i 3-4 år nå, og det har ikke vært noe trøbbel med den, Kjenner en som har hatt en lik, i omtrent like lang tid. Den virker helt fint den og. I tillegg har eg en ekstern 500Gb Ebook fra WD, som er drøyt et år gammel. Virker helt fint den også. Jeg har bygd min pc selv, og neste gang eg skal bygge meg ny pc, kommer eg til å kjøpe Western Digital igjen.
muummi Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Skrevet 20. januar 2009 Takker for raskt svar:) Har også lest litt om dette som kalles RAID. Vet ikke helt hva det er for noe ,men har fått med meg at det vil si å koble sammen diskene? Jeg skal altså sette inn en ekstra HDD i maskina mi, og tenkte derfor at det kunne jo være greit å ha en slik RAID 1, eller hva det kalles, for sikkerhets skyld. Men jeg har null peil på hvordan man setter opp en slik RAID 1. Noen som kunne forklart meg det? Hadde vært kjempe fint:)
Eirik Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Har faktisk akkurat gått til innkjøp av 3 stk 500gb western digital-disker Har ikke noe erfaring med RAID, men: RAID er å sette flere disker sammen ja. Poenget er at diskene kan distribuere data systematisk mellom seg. Finnes flere typer RAID. Kan ikke nok om dette til å gi noen god innføring i det, men jeg foreslår at du leser litt Her Endret 20. januar 2009 av Wikipedersen
kig Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Skal nå kjøpe meg en WD ekstern harddisk. Har det noen hensikt å velge blant de dyreste, som denne; "WESTERN DIGITAL Mybook Studio EditionII 2TB USB 2.0/ FW400/ FW800/ eSATA" til 2.700 kr -god lagringsplass og RAID her. Skal jeg heller velge av de rimeligste, og kjøpe flere? Dette med raid har jeg da ikke gjort før, men lest om. Går det automatisk..
007CD Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Heisann jeg har bestillt meg en WD disk på 500gb, men etter jeg hadde bestillt så leste jeg inne på forumet her at det var en del som har hatt problem med disker fra WD. De fleste postene var fra 2005. Er det noen som vet om det fremdeles er mye problemer med disse diskene eller har WD forbedret seg? Mvh Muummi Takker for svar! WD 500Gb modellen er som sagt pill råtten, designet spør du meg er utviklet på en Mandag etter at festen for suksessen med de eldre diskene var over. Korteste levetid har vært 3 dager, personlig er jeg på min 3 500Gb hvor de har hittil holdt lengst på rundt ett år og korteste tid 2-3 måneder. Tar tiden på denne disken nå så får vi se, men kommer ikke til å lagre noe jeg ikke kan miste i allefall. Om du ikke må så styrer du unna 500 modellen til WD, resten av WD diskene virker ok men IKKE 500Gb modellen, det gjelder alle eksterne også som bruker SATA internt.
GullLars Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Som OO7CD sier, 500GB WD caviar er en enhet som har designfeil og feiler ofte. Velg heller 640GB versonen som koster 100kr mer, de er det ikke noen kjente problemer med, og du får de til en veldig god pris.
Anv Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Hvor har dere det i fra at 500GB modellen er dårlig? Her selv 4-5 stk og de virker helt strålende. Når det er sagt så er 640GB utgaven et bedre valg pga ytelse og støynivå.
Rabbid Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Min WD har naa taalt rundt 2 aar med groteskt hard kjöring saa vil si det er rimelig god kvalitet. Endret 20. januar 2009 av Rabbid
muummi Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Skrevet 20. januar 2009 hmm begynner å lure litt nå har bestillt meg en wd 500 gb, men lurer litt på om jeg skal avbestille eller ikke:P hjelp meg:P
007CD Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Hvor har dere det i fra at 500GB modellen er dårlig? Her selv 4-5 stk og de virker helt strålende. Når det er sagt så er 640GB utgaven et bedre valg pga ytelse og støynivå. Personlig erfaring med disken pluss hva jeg har sett andre steder og her. Noen og spesielt du har vell vært heldig men pålitligheten på disse diskene er svært lav også, har tittet litt i Storagereview sin database og sett en god del failures på akkurat denne disken. De svikter sjeldent mekanisk, den delen virker til å være ok men elektronisk er svært vanlig slik som IO CRC feil om du er heldig, eller total bricking over natta om du er uheldig. Dessverre har jeg vært borti begge to, så selv om de holder for deg så ser det ut til at majoriteten har problemer med akkurat 500Gb modellen.
muummi Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Skrevet 21. januar 2009 merkelig at WD ikke kan få ut fingern og gjøre noe med problemet da.
MrLee Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Skal nå kjøpe meg en WD ekstern harddisk. Har det noen hensikt å velge blant de dyreste, som denne; "WESTERN DIGITAL Mybook Studio EditionII 2TB USB 2.0/ FW400/ FW800/ eSATA" til 2.700 kr -god lagringsplass og RAID her. Skal jeg heller velge av de rimeligste, og kjøpe flere? Dette med raid har jeg da ikke gjort før, men lest om. Går det automatisk.. Hei dette er en ekstern harddisk og jeg er ikke sikkert på at det var du var ute etter? spesiellt om du skal ha ett RAID oppsett:) Endret 21. januar 2009 av MrLee
iNeo Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Har hatt Western Digital i alle år, uten ett eneste problem.
Eirik Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Selv kjøper jeg ikke de billigste diskene. Kun disse Men har aldri hatt noen problemer med WD , uansett disk
Fleksnes Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Har selv 10 WD 500gb-disker, som har kjørt 24/7 i et par år nå uten noen problemer. Tilsammen har jeg vel kjøpt over 35 WD-disker de siste par årene, og har ennå ikke hatt noen feil (500, 750 og 1TB-disker) For å unngå trøbbel (statistisk sett) burde jeg vel kanskje bytte merke snart ^^
GullLars Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 For å unngå trøbbel (statistisk sett) burde jeg vel kanskje bytte merke snart ^^Egentlig ikke, men statistisk sett burde du derimot bytte ut de som er 4-5 år gamle
MrLee Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Alle diskprodusenter har hatt serier som har vært mindre dårlige enn andre. f.eks. IBM (Hitatchi) hadde "Deathstar" Deskstar GXP 75/60 (eller hva det nå var) Seagate har sine nåværende Barracuda disker og Barracuda V (mener jeg det var - den før 7200.1) WD har tydeligvis 500GB serien sin (uten at jeg hadde hørt om den før) Hvis du ikke skal ha disker fra produsenter som har hatt nevneværdige problemer på ett punkt eller annet, så tror jeg du sliter med å finne lagringsmedier Endret 21. januar 2009 av MrLee
007CD Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 merkelig at WD ikke kan få ut fingern og gjøre noe med problemet da. Det er tydeligvis ikke så enkelt å forandre ett design... Pluss at det som gjør det hele verre er at de er Amerikansk, generelt er Amerikanere litt "slurvete" når det kommer til kvalitet bare prisen er lav. Dette synes i deres biler og generelt alt de konstruerer og de er trege med å ty til forbedringer når det kommer til levetid grunnet Amerikansk kjøpestil. Seagate har også begynt å slurve litt nå, men mest på software siden i det siste med 1.5Tb disken sin og 1Tb disken som sistnevnte har en "autobrick" funksjon tydeligvis. Samsung er jeg skeptisk til, disse er Koreanske og holder seg til Asiatisk forhold til kvalitet, kjøpestil messig så skal disse i teorien være overlegne de andre men er skeptisk grunnet liten erfaring med Samsung sine disker... Men blir vell ett forsøk i ett RAID array etterhvert. Skal uansett ha 1x 500Gb modell til av ett eller annet merke for RAID 0 og noen 1Tb disker for RAID 5 eller 6.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå