Gå til innhold

NextGenTel lanserer VDSL2


Anbefalte innlegg

Om ruteren syncer på 30mbit så er det 30mbit... da er linjen ikke strupt sånn sett.

Har du testet med PC rett i Intenoen?

Om du har bridget systemet så kan dette ha noe med saken å gjøre.

Ja, man skulle jo tro det.. PCene går allerede rett i ruteren, som for øvrig har default innstillinger. Men jeg er 100% overbevist om at problemet enten ligger i selve ruteren eller utenfor mitt LAN. Hva er oddsen for at to forskjellige PCer med to forskjellige overativsystemer, hvor det ene er en helt fresh Ubuntu, på to forskjellige kabler + WLAN har en eller annen defekt som gjør at hastigheten stopper nøyaktig på 580KB/sek som er nøyaktig det samme som jeg hadde før? Ikke noe jeg ville satt pengene mine på vertfall :p

 

Og når jeg nevnte følgende setning...

"Din hastighet skal være oppgradert innen utløp av påfølgende dag [etter aktivering av VDSL2-abonnementet]."

...som jeg fikk i en automatisk epost, til support-folkene virket det som de ikke ante hva jeg snakket om. Kan nesten banne på at det er en eller annen innstilling ettellerannet sted som ikke er justert til nytt abonnement

 

HVor bor dere som har fått linjene?

Midt i Bergen sentrum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om ruteren syncer på 30mbit så er det 30mbit... da er linjen ikke strupt sånn sett.

Har du testet med PC rett i Intenoen?

Om du har bridget systemet så kan dette ha noe med saken å gjøre.

Ja, man skulle jo tro det.. PCene går allerede rett i ruteren, som for øvrig har default innstillinger. Men jeg er 100% overbevist om at problemet enten ligger i selve ruteren eller utenfor mitt LAN. Hva er oddsen for at to forskjellige PCer med to forskjellige overativsystemer, hvor det ene er en helt fresh Ubuntu, på to forskjellige kabler + WLAN har en eller annen defekt som gjør at hastigheten stopper nøyaktig på 580KB/sek som er nøyaktig det samme som jeg hadde før? Ikke noe jeg ville satt pengene mine på vertfall :p

 

Og når jeg nevnte følgende setning...

"Din hastighet skal være oppgradert innen utløp av påfølgende dag [etter aktivering av VDSL2-abonnementet]."

...som jeg fikk i en automatisk epost, til support-folkene virket det som de ikke ante hva jeg snakket om. Kan nesten banne på at det er en eller annen innstilling ettellerannet sted som ikke er justert til nytt abonnement

 

HVor bor dere som har fått linjene?

Midt i Bergen sentrum.

 

Det høres så utrolig merkverdig ut, NGT struper ingenting på utsiden, eneste de struper er hastigheten som ruteren syncer på når du feks har glemt å betale regningen.

Har du testet med en windows maskin?

Bor forøvrig i Bergen jeg og, har absolutt ingen problemer med å oppnå de hastighetene jeg skal ha, kjører da Vista og har også en pc med XP og Mac OS.

Jeg formener fortsatt at problemet er lokalt, i OS`ene, når jeg tester med Macen får jeg ikke mer enn 10mbit på speedtestene, merkelig nok.

 

 

Skulle så gjerne, men jeg lurer litt på hva jeg får av de 40MB. Nå har jeg fri fart fra NGT og farten er "låst" på 12846Kbps pga linjelengde. Per dags dato er jeg fornøyd. Neste steget blir fiber for min del når jeg først eier noe selv.

 

Hva du får er avhengig av linjelengden til sentralen, bor du innen 800m i fra sentralen i dag så kan du få VDSL2 så fremt sentralen er klargjort.

VDSL2 fungerer på inntil 1.5km men med Norske forhold så tror jeg nok det vil variere i hastighet.

Lenke til kommentar
Om ruteren syncer på 30mbit så er det 30mbit... da er linjen ikke strupt sånn sett.

Har du testet med PC rett i Intenoen?

Om du har bridget systemet så kan dette ha noe med saken å gjøre.

Ja, man skulle jo tro det.. PCene går allerede rett i ruteren, som for øvrig har default innstillinger. Men jeg er 100% overbevist om at problemet enten ligger i selve ruteren eller utenfor mitt LAN. Hva er oddsen for at to forskjellige PCer med to forskjellige overativsystemer, hvor det ene er en helt fresh Ubuntu, på to forskjellige kabler + WLAN har en eller annen defekt som gjør at hastigheten stopper nøyaktig på 580KB/sek som er nøyaktig det samme som jeg hadde før? Ikke noe jeg ville satt pengene mine på vertfall :p

 

Og når jeg nevnte følgende setning...

"Din hastighet skal være oppgradert innen utløp av påfølgende dag [etter aktivering av VDSL2-abonnementet]."

...som jeg fikk i en automatisk epost, til support-folkene virket det som de ikke ante hva jeg snakket om. Kan nesten banne på at det er en eller annen innstilling ettellerannet sted som ikke er justert til nytt abonnement

 

HVor bor dere som har fått linjene?

Midt i Bergen sentrum.

 

Det høres så utrolig merkverdig ut, NGT struper ingenting på utsiden, eneste de struper er hastigheten som ruteren syncer på når du feks har glemt å betale regningen.

Har du testet med en windows maskin?

Bor forøvrig i Bergen jeg og, har absolutt ingen problemer med å oppnå de hastighetene jeg skal ha, kjører da Vista og har også en pc med XP og Mac OS.

Jeg formener fortsatt at problemet er lokalt, i OS`ene, når jeg tester med Macen får jeg ikke mer enn 10mbit på speedtestene, merkelig nok.

Jepp, jeg har testet med Vista x64 i tillegg til Ubuntuen. Kan ikke helt begripe hva som skulle være begrensningen i OSet. Bruker ingen brannmurer og antivirus har jeg prøvd å slå av når jeg tester. Har også kjørt en sånn tweak test på dslreports.com som rapporterer om alt er som det skal være.

 

Neidu, hvis problemet ligger lokalt skal jeg spise undikken min :p

 

Har du prøvd å laste ned en linux-iso fra ftp.uio.no? Hvilke hastigheter får du der?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten update her. Har endelig fått 30mbit nå, etter en knallhard kamp med NGTs support som hele tiden har påstått at problemet lå på mitt LAN. Etter en tlf. i går og "godkjent" hastighetstest mot ftp.uio.no (som tydeligvis ikke er "godkjent bevismateriale" hvis JEG tar initiativet til den), ble det opprettet en sak på 2.linje og over natten har de tydeligvis funnet ettellerannet mellom min ruter og internett som ikke var som det skulle være.

 

Og jeg slipper å spise undikken min! :woot:

Lenke til kommentar
Takktakk :)

 

Noen kjappe speedtest-resultater:

 

469230800.png

 

469232268.png

 

Takk. Ikke ille - mitt Get-abo til langt høyere pris er forbigått. :)

 

Get, leser dere dette? Tross alle deres fantastiske muligheter for å bruke koaksen til grimme hastigheter, som dere har skrytt av i mange år, sitter folk og kjører forbi dere på 0,6-kobber. Makan. Kom igjen, ut med finger'n - alle abo. opp ett hakk uten prisøkning - 30/10 Mbit til dagens pris innen utgangen av mai, takk! :!:

Lenke til kommentar
Takktakk :)

 

Noen kjappe speedtest-resultater:

 

469230800.png

 

469232268.png

 

Takk. Ikke ille - mitt Get-abo til langt høyere pris er forbigått. :)

 

Get, leser dere dette? Tross alle deres fantastiske muligheter for å bruke koaksen til grimme hastigheter, som dere har skrytt av i mange år, sitter folk og kjører forbi dere på 0,6-kobber. Makan. Kom igjen, ut med finger'n - alle abo. opp ett hakk uten prisøkning - 30/10 Mbit til dagens pris innen utgangen av mai, takk! :!:

 

Kan også si at jeg har 0,4 kobber og får samme hastighet ;) godt over 700m fra sentralen :p

Lenke til kommentar
Takktakk :)

 

Noen kjappe speedtest-resultater:

 

469230800.png

 

469232268.png

 

Takk. Ikke ille - mitt Get-abo til langt høyere pris er forbigått. :)

 

Get, leser dere dette? Tross alle deres fantastiske muligheter for å bruke koaksen til grimme hastigheter, som dere har skrytt av i mange år, sitter folk og kjører forbi dere på 0,6-kobber. Makan. Kom igjen, ut med finger'n - alle abo. opp ett hakk uten prisøkning - 30/10 Mbit til dagens pris innen utgangen av mai, takk! :!:

 

Kan også si at jeg har 0,4 kobber og får samme hastighet ;) godt over 700m fra sentralen :p

 

Jeg har 0,6 men 1 Km linjelengde og erfaringsmessig en del kraftig støy fra nærliggende netttrafo e.l.

 

Uansett meldte jeg faktisk min interesse til NextGenTel med en gang VDSL2 ble annonsert men har kun fått telefoner fra ivrige selgere som vil pushe ADSL2+ "mens jeg venter" :) Så det er ikke tilgjengelig på min sentral enda, selv om jeg mener det bør være stort potensiale for å selge VDSL2 her - mange yngre folk som er tunge nettbrukere. Og det er en av landets største sentraler. Men kanskje de ikke gidder prioritere oss grunnet mye fiber og kabel i området her.

 

Uansett synes jeg NextGenTel også skal få ut finger'n - om ikke annet så for å pushe Get til å gjøre det. :)

 

Erfaringen min med DSL fra NGT er dessverre svært dårlig på andre områder - jeg måtte vente en uke på ny ruter ved en feil, omtrent samme ventetid ved feil på kobberpar o.l. og de har til og med solgt linja mi til en annen kunde grunnet saksbehandlingsfeil - noe som ga meg 14 dagers nedetid siden de ikke ville/kunne gjøre det om.

 

Støyen har de aldri vist noe interesse for å se nærmere på.

 

Totalt har NGT totalt hatt en måned nedetid den stunden jeg var kunde. Alt grunnet rot og administrative feil - det tekniske produktet var forvørig OK nok. Get ligger samlet på 2 dager over et dobbelt så lang tidsrom - så de vinner på stabilitet hos meg.

 

 

Et par andre fordeler med Get kontra NGT hos meg er:

 

-Modemet kan byttes på dagen hos forhandler ved problemer - slipper vente en uke på pakke.

-Delt medium - alle TV-titterne danner jo et hylekor ved feil på kabel o.l som gjør at slikt løses raskt :)

-De leverer 5 public IP-adresser, ferdig "bridge mode" og jeg slipper deres mystiske rutere og hacks for å kjøre bridging.

 

Men irriterer meg litt over at Get ikke gjør noe annet enn å skryte på seg kommende gull og grønne skoger - de trenger ikke gjøre noen fysiske inngrep eller skifte noe utstyr, bare skru litt på krana og gi meg "Best effort" på eksisterende standard.

Lenke til kommentar

Bare et raskt innlegg vedrørende kobbernettet:

 

1. Det er eid av Telenor, all feilretting går via de når det gjelder bytte av trådpar / oppgradering av teknologi.

 

2. Dedikert linje, slipper å dele kabelen med naboen (har desverre svært dårlig erfaring med dette).

 

Er selv strålende fornøyd med løsningen jeg har, i tillegg har jeg TV gjennom NGT og ser nå at de har fått inn Viasat kanalene :D får ta en tlf når jeg kommer hjem og høre når jeg får dette :)

Lenke til kommentar
Bare et raskt innlegg vedrørende kobbernettet:

 

1. Det er eid av Telenor, all feilretting går via de når det gjelder bytte av trådpar / oppgradering av teknologi.

 

2. Dedikert linje, slipper å dele kabelen med naboen (har desverre svært dårlig erfaring med dette).

 

Er selv strålende fornøyd med løsningen jeg har, i tillegg har jeg TV gjennom NGT og ser nå at de har fått inn Viasat kanalene :D får ta en tlf når jeg kommer hjem og høre når jeg får dette :)

 

Bra du er fornøyd - de har jo gode produkter. Det er rutinene jeg ikke har gode erfaringer med. :)

 

Er ikke helt 100% enig i punkt 1 - NGT har sine egne DSLAMer på sentralene med unntak av Surf-abonnement som de lager på Jaras utstyr. Greit at Jara uansett er ansvarlig for kobberkabelen i det offentlige nettet. :)

 

Men NGT leier altså kun plass på sentralen samt tilgangen til kobbernettet, resten er de ansvarlig for selv, og så lenge utstyret er typegodkjent kan de kjøre ADSL, SHDSL eller VDSL2 som de lyster og trenger ikke vente på Telenor for noe som helst. Men det er nok mye å gjøre blandt installasjonsfirmaene NGT bruker.

 

Uansett er det 100% NextGenTels feil at jeg har vært offline i 1 måned med dem som leverandør - støyen har "bare" medført at jeg ikke har fått maks hastighet på ADSL2+.

 

Og det er NGT som er deres kunde må vise interesse for å melde feil, ikke jeg som sluttkunde.

 

Dette bekymrer meg like mye ift. VDSL2 som alle andre produkter fra dem. Uansett så er det fint å se at du får den hastigheten du skal ha, og at produktet lever opp til dine forventninger :)

Lenke til kommentar

Snakker ikke om hvor feilen ligger, men en feilretting på en kobberlinje som er koblet feil _må_ gjøres via Jara og det der det mesteparten av tiden går bort.

Sier ikke at NGT ikke har gjort noe feil i ditt tilfelle, ville bare klare opp litt rundt ventetid på feilretting.

 

NGT bruker samme montører som alle andre ISP`er gjennom Jara (ved feilretting på kobbernettet).

Lenke til kommentar
Snakker ikke om hvor feilen ligger, men en feilretting på en kobberlinje som er koblet feil _må_ gjøres via Jara og det der det mesteparten av tiden går bort.

Sier ikke at NGT ikke har gjort noe feil i ditt tilfelle, ville bare klare opp litt rundt ventetid på feilretting.

 

NGT bruker samme montører som alle andre ISP`er gjennom Jara (ved feilretting på kobbernettet).

 

Enig, men det skyldtes en feilbestilling fra NGT det også :nei:

 

Men NGT får en ny sjanse etter karantenetiden deres på 10 år er over. :)

Lenke til kommentar

Hehe, som sagt så sier jeg ikke at de ikke har gjort feil :)

Liker bare ikke tregheten Telenor innfører i det norske markedet, burde vært mulig med kort leveringstid, nok av montører og kapasitet for å få til dette. Gi større annsvar til ISP`ene så ser vi fort hvilke selskap som skiller seg ut med gode rutiner!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kjører win7 x64. Kundesupporten til NGT foreslo at jeg gjorde en fabrikk-reset, og så langt ser det ut til å være løsningen.. Routeren jeg fikk var tydeligvis godt brukt og mye konfigurert av en tidligere kunde, som hadde routeren før meg.

 

Krysser fingra, jeg. Alt ordner seg jo som regel. :)

 

Hastigheten er herlig ja!

Lenke til kommentar
Kjører win7 x64. Kundesupporten til NGT foreslo at jeg gjorde en fabrikk-reset, og så langt ser det ut til å være løsningen.. Routeren jeg fikk var tydeligvis godt brukt og mye konfigurert av en tidligere kunde, som hadde routeren før meg.

 

Krysser fingra, jeg. Alt ordner seg jo som regel. :)

 

Hastigheten er herlig ja!

 

Har ikke opplevd noe problemer siden jeg endret på torrent instillingene, Vista er søppel :p har en maskin med Mac OS og en med XP disse har jeg aldri noen problemer med.

 

Ser forøvrig at prisen har gått ned :D 498,- for en 30/5 linje er jo bare suverent! (kostet 598,- når jeg først fikk den)

Lenke til kommentar

Det hjalp relativt lite med å resette, viste det seg! Atter en telefon til NGT ble tatt, og da ble det foreslått å få routeren langt vekk fra kilder til elektronisk støy.. Så jeg flyttet den ut i gangen, hvor vi også har et telefonuttak, men det hjalp dessverre ikke det heller.

 

Nå sitter jeg i telefonkø og håper de har ei bedre løsning denne gangen. :p

 

Hvilke instillinger tenker du på, Samcki? For alt jeg vet, kan det være akkurat dét problemet her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...