Gå til innhold

Medisin - for vanskelig?


RebeccaM

Anbefalte innlegg

Her var det mye feilinformasjon!

 

1. Ingen av medisinstudiene i Norge tar inn studenter på bakgrunn av bachelorgrad i medisin fra Atlantis, den eneste måte å utdanne seg til lege i Norge er å fullføre 6-årig profesjonsutdanning i medisin + turnus.

 

2. Det er ikke sånn at du går medisinstudiet og så spesialiserer deg til lege etterhvert, alle som kommer inn på 6-årig profesjonsstudium og fullfører dette blir leger.

 

3. Hvis du vil forske innen medisin (først og fremst farmakologi - hvordan legemidler fungerer, høres det ut som), burde du heller velge farmasøyt- eller biologiutdannelse og ta master og forske videre innen det.

 

4. En doktorgrad er en akademisk avhandling etter fullført master-nivå (5 år). Du har ikke automatisk doktorgrad etter å ha fullført medisinstudiet (ikke i Norge, hvertfall).

 

5. At Atlantis er offentlig godkjent, tror jeg betyr at du kan få stipend og lån fra Statens Lånekasse til å finansiere utdanningen der.

 

6. De aller fleste medisinstudier i utlandet krever også at du har en del kunnskap innen kjemi og fysikk eller biologi, om ikke formelle, så tester de kunnskapene dine i opptaksprøver.

 

Lykke til med utdanningsvalget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3. Hvis du vil forske innen medisin (først og fremst farmakologi - hvordan legemidler fungerer, høres det ut som), burde du heller velge farmasøyt- eller biologiutdannelse og ta master og forske videre innen det.

Så den her burde egentlig bare legges ned:

http://www.ntnu.no/studier/helsefag/cmed/cmed_forskerlinje

 

2. Det er ikke sånn at du går medisinstudiet og så spesialiserer deg til lege etterhvert, alle som kommer inn på 6-årig profesjonsstudium og fullfører dette blir leger.

Ikke om du ikke fullfører turnusen.

Lenke til kommentar
3. Hvis du vil forske innen medisin (først og fremst farmakologi - hvordan legemidler fungerer, høres det ut som), burde du heller velge farmasøyt- eller biologiutdannelse og ta master og forske videre innen det.

Så den her burde egentlig bare legges ned:

http://www.ntnu.no/studier/helsefag/cmed/cmed_forskerlinje

 

2. Det er ikke sånn at du går medisinstudiet og så spesialiserer deg til lege etterhvert, alle som kommer inn på 6-årig profesjonsstudium og fullfører dette blir leger.

Ikke om du ikke fullfører turnusen.

 

Beklager hvis jeg ikke var helt korrekt, jeg inkluderte turnus i punkt 1 og jeg mente ikke at bare biologer og farmasøyter forsker innen medisin, selvfølgelig gjør leger også det, jeg prøvde bare å komme med andre alternativer til trådstarter som ikke tror hun kan fullføre medisinstudiet og heller ikke vil bli lege!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

:ermm: Nå har jeg nettopp søkt på privat høgskole i Spania hvor de underviser på norsk, men jeg lurte på om det er noen som har hørt om Atlantis medisinske høgskole. Med tanke på at man kommer inn med kun generell studiekompetanse og de ikke bryr seg om karakterene, er dette skikkelig? Eller er det bare tull tror dere?

Jeg har kun hatt biologi, aldri hatt kjemi eller fysikk. Første og andre året på videregående fikk jeg kun 2 og 3 i matte (jobbet ikke særlig hardt med å prøve å forstå heller).

Jeg har sett at medisin er et utrolig vanskelig fag å studere, og at mange sliter med dette (folk som har 6 i snitt), noe som gjør at jeg tviler på at jeg i det hele tatt kommer gjennom første året som student, men hva tror dere?

 

Er utroliiiiiiiiiiig interessert i medisin, og skal ikke videreutdanne meg til å bli lege, har heller lyst å videreutdanne meg som forsker innen medisin. Men orker ikke sløse bort 130 000 kroner i lån.

 

 

 

 

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

Lenke til kommentar

:ermm: Nå har jeg nettopp søkt på privat høgskole i Spania hvor de underviser på norsk, men jeg lurte på om det er noen som har hørt om Atlantis medisinske høgskole. Med tanke på at man kommer inn med kun generell studiekompetanse og de ikke bryr seg om karakterene, er dette skikkelig? Eller er det bare tull tror dere?

Jeg har kun hatt biologi, aldri hatt kjemi eller fysikk. Første og andre året på videregående fikk jeg kun 2 og 3 i matte (jobbet ikke særlig hardt med å prøve å forstå heller).

Jeg har sett at medisin er et utrolig vanskelig fag å studere, og at mange sliter med dette (folk som har 6 i snitt), noe som gjør at jeg tviler på at jeg i det hele tatt kommer gjennom første året som student, men hva tror dere?

 

Er utroliiiiiiiiiiig interessert i medisin, og skal ikke videreutdanne meg til å bli lege, har heller lyst å videreutdanne meg som forsker innen medisin. Men orker ikke sløse bort 130 000 kroner i lån.

 

 

 

 

 

 

 

Alle som tenker medisinstudie bør tenke over dette:Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å poste det der i enhver tråd om medisin på forumet, Sirik?

 

 

 

Ja det er det :)

Jeg ønsker bare å få frem noen viktige poenger. Jeg har snakket med mange leger på ulike sykehus, og de sier at veldig mange har et idyllisert forhold til legeyrket, og de skulle ønske at folk visst mer hva de gikk til. Mange velger bare yrket pga status og lønn, og fordi de har gode karakterer som de må bruke...og det er så utrolig mange mennesker på medisin som aldri skulle studert medisin...de vet ikke hvordan de skal møte syke, uføre og arbeidsledige, og de klarer ikke behandle pasienter med respekt fordi de tror de er så mye bedre enn alle andre. Det å studere medisin versus det å jobbe som lege er ganske så forskjellig. Selv om man liker fagene på medisin, betyr ikke det at du automatisk vil like å jobbe som lege eller være en god lege. Det er alt for mange utbrente leger der ute, og det skyldes mye idyllen som skapes i forhold til legeyrket.

Lenke til kommentar

Oi. SiriK.

Et eller annet traumatisk må har skjedd under studiet ditt. :)

 

 

 

Så bare fordi jeg har en annen oppfatning av medisinstudiet og legeyrket enn du så må det ha skjedd noe traumatisk ? eller er det slik at du ikke liker å se realitetene? :nei: Det er slike uttalelser som understreker det jeg allerede forsøker å påpeke, medisinere lever bare i sin egen boble, og klarer ikke å se utover seg selv, at det faktisk finnes andre ting/utdanninger her i livet som er minst like viktig som å løpe som en gal på et sykehus med frakk og stetoskop. Mmmm, kan vel ikke klandre deg heller, du er sikkert også et sånt legebarn som aldri ble kjent med at det finnes andre veier å gå enn å bli lege...eller så har du foreldre med høyere utdanning som påstod at bare medisin og ingeniør gir uttelling på arbeidsmarkedet...og jeg vedder på at du aldri hadde kunnet sagt fra deg studieplassen selv om du hadde følt at dette ble feil for deg..å tape ansikt ville være verre enn å lytte til hjertet eller velge en vei der du følte tilfredshet :ermm:

Lenke til kommentar

^^

Uavhengig av hva ens meninger er om det temaet du tar opp, er det OT. Kan heller lage en egen tråd her, skriv gjerne din personlige opplevelse, hva som fikk deg inn i medisin og hva som fikk deg ut. Du har gjerne noen poeng, men føler at de overskygges av et hat :)

 

Hadde vært spennende å vite hva som fikk deg inn og hva som fikk deg ut. For all del, kanskje noen drar nytte av dine erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^^

Uavhengig av hva ens meninger er om det temaet du tar opp, er det OT. Kan heller lage en egen tråd her, skriv gjerne din personlige opplevelse, hva som fikk deg inn i medisin og hva som fikk deg ut. Du har gjerne noen poeng, men føler at de overskygges av et hat :)

 

Hadde vært spennende å vite hva som fikk deg inn og hva som fikk deg ut. For all del, kanskje noen drar nytte av dine erfaringer.

 

 

Du bannanmannen kan du si meg hvordan det er på masaryk siden du går...og hvordan er byen brno...har veldig lyst til å starte der neste år....

Lenke til kommentar

Høye opptakskrav på medisin kommer først og fremst av popularitet, ikke at man er nødt til å være noe geni for å fullføre studiene (det fører kanskje derimot til en litt vel homogen studentmasse).

 

Leste i studentavisen "Under Dusken" at dette var bevist fra legeforeningens side for å presse opp lønna til legene. Stor etterspørsel og få leger gir profitt.

Lenke til kommentar

^^

Uavhengig av hva ens meninger er om det temaet du tar opp, er det OT. Kan heller lage en egen tråd her, skriv gjerne din personlige opplevelse, hva som fikk deg inn i medisin og hva som fikk deg ut. Du har gjerne noen poeng, men føler at de overskygges av et hat :)

 

Hadde vært spennende å vite hva som fikk deg inn og hva som fikk deg ut. For all del, kanskje noen drar nytte av dine erfaringer.

 

 

Du bannanmannen kan du si meg hvordan det er på masaryk siden du går...og hvordan er byen brno...har veldig lyst til å starte der neste år....

 

Jeg studerer i Martin Slovakia :yes:

Lenke til kommentar

 

 

Leste i studentavisen "Under Dusken" at dette var bevist fra legeforeningens side for å presse opp lønna til legene. Stor etterspørsel og få leger gir profitt.

 

Tull. Den høye lønna er jo også fordi at de glupe hodene, som man vil ha til å forske på hjernekreft og operere hjerter, i det hele tatt skal gidde å ta den krevende jobben.

Lenke til kommentar

 

 

Leste i studentavisen "Under Dusken" at dette var bevist fra legeforeningens side for å presse opp lønna til legene. Stor etterspørsel og få leger gir profitt.

 

Tull. Den høye lønna er jo også fordi at de glupe hodene, som man vil ha til å forske på hjernekreft og operere hjerter, i det hele tatt skal gidde å ta den krevende jobben.

 

Neppe, legeforneningen har vært med på å sørge for at det er få folk som får studert som leger kontra etterspørselen i "begge ender". FOlk som faktisk gjør mye viktig, dvs forskere, tjener ikke spesielt bra som leger. De er kanskje de som tjener dårligst.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Leste i studentavisen "Under Dusken" at dette var bevist fra legeforeningens side for å presse opp lønna til legene. Stor etterspørsel og få leger gir profitt.

 

Tull. Den høye lønna er jo også fordi at de glupe hodene, som man vil ha til å forske på hjernekreft og operere hjerter, i det hele tatt skal gidde å ta den krevende jobben.

 

Sitat fra Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi, til Under Dusken Nr. 16:

 

"Når det kommer til lønnstrykk, er det forskjell på en samfunnsviter og en medisinstudent. Medisin har mye færre studenter enn SVT, og historisk har det vært en bevisst politikk fra legeforeningen for å påvirke lønnsnivået. Med færre leger, vil det bli høyere lønn per lege, sier Falch."

Lenke til kommentar

Og det er OGSÅ fordi at med lav lønn, hadde ingen smarte og ressurssterke personer, som man trenger som leger, studert medisin. Da hadde de valgt ingeniør og jus istedet. Basic logic.

 

 

 

Og om det dere sier er sant, hadde jo også legeforeningen hindre folk i å studere utenlands og komme hit etterpå. Neh, det henger ikke på greip synes jeg.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Og det er OGSÅ fordi at med lav lønn, hadde ingen smarte og ressurssterke personer, som man trenger som leger, studert medisin. Da hadde de valgt ingeniør og jus istedet. Basic logic.

 

 

 

Og om det dere sier er sant, hadde jo også legeforeningen hindre folk i å studere utenlands og komme hit etterpå. Neh, det henger ikke på greip synes jeg.

 

Det er begrenset hvor mye makt legeforeningen har, det er utrolig nok alt de har fått til allerede med tvilsomme følger, hvordan skulle de hindret det mener du?

 

God forskning er kanskje det viktigste man gjør i samfunnet, allikevel er det ganske dårlig betalt, men mange smarte folk gjør det allikevel. Det er mange jobber man tjener bra som er uviktige, feks ymse megler-jobber. Mange er jo ingeniører i dag også, selv om legestudiet antakelig er lettere (dog lengre), ingeniører fint kan argumenteres med er viktigere, og lønna er litt dårligere. Så den "basic logicen" din er rett og slett feilaktig. Det er absolutt ingenting som tyder på at dyktige folk kun velger yrke på grunnlag av lønn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...