Gå til innhold

Medisin - for vanskelig?


RebeccaM

Anbefalte innlegg

Legg merke til bruken av anførselstegn (http://no.wikipedia.org/wiki/Anførselstegn). Det burde utrede spørsmålet ditt ganske greit. Hva er det videre du sier? At jeg har påstått at spørsmål på generell basis oppfattes som uvennlige? Isåfall bør du lese innlegget mitt en gang til. Når folk prøver å foklare hvorfor folk mener det de gjør på en slik måte som skissert, så er det nesten alltid en billig hersketeknikk, fordi folk ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe fornuftig om det. Derfor blir det gjerne ikke tatt som spesielt vennlig. Hvorfor har du tatt medisinstudiet egentlig? Fordi du er en usikker person uten farsfigur? Oppfatter du slikt som "vennlige" spørsmål?

 

AtW

Uansett hvordan du prøver å "ro" deg ut av tabben, så er det ikke det du påstår. Legg merke til bruken av anførselstegn. ;)

 

Kan ikke medisinstudenter gir meninger uten at det blir oppfattet som diagnose? Er du moralpoliti?

 

Vi la det ligge. :)

 

Tror du at jeg lagde det i anførselstegn for morro skyld? Hva var din tolkning av meningen med anførselstegnene da? Om jeg virkelig mente det var en psykologisk diagnose i ordets rette forstand, hvorfor brukte jeg anførselstegn? Meningen burde være ganske lett å trekke ut, men budskapet er visst ikke like viktig som å drive med billige (og forsåvidt malplasserte) angrep på innlegget.

 

Det har forøvrig ingenting med at det er medisinstudenter å gjøre, mange andre bruker den samme billige hersketeknikken. Det er teknikken som er problemet, ikke personen bak. Det burde kanskje flere ta til seg i en diskusjon, istedet for å være opptatt av personen bak, så burde man heller se på spørsmålet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Gøy at vi ikke kan gjøre oss opp antagelser, mens du står helt fritt til å gjøre det. At DU velger å ikke tro på det er en ting, men ikke kom og si at vi tar feil uten å backe det opp. Jeg kom med kilde og et sitat fra en professor, du kom med egne meninger.

 

Siden det er medisinstudenters meninger om studievalg som er poenget mitt, burde min mening være veldig relevant. o______O

 

Jeg hadde ikke studert medisin om det hadde vært 1000 stk på hvert kull istedet for 100.

 

Heller ikke om lønna hadde vært som en sykepleiers.

 

Jeg snakker veldig sannsynlig ikke bare for meg selv her.

 

Og jeg tror nok dette er grunnen til at de vil ha så få studenter og så høy lønn. For å gjøre det attraktivt å studere.

 

Ikke for å få ned konkurransen, for det gjør de ikke med så mange i utlandet uansett. Ka-ching. Siter så mange professorer dere vil.

 

 

 

 

Grunnen til at lønnen til leger ligger litt høyere enn en del andre yrkesgrupper:

turnustjeneste... Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Og i tilfelle du lurer: Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene. Jurister eller folk med mastergrader som har en kontorjobb fra 8-16 har ofte minst like bra grunnlønn enn leger, i tillegg slipper de vaktbelastningen til legene og kan nyte familietid og andre fritidsaktiviteter...

Lenke til kommentar

Jurister eller folk med mastergrader som har en kontorjobb fra 8-16 har ofte minst like bra grunnlønn enn leger, i tillegg slipper de vaktbelastningen til legene og kan nyte familietid og andre fritidsaktiviteter...

Men til gjengjeld er de stuck med knusktørre lover åtte timer daglig! Er det verdt det? ;)

 

 

 

Det er iallefall ikke verdt å jobbe seg ihjel som lege. Legeyrket kan virke spennende, men du løper stor risiko for å bli utbrent mtp arbeidspresset og alle kravene som stilles til deg til enher tid. Det er jo sjelden ros å få i et slikt yrke,mye kjeft, syting og klaging fra både kolleger og pasienter. Det er mye kniving mellom leger hvem som er best og har mest rett, og arbeidsmiljøet er ofte tøft og hardt. Dette har jeg fått tilbakemelding på av legevenner, samt har selv gått noen vakter med leger, samt studert medisin i mange år, så har sett dette på nært hold. Venner av meg som er leger er mye mer misfornøyd med sin arbeidssituasjon enn venner av meg med mastergrader og jus. Det er mange spennende jobber å få med ulike mastergrader...sitte i ulike råd og utvalg og jobbe med f.eks forebyggende arbeid i forhold til helse og sykdom..fin arbeidstid og greit betalt, og det er mulig å ha et liv ved siden av :thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Gøy at vi ikke kan gjøre oss opp antagelser, mens du står helt fritt til å gjøre det. At DU velger å ikke tro på det er en ting, men ikke kom og si at vi tar feil uten å backe det opp. Jeg kom med kilde og et sitat fra en professor, du kom med egne meninger.

 

Siden det er medisinstudenters meninger om studievalg som er poenget mitt, burde min mening være veldig relevant. o______O

 

Jeg hadde ikke studert medisin om det hadde vært 1000 stk på hvert kull istedet for 100.

 

Heller ikke om lønna hadde vært som en sykepleiers.

 

Jeg snakker veldig sannsynlig ikke bare for meg selv her.

 

Og jeg tror nok dette er grunnen til at de vil ha så få studenter og så høy lønn. For å gjøre det attraktivt å studere.

 

Ikke for å få ned konkurransen, for det gjør de ikke med så mange i utlandet uansett. Ka-ching. Siter så mange professorer dere vil.

 

 

 

 

Grunnen til at lønnen til leger ligger litt høyere enn en del andre yrkesgrupper:

turnustjeneste... Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Og i tilfelle du lurer: Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene. Jurister eller folk med mastergrader som har en kontorjobb fra 8-16 har ofte minst like bra grunnlønn enn leger, i tillegg slipper de vaktbelastningen til legene og kan nyte familietid og andre fritidsaktiviteter...

 

Hvor rikitg det der er varierer endel etter hva slags stilling man har, endel typer legejobber har svært godt timesbetalt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er jo sjelden ros å få i et slikt yrke,mye kjeft, syting og klaging fra både kolleger og pasienter.

Som alt annet i verden tror jeg også dette er variabelt. Min erfaring - som riktignok er beskjeden - tilsier noe helt annet: Pasienter er stort sett fornøyde med både den enkelte lege og selve behandlingen, og er ikke nødige med å gi ros der det er på sin plass. En respektfull, medmenneskelig og forståelsesfull tilnærming til hver enkelt pasient har, i mine øyne, alt å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...