Gå til innhold

Medisin - for vanskelig?


RebeccaM

Anbefalte innlegg

Mange er jo ingeniører i dag også, selv om legestudiet antakelig er lettere [...]

Jeg ser at du skriver "antakelig", men hvem er du til å bedømme vanskelighetsgraden av et studium du ikke har gått?

 

Jeg kjenner folk som har studert begge deler (altså samme person har gått på samme studium), og har sett på noen oppgaver i medisin og lest litt om det på hobbybasis, i tillegg har jeg selv tatt det andre studiet. Selvsagt vet man ikke noe 100%, men man kan gjøre antakelser basert på tilgjengelig informasjon. Akkurat som medisinstudenter stadig antar at studiet deres er vanskeligere enn feks psykologi, enda de ikke er ferdigstuderte i noen av delene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange er jo ingeniører i dag også, selv om legestudiet antakelig er lettere (dog lengre), ingeniører fint kan argumenteres med er viktigere, og lønna er litt dårligere. Så den "basic logicen" din er rett og slett feilaktig. Det er absolutt ingenting som tyder på at dyktige folk kun velger yrke på grunnlag av lønn.

 

AtW

 

Alt dette er bare antagelser av deg.

 

Jeg studerer medisin, og hadde ikke gjort det om jeg hadde hatt lønnsutsikt som en sykepleier. Det samme kan nok sies om mange legestudenter.

 

Da hadde jeg heller gått ingeniør og tjent litt mer.

 

Så nei, ser ikke noe galt i logikken min.

 

 

Det er forresten banalt å påstå at det vil hjelpe mot konkurransen å holde antall NORSKE studenter nede, om det er "alt de kan gjøre". Grunnen til at det er bare ca 100 studenter hver i våre 4 studiebyer, er jo også at med åpent studie/fler studenter vil det bli masse kaos i auditoriene og med klinikkarbeid, synes 100 er mange nok for å være ærlig...

 

Det kommer uansett så mange fra utlandet, at det at de holde antall på norske studenter nede pga mindre konkurranse som ferdigutdannede leger, tror jeg 0% på.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Mange er jo ingeniører i dag også, selv om legestudiet antakelig er lettere (dog lengre), ingeniører fint kan argumenteres med er viktigere, og lønna er litt dårligere. Så den "basic logicen" din er rett og slett feilaktig. Det er absolutt ingenting som tyder på at dyktige folk kun velger yrke på grunnlag av lønn.

 

AtW

 

Alt dette er bare antagelser av deg.

 

Jeg studerer medisin, og hadde ikke gjort det om jeg hadde hatt lønnsutsikt som en sykepleier. Det samme kan nok sies om mange legestudenter.

 

Da hadde jeg heller gått ingeniør og tjent litt mer.

 

Så nei, ser ikke noe galt i logikken min.

 

Hva er bare antakelser? At dyktige folk ikke velger yrke kun på grunnlag av lønn? Det er så ekstremt mye empiri i samfunnet som tyder på at det ikke er riktig at dette er svært godt underbygget. Om det er rikitg, hvordan forklarer du at så mange driver med forskning i dag? Det er en fundamental tankefeil å anta at bare fordi du ikke hadde studert medisin om lønna var lavere, så hadde ingen gjort det. (og det er jo forøvrig ganske underlig å kritisere mitt innlegg for å være basert på antakelser, om det virkelig er det du baserer argumentasjonen din på, den er vel ikke akkurat mindre antakelsesbasert isåfall)

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange er jo ingeniører i dag også, selv om legestudiet antakelig er lettere (dog lengre), ingeniører fint kan argumenteres med er viktigere, og lønna er litt dårligere. Så den "basic logicen" din er rett og slett feilaktig. Det er absolutt ingenting som tyder på at dyktige folk kun velger yrke på grunnlag av lønn.

 

AtW

 

Alt dette er bare antagelser av deg.

 

Jeg studerer medisin, og hadde ikke gjort det om jeg hadde hatt lønnsutsikt som en sykepleier. Det samme kan nok sies om mange legestudenter.

 

Da hadde jeg heller gått ingeniør og tjent litt mer.

 

Så nei, ser ikke noe galt i logikken min.

 

 

Det er forresten banalt å påstå at det vil hjelpe mot konkurransen å holde antall NORSKE studenter nede, om det er "alt de kan gjøre". Grunnen til at det er bare ca 100 studenter hver i våre 4 studiebyer, er jo også at med åpent studie/fler studenter vil det bli masse kaos i auditoriene og med klinikkarbeid, synes 100 er mange nok for å være ærlig...

 

Det kommer uansett så mange fra utlandet, at det at de holde antall på norske studenter nede pga mindre konkurranse som ferdigutdannede leger, tror jeg 0% på.

 

Gøy at vi ikke kan gjøre oss opp antagelser, mens du står helt fritt til å gjøre det. At DU velger å ikke tro på det er en ting, men ikke kom og si at vi tar feil uten å backe det opp. Jeg kom med kilde og et sitat fra en professor, du kom med egne meninger.

Endret av Maddoc
Lenke til kommentar

 

 

Gøy at vi ikke kan gjøre oss opp antagelser, mens du står helt fritt til å gjøre det. At DU velger å ikke tro på det er en ting, men ikke kom og si at vi tar feil uten å backe det opp. Jeg kom med kilde og et sitat fra en professor, du kom med egne meninger.

 

Siden det er medisinstudenters meninger om studievalg som er poenget mitt, burde min mening være veldig relevant. o______O

 

Jeg hadde ikke studert medisin om det hadde vært 1000 stk på hvert kull istedet for 100.

 

Heller ikke om lønna hadde vært som en sykepleiers.

 

Jeg snakker veldig sannsynlig ikke bare for meg selv her.

 

Og jeg tror nok dette er grunnen til at de vil ha så få studenter og så høy lønn. For å gjøre det attraktivt å studere.

 

Ikke for å få ned konkurransen, for det gjør de ikke med så mange i utlandet uansett. Ka-ching. Siter så mange professorer dere vil.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

 

 

Gøy at vi ikke kan gjøre oss opp antagelser, mens du står helt fritt til å gjøre det. At DU velger å ikke tro på det er en ting, men ikke kom og si at vi tar feil uten å backe det opp. Jeg kom med kilde og et sitat fra en professor, du kom med egne meninger.

 

Siden det er medisinstudenters meninger om studievalg som er poenget mitt, burde min mening være veldig relevant. o______O

 

Jeg hadde ikke studert medisin om det hadde vært 1000 stk på hvert kull istedet for 100.

 

Heller ikke om lønna hadde vært som en sykepleiers.

 

Jeg snakker veldig sannsynlig ikke bare for meg selv her.

 

Og jeg tror nok dette er grunnen til at de vil ha så få studenter og så høy lønn. For å gjøre det attraktivt å studere.

 

Ikke for å få ned konkurransen, for det gjør de ikke med så mange i utlandet uansett. Ka-ching. Siter så mange professorer dere vil.

 

Hvorfor hadde du ikke studert dersom de var flere studenter?

 

Som jeg sa tidligere, grunnen til at det er få plasser er bevist fra legeforeningens side, for å få høyere lønn. Dette gjelder i Norge. Hva andre land gjør kan ikke de kontrollere. Det er jo en grunn til at leger er blant de yrkene hvor grunnlønnen er høyest. De som utdanner seg som psykologer har flere hundre tusen mindre i grunnlønn, selv om de har like lang utdanning, og gjør en tilsvarende lik jobb. De behandler jo syke personer. Ka-ching (winning argument?). Jeg velger å stole på en professors meninger over dine.

Lenke til kommentar
Jeg velger å stole på en professors meninger over dine.

*facepalm* Iom at mitt argument handler om studenters mening og jeg er student, er det da ikke noe å IKKE TRO PÅ? Det er jo min sanne mening, tror du jeg lyver om EGEN MENING?!

 

Nei, de har ikke kontroll på utlandet, derfor har det jo heller ikke noe å si hva de gjør med studentantallet i norge angående konkurranse.

 

Ditt argument er ikke særlig winning i mine øyne.

 

Et legestudie med 1000 stk på hvert kull hadde blitt totalt kaotisk. 100 på hvert kull og 6 kull er nok på hvert universitet. Det er fortsatt veldig mange tilsammen.

 

Bra studiemiljø er viktig, det får man på et lite kull, synes ofte 100 er for mye og...

Endret av dkny
Lenke til kommentar
Jeg velger å stole på en professors meninger over dine.

*facepalm* Iom at mitt argument handler om studenters mening og jeg er student, er det da ikke noe å IKKE TRO PÅ? Det er jo min sanne mening, tror du jeg lyver om EGEN MENING?!

 

 

Dette handler ikke om deg, et av påstandene din er "Og det er OGSÅ fordi at med lav lønn, hadde ingen smarte og ressurssterke personer, som man trenger som leger, studert medisin". Påstanden din var ikke "da hadde ikke JEG studert medisin", påstanden var at ingen smarte og ressursterke hadde gjort det. En påstand som rett og slett er tøv, og uten noen som helst dekning på noe vis (med mindre du går rundt og innbiller deg at alle amsrte og ressurssterke folk har samme meninger som deg selv)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
med mindre du går rundt og innbiller deg at alle amsrte og ressurssterke folk har samme meninger som deg selv

 

Jeg har da snakket med andre som har lyst til å studere medisin. Forøvrig kan du se hvor mange som har haket av "lønn" som en av grunnene til å studere medisin på dette forumet, er en poll i en av trådene. Er ganske mange.

 

Forøvrig tror jeg jeg trygt kan påstå uten noe slags "jammen det er bare en påstand" at færre ressurssterke og smarte elever ville valgt et stressende 6-årig studie om de hadde fått lik lønn som en gjennomsnittlig frisør. ><

Endret av dkny
Lenke til kommentar
med mindre du går rundt og innbiller deg at alle amsrte og ressurssterke folk har samme meninger som deg selv

 

Jeg har da snakket med andre som har lyst til å studere medisin. Forøvrig kan du se hvor mange som har haket av "lønn" som en av grunnene til å studere medisin på dette forumet, er en poll i en av trådene. Er ganske mange.

 

Forøvrig tror jeg jeg trygt kan påstå uten noe slags "jammen det er bare en påstand" at færre ressurssterke og smarte elever ville valgt et stressende 6-årig studie om de hadde fått lik lønn som en gjennomsnittlig frisør. ><

 

Påstanden din var ikke "færre" den var "ingen". Nå har du tydligvis skjønt at det er en tåplig påstand, og moderert deg. Det er bra. Om alt annet holdes likt ville nok ivhertfall karaktersnittet godt ned på studiet ja, om lønna gikk dramatisk ned. (interessant fakta, på siving er det de med middels karakter som ender med best lønn).

 

AtW

Lenke til kommentar

Så bare fordi jeg har en annen oppfatning av medisinstudiet og legeyrket enn du så må det ha skjedd noe traumatisk ? eller er det slik at du ikke liker å se realitetene? :nei: Det er slike uttalelser som understreker det jeg allerede forsøker å påpeke, medisinere lever bare i sin egen boble, og klarer ikke å se utover seg selv, at det faktisk finnes andre ting/utdanninger her i livet som er minst like viktig som å løpe som en gal på et sykehus med frakk og stetoskop. Mmmm, kan vel ikke klandre deg heller, du er sikkert også et sånt legebarn som aldri ble kjent med at det finnes andre veier å gå enn å bli lege...eller så har du foreldre med høyere utdanning som påstod at bare medisin og ingeniør gir uttelling på arbeidsmarkedet...og jeg vedder på at du aldri hadde kunnet sagt fra deg studieplassen selv om du hadde følt at dette ble feil for deg..å tape ansikt ville være verre enn å lytte til hjertet eller velge en vei der du følte tilfredshet :ermm:

Kjære SiriK.

 

Ingen i familien min, far, mor, søster, bestiser og oldiser er lege.

Faktisk, har jeg kun en onkel som er akademiker (professor i fysikk).

 

Jeg synes medisin er spennende; å studere medisin ble da et naturlig valg. :)

 

Du bør være forsiktig med å dra alle over en kam. :)

 

Vaio :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bare fordi jeg har en annen oppfatning av medisinstudiet og legeyrket enn du så må det ha skjedd noe traumatisk ? eller er det slik at du ikke liker å se realitetene? :nei: Det er slike uttalelser som understreker det jeg allerede forsøker å påpeke, medisinere lever bare i sin egen boble, og klarer ikke å se utover seg selv, at det faktisk finnes andre ting/utdanninger her i livet som er minst like viktig som å løpe som en gal på et sykehus med frakk og stetoskop. Mmmm, kan vel ikke klandre deg heller, du er sikkert også et sånt legebarn som aldri ble kjent med at det finnes andre veier å gå enn å bli lege...eller så har du foreldre med høyere utdanning som påstod at bare medisin og ingeniør gir uttelling på arbeidsmarkedet...og jeg vedder på at du aldri hadde kunnet sagt fra deg studieplassen selv om du hadde følt at dette ble feil for deg..å tape ansikt ville være verre enn å lytte til hjertet eller velge en vei der du følte tilfredshet :ermm:

Kjære SiriK.

 

Ingen i familien min, far, mor, søster, bestiser og oldiser er lege.

Faktisk, har jeg kun en onkel som er akademiker (professor i fysikk).

 

Jeg synes medisin er spennende; å studere medisin ble da et naturlig valg. :)

 

Du bør være forsiktig med å dra alle over en kam. :)

 

Vaio :)

 

Er det noe mindre å skjære folk over en kam at man mener det bare er traumatiske hendelser under studiet som kan forklare at folk ikke liker det?

 

AtW

Lenke til kommentar

I så fall må det være over "en" person. :)

 

Hans spekulasjoner om legebarn handler bare om deg de også...

 

AtW

Da har han/hun bommet. :)

For meg, føles som han/hun har gått gjennom et eller annet. Og det er basert på innleggene til debattanten.

 

Selvfølgelig kan jeg ta feil, men det forklarer ikke hvorfor vedkommende ble hårsår av en vennlig konfrontasjon.

Lenke til kommentar

I så fall må det være over "en" person. :)

 

Hans spekulasjoner om legebarn handler bare om deg de også...

 

AtW

Da har han/hun bommet. :)

For meg, føles som han/hun har gått gjennom et eller annet. Og det er basert på innleggene til debattanten.

 

Selvfølgelig kan jeg ta feil, men det forklarer ikke hvorfor vedkommende ble hårsår av en vennlig konfrontasjon.

Kanskje reaksjonen er i overkant, men om du tror å slenge ut en "psykologisk diagnose" i en diskusjon på et forum oppfattes som særlig vennlig, så bør du revurdere. Det gjør det sjeldent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når ble det å oppleve noe traumatisk en psykologisk diagnose? Det var jo bare er spørsmål fra ham, om det kan kalles uvennlig så er hele forumet her sodoma og gomorra av uvennligheter.

 

Legg merke til bruken av anførselstegn (http://no.wikipedia.org/wiki/Anførselstegn). Det burde utrede spørsmålet ditt ganske greit. Hva er det videre du sier? At jeg har påstått at spørsmål på generell basis oppfattes som uvennlige? Isåfall bør du lese innlegget mitt en gang til. Når folk prøver å foklare hvorfor folk mener det de gjør på en slik måte som skissert, så er det nesten alltid en billig hersketeknikk, fordi folk ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe fornuftig om det. Derfor blir det gjerne ikke tatt som spesielt vennlig. Hvorfor har du tatt medisinstudiet egentlig? Fordi du er en usikker person uten farsfigur? Oppfatter du slikt som "vennlige" spørsmål?

 

AtW

Lenke til kommentar

Legg merke til bruken av anførselstegn (http://no.wikipedia.org/wiki/Anførselstegn). Det burde utrede spørsmålet ditt ganske greit. Hva er det videre du sier? At jeg har påstått at spørsmål på generell basis oppfattes som uvennlige? Isåfall bør du lese innlegget mitt en gang til. Når folk prøver å foklare hvorfor folk mener det de gjør på en slik måte som skissert, så er det nesten alltid en billig hersketeknikk, fordi folk ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe fornuftig om det. Derfor blir det gjerne ikke tatt som spesielt vennlig. Hvorfor har du tatt medisinstudiet egentlig? Fordi du er en usikker person uten farsfigur? Oppfatter du slikt som "vennlige" spørsmål?

 

AtW

Uansett hvordan du prøver å "ro" deg ut av tabben, så er det ikke det du påstår. Legg merke til bruken av anførselstegn. ;)

 

Kan ikke medisinstudenter gir meninger uten at det blir oppfattet som diagnose? Er du moralpoliti?

 

Vi la det ligge. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...