Gå til innhold

Spotify - Fildelingens avløser?


Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Etter vel to uker med Spotify Premium er jeg mer sikker på at jeg ikke lenger er sikker. Det vil si... jeg er ikke lenger sikker på om jeg gidder å bruke i nærheten av den tid jeg tidligere har brukt på å rippe album, laste ned, katalogisere, ordne, avluse, tagge, legge til albumgrafikk og ta backup på backup av en stadig større musikk samling. Er endelig den tjenesten kommet, som helt uventet, vil gjøre nedlasting av musikk, lovlig eller ikke, overflødig?

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste månedene har jeg utelukkende kun brukt Spotify når jeg lytter på musikk, tiltross for at jeg har en mp3-samling på flere titalls gigabytes. Spotify tror jeg i første omgang har bevist at en slik tjeneste teknisk sett er mulig, men de har enda et stykke igjen å gå når det gjelder lydkvalitet, finansiering/betalingsformidling til artistene/selskapene og tilgjengeligheten til tjenesten. Om ikke Spotify blir den nye defacto standarden for musikk, så tror jeg i alle fall at de har banet vei for reklamefinansiert sanntids-streaming av musikk i stor skala/stort publikum. En videre utvikling av denne teknologien og forretningsidé vil skje nå framover (og relativt raskt tror jeg), men det blir spennende og se om Spotify klarer å holde seg på toppen i denne utviklinga, eller om andre aktører med lignende tjenester vil dukke opp med bedre løsninger og tilbud på de problemområdene til Spotify.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

sangene man får tilgang til på spotify kan jo ikke lastes ned og legges inn på mp3-spiller ( eller tar jeg helt feil?). så for de som hører på musikk når de er på farten, vil ikke spotify kunne erstatte nedlasting/ ripping osv, før nedlasting er tigjengelig. (noe som ikke vil skje, i og med at dette bryter med regler og tull). men for de stasjonære brukerene er spotify framtiden!

 

Edit: nei, jeg tar ikke feil, i følge Zeph... :p

Endret av vaffel1
Lenke til kommentar

Håper og tror Spotify vil komme i flere medier som Spotify-MP3 spillere, Spotify-radio osv. Trenger riktig nok nett-tilgang men hvis du kan avløse mellom vanlig radio eller egen musikk samling og Spotify-musikk (om jeg kan få kalle det) tror jeg det vil bli enda bedre.

Lenke til kommentar

Spotify vil komme til både iPhone og Symbian mobiler.

Mobiltinternett utviklingen går bare en vei, oppover.

Om ikke lenge vil både prisen på mobiltinternett og hastigheten være så bra at mange vil velge å kutte ut den faste internett-tilgangen til fordel for mobiltinternett.

Hva er da problemet med å måtte streame musikken istedet for å spille den av lokalt, når ting fungerer så bra som spotify gjør?

 

Jeg for min del betaler gjerne noen tusenlapper i året for å kunne få fri tilgang til all musikk jeg ønsker (selvfølgelig vet jeg at ALL musikk ikke vil være tilgjengelig), pluss at jeg i tillegg kan bruke internett på mobilen og en tilkoblet pc hvor jeg måtte ønske det. Og alt dette lovlig.

 

All hyllest til spotify, de har endelig skjønt at det nytter ikke å kjempe i mot piratindustrien ved å saksøke og skremme, men heller ved å tilby et lovlig alternativ hvor folk slipper å bruke masse penger, men heller få et valg om de vil høre på litt reklame av og til, eller om de vil betale for å slippe dette.

Jeg tipper at om ikke lenge vil det komme tilsvarende tjenester for film og tv-serier (jada, vet om hulu og andre, men disse er begrenset til usa og andre land)

Så la oss alle rope et stor HURRA for Spotify.. Jeg tipper vår mediafremtid vil bli både lovlig og bra.. :p

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar

Å si at Spotify vil bli fildelings avløser blir feil. Ja, Spotify er genialt, men som mange nevner her må du ha nett.

 

En annen ting med Spotify er at det enda kun er plater. Det vil si at band og artister uten platekontrakt ikke er der. Dette vil kanskje endre seg, men samtidig kan det jo ikke blir sånn at de som vil kan laste opp musikk til Spotify. Men vi får se. :)

 

Det blir også spennende å se hva som skjer med bakstreverske plateselskaper som Apple (The Beatles) gjør etterhvert. Til dags dato er jo hverken de eller andre store band som Pink Floyd der.

Lenke til kommentar

Og der forsvant store deler av innholdet på spotify.

 

Ser ut til at musikkindustrien enda ikke har skjønt helt hvilke muligheter internett tilbyr, og at for veldig mange mennesker er ikke alternativet til spotify å kjøpe plata, men derimot å laste den ned ulovlig.

 

:(

Lenke til kommentar
Noen som hvet et program som kan ta opp lyden for hvert enkelt program? :p

 

Hvorfor?!

 

Hele poenget med Spotify er jo å outsource administreringen og driftingen av et forvokst lokalt musikkbibliotek da...

 

Poenget han er vel å kunne få med musikken på mp3-spilleren sin.

 

Finnes programmer, men det går i mot Spotifys rettningslinjer, og er vel også ikke lov å diskutere her.

Lenke til kommentar

Noen som tror det blir spotifys åk, det faktum at de har fjernet store deler av musikken?

 

Jeg vet ikke hvor mye de eventuelt kommer til å legge til, men det er villt hvor mye de har fjernet. Selv om de er klare på at de skal legge til sanger igjen daglig, kommer det landsrestriksjoner bl.a. Slike ting slår vel alltid dårlig ut for norske brukere..

Lenke til kommentar

Har brukt spotify en stund jeg å, og må si at jeg er veldig positivt ovverasket over hastigheten og lettheten i programmet, mye lettere en Itunes. På en annen side synes jeg det er allt for dårlig utvalg av trance/house artister som ikke er så veldig commercial. Er allt av kjente artister der, men mindre av de ukjente. Aner ikke om dette gjelder Hiphop, Rock osv som ikke er så commercial så det skal jeg ikke uttrykke meg om. At de har fjerne så masse har jeg ikke merket, hvor mange sanger er det snakk om? Og hva slags?

Konklusjonen er ihvertfall at jeg ikke skal slette mine noen-å-tredve GB musikk til fordel til spotify.

 

EDIT: Hadde ikke lest inlegget til ":--{D" over her, og det forklarer jo litt av problematikken.

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Noen som tror det blir spotifys åk, det faktum at de har fjernet store deler av musikken?

 

Jeg vet ikke hvor mye de eventuelt kommer til å legge til, men det er villt hvor mye de har fjernet. Selv om de er klare på at de skal legge til sanger igjen daglig, kommer det landsrestriksjoner bl.a. Slike ting slår vel alltid dårlig ut for norske brukere..

Jeg regner egentlig med at det vil bedre seg på sikt. Årsaken til at de måtte fjerne mye musikk har i stor grad vært anakronistiske avtaleverk som er tilpasset en tid med bare fysisk distribusjon av musikk.

 

Når det gjelder mer obskur elektronisk musikk så regner jeg med at dette vil komme etterhvert. Mye elektronisk musikk blir gitt ut på små og obskure plateselskaper som kanskje ikke er med i fellesskap av indie-merker, eller artistene har gitt ut musikken selv. Spotify har sagt at de vil finne løsninger for slike artister også. Antakeligvis vil små artister få mulighet til å laste opp musikken sin selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...