Gå til innhold

TAF - Teknisk allmenn fag


Birthe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finst det noen Taf skoler som tilbyr internat (m mat osv.) ??

Noen som kan forklare meg litt hva Taf innebærer, om det er my arbeid, arbieds/skolerutinene osv?

 

Om det finnes noen "TAF skoler" med internat vet jeg ikke, men på Fusa hvor jeg går er det gratis middag hver tirsdag.

 

TAF innebærer jo at du gjør flere ting på en gang, tar allmennfag + et fagbrev i ene eller andre retningen. Fagene er annerledes delt opp enn på en andre linjer, både allmennfaglige og yrkesfaglige. Det innebærer at det blir utfordrende å hoppe av fordi det ikke er sikkert at du har de fagene som trengs for å hoppe på noe annet. Det finner litt forskjellige variasjoner av hvordan fagene er lagt opp, også innenfor de enkelte skolene.

 

TAF innebærer mye jobb ettersom du tar alle allmennfagene og fagbrevet samtidig. Du har også redusert timetall i programfagene som vil si at det er "tøffere"; mer stoff som skal læres på færre skoletimer som igjen betyr at det krever en større innsats fra elevene.

 

Skolerutinen er en delt uke med faste dager på skolen og faste dager på jobb. På Fusa er det fast at der er jobb mandag og tirsdag det første året, torsdag og fredag det andre og tredje året og mandag, tirsdag og onsdag fjerde året.

 

Jobb rutinene varierer nok mye etter hvilken fagrettning du går, men hvis du tenker på helse gikk jeg kun tidligvakter første året og begynte å gå to - delt turnus andre året (egentlig skulle jeg visst ikke ha begynt med dette men er praktisk på grunn av kjøretimer osv.)

 

Det er selvfølgelig småkjipt å jobbe med en så utrolig lav lønn, men hjelper på å tenke at alle andre som ikke går TAF må gjøre den jobben gratis...

 

Håper dette var svar på skørsmålene dine :)

Lenke til kommentar
Finst det noen Taf skoler som tilbyr internat (m mat osv.) ??

Noen som kan forklare meg litt hva Taf innebærer, om det er my arbeid, arbieds/skolerutinene osv?

 

Når det gjeldt internat så har ein ikkje det her på Fusa, men skulen er veldig behjelpeleg med hyblar til dei som treng det. Arbeidsplassane vert òg lagt slik at ein får bu heime dei dagane ein jobbar, og ein jobbar i tilknytning til helgene slik at ein slepp t.d. ein dag på skule, to dagar jobb og to dagar skule igjen. Sidan det er såpass tøft studieprogram så er skulen er ute etter å gjere ting så behageleg som mogleg med tanke på reiseveg o.l. :)

 

Edit: Yay, nye avataren funka! :woot:

Endret av Bonselo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jees.. Folk va utruleg lite hjelpsomme her i dag. For å unngå at tråden vert stengt, så legg eg ut litt informasjon om kva teknisk allmennfag er og litt om skulen min :)

Yrkeslabyrinten

TAF.no

Fusa vidaregåande skule

Jeg kan også legge til en liten reklamefilm, for å piffe opp interessen for hva TAF kan dreie seg om :)

 

Lenke til kommentar
De tre første årene:

3 dager skole, 2 dager jobb.

 

Siste året:

2 dager skole, 3 dager jobb.

 

Samme her. Dei to første åra e me ikkje formelt klassifisert som ansatte sjølv om me utfører same jobb som ein lærling. Nåken plassa har me faktisk høgare status enn lærlingane, at me kan gje dei ordrar. :cool:

Dei to siste åra er me lærlingar på lærlingekontrakt og får lønn alle fem dagane i veka ;)

Lenke til kommentar

Bare lurer....

Bør du være god i matte for å gå taf?

Er det hardt å gå taf? med tanke på skole og jobb i samme uken.

Det virker veldig greit å gå på taf men er litt dumt at dei ikke har noe maritim retning der jeg isåfall skal gå. Men hva gjennomsnittskarakter bør jeg ha sånn ca?

Lenke til kommentar

Eg e enig med takZa, da e godt å ha lite skule. Samstundes så er det veldig krevande dei tre dagane du er på skulen. Klassen vår har nettopp måtta ta opp med lærarane at me har altfor mykje lekser, men dei berre unnskylder seg med at det er TAF, og at me visste ka me gjekk til...

 

Karakterane åleine avgjer ikkje om du kjem inn eller ikkje, det er det intervjuet som gjer. No skal det nevnast at på TAF-mekanisk er det langt vanskelegare å komme inn enn t.d. TAF-Helse eller -marin, då det er mange fleire som søkjer mekanisk. Dersom ein gir eit godt inntrykk ved intervjuet så har ein gode sjangsar. Eg fekk iallefall beskjed når intervjuet var ferdig om at dersom eg fortsatt ville når sommaren var over, så fekk eg byrja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...