Gå til innhold

Få XP og Ubuntu til å fungere med AHCI


-Olsen-

Anbefalte innlegg

Heisannn, vet ikke helt hvor dette spørsmålet burde legges, så prøver her...

 

[EDIT] La denne her, ikke under windows da jeg trudde Ubuntu ikke startet med ahci påskrudd, noe det faktisk gjorde![/EDIT]

 

Har en ekstern harddisk med eSATA tilkobling jeg gjerne skulle ha koblet kunne koblet til pcen min mens pcen gikk..

Etter en del forsøk med live cd'er og med AHCI skrudd av og på har jeg funnet ut at med AHCI skrudd på i bios fungerer hot swapping..

 

Problemet er at når jeg velger at AHCI skal være påskrudd vil ikke Windows XP starte..

 

Har funnet denne guiden for XP, men usikker på om den fungerer for mitt oppsett.. Hovedkortet mitt bruker PM45 chipset (ifølge CPU-Z)

 

Vil ikke reinstallere Windows xp, helst finne en annen måte rundt.

 

[EDIT2] Forsøkte guiden nå, men fortsatt BSOD ved restart. Heldigvis fungerte windows enda når jeg endret til IDE igjen.

 

Takker for alle svar på forhånd!

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere linux-distroer vil ikke ha noe problemer med AHCI.

 

Windows XP er verre. Jeg vet det kan gjøres relativt lett i Vista og Windows 7-betaen (og har nettopp switchet fra IDE til AHCI uten problemer i sistnevnte). Gjorde noen forsøk og fulgte noen "guides" til XP når jeg brukte det, men fikk det aldri til å funke. :(

Lenke til kommentar

Okei.. Må avbryte diskusjonen om wine og det greiene der..

 

MEN: Prøvde nå å ta Intel sine drivere for AHCI og la inn på en xp cd med nLite.. Så startet jeg AHCI i bios og valgte reparer på den nybrente cden..

 

Resultatet av det endte med BSOD uansett om bios sto på IDE og AHCI..

 

Tok ny reperasjon med harddisk settings i IDE mode, og fikk heldigvis opp windowsen igjen uten å måtte formatere vekk alt..

Mistet jo en del drivere, og noen programmer kræsjet, men shitt au.. kunne gått værre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...