Gå til innhold

Religion gjør folk til bedre mennesker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen folk som innser at livet er meningsløst har mindre begrensninger når det kommer til å handle galt mener nå jeg. hadde jeg trodd på gjenfødelse eller himmel og helvette hadde jeg utvilsomt vært en bedre person. men det er jeg ikke. jeg er egoistisk, fordi jeg vet det at når alt kommer til alt så har det ingenting å si om jeg lyver og stjeler. så lenge jeg ikke blir tatt selvfølgelig. taktisk egoisme. jeg er ikke en drittsekk mot andre bare for å være en dritt, så jeg støter ikke fra meg mennesker. det at jeg egoistisk betyr ikke at jeg ikke f.eks. spanderer eller låner bort penger til kamerater. jeg får noe igjen i form av vennskap. om jeg derimot har muligheten til å bidra til å høyne min egen lykke ved å ødelegge noen andre kommer jeg til å gjøre det.

 

om jeg gir inntrykk av å være en hyggelig, omtenksom person så er det kun fordi jeg vet at hyggelige, omtenksomme mennesker får flere goder enn de som oppfører seg som drittsekker.

 

mangel på religion gjør meg egoistisk.

 

grunnen til at mennesker i dette samfunnet har så god moral, at det er lite kriminalitet etc. skyldes nok at vi er et av verdens rikeste og tryggeste land... ikke fordi vi er ateister. om dette samfunnet hadde mindre fordeler, flere var fattige og livet generelt var svært dårlig så tror jeg ateismen heller ville bidratt til at folk oppførte seg mer egoistiske. om flertallet var religiøse tror jeg flere folk ville vært mer altruistiske (og igjen, dette avhenger jo selvfølgelig av hvilken religion) til tross for at samfunnet var i dårlig tilstand.

 

men igjen så er jo dette kun spekulering fra en som egentlig ikke vet så veldig mye...

Lenke til kommentar

Isaach: Alle positive egenskaper er basert på egoisme. Men vi er også genetisk rettelagt for å kunne gjøre selvofrende ting.

 

grunnen til at mennesker i dette samfunnet har så god moral, at det er lite kriminalitet etc. skyldes nok at vi er et av verdens rikeste og tryggeste land... ikke fordi vi er ateister.

 

Vel, mange av de mest moderne og framgangsrike landene i verden er blant de mest ateistiske også.

Lenke til kommentar

Nei takk. Foretrekker å vite mest mulig jeg da... Blir fryktelig kjedelig og gå rundt hele livet og kjede meg fordi jeg trodde jeg visste "alt".... Personlig liker jeg å lære nye ting, mer om gamle ting osv og kunne IKKE tenkt meg et liv med dogmer og en unaturlig og forvridd "moral" i tankefengslet religion. Bare tanken på at ting er fast spikret ala det som står i bibelen er jo latterlig, for hva i resten av livet ditt er det?

 

Nei, jeg tror nok ikke at religion gjør folk til hverken bedre eller lykkeligere mennesker. Før eller siden vil også de mest ignorante av dem føle seg utenfor i samfunnet da de rett og slett ikke kan et kvekk om noe som foregår rundt dem tror jeg... Takk, men neitakk!

 

:)

Lenke til kommentar
fordi man ikke tjener på det i det hele tatt. til forskjell fra religiøse som gjør gode ting fordi de vil komme til himmelen eller fordi de frykter helvette. en slik handling er virkelig altruistisk

 

Det er da ingen som går rundt og tenker slik, om jeg følger en gammel dame over gaten, hjelper en kar som har kjørt ut av veien på glatten, eller en hvilken som helst annen god gjerning. Så har det ikke noe med min tro og gjøre.. Det er før Jul man gjør gode ting bevisst for og få pakker av julenissen..

 

Jeg tenker i det minste ikke slik som dere beskrev, kanskje en del andre gjør det da.. Men det blir litt falsk på en måte, føler værtfall jeg..

Lenke til kommentar
fordi man ikke tjener på det i det hele tatt. til forskjell fra religiøse som gjør gode ting fordi de vil komme til himmelen eller fordi de frykter helvette. en slik handling er virkelig altruistisk

 

Det er da ingen som går rundt og tenker slik, om jeg følger en gammel dame over gaten, hjelper en kar som har kjørt ut av veien på glatten, eller en hvilken som helst annen god gjerning. Så har det ikke noe med min tro og gjøre.. Det er før Jul man gjør gode ting bevisst for og få pakker av julenissen..

 

Jeg tenker i det minste ikke slik som dere beskrev, kanskje en del andre gjør det da.. Men det blir litt falsk på en måte, føler værtfall jeg..

 

Jeg er snill fordi det gjør meg godt å være det! Det gir meg en fin følelse inni meg når jeg gjør noe snillt og ser at andre blir glade for det, det være seg noe så enkelt som et smil til en jeg har stoppet for så han/henne kommer over veien til å gi gjenglemte ting tilbake til eieren eller dytte naboens bil opp fra grøfta.....

 

Jeg er ærlig fordi jeg liker å være ærlig. Jeg liker å se en ærlig person i speilet og de rundt meg vet at jeg er ærlig og stoler på at jeg er det...

 

Jeg er god fordi jeg vil være god. Jeg får masse godhet tilbake av å være god og godhet avler godhet. Å gå rundt å være slem eller ond mot de jeg møter er ikke noe for meg, for jeg liker å være god....

 

Som du sikkert ser går det FINT an å være alle disse tingene uten å ha en nysgjerrigper av en gud på skulderen, som liksom ser alt du gjør og som får deg til å gjøre disse gode tingene pga trussler eller lovnader... (Mitt selvutnevnte tankefengsel :) ) For mitt vedkommende så følger jeg bare mitt hjerte, mitt instinkt, og min innebygde moral og trenger ikke noen trussler eller lovnader om evig liv for å være snill....

(Men alt dette er vel kokt ned til å tro på jesus i den kristne tro nå om dagen ? De kan være rasshull hele livet så lenge de tror på ham etter hva jeg har forstått og likevel komme seg lukt til himmels :) ? )

 

Jeg kjenner mange mennesker som er på akkurat samme måte, snille, ærlige og gode og ingen av dem er religiøse... Jeg kjenner også en del religiøse og alle de er også slik, bare at de nok tror de får sin godhet, ærlighet og snillhet fra gud.... og, har jeg funnet ut, på grunn av at de tror de får dette fra sin gud tror de også at den guden gjør dem bedre som mennesker, dessverre. Det er en av kristendommens/religionens idiomer er jeg redd. det at de tror de er bedre enn andre nettopp fordi de tror de har alt det gode i fra en gud.... og derved blir opplært til å tro det. For de er ikke det... Noen ganger er det tvert i mot har jeg erfart, men i mine tilfeller gjelder dette små kristne sekter og i små kristne sekter er de kanskje litt mer enn middels hjernevasket?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Av folk jeg kjenner synes jeg de kristne er hyggeligere og bedre mennesker faktisk.

Et godt bevis på at feller skjebne er feller trøst altså... :)

 

Og underbygger akkurat hva jeg sa, at dere blir opplært til å tro det....

 

Men når du nevner det så opplever jeg ikke-religiøse som langt mer reflekterte og mer kunnskaps rike. :p (Kan ha noe med at jeg ikke stoler hundre prosent på religiøse, for klarer de å tro på religiøst vissvass er det neimen ikke godt å vite hva annet de KAN finne på å tro på av annet vissvass....)

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Et godt bevis på at feller skjebne er feller trøst altså... :)

Hva betyr det?

 

Og underbygger akkurat hva jeg sa, at dere blir opplært til å tro det....

Opplært til å tro hva da?

 

Men når du nevner det så opplever jeg ikke-religiøse som langt mer reflekterte og mer kunnskaps rike.

Mine kristne venner får bedre karakterer enn de som ikke er kristne...

Lenke til kommentar

Jeg har kjent både hyggelige og uhyggelige mennesker fra ulike livssyn. Religiøs tro har ikke gjort enkeltindivider som jeg har kjent til hverken bedre eller verre mennesker. De eneste som skiller seg ut fra denne statistikken er konservative kristne jeg har kjent, de har sikkert vært hyggelige, men samtidig har de prøvd å "konvertere" meg over til konservativ kristendom. Religiøs tro gjør ikke folk smartere, de som studerer skolebøkene hardere og tar skolen mer seriøst ender vel opp med å bedre karakterer.

Lenke til kommentar
Et godt bevis på at feller skjebne er felleS trøst altså... :)

Hva betyr det? RWS EDIT: Rettet det til Felles og ikke feller....

 

Og underbygger akkurat hva jeg sa, at dere blir opplært til å tro det....

Opplært til å tro hva da?

 

Men når du nevner det så opplever jeg ikke-religiøse som langt mer reflekterte og mer kunnskaps rike.

Mine kristne venner får bedre karakterer enn de som ikke er kristne...

 

Dere er opplært til å TRO at dere er bedre og finere mennesker enn andre...

 

 

Du er såklart klar over at dette skyldes tilfeldigheter og ikke at gud styrer pennen deres eller tror du faktisk dette selv? Da må du i så fall huske på å fortelle dine kristne venner at de må passe seg, for med økt kunnskap kommer også redskap som kritisk og fornuftig tenkning og til mer du vet til mer bakgrunn har du til å luke vekk hva som ikke er sannsynlig ved hjelp av kritisk og fornuftig tenkning... Som religiøst vissvass for å nevne noe. Så da er det vel rett før dine kristne venner er dine kristne ex venner tenker jeg... :) Kanskje best å holde de ignorante?

 

Religiøst vissvass har en stor fiende og det er kunnskap! Det er hevet over en hver tvil, for det er ikke for ingenting at de fleste av verdens smarteste mennesker er ateister og stiller seg ytterst kritiske til religiøst tullball og deres håpløse dogmer....

Eller at de rett og slett leser bibelen! Det er vel den største grunnen til ateisme tenker jeg! Så for all del, hold de unna kunnskap og bibelen!

:love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...