Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør her hvis du selv "vet" hvordan det fungerer? Tegningen din er en prinsipptegning av hvordan man kan lage elektrisk energi ut av varme. Jeg vet jo ikke hva slags fag læreren din brukte tegningen i, men du tar jo feil når du påstår at man trenger en anretning som "holder på trykket", hva enn det skulle bety.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Trenger hjelp med en oppgave. Jobber med Bohr's atommodell og oppgaven er slik:

 

Hvor mye energi frigjøres når atomet hopper fra E3 til E2?

 

Etot = E3 - E2 = -0,24x10^-18 - (-0,55x10^-18) = 0,31x10^-18 Joule

 

E = H x C / Landa

 

E - Energinivå

H - plancks konstant (6,63x10^-34)

C - Lysets hastighet (3,0x10^8)

 

Landa = 6,63x10^-34 x 3,0x10^8 / 0,31x10^-18 = 6,4x10^-7 m.

 

Når jeg regner siste regnestykke, blir svaret mitt 6,41x10^-34.

Gjør jeg noe feil?

 

EDIT: Løst. Trykket på feil på kalkulatur!

Endret av vZ
Lenke til kommentar

I mangel på hjelpetråd i elektronikk poster jeg denne her:

 

Når jeg skal finne Theveninmotstanden skal strømkilder erstattes med et brudd, mens spenningskilder skal "fjernes". Kan jeg da ignorere R6 fordi det ikke vil gå strøm igjennom den når spenningskilden blir fjernet? Eller må jeg likevel regne med R6 når jeg skal finne Theveninmotstanden? (Se figurene under)

 

post-198871-0-31517500-1306332117_thumb.pngpost-198871-0-59750600-1306332394_thumb.png

Lenke til kommentar

Takk for svar, Kam! :)

 

Jeg har to kretsoppgaver til som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1)

post-198871-0-47166700-1306348595_thumb.png

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få 35V her (jeg får 30V). Fint om noen kan fortelle meg hva jeg gjør galt.

Utregning (sløyfer benevningen):

 

 

Finner først strømmen:

p><p>i_{x} = \frac{v_{x}}{10} = \frac{2}{30}v_{s}

Mulig følgende er feil, men det virker logisk for meg:

p><p>15 = 5 \cdot \frac{1}{10} v_{s} \Rightarrow v_{s} = 30V

 

 

 

2)

post-198871-0-00570900-1306348654_thumb.png

Her trodde jeg at målet var å få tidskonstanten = RC så liten som mulig, men hvorfor skal vi da ikke gjøre C så liten som mulig?

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å løse den med maskestrøm jeg, men har ikke sjekka om det fører frem.

Blir i såfall en supermaske.

 

Nå er faktisk ikke maskestrømmetoden pensum, så jeg vil gjerne se om jeg får løst den på en annen måte.

Men er antagelsen min riktig i utregningen over; chart?cht=tx&chl= i_y = i_x + \frac{1}{2} i_x = \frac{3}{2} i_x ?

Lenke til kommentar

Kjernefysikkrelatert spørsmål:

 

Veier atomet mer enn de frie partiklene atomet er bygd opp av? In that case, hvorfor/hvorfor ikke?

 

F.eks.

 

Lithium består av:

3 protoner

3 nøytoner

3 elektroner.

 

Vil disse frie partiklene tilsammen veie mer enn lithium atomet? Hva er grunnen for dette?

Om atomet veier mer enn de frie partiklene kommer an på. I tilfellet med lithium, veier atomet mindre enn de frie partiklene. Det kommer av at det frigjøres energi når Lithium fusjoneres. Med feks. uran er det omvendt - der veier kjernen mer enn de frie partiklene. Så når uran fisjonerer, frigjøres det energi tilsvarende masseforskjellen.

 

Btw, vi ser her bort fra elektronene. de veier tusen ganger mindre enn protonene og nøytronene.

Lenke til kommentar

Kjernefysikkrelatert spørsmål:

 

Veier atomet mer enn de frie partiklene atomet er bygd opp av? In that case, hvorfor/hvorfor ikke?

 

F.eks.

 

Lithium består av:

3 protoner

3 nøytoner

3 elektroner.

 

Vil disse frie partiklene tilsammen veie mer enn lithium atomet? Hva er grunnen for dette?

Om atomet veier mer enn de frie partiklene kommer an på. I tilfellet med lithium, veier atomet mindre enn de frie partiklene. Det kommer av at det frigjøres energi når Lithium fusjoneres. Med feks. uran er det omvendt - der veier kjernen mer enn de frie partiklene. Så når uran fisjonerer, frigjøres det energi tilsvarende masseforskjellen.

 

Btw, vi ser her bort fra elektronene. de veier tusen ganger mindre enn protonene og nøytronene.

 

Dette er feil (noe av det :) ).

 

Et bundet system av partikkler veier alltid mindre enn de frie partikklene. Med frie partikler mener jeg at protonene, nøytronene og elektronene er uendelig langt fra hverandre og ikke kan vekselvirke.

 

Grunnen til at sammensatte systemer veier mindre er fordi det "låst energi" i bindingen. Og energi kan relaters til masse ved den berømte ligningen E = mc**2 => m = E/c**2. Derfor må noe av massen til de frie partiklene "lånes" av det felles systemet for å holde det bundet. Dette er vertfall en fin måte å tenke på. I realiteten er det litt mer kompliser og har med energi som er lagret i felt, og hvor mye energi det koster eller blir vunnet på å sette sammen eller bryte op systemet.

 

Litt enkel matte som illustrer det

Massen til en atomkjerne med Z protoner og N nøytroner er gitt ved.

 

M(A,Z) = Z*mp + N*mn - B(A,Z)/c**2

 

Her er mp og mn proton og nøytron massene når de er frie.

B(A,Z) er bindingsenergien som er lagret i systemet, og c**2 er lyshastigheten i andre.

 

hviss man ser på masse differansen mellom frie partikler og bundet system er det

Z*mp + N*mn - M(A,Z)

Z*mp + N*mn - Z*mp - Z*mn + B(A,Z) / c**2 = B(A,Z) /c**2 > 0

alltid.

 

Grunnen til at fusjon fungerer fra lette -> tunge kjerner, mens fisjon fungerer fra tunge -> lette kjerner er at bindingsenergien B(A,Z) varier ulinært som funksjon av A. Og elementet Jern er det som has maksimal bindingsenergi. Det betyr i praksis at jern er "mest lettere" per nukleon A enn sine frie partikler. Derfor kan noen prosesser frigi energi ved spalting, mens andre ved sammensmelting. Uran veier mer enn fisjonsfragmentene (som er tunge atomkjerner), uran veier ikke mer enn de frie protonene og nøytronene. Alle kjernefysiske prossesser som frigir energi er grunnet differansene i bindingsnergien.

 

Mine formler og argumentasjon ser bortifra elektronene, men det samme gjelder for elektronene også. Men man pleier å se bortifra dem fordi de veier så lite iforhold til protonene og nøytronene.

(Ca en faktor 2000 i forsjell)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Hvor mange (X, Y) posisjoner trenger jeg om jeg ønsker å finne verdier for v og g? Id est, ved hvor mange ulike vinkler må jeg undersøke posisjon X og Y relativ til utskytningspunkt for å kunne finne en verdi for v og g?

 

(Luftmotstand er det ikke, og v og g er konstante).

 

 

I så fall, hvordan går jeg frem for å finne verdier for v og g etter at jeg har et visst antall verdier for (X, Y) ved tilsvarende vinkler, med muligheten for at verdiene (X, Y) har en viss usikkerhet? (Elektroniske kalkulatorer som TI-nspire sliter med løsning av likningsett på vanlig måte om en ikke har sirlig nøyaktige verdier).

 

Forøvrig er formelen for utskytningsvinklene gitt ved fart, tyngdeakselerasjon, relativ posisjon X og relativ posisjon Y c14d095c7d480ca398e25c01a53ed7be.png

 

Verdiene for både vinkel og posisjoner kan ha små avvik, dog ikke store nok til at de gir et signifikant utslag annet enn problematikk ved hvordan jeg skal løse for g og v.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Hei, må levere en fysikkrapport, men har mistet notatene. Øvelse 4.201 i "Rom Stoff Tid": Plackkonstanten.

Noen som har en rapport om plackkonstanten?

 

 

Du kan få bølgelengde for hver av diodene i dioderekken med tilhørende målte spenning fra da jeg gjennomførte forsøket:

 

Bølgelengde (nanometer) -- Spenning (volt)

632 -- 0,3237

621 -- 0,3438

611 -- 0,373

590 -- 0,463

570 -- 0,548

565 -- 0,561

522 -- 0,727

430 -- 1,116

 

 

Du bør så lage en regresjonsgraf med frekvens (c/λ) på førsteaksen og spenning (volt) på andreaksen. Merk at bølgelengden i c/λ må være i meter og ikke nanometer.

 

Stigningstallet til grafen multiplisert med elementærladningen (1,6*10^(-19)) bør da bli tilnærmet planckkonstanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...