Gå til innhold

[LØST] DNS-problemer med Thompson


binko

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Her hjemme har vi hatt en mengde med tilkoplingsproblemer opp gjennom. Endelig fikk vi byttet leverandør nå i desember fra Telenor til Canal Digital. Etter det har det ikke vært noe som helst problemer, før nå!

 

Det viser seg at DNS-innstillinger ikke er korrekt. Altså, helt ut av det blå, onsdag tror jeg det var, nekter altså routeren å... route. Kun lokal tilkobling. Dersom jeg finner på å sette direkte inn i modemet fungerer dette helt perfekt (det er slik jeg kommer meg på internett nå).

 

Problemet er jo at da kan, som du kanskje vet, kun én bruke nettet - og vi har flere som vil ha her, to maskiner og en Xbox.

 

Jeg har prøvd OpenDNS sin guide, med deres oppgitte adresser, men fortsatt samme problem. Da gir windows' feilmeldingsverktøy feilmeldingen 'kan ikke kontakte primær DNS-server', i stedet for 'Det er et problem med DNS-innstillingene' (sistnevnte kommer dersom man bruker routeren slik den er nå - litt unyttig info)

 

Hva skal jeg gjøre? Den begynner å bli litt sliten, routeren, men økonomien er skral nå, og en ny er faktisk uaktelt for øyeblikket.

 

Takk på forhånd!

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, jeg tenkte det kunne være noe problem med lease på nettverkskort (macadresse).

Det pleier å ordne seg hvis man slår av modemet en stund eller man resetter modemet.

Merk at modemet må være tilkoblet router og ikke PC når du nullstiler modemet.

 

Hvis det er feil på routeren etter du har gjort dette så ville jeg sjekket at routeren er satt til å hente ipadresse automatisk.

Du kan legge inn statisk DNS i router for å se om det hjelper ( 195.159.0.100 ) men det skal egentlig ikke være nødvendig.

Se i status til router om den lister en internettadresse på wan eller om den er 0.0.0.0.

 

Som en siste utvei kan du prøve å laste ned firmware til router og legge den inn.

Fungerer det ikke da så kan router være defekt.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det er en Thompson WX-6215M.

 

Som en fremgang fungerer nå ledning via router, og det er ikke nødvendig å sette den rett i modem, for øyeblikket om ikke annet.

 

Men trådløs fungerer altså enda ikke. Kun lokal.

 

Prøver en enkel løsning i natt, og har den avslått. Så ser jeg i morgen, og prøver en reset enda engang - tilsluttet modem og ikke PC slik du sa.

Lenke til kommentar

Da er det trolig feil kryptering eller WLAN avslått, ettersom akkurat det skjer.

 

Når du nevner det, hadde vi ett problem etter vi fikk fra Canal Digital, og det var at det var ikke mulig å kryptere det. Dersom vi fullførte krypteringen, koblet ikke maskinen min, som jeg gjorde krypteringen på, seg til nettverket lenger. Vi tenkte ikke mer på det og har ikke kryptert det.

 

Men det fungerte jo for det? Vi kjørte det jo bare uten kryptering ( det vil si, frem til forrige onsdag); en lav risiko i et nabolag fylt med pensjonister og stressede overgangsaldermennesker.

 

Har du noen tips til hva jeg kan sjekke eller endre på nå?

 

Og sånn, så vi er rene på det, setter veldig pris på hjelpen deres. :)

Lenke til kommentar

Har nå gått til anskaffelse av en ny ruter. Ikke noe fancy, en Gigaset SE361 WLAN.

 

Men jeg står altså akkurat samme sted som jeg gjorde før jeg kjøpte den: kun lokal tilkobling. Nå er jeg mer forvirret enn jeg var!

 

Ruterfeil er altså eliminert, og som tidligere, kabel i modem fungerer glimrende. (Noen ting stussa jeg litt på under installasjonen av den nye, som f.eks at det er Dynamic, ikkke PPoE, men fikk nå koblet til til slutt).

 

Nå går jeg tom for idéer. Lage en konto på f.eks dyndns.org, og bruke den? Dynamisk DNS er automatisk avslått.

 

EDIT: Har foretatt en reset manuelt både av router, modem og via ruterens browserinnstillinger, og det fungerer faktisk nå.

 

Til min gru forstår jeg raskt at ingen porter er åpne, men i stedet for å overse det, som forrige gang, skal jeg løse det nå.

 

Takk for all hjelp, svaret var altså ganske riktig slik du sa i en av de første innleggene; en reset, bare at det trengtes en par-seks-sju forsøk. :)

 

Løst og klar for stengning.

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...