Gå til innhold

Oppstartstips til akvarium, hva trenger man?


Anbefalte innlegg

Har altid hatt lyst på et akvarium å dille med, noen som har noen anbefalninger til akvarium? Størrelse? Pris? Ekstrautstyr? Type fisk? Planter? Mat? Og plassering i huset?

 

Takk

 

Edit: Hva er egentlig forskjellen på ferskvanns- og saltvannsakvariume? Og veit dere om noen bra nettbutikker som selger ålreite 250L akvarier til overlevbar pris?

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei:) Du som synes fisk er verdt lite, ikke skaff deg noe du du mener ikke er verdt noe. En bolle er ikke koselig, prøvd å presse hodet oppi der å vært der en dag eller?

 

Det er helt greit å mene noe, men kanskje andre er ikke interessert i å vite sånt. Spesielt ikke de som faktisk bryr seg.

Hva hadde du sagt om jeg begynte å si "jeg driter fullstendig i katta i huset, den er ikke verdt en dritt og har det sikkert kjempefint i det vakre buret jeg ga den, full av puter og pynt, så hvorfor skal jeg slippe den ut da?"

 

 

Og til deg som er litt intressert. Dette er en utrolig spennende og utfordrende hobby som gir deg utrolig mye:)

Et nytt 250 liters akvarium koster vel ca 3500, og man bør ha en utvendig pumpe og varmekolbe:)

 

Det blir litt off-topic å fortelle om dette her, så om du går innpå denne norske akvariumsiden, ville du møte mange akvarie intresserte og få så mye hjelp du kan trenge:)

Jeg heter det samme der, så spør meg der, eller lag en tråd og spør om akkurat det du gjorde her;)

 

www.nettakvariet.no

Jeg anbefaler å se innpå "kjøp og salg" der så finner du kjempebillige akvarier til halve prisen, og de fleste har alt du trenger med:) Fisker selges også mye billigere en butikken også;) Planter er nesten gratis der;)

 

Dette er en fantastisk hobby, det er som å ha en hel undervannsverden, hjemme, og du har ansvaret for hvordan såpeserien skal gå:) Lykke til! Bare å ta kontakt om du trenger hjelp:)

Endret av babebin
Lenke til kommentar
Har altid hatt lyst på et akvarium å dille med, noen som har noen anbefalninger til akvarium? Størrelse? Pris? Ekstrautstyr? Type fisk? Planter? Mat? Og plassering i huset?

 

Takk

 

Edit: Hva er egentlig forskjellen på ferskvanns- og saltvannsakvariume? Og veit dere om noen bra nettbutikker som selger ålreite 250L akvarier til overlevbar pris?

Jo større, jo bedre når du er nybegynner. Større akvarium trenger mindre vedlikehold (vannbytte og lignende). Små akvarium har mindre vann, og trenger derfor vannbytte oftere. Begynn med småfisk som neontetra, guppy og en eller flere liten malle. Husk at de fleste småfisk er stimfisk, og trenger derfor flertall i akvariet, helst to-siffret antall. Maller starter veldig små, men kan bli gigantiske. Husk at fisk spiser fisk, og alt som passer i munnen går ned.

 

Du trenger selvfølgelig filter med pumpe, varmekolbe, lysarmatur (med timer er anbefalt), og mange planter. Div. testutstyr til vannet. Rot og stein må være på plass, da fiskene trenger gjemmeplasser.

Ang. grus/sand, så er sand (velding finkornet grus) det mest anbefalte, og det peneste. Mange bunnfisk har "antenner" som de bruker til å leter etter mat med, og disse kan bli skadet på større typer grus.

 

Plassering er anbefalt i et hjørne over bærebjelker. Akvarium på 250 liter kan komme opp i 300+ kg.

 

Og ikke stol på betjeningen i butikken. Bare fordi de jobber i en dyrebutikk, så betyr ikke det at de kan fiskehold. En god kilde til informasjon om fiskehold kan du finne på for eksempel AkvaForum.

 

 

Ontopic:

 

Vann leder både lyd og vibrasjoner mye bedre enn luft. Vibrasjoner i vannet kan ødelegge flyteblæra til fisken.

 

Og de som prøver å utargumentere dette med at fisk tåler lite plass og ikke føler smerte: Steng deg inne i forseglet rom på 10 m² uten do og tilgang til ferskt vann. Få noen til å omringe rommet med subwoofere og spill høy musikk. Du skal være i rommet i to uker. Du kan få mat en til to ganger om dagen. All avføring, urin og matrester skal være i rommet til du gir opp.

 

Og til de som mener at kampfisk kan være i 10L: Kampfiskens naturlige revir tilsvarer et akvarium på 500 liter.

Lenke til kommentar
Og de som prøver å utargumentere dette med at fisk tåler lite plass og ikke føler smerte: Steng deg inne i forseglet rom på 10 m² uten do og tilgang til ferskt vann. Få noen til å omringe rommet med subwoofere og spill høy musikk. Du skal være i rommet i to uker. Du kan få mat en til to ganger om dagen. All avføring, urin og matrester skal være i rommet til du gir opp.

 

Hehe, såvidt jeg vet går ikke fisker på porselenet, uansett om de er aldri så fri og får gjøre som dem vil. Har du 10 fisker i et 100L akvarium så blir det like mye matrester og dritt per liter som en 10 liters bolle med en fisk. Dessuten er det vel snakk om en fest der han lurte på hvordan musikken ville påvirke fisken, ikke en 2 uker lang speedtripp med sammenhengende musikk...

 

Ja, jeg vet det er en dum argumentasjon, men det er jammen meg en dum krangel også....

Lenke til kommentar

Forskjellen er at i et 100 liters akvarium, så vil avføring og matrester fortere bli om til slam som trekkes inn i pumpa og blir gode bakterier, mens i et 10 iters akvarium, tilsvarer all avføringen til dyret som er der like mye som om det var 100 fisk i 100 literen, og det hadde ikke det akvariumet tålt grunnet belastningen på pumpa.

 

Som dragen sier, jo større jo bedre, lettere og faktisk gøyere. Du kan nesten uansett ha den fisken du faktisk vil (nesten), uten at det betyr at fisken får det vondt. Og samtidlig kan du få muligheten til å se fiskene oppføre seg mer naturlig! ;)

 

Akvariumet jeg viste frem, var mitt. Så enkelt kan det gjøres, selv for en under 18:)

Lenke til kommentar

Man skal heller ikke bytte for ofte eller rengjøre for ofte. Fiskene blir stresset og det er heller ikke bra for dem. Det beste er å finne ut hvor lang tid det tar før vannverdiene blir farlige og så sørge for å bytte før den tid.

 

Med mine 70 liter så bytter eg 20% av vannet hver 14 dag, og det ene filteret samtidig. Resten av filtrene blir tømt for det gamle vannet(men ikke vasket!) og så tar eg en kjapp runde med slamsugeren. Så langt går ting veldig bra og fiskene ser ut til å trives. Ellers blir det sporadisk rydding dersom planterester ligger og flyter og evnt tetter til pumpa.

Lenke til kommentar

Hadde du blitt stresset om det var store hender, du er fra før livredd som roter nedi akvariet deres i ukontrolerte bevegelser, nytt kaldt vann kommer, vannets ph svinger og vannet er i bevegelse.. ja de blir stresset, og noen fisker får tilogmed svakere eller sterkere kroppsfarger under stress.

 

Avføringen skal brytes ned, men det blir uansett for mye avføring i forhold til vann i en liten bolle.

Du skal IKKE "vaske" bollen eller sanden, aldri. Du dreper bakteriene i vannet og i grusen. I en bolle skal man skifte 3 liter i uka og 0,3 liter hver dag, ikke vaske bollen grusen eller noe annet. Bare skifte vannet. Dette er noe nybegynnere gjør, og den tredje største grunnen til at fiskene dauer.

 

Gå innpå her, les hele artikkelen om akvariehold, så forstår dere, og lar være å vri og vrenge på sannheten, for å bevise at bollen ikke er galt.

 

Akvariehold

Lenke til kommentar
Å la avføringen til fisken ligge så lenge at det blir slam av det er vel mer dyreplageri enn det jeg driver med.

Jeg skifter vann, vasker bollen og steinene minst en gang i uka. Rekker ikke bli slam her ;)

Og du snakker om dyreplageri?? :roll:

Fiskene skal ikke ha det for rent, og du skal aldri skifte ut alt vannet, og heller ikke koke/vaske stenene.

Lenke til kommentar
Det var det jeg sa.

Du svarte at man måtte koke stein og sand osv, til argumentet om at man måtte gjøre det hele tiden.

 

Og nei, det er ikke nødvendig å koke eller vaske sand, grus eller dekor om det ikke er kommet fra naturen.

Grunnen til at man vaske, skyller osv sand fra dyrebutikken er fordi den er skitten, og dette blir borte fra 1 time til noen dager uansett. Men det er ikke viktig.

 

Kommer den deriomot fra naturen, kan den medbringe insekter og bakterier som akvariefiskene ikke tåler. Men jeg har likevel vært borti flere som ikke har vasket den da heller, med hell.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg kan anbefale fiskene flying fox (spiser alger, er lette og passe på og er ikke så veldig aggresive mot andre fisker). neontetra, guppy, platy og malle er også morsomme fisker. guppy og platy får ofte yngel, det er veldig gøy. ikke kjøp tigerbarber, de spiser alle de andre i akvariet..

Lenke til kommentar
Å bare si "malle" kan være katastrofalt. Gå for Ancistrus, de blir ikke så store og er ganske hardføre.

Den støtter jeg. Alt for mange drar på dyrebutikken, får høre at en pleco passer i 60 literen sin. En pleco kan jo bli opptill halvmeteren, mens alegetende ancistrus bare blir 15 cm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...