Gå til innhold

Er Gud nødvendig for en høyere moralsk standard?


Anbefalte innlegg

La det først være klart at selv om svaret på spørsmålet i topic skulle være "ja", er dette slett ikke et argument for Guds eksistens.

 

Så til topic. Mange religiøse hevder at dersom det ikke eksisterer en Gud, har ikke moralen en høyere moralsk standard, og vi har derfor et problem når vi skal despoter verden over hvorfor handlingene deres er gale. I hvilken grad har de rett i dette?

 

Selv mener jeg at de ikke har rett overhodet. Hvis vi er skapt av en gud, hvilken rett har han til å bestemme hva som er riktig og gal oppførsel for oss? Dessuten, hva vil det hjelpe å si til en muslim "Det du gjør er galt fordi Bibelen sier det" når han tror på en annen hellig bok som sier noe annet?

 

Om det finnes noen høyere moralsk standard er jeg usikker på (hva skulle det bety, anyway?), men hvis det er slik håper jeg inderlig ikke at Gud i Det Gamle Testamente er representativ for denne standarden. Den gylne regel burde holde i massevis, og man trenger ikke være religiøs for å følge denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er moralsk og tror ikke på noen gud. Heldigvis henter de færeste kristne sin moral fra Bibelen. Moses f.eks, var ingen kjernekar. Forhistoren er at han fikk de ti bud, kommer ned fra fjellet, ser folket tilber en gulvkalv. Da gjør Moses følgende:

- Knuser steintavlene med de ti bud

- Velter gullkavlen

- Beorder massedrap på 3000 mennesker

Fra Andre Mosebok, Kapittel 32, vers 27 & 28: "Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, alle mann! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel både brødre og venner og frender!» Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket."

 

Disse heltene ble deretter utropt til prester.

 

Hvis du tar avstand fra dette, trenger du neppe heller en god for å få "en høyere moralsk standard".

Lenke til kommentar

Metaetikk :w00t:

 

Jeg tror ikke på en høyere moralsk standar. Jeg mener alle er født med en kognitivistisk moral, som senere blir utviklet gjennom sympati, miljø og oppvekst. Et bra argument, som kanskje er litt anekdotisk, er bakgrunnen til folk som trår over den moralske standaren vi har idag. Jeg snakker om seriemordere med dårlig oppvekst, etc.

 

Om religion har bidratt til noe innen dette, så er det å peke moraler mot hverandre. Dette har gjennom tidene ført til krig og elendighet.

Lenke til kommentar
Jeg er moralsk og tror ikke på noen gud. Heldigvis henter de færeste kristne sin moral fra Bibelen. Moses f.eks, var ingen kjernekar. Forhistoren er at han fikk de ti bud, kommer ned fra fjellet, ser folket tilber en gulvkalv. Da gjør Moses følgende:

- Knuser steintavlene med de ti bud

- Velter gullkavlen

- Beorder massedrap på 3000 mennesker

Fra Andre Mosebok, Kapittel 32, vers 27 & 28: "Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, alle mann! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel både brødre og venner og frender!» Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket."

 

Disse heltene ble deretter utropt til prester.

 

Hvis du tar avstand fra dette, trenger du neppe heller en god for å få "en høyere moralsk standard".

 

Du snakker om Gamle Testamente. Der står det mye rart. Kristen moral tar utgangspunkt i Jesus.

Lenke til kommentar
Du snakker om Gamle Testamente. Der står det mye rart.

Overbevisende. Det står ikke mye rart i NT da? :)

 

Kristen moral tar utgangspunkt i Jesus.

Nye testamentet har en parallell historie som tar utgangspunkt i Jesus, her blir Jesus' handlinger sammenlignet med guds vilje (moral). Morallovene ble introdusert i gamle testamentet.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Nei. folk har en terskel for hva de vil gjøre, religiøs eller ikke. Og hvordan kan religion i det hele tatt definere moral? Den kristne guden, ifølge bibelen, oppfordrer til steining og voldtekt. Jeg har ikke blitt påtvunget studier av andre religioner enn kristendom som følge av min oppvekst i en kristenkontrollert grunnskole, men etter egen erfaring vil jeg legge frem en påstand om at når det gjelder moral, har ikkereligiøse mennesker et mye mer nyansert og humant syn på hva som er god moral.

Lenke til kommentar

Moral i form av altruistisme ser en ikke bare hos mennesker, elefanter, delfiner og - selvfølgelig - sjimpanser, er andre som utviser dette.

 

Om det å være altruistisk og delta i gjensidige handlinger innen gruppen førte til større sjanse for å finne en make og få avkom ville en få overvekt av disse genene i gruppen - naturlig seleksjon. De individene som ikke deltok så mye i aktiviteter som lysking, søkte trygghet og nærhet med de andre individene i flokken ville også være mer utsatt for rivaler, rovdyr og sykdommer fra parasitter - naturlig seleksjon.

 

Vår art har tatt steget videre gjennom utviklingen av språk, slik kunne en kommunisere bedre og behov såvel som intensjoner ble klarere.

 

Så nei, en trenger ikke hellige skrifter elle troen på guden(e) disse forteller om for å ha moral.

 

Anbefaler å ta en titt på 'How The Mind Works', "The Blank Slate' og 'Stuff of Thought' av Steven Pinker, 'The Accidental Mind' av David J Linden og 'Kluge' av Gary Marcus, dette er et stort, men meget interessant og fascinerende tema, en bør imidlertid tilegne seg kunnskap om det som har påvirket oss som art og hvordan vi er "skrudd sammen".

Noe som i seg selv er meget interessant :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Nei.. så lenge ingen tar skade så er det ikke galt eller riktig, men det er moralsk forkastlig, i alle fall i vår kultur. I visse andre kulturer er det almen akseptert at menn av høy status er utro mot sin kone, det øker faktisk statusen til mannen som er familiens "sjef/pr ansvarlig/m.m". man kan si det ville være umoralsk av mannen å ikke tillegne seg høyre status ved å være utro.

 

Jeg tror at mye av den moralen vi er vandt med i norge(selv om moralen er forskjellig i forskjellige lands-deler her også) har mange, om ikke alle, trekk fra kristene verdier. Siden vi er vokst opp i det så vil de fleste av oss si at vi trenger ikek relgion for å være moralske og det er kanskje rett i den forstand at man trenger ikek være relgiøs, men om relgion ikke hadde vært del av å forme det samfunnet vi har i dag ville sikkert noe annet tatt dens plass. Alikevel.. om man setter ett eksempel at ingen ting ville tatt relgionens plass, om den ikke hadde vært der, ville moralen vært helt annerledes. Den er for oss en selvfølge og et tydelig eksempel på at vi har den moral vi blir opplært til såpass innprentet i oss at vi ikke en gang vet det og tar det som en selvfølge at andre har den samme moral som vi har... vi går utifra at vår moral er den rette helt automatisk og at vi dessuten er født med den og det er en mennesklig egenskap...........

 

Det kan være tildels rett, noen "moral'er" - Leveregler- instinkter- er kommet frem pga nødvendighet slik som dyr. Feks sammarbeid for å skaffe seg mat, men det er ikke et gjennomtenkt empatiskt valg. At fisk "velger" å svømme sammen er ikke fordi de er moralske ovenfor hverandre, men fordi at i ett fiskestim er det vanskeligere å konsentrere seg om ett individ.. dermed større sjangse for å overleve i møtet med ett rovdyr. Men ikke forveksle moralske valg og instinkter.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Jeg er moralsk og tror ikke på noen gud. Heldigvis henter de færeste kristne sin moral fra Bibelen. Moses f.eks, var ingen kjernekar. Forhistoren er at han fikk de ti bud, kommer ned fra fjellet, ser folket tilber en gulvkalv. Da gjør Moses følgende:

- Knuser steintavlene med de ti bud

- Velter gullkavlen

- Beorder massedrap på 3000 mennesker

Fra Andre Mosebok, Kapittel 32, vers 27 & 28: "Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, alle mann! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel både brødre og venner og frender!» Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket."

 

Disse heltene ble deretter utropt til prester.

 

Hvis du tar avstand fra dette, trenger du neppe heller en god for å få "en høyere moralsk standard".

 

Du snakker om Gamle Testamente. Der står det mye rart. Kristen moral tar utgangspunkt i Jesus.

Ah! Så man kan plukke ut deler av bibelen og velge hvilke deler man vil legge til grunn selv?

Lenke til kommentar
Jeg er moralsk og tror ikke på noen gud. Heldigvis henter de færeste kristne sin moral fra Bibelen. Moses f.eks, var ingen kjernekar. Forhistoren er at han fikk de ti bud, kommer ned fra fjellet, ser folket tilber en gulvkalv. Da gjør Moses følgende:

- Knuser steintavlene med de ti bud

- Velter gullkavlen

- Beorder massedrap på 3000 mennesker

Fra Andre Mosebok, Kapittel 32, vers 27 & 28: "Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, alle mann! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel både brødre og venner og frender!» Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket."

 

Disse heltene ble deretter utropt til prester.

 

Hvis du tar avstand fra dette, trenger du neppe heller en god for å få "en høyere moralsk standard".

 

Du snakker om Gamle Testamente. Der står det mye rart. Kristen moral tar utgangspunkt i Jesus.

Ah! Så man kan plukke ut deler av bibelen og velge hvilke deler man vil legge til grunn selv?

Er det ikke det de fleste gjør da?

Lenke til kommentar
Jeg er moralsk og tror ikke på noen gud. Heldigvis henter de færeste kristne sin moral fra Bibelen. Moses f.eks, var ingen kjernekar. Forhistoren er at han fikk de ti bud, kommer ned fra fjellet, ser folket tilber en gulvkalv. Da gjør Moses følgende:

- Knuser steintavlene med de ti bud

- Velter gullkavlen

- Beorder massedrap på 3000 mennesker

Fra Andre Mosebok, Kapittel 32, vers 27 & 28: "Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, alle mann! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel både brødre og venner og frender!» Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket."

 

Disse heltene ble deretter utropt til prester.

 

Hvis du tar avstand fra dette, trenger du neppe heller en god for å få "en høyere moralsk standard".

 

Du snakker om Gamle Testamente. Der står det mye rart. Kristen moral tar utgangspunkt i Jesus.

Ah! Så man kan plukke ut deler av bibelen og velge hvilke deler man vil legge til grunn selv?

 

Det er det som er så "flott" med bibelen. Det er en samlig av bøker fra over 1000 års mellomrom. Her kan folk grave, og tolke som de lyster, noe er essensielle, andre ting kan forkastes dersom de ikke passer helt, med f eks vitenskapen. F eks sier de fleste Kristne at jorden ikke ble skapt på 7 dager fordi vi ikke skal tolke skapelsen bokstavlig, men plutselig litt lengre fremme skal de tolke det bokstavlig ja. Bibelen er veldig forskjellig og skrevet slik at den kan tolkes på mange ulike måter. Her tolker relgiøse slik som passer dem best vektlegger det de selv syntes er flott og forkaster det de ikke syntes er flott. Med andre ord ikke særlig troverdig i mine øyne.

 

Selv mener jeg relgion og moral er helt uavhengig av hverandre, det eksisterer f eks ateister som har begreper om moral

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Hva som er moralsk for meg er ganske enkelt:

 

The avoidance of unnecessary harm.

Det er altså ikke galt å være utro så lenge kona/mannen er uvitende?

Jeg mener det er moralsk å unngå utroskap da dette kan (i vår kultur) føre til at noen "får vondt".

 

Det man ikke vet, har man ikke vondt av.

Lenke til kommentar
Hva som er moralsk for meg er ganske enkelt:

 

The avoidance of unnecessary harm.

Det er altså ikke galt å være utro så lenge kona/mannen er uvitende?

Jeg mener det er moralsk å unngå utroskap da dette kan (i vår kultur) føre til at noen "får vondt".

 

Det man ikke vet, har man ikke vondt av.

Personlig ville jeg følt meg som en bæsj om jeg hadde bedratt en som stoler på meg og elsker meg, ergo har jeg heller aldri gjort denne type ting selv om det har forekommet "fristelser".

 

Respekt for min partner og personlig integritet veier høyere for meg enn evolusjonært prokreeringspress.

 

Dette er eksempel på normativ moral utviklet gjennom kultur og rådende samfunnsstrukturer, noe vi såvidt jeg vet er unike i å utvise blant aper.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Er Gud nødvendig for en høyere moralsk standard?

Tror jeg vil omformulere litt her.

Er Jehova et minimumskrav for høyere moral?

 

Egentlig ikke siden Jehova er bare en myte mens moral er et faktum.

Dessuten, som allerede har blitt påpekt, så er den kristne gud et jævlig dårlig eksempel på moral og menneskeverd. Ifølge bibelen så er Gud det siste vesenet man burde støtte ved å tilbe han/hun/det/de. Gud er tvers igjennom ond. En brannmann som skaper en brann for å så slukke den er ikke en helt. Let's face it, Gud er ond. Du trodde helvete var et ondt sted, vel han som lagde helvete må da være minst like ond for å kunne komme på en slik plass. En kjærlighetens gud kunne aldri ha skapt helvete.

 

Så jeg vil heller si:

 

Gud er nødvendig for en lavere moralsk standard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...