Gå til innhold

Er Gud nødvendig for en høyere moralsk standard?


Anbefalte innlegg

Et slikt drap vil medføre langt mer lidelse enn smerten offeret opplever.

 

Kommer vi da ikke over på en diskusjon om hva lidelse er for noe? Ved å definere rett og galt som det som reduserer/øker lidelse så må jo lidelse defineres klart for å kunne definere rett og galt.

 

Basert på det du sier i posten din så antar jeg at du har en grense for hvor mye lidelse som kan påføres et enkelt individ for å senke lidelsen hos mange.

 

Eks. Å slippe folk forran seg i sykehuskø når man selv har brukket arm og de nyankommene har blødninger eller mer akkutte problemer. Et individ påføres mer lidelse for at andre skal slippe. Greit? Å drepe 1 for at flere skal leve sier du er galt. Hvordan trekker du grensen for hvor mye lidelse som kan påføres, og hvem vurderer hva slags lidelse som er tyngst/viktigst og hvordan sammenligner man de forskjellige lidelsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sant det, men diskusjonen vil jo da bevege seg vekk fra rett og galt og over til definisjon av lidelse. Diskusjoner om rett og galt kan ha noen absolut verdi blir jo borte.

 

Siden lidelse ikke er et entydig begrep vil det å bruke dette som utgangspunkt for rett og galt vil man ikke få færre diskusjoner. Det å bygge et vagt begrep på et annet hjelper lite. Mye av diskusjonen om rett og galt går jo på om det finnes noe som er absolutt.

Lenke til kommentar
Det er morsomt hvordan kristne og andre religiøse kritiserer ateister for å ikke ha noen moral, når mange ateister har bedre moral enn Gud selv.

 

Det overrasket meg, må jeg innrømme, å se at kristne stater i USA har en høyere rate på abort, tennårings graviditet OG volds kriminalitet enn de sekulære statene... Det er også flere kristne som sitter i fengsel enn ateister, bassert på antall... I sekulære land som Norge, Svarige og Danmark har vi også LANGT mindre politi enn i de mer religiøse land OG en langt LANGT mindre kriminalitet OG LANGT mildere straffer... Åssen går dette an når de kristne hevder de har en så flott moral? For dette henger jo ikke på greip da det er mange kristne som faktisk TROR at de har en bedre moral og generellt er "bedre" mennesker FORDI de har bibelens "moral" å støtte seg til også viser det seg at det nesten er stikk motsatt?

 

For selv om noen kristne har ytterst vanskelig for å forstå det har jeg som ateist i snart 40 år ikke en eneste gang slått ihjel noen, jeg har heller ikke behov for å stjele noe, snarere tvert i mot!!

Liten historie i spoiler....

 

(For to dager siden skulle jeg ta ut noen penger i minibanken og så til min overraskelse at noen hadde tatt ut penger, ca 2000 kroner, men glemt å ta de med seg!! Det var ikke så mange folk ute på fortauet da dette var på kvelden, så jeg kikket meg rundt for å se etter noen som nylig kunne ha glemt pengene og så ryggen på ei gammel dame litt lenger opp i gata og fortet meg etter henne. Det var henne som hadde glemt pengene og hun begynte nesten å gråte over en slik ærlighet og visste nesten ikke hvordan hun skulle få takket meg. Først i etterkant tenkte jeg at jeg faktisk kunne tatt de pengene og aldri visst hvem den gamle damen var engang, men jeg gjorde ikke det. For jeg liker å se en ærlig mann i speilet hver morgen. Det betyr mer for meg enn all verdens gudestraffer og lovnader, for jeg liker simpelthen å være ærlig! :) En liten solskinns historie, men det er ikke den første gangen i løpet av disse årene som ateist jeg er ærlig. Skal heller si i fra den dagen jeg ikke er det... he he )

 

 

De fleste folk ER ærlige, snille, greie, hjelpsomme har jeg funnet ut, enten de er religiøse eller ikke. Det er ikke sånn at du automatisk er snill, grei og hjelpsom som kristen, sikkert hundre historier som underbygger akkurat det her inne også, og det er heller ikke automatikk i å være ond, slu, tyvaktig med en trang til å slå ihjel som ateist.... :)

 

Er også enig med Pivotal, hadde den krisnte guden vist seg hadde jeg faktisk hatt store betenkeligheter med å tilbe en så tilbednings syk gud som den kristne guden... :no:

 

EDIT: leif...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Mange religiøse hevder at dersom det ikke eksisterer en Gud, har ikke moralen en høyere moralsk standard, og vi har derfor et problem når vi skal despoter verden over hvorfor handlingene deres er gale. I hvilken grad har de rett i dette?

Hva mener de med "høyere moralsk standard"? Er det oversettelse av "objektiv moral"? I såfall har de jo rett. Det finnes ingen objektiv moral. All moral er subjektiv - definert av mennesker/samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...