thelomen Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Du liker kanskje ikke botter i WoW, men aner du hvor mye som står på spill her? I disse dager venter MDY (skaper av programmet "Glider" for wow-botting) på avgjørelse fra dommeren. Saken som skal opp er tilsynelatende om selskapet / personene bak kan blir holdt erstatningsansvarlige for å lage denne svært så populære botten til World of Warcraft. For å gjøre denne lange teksten litt mer interessant, la oss starte med å se på hva som heretter vil være en sivil forbrytelse, dersom Blizzard vinner frem. Da vil brudd på EULA'en være brudd på åndsverksloven. Her er noen eksempel fra EULAen for WoW: you may not: Communicate directly with players who are playing characters aligned with the opposite faction (e.g. Horde communicating with Alliance or vice versa); Jeg gjentar: Dette vil, etter denne dommen, være en forbrytelse! In particular, you may not use any name: [*] That belongs to a popular culture figure, celebrity, or media personality; [*] Belonging to any religious figure or deity; [*] Taken from Blizzard’s Warcraft products, including character names from the Warcraft series of novels; [*] Related to drugs, sex, alcohol, or criminal activity; [*] Comprised of partial or complete sentence (e.g., “Inyourface”, “Welovebeef”, etc); [*] Referring to pop culture icons or personas (e.g. ” “Britneyspears”, “Austinpowers”, “Batman”) [*] That utilizes “Leet” or “Dudespeak” (e.g., “Roflcopter”, “xxnewbxx”, “Roxxoryou”) Desverre får saken alt for lite oppmerksomhet, for i bakgrunnen lurer en svært viktig avgjørelse for alle forbrukeres rettigheter til programmer de har kjøpt. Blizzard sitt argument i saken er altså at 1) Lasting av spilldataene til RAM, som skjer når du starter WoW, er å lage en kopi av WoW, og at det dermed involverer åndsverksloven om opphavsrett, 2) Å lage en slik kopi av WoW er bare tillatt under bestemmelsene fastsatt i WoW sin EULA og TOS, 3) Brudd på EULA/TOS er dermed brudd på opphavsretten (Copyright). Dermed får Blizzard ved et trylleslag en rettskraftig dom som gir mulighet for alle programvareselskap til å gå til søksmål om brudd på opphavsretten gjennom reguleringer i EULAen for programmet. Dette er et stort og svært farlig steg å ta! En EULA er per i dag bare en avtale om "spilleregler" og ikke rettskraftig. Dvs. at dersom du f.eks. bryter WoW sin EULA når du spiller WoW så har du godkjent (da du godkjente EULAen) at Blizzard gjør mottiltak, som f.eks. å stenge deg ute i noen timer / dager, nullstille karakter eller permanent å sperre kontoen din. Dette er helt ok. Dersom brudd på EULA plutselig skal bli en sivil forbrytelse er det en helt annen sak. En EULA kan nemlig oppdateres når som helst og inneholde hva som helst. Det kan f.eks. stå i EULAen at den kan bli oppdatert når som helst og at du selv er ansvarlig for å sjekke for oppdateringer. Deretter er det fritt frem... For å gjøre det ekstremt: Blizzard kan f.eks. si at du ikke får installere konkurrerende spill på pc'en din. Noe så åpenlyst vil selvsagt ikke skje, og Blizzard vil nok neppe prøve å misbruke dette, men dommen i seg selv er helt horribel. Og det er synd at det er så få som er opptatt av et så viktig spørsmål, selv om det kanskje føles feil for mange å holde med "botterne." En god artikkel om teamet er her: http://www.publicknowledge.org/node/1546 Mer detaljer om selve saken: http://www.pillsburylaw.com/content/portal...%2008-14-08.pdf Sist høst fikk Blizzard medhold i den første retten der saken var prøvd, men anklagene om brudd på DMCA ble avvist slik at MDY har fått fortsette virksomheten under anken. Torsdag og fredag i forrige uke var et par punkter opp til anke, og dommer skal avsi dom i løpet av uken. Utfallet kan gå begge veier. Så hva mener dere? Er dere så sinte på bottere at dere ignorerer de viktige spørsmålene som blir tatt opp i rettssaken, eller ser dere hvor fucked up dette er? Endret 13. januar 2009 av thelomen
greenbluebeam Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Veldig bra at du tar opp dette. Er helt uenig i det Blizzard driver på med. Om de er så forbanna noob at de blir outskilla av et så lite selskap som MDY, så får de ha det så godt........... MDY har hatt et solid forsprang hele tiden. Vet og lest om mange som har slutta med WOW noenlunde for godt pga. at de ble banna, deriblant meg, under banwaven i midten av mai i fjor. Det er et SPILL....... Man kopierer ikke spillet om man bruker en glider, patetisk. Er ikke som piratkopiering av spill, som ikke krever internett.... Om de hadde sutra da, hadde jeg forsåvidt skjønt det! Communicate directly with players who are playing characters aligned with the opposite faction (e.g. Horde communicating with Alliance or vice versa); Jeg gjentar: Dette vil, etter denne dommen, være en forbrytelse! Sjukeste! De vil vel tilfredstille no liferene som er skikkelig avhengig av WOW, slik skal leve seg inn i at WOW er irl/livet og virkelig "kjenne det på huden". Ta HELE Eulaen under en kam, blir for dumt. Håper på det sterkeste at MDY vinner! Endret 13. januar 2009 av greenbluebeam
SpyHunterX Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Når jeg leser sånn som dette blir jeg glad for at jeg sluttet med WoW og aldri kjøper Bilzzard spill.
Zepticon Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Uansett så har ikke en slik rettsavgjørelse for utenlandske spillere. Her gjelder NORGES lover og en rettsavgjørelse i USA vil ikke gjelde her. Vi har nettopp bevist dette ved at Apple har fjernet DRM fra alle sanger i iTunes, pga massivt press fra ba.a norge. Så med andre ord, dem kan ta den EULA'en og stappe den opp i ræva! Noe slikt vil aldri få gjennomslag i norge, og blizz må fremdeles forholde seg til VÅRE forbrukerkjøpslover dersom dem skal selge spillet her.
John Keats Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Når jeg leser sånn som dette blir jeg glad for at jeg sluttet med WoW og aldri kjøper Bilzzard spill. Det går fortsatt ut over deg om du spiller et annet spill
head_hunter Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Det er vell de ferreste som leser gjennom hele den betingelse tingen før de spiller spill. Hva er "botterne"?
SpyHunterX Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Når jeg leser sånn som dette blir jeg glad for at jeg sluttet med WoW og aldri kjøper Bilzzard spill. Det går fortsatt ut over deg om du spiller et annet spill Åssen kan de det? Hvis jeg velger å ikke spille noe som blizzard har kontroll over?
DirtyBit Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Når jeg leser sånn som dette blir jeg glad for at jeg sluttet med WoW og aldri kjøper Bilzzard spill. Det går fortsatt ut over deg om du spiller et annet spill Åssen kan de det? Hvis jeg velger å ikke spille noe som blizzard har kontroll over? Lol, da vil du ikke vite hva EA gjør.. Endret 13. januar 2009 av MrDarkey
Tor92 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Hvorfor kan ikke mennesker bare spille spillet. Men nei, de må finne cheats, bots, dupes. Deres egen feil i min meining. Visst de skal være spesielle og gjøre sånne ting kan de ha det like godt. Blizzard leverer supre spill, så for meg kan Blizzard gjøre hva de vil!
Runningback Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg kjøpte en glider for et år siden kanskje, så hvis blizzard vinner saken så får alle som har kjøpt glider en bot e.l.?
Sirius Cobra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) lang post. Verden er ikke USA, hvor brudd på EULA allerede er ulovlig. EDIT: og folk som bruker botter fortjener ikke å spille, men det er kun min mening. Endret 13. januar 2009 av Sirius Cobra
Snurreleif Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 At folk ikke orker å lese gjennom og forstå en kontrakt før de "signerer" den er vel vitterlig ikke Blizzards feil? Folk må endelig stå til ansvar for at de enten åpenlyst forbigår/ignorerer det regelverket Blizzard har laget, eller at de rett og slett gir f. i å lese egentlig ganske viktige virtuelle kontrakter. Uansett, som nevnt tidligere i tråden har Blizzard i visse land plent nødt til å følge de individuelle landenes forbrukerkjøpslov for å få solgt spillene sine, og vi i Norge er relativt godt sikret på den fronten.
Hansoen Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg liker ikke bottere og andre slags cheatere. Jeg synes at Blizzard er i sin fulle rett her. Hvis manikke kan spille uten å bryte EULA og cheate så får man holde seg unna spill.
ShampooMacTavish Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Når jeg leser sånn som dette blir jeg glad for at jeg sluttet med WoW og aldri kjøper Bilzzard spill. Det går fortsatt ut over deg om du spiller et annet spill Åssen kan de det? Hvis jeg velger å ikke spille noe som blizzard har kontroll over? Hvis Blizzard vinner vil det i fremtiden bli et brudd på loven hvis du gjør det samme i andre spill også, om jeg forsto rett.
teinan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 som tidligere spurt om men oversett - for oss litt uinvidde som liker litt mere vanlige hverdagsgjøremål som å vaske klær, handle inn matvarer, lage middag og vaske huset og sånn... Hva er "Bottene"? Hvilken rolle utfyller disse?
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Her snakker vi om et tredjepartsprogram som er i strid med et spills regler. Ser ingen grunn til at de skal få lov til å selge et tredjepartsprogram som ikke er godkjent av spillutvikleren. Endret 13. januar 2009 av Kron
Snurreleif Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Når folk nevner "Bots" tenker de på alle 3dje-parts programmer som gjør slik at programmet spiller WoW eller andre spill i stedet for deg, disse brukes helst til ressurs-hamstring eller lignende ting og kan i verste fall ødelegge (i dette tilfellet) spillets økonomi, og også andre personers spille-opplevelse. Edit: Som Kron sier må 3djeparts-program være godkjent av spillets utvikler for at det ikke skal stride med regelverket deres og dermed være en "ulovlig" handling. Endret 13. januar 2009 av Snurreleif
ShampooMacTavish Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Botter er programmer som spiller spillet for deg. Du kan f.eks få en bot til å fiske etter fisk i et vann i flere timer (noe som er ustyrtelig kjedelig etter noen minutter), mens du går og "handler inn matvarer og vasker klær". Dette er bare én av få ting botter kan gjøre, og ærlige spillere ser på folk som bruker dette som uærlige cheaters, og ser på det som urettferdig når folk får seg ting de brukte uker på å skaffe seg på et par timer.
Snurreleif Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 og ser på det som urettferdig når folk får seg ting de brukte uker på å skaffe seg på et par timer. Derfor vil spillende regel-lydige spillere få ødelagt sin spilleopplevelse, som naturlig nok ikke er i Blizzards interesse. Dette står også i den virtuelle kontrakten du godtar hver gang en oppdatering kommer.
Hansoen Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 og ser på det som urettferdig når folk får seg ting de brukte uker på å skaffe seg på et par timer. Derfor vil spillende regel-lydige spillere få ødelagt sin spilleopplevelse, som naturlig nok ikke er i Blizzards interesse. Dette står også i den virtuelle kontrakten du godtar hver gang en oppdatering kommer. Og er derfor jeg ikke kan skjønne hvorfor folk er imot Blizzard på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå