Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne lettere?


Moder8tor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig tips: Gjevn døgnrytme. Dvs. stå opp ca. 8 HVER dag (inkl. helger, men du kan jo strekke deg til 9 maks 10) og legg deg 11 (inkl helger, men du kan strekke deg til 00-01) hver kveld. Da lærer du hjernen når du skal sove. Jeg ville ikke sett på tv, men heller lest ei bok eller noe. Det er også viktig at du ikke tenker på så mye ting og tang når du skal legge deg. Tenk på dette neste gang (ikke for mye, da får du ikke sove); har du mange tanker som svirrer rundt i hodet? Har du det, er det en grunn til at du ikke sovner.

Lenke til kommentar
Viktig tips: Gjevn døgnrytme. Dvs. stå opp ca. 8 HVER dag (inkl. helger, men du kan jo strekke deg til 9 maks 10) og legg deg 11 (inkl helger, men du kan strekke deg til 00-01) hver kveld. Da lærer du hjernen når du skal sove. Jeg ville ikke sett på tv, men heller lest ei bok eller noe. Det er også viktig at du ikke tenker på så mye ting og tang når du skal legge deg. Tenk på dette neste gang (ikke for mye, da får du ikke sove); har du mange tanker som svirrer rundt i hodet? Har du det, er det en grunn til at du ikke sovner.

 

der ar du problemet mitt, jeg tenker for mye om kvelden på hva som har skjedd, hva som kommer til å skje og ideer som jeg plutselig får inn, og når det skjer tenker jeg enda mer, ender faktisk med at jeg bruker 30-45 minutter på å sovne

Lenke til kommentar
Fysisk aktivitet i løpet av dagen er faktisk ikke så dumt, man sovner lettere da.

 

 

Ikke alle gidder det å det er ok. Mitt tips fra en periode der jeg virkelig sleit: Gjør senga å ting rundt nice, friske laken å god madrass, svakt men behagelig leselys. Få deg en bra bok eller en manual på noe du har, noe å lese. Legg deg "en time før tida" les og SLAPP AV! Får du ikke sove: stå opp, puss sko, les litt aviser på pc så gå å legg deg, drit i å se på klokka. Ikke se på klokka før det er morgen uansett! Hold jevn plan på å det å legge seg å det og stå opp, også i helgene!

 

Tok meg tre måneder så begynte det å sitte. Var helt kronisk zombie I tre år før det. :)

Endret av Brakballe
Lenke til kommentar
Fysisk aktivitet i løpet av dagen er faktisk ikke så dumt, man sovner lettere da.

 

Skal begynne å trene styrke snart, etter at jeg har blitt kvitt en plagsom hostesykdom som jeg har hatt veldig lenge nå. Og da trenger jeg virkelig søvn.

 

Mitt tips fra en periode der jeg virkelig sleit: Gjør senga å ting rundt nice, friske laken å god madrass, svakt men behagelig leselys. Få deg en bra bok eller en manual på noe du har, noe å lese. Legg deg "en time før tida" les og SLAPP AV! Får du ikke sove: stå opp, puss sko, les litt aviser på pc så gå å legg deg, drit i å se på klokka. Ikke se på klokka før det er morgen uansett! Hold jevn plan på å det å legge seg å det og stå opp, også i helgene!

 

Tok meg tre måneder så begynte det å sitte. Var helt kronisk zombie I tre år før det. :)

 

Bra tips. Skal teste.

Lenke til kommentar

Det aller beste er å ha en lang og aktiv dag før du legger deg. Det første du må gjøre er faktisk å stå opp tidligere på morgenen, slik at du får god tid og du kan ta deg en litt lengre dusj før du drar på skolen. Etter det burde du spise regelmessig og alltid tilføre kroppen væske i form av vann, og ha en aktiv dag. Gjør det du får beskjed om på skolen, dra opp tempoet litt gjennom alt du gjør. Når du kommer hjem må du gjøre noe aktivt, enten trening eller noe med venner og ikke bare sitte foran pcen eller slikt. Alt dette vil etterhvert gjøre at du blir trøtt, og legger du deg i senga med en gang du er trøtt vil du sovne ;) Fortsetter du slik i noen dager, opprettholder du den gode døgnrytmen og kroppen blir vant med endringene og du sovner tidligere hver kveld og ikke bare den ene gangen. :)

Lenke til kommentar

Viss du ikke får sovne kan du prøve og trene ta noen armhevninger og sit-ups. Det funker som regel, fordi da blir du helt sliten. Du kan også prøve og høre på musikk, som jeg gjorde i går kveld... Men var på mobben så den skrudde seg av og ja, alarmen ringte ikke:P Eller du kan jo ta ett runk xD Men det funker utrolig nok faktisk.

Lenke til kommentar

Legg deg tidlig og stå opp tidlig, alltid.

 

ellers så kan du også prøve en teknikk jeg bruker:

 

trinn 1: Når du ligger i senga, teller du 3, 3, 3, 3, inni deg( eller noe slik) Du slapper av mer og mer i kroppen og slapp av i hele kroppen.

 

trinn 2: Tell 2, 2, 2, 2, (eller noe annet gøy uten mening)

Slapp av i hjernen og prøv å konsentrere tankene dine om ingenting.

 

Trinn 3: Tell 1, 1, 1, 1,

Sovn

 

 

 

Pleier å funke for meg, men det viktigste er egentlig bare å slappe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...