Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har min venn et alkoholproblem?

Gjest Guest_hr.Smith_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_hr.Smith_*
Skrevet

Hei

Min venn drikker 3-4 ganger i uken. Har han et alkoholproblem, han vil ikke til psykoliog selv om familien prøver å sende han dit. Han er 18år gammel. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke ut om problemene med han? Ikke alltid aktuelt å dra til en psykolog angående problemene man har. Kan være lurt av deg som venn å fortelle at det til syvende og sist bare går utover han selv. Og om det virkelig er dette han ønsker?

Gjest Trådstarter
Skrevet

Ofte kjøper han en sixpack med øl før han skal legge seg. Det verste av alt er at karakterene hans på skolen aldri har vært bedre enn de er nå. Så han har et jævlig bra argument.

Skrevet

Er du sikker på at rehab er det riktige, når han faktisk klarer å leve det livet han lever for øyeblikket? La han gå ut av vgs med toppkarakterer, så forstyrre han med rehabilitering.

Skrevet

hm... drikking 3-4 ganger i uken kan jeg ikke kalle avhengig av alkohol, om det er øl kan det være alkoholfritt så der forsvinner argumetet. så lenge han har styr på privatlivet kan jeg ikke helt si at han har problemer

Gjest Trådstarter
Skrevet
hm... drikking 3-4 ganger i uken kan jeg ikke kalle avhengig av alkohol, om det er øl kan det være alkoholfritt så der forsvinner argumetet. så lenge han har styr på privatlivet kan jeg ikke helt si at han har problemer

alkoholfritt? hva faen han drikker seg drita vær gang

Gjest Trådstarter
Skrevet
Det er vel faen ikke tvil om gutten har et problem? Få ham på rehab asap.

Han vil jo ikke det, følg med litt her. Prøv å hold litt fokus da Sattern

Skrevet

Misbruk tror jeg defineres ut fra følgende:

- Det går utover helsa

- Det går utover andre viktigere gjøremål (skole)

- Det er ulovlig (selv om jeg ikke er helt enig i at ulovlog = misbruk).

Siden alkohol er lovlig og han går ut fra skole med toppkarakter, så står vi igjen med et punkt. Jeg vil tro at det er skadelig for helsa å drikke seg ordentlig full så ofte, så ja, din venn har et alkoholproblem som går hardt utover leveren først og fremst vil jeg tro.

Spørsmålet er da hvordan han kan få sin venn til å innse det. Kanskje grave opp noen fakta om hva alkoholen gjør med deg fysisk over tid?

Skrevet

alkoholfritt? hva faen han drikker seg drita vær gang

ok, da så

Gjest Trådstarter
Skrevet
Misbruk tror jeg defineres ut fra følgende:

- Det går utover helsa

- Det går utover andre viktigere gjøremål (skole)

- Det er ulovlig (selv om jeg ikke er helt enig i at ulovlog = misbruk).

Siden alkohol er lovlig og han går ut fra skole med toppkarakter, så står vi igjen med et punkt. Jeg vil tro at det er skadelig for helsa å drikke seg ordentlig full så ofte, så ja, din venn har et alkoholproblem som går hardt utover leveren først og fremst vil jeg tro.

Spørsmålet er da hvordan han kan få sin venn til å innse det. Kanskje grave opp noen fakta om hva alkoholen gjør med deg fysisk over tid?

Han har ikke toppkarakterer, men karakterene har aldri vært bedre hehe. Takk for svar

Skrevet

beklager at jeg går off topic, men jeg syns det er litt ironisk at du kaller deg selv hr. smith :D om du tenker på jokke og valentinerne sangen?

Men uansett, man trenger ikke være alkoholiker selv om man super litt... Men er nok ikke sundt i lengden.

Skrevet

Man har ikke et problem før man har et problem. Drikker han 3 ganger i uka og har styr på livet sitt ellers så har han ikke et probelem. Selvfølgelig kan det fort utvikle seg til et problem hvis han f.eks. begynner å drikke hver dag. Kommer vel litt an på hvorfor han drikker, er det fest relatert eller er det for å drukne sorger? Er det det siste så er potensiale mye større for å utvikle seg til et problem hvertfall.

Skrevet
Jævlig merkelig at han gjør det bra på skolen da, kanskje det er best og ikke fortsyrre ham inntil han går ut fra skolen? :p

Er nok ikke jævlig rart, han kan jo gjøre det bra på skolen selv om han drikker ofte. Jeg kunne nok også drukket meg drita hver kveld før jeg la meg og fremdeles fått 5-ere og 6-ere på skolen om jeg fremdeles hadde gått der, men jeg hadde ikke gjordt det pga at jeg syns alkoholforbruk bør begrenses til helgene.

Tror heller det er en vanlig kombinasjon at de som ikke gjør det så bra på skolen har større potensiale til å uvikle et alt for stort forbruk av alkohol?

Gjest Nykter (Trådstarter)
Skrevet
beklager at jeg går off topic, men jeg syns det er litt ironisk at du kaller deg selv hr. smith :D om du tenker på jokke og valentinerne sangen?

Men uansett, man trenger ikke være alkoholiker selv om man super litt... Men er nok ikke sundt i lengden.

Det er fordi å stå opp tidlig er en selvfølge i det monotone livet mitt

Jeg spiser ikke frokost det er en middelalderskikk jeg har ikke tid til den slags dritt.

Hehe kalte meg hr.smith for å se om noen tok irionen i det. Du gjorde det. Thumps Up

Man har ikke et problem før man har et problem. Drikker han 3 ganger i uka og har styr på livet sitt ellers så har han ikke et probelem. Selvfølgelig kan det fort utvikle seg til et problem hvis han f.eks. begynner å drikke hver dag. Kommer vel litt an på hvorfor han drikker, er det fest relatert eller er det for å drukne sorger? Er det det siste så er potensiale mye større for å utvikle seg til et problem hvertfall.

Han sier han lever livet. SÅ det er vel for morro da, men greia er at noen ganger når han skal legge seg så får han ikke sove og da drikker han en six pack som han har under senga si.

Jævlig merkelig at han gjør det bra på skolen da, kanskje det er best og ikke fortsyrre ham inntil han går ut fra skolen? :p

Det er noe av det merkeligste jeg har sett, forstår det virkelig ikke selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...