Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]rettighetene til en arbeidsgiver?


toazty

Anbefalte innlegg

har en person på jobb som er syk stadig vekk, mandag begynte bra men resten av uka bare falt sammen..

har en arbeidsgiver noen rettigheter her, eller er det bare for arbeidstaker å si , " sorry, jeg er syk"

kan jeg kreve sykemelding? eller er det egenmelding som gjelder her?

vi følger vanlige arbeidsmiljø lover.

 

mandag : jobb

tirsdag : fri

onsdag : syk

torsdag : fri

fredag : fri

lørdag : jobb 30min, syk resten

søndag: står oppsatt på jobb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har en person på jobb som er syk stadig vekk, mandag begynte bra men resten av uka bare falt sammen..

har en arbeidsgiver noen rettigheter her, eller er det bare for arbeidstaker å si , " sorry, jeg er syk"

kan jeg kreve sykemelding? eller er det egenmelding som gjelder her?

vi følger vanlige arbeidsmiljø lover.

 

mandag : jobb

tirsdag : fri

onsdag : syk

torsdag : fri

fredag : fri

lørdag : jobb 30min, syk resten

søndag: står oppsatt på jobb

 

hvor ofte skjer dette?

Om det bare er et par ganger i året, så forstår jeg frustrasjonen, men du må nesten utdype "stadig vekk"

Lenke til kommentar

Vær obs på at en egenmelding gjelder for tre kalenderdager. Det vil si at om arbeidstaker leverer egenmelding for sykdommen på onsdag gjelder denne ikke for lørdagens sykdom.

I dette tilfellet kan du kreve kreve legeerklæring for sykdommen på lørdag (jfr. § 8-24 i linken over).

 

Om du leser litt i det som er linket til har arbeidstaker rett til å nekte bruk av egenmelding dersom arbeidstaker har "rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom". Imidlertid er det nok en omfattende mølle å gå gjennom.

 

Dersom du er tilknyttet noen arbeidsgiverorganisasjon er det sikkert hjelp å få der? :)

Lenke til kommentar

Men personen kan bruke en egenmelding for tirsdag og en for lørdag da.

 

Men om f.eks arbeidstakeren kun er ekstrahjelp, så vil det også ha en betydning.

 

Trådstarter har ikke svart så mye til nå.

 

Hvis trådstarter som leder merker at en ansatt som har jobbet der i et år uten fravær og har gjort en god jobb, og blir vekk f.eks en tirsdag, også ble dårlig på lørdagen igjen, og gjør stort ut av det, så er det faktisk bare en dårlig leder.

 

Men jeg aner ikke historien som ligger bak, så flere svar ville vært godt å ha.

Lenke til kommentar

fant ut av det..

 

løst !

 

jeg kan kreve sykemelding av arbeidstaker, der noen sier de kan bruke egenmelding,

 

er en person syk fredag , og mandag, så kan jeg kreve sykemelding... fordi "fri dagene" som de har mulighet til å ta hvis de er syke går i hop med fridagene..

 

er de syke fredag, men fri lørdag og søndag men syk mandag igjen kan jeg kreve sykemelding.

 

ps:

 

personen fikk sin 3. advarsel og sparken i dag etter dette.. '

 

sykemelding skal også vises før enn sykemelder seg og ikke i etterkant.. ( har også rådført meg med fagforeningen)

Lenke til kommentar
Men personen kan bruke en egenmelding for tirsdag og en for lørdag da.

Det står i linken at ved fravær skal tidligere fravær innen 16 kalenderdager taes med. I dette tilfellet er det vel rimelig å tro at arbeidstakeren var syk fra og med onsdag og (minst) til og med lørdag, dvs. fire kalenderdager. Dette går over de tre egenmeldingsdagene, og arbeidsgiver kan da kreve sykemelding.

 

sykemelding skal også vises før enn sykemelder seg og ikke i etterkant.. ( har også rådført meg med fagforeningen)

Det kan jo være vanskelig å vise sykemeldingen før man blir syk.. ;) Det står vel noe om at sykemeldingen skal sendes/leveres arbeidsgiver så snart som mulig, det vil vel i praksis si nese dag.

Om jeg blir syk i morgen og går til legen for sjekk/sykemelding, kan jeg jo ikke gi beskjed til arbeidsgiver før i morgen. Derimot skal jeg gi beskjed til arbeidsgiver om at jeg ikke kommer på jobb pga sykdom (ringe), og så sende sykemeldingen pr. post så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Det er lov å bruke en egenmelding på fredag og mandag.

Dette tok min tidligere leder også opp med trygdeetaten. Og svaret er at en arbeidstaker har lov til å være vekk en fredag og neste mandag ved å bruke en egenmelding.

Men man kan ikke være vekk f.eks fra fredag til tirsdag.

Mer info om dette får du ved å kontakte NAV.

 

Å si til sine ansatte at man ikke har lov å bruke egenmelding over helg, da driter man seg skikkelig ut.

Lenke til kommentar
fant ut av det..

 

løst !

 

jeg kan kreve sykemelding av arbeidstaker, der noen sier de kan bruke egenmelding,

 

er en person syk fredag , og mandag, så kan jeg kreve sykemelding... fordi "fri dagene" som de har mulighet til å ta hvis de er syke går i hop med fridagene..

 

er de syke fredag, men fri lørdag og søndag men syk mandag igjen kan jeg kreve sykemelding.

 

ps:

 

personen fikk sin 3. advarsel og sparken i dag etter dette.. '

 

sykemelding skal også vises før enn sykemelder seg og ikke i etterkant.. ( har også rådført meg med fagforeningen)

 

Slik du skriver her, så virker det som du er på tynn is med det du gjør, men samtidig virker det også som du holder tilbake informasjon som gjør det vanskelig for oss å hjelpe deg....jeg stiller meg skeptisk til at dette var grunnlag nok for å gi en sparken...altså i ordets rette forstand, ikke oppsigelse med oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
fant ut av det..

 

løst !

 

jeg kan kreve sykemelding av arbeidstaker, der noen sier de kan bruke egenmelding,

 

er en person syk fredag , og mandag, så kan jeg kreve sykemelding... fordi "fri dagene" som de har mulighet til å ta hvis de er syke går i hop med fridagene..

 

er de syke fredag, men fri lørdag og søndag men syk mandag igjen kan jeg kreve sykemelding.

 

ps:

 

personen fikk sin 3. advarsel og sparken i dag etter dette.. '

 

sykemelding skal også vises før enn sykemelder seg og ikke i etterkant.. ( har også rådført meg med fagforeningen)

Hvis du har spartet en person av feil grunnlag, så vil dette gå utover deg, og oppsigelsen vil bli ugyldig.

Det kan ofte være lurt å kontakte en fagkyndig fra NAV før man selv tar slike beslutninger.

Husk at arbeidstaker som blir sparket av feil grunnlag også har krav på tapt fortjeneste.

 

Husk at om den ansatte kun jobber som ekstrahjelp, så har arbeidsgiver enda dårligere rettigheter.

 

Og angående om en ansatt er syk en tirsdag og en lørdagm, så vet jeg lite om hvordan det praksiserer.

 

Men noe de fleste arbeidsgivere vet, så er det ikke alltid lett for en arbeidstaker å få til en sykemelding på dagen, siden mange ikke får time hos legen uker etterpå.

Lenke til kommentar

http://lovdata.no/oll/tl-19770204-004-016.html#56

 

§ 57. Oppsigelsens form, avgivelse og innhold.

 

1. Oppsigelse skal skje skriftlig.

 

Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig, drøftes med arbeidstakeren og med arbeidstakerens tillitsvalgte, med mindre arbeidstakeren selv ikke ønsker det.

 

2. Oppsigelse fra arbeidsgiverens side skal leveres til arbeidstakeren personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakerens oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstakeren.

 

Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens rett til å kreve forhandling og reise søksmål og om retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i § 61, og om de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen. Er oppsigelsen begrunnet i arbeidsmangel, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsretten til ny tilsetting etter § 67. I oppsigelsen skal det også opplyses om hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist.

 

Dersom arbeidsgiverens oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder de opplysninger som er nevnt i foregående ledd, gjelder ingen søksmålsfrist. Dersom arbeidstakeren går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

 

Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstakeren kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet. Erstatningen fastsettes til det beløp som retten under hensyn til det økonomiske tap, arbeidsgiverens og arbeidstakerens forhold og omstendighetene for øvrig finner rimelig.

 

3. Dersom arbeidstakeren krever det, skal arbeidsgiveren oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstakeren kan kreve å få opplysningene skriftlig.

 

§ 58. Oppsigelsesfrister.

 

1. Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerens tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale.

Departementet kan fastsette i forskrift kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

 

2. For arbeidstaker som når oppsigelsen gis har vært tilsatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært tilsatt minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfrist minst tre måneder.

 

3. Blir en arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende tilsetting i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan på sin side si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

 

4. Oppsigelsesfrister som er fastsatt i nr. 1-3 løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

 

5. Den sammenhengende tilsetting som kreves i denne paragrafs nr. 2 og 3, avbrytes ikke ved midlertidig fratreden i henhold til oppsigelse på grunn av lovlig arbeidskamp, men den tid arbeidstakeren er fraværende skal ikke medregnes, med mindre noe annet avtales ved arbeidskampens avslutning.

 

Ved beregning av tilsettingstid etter denne paragraf skal medregnes den tid som arbeidstakeren har vært tilsatt i annen virksomhet innenfor konsern som arbeidsgiveren tilhører eller innenfor annen gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse på en slik måte at det vil være naturlig å se tilsettingen i sammenheng. Har virksomheten eller del av den blitt overdratt eller leiet ut til ny arbeidsgiver, skal det også medregnes den tid arbeidstakeren har vært tilsatt hos den tidligere arbeidsgiver eller i virksomhet innenfor konsern eller gruppe av virksomheter som den tidligere arbeidsgiver tilhørte.

 

6. Ved arbeidsavtaler der arbeidstakeren skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

 

7. Partene kan ikke ved tariffavtale eller ved avtale rettsgyldig fravike oppsigelsesfristene i nr. 2 og 3 før oppsigelse har funnet sted, eller for øvrig bestemme at oppsigelsesfristen ved oppsigelse fra arbeidstakerens side skal være lenger enn ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side.

 

8. En arbeidstaker som er permittert uten lønn i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans, kan gå til oppsigelse med en oppsigelsesfrist på 14 dager regnet fra den dag oppsigelsen blir mottatt av arbeidsgiver. Dette gjelder uansett hvilken oppsigelsesfrist som følger av loven her eller avtale.

 

§ 62. Virkningene av usaklig oppsigelse.

 

Finner retten at oppsigelsen er usaklig, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, dersom arbeidstakeren krever dette. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiveren, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter.

 

Les gjennom hele siden selv.

 

Jeg er redd det er arbeidsgiver som mister jobben snart jeg :S

Lenke til kommentar

nå ligger det litt mye annet bak også.. som jeg ikke ønsker å ta med her.. men har ordnet med at arbeidstaker har sagt opp istedenfor.. noe som i og for seg er greit for begge parter..

 

men etter noen mail og et par telefoner med de rette folkene så hadde jeg svært godt grunnlag for å gi arbeidstaker sparken.. men en gang kan det vær jeg som søker jobb i en tidligere arbeidstakers bedrift og da er det greit å være litt på godfot med dem

Lenke til kommentar
nå ligger det litt mye annet bak også.. som jeg ikke ønsker å ta med her.. men har ordnet med at arbeidstaker har sagt opp istedenfor.. noe som i og for seg er greit for begge parter..

 

men etter noen mail og et par telefoner med de rette folkene så hadde jeg svært godt grunnlag for å gi arbeidstaker sparken.. men en gang kan det vær jeg som søker jobb i en tidligere arbeidstakers bedrift og da er det greit å være litt på godfot med dem

Jeg regnet med at det lå noe annet bak også. Men godt det ordnet seg. Det er mye bedre, enn om det blir masse problemer i etterkant.

 

Men husk at en egenmelding gjelder også fra fredag til mandag da. Det skal også være lovfestet i folketrygdloven.

Lenke til kommentar
Det er lov å bruke en egenmelding på fredag og mandag.

Dette tok min tidligere leder også opp med trygdeetaten. Og svaret er at en arbeidstaker har lov til å være vekk en fredag og neste mandag ved å bruke en egenmelding.

Men man kan ikke være vekk f.eks fra fredag til tirsdag.

Mer info om dette får du ved å kontakte NAV.

 

Å si til sine ansatte at man ikke har lov å bruke egenmelding over helg, da driter man seg skikkelig ut.

 

Mulig din sjef har hørt dette av noen inkompetente mennesker på NAV (de finnes det desverre mange av), men her er hva som står skrevet om dette:

 

http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-24

"Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med."

 

http://www.nhoservice.no/article.php?artic...;categoryID=240

"Folketrygdloven bruker begrepet kalenderdager som innebærer at også arbeidsfrie dager skal regnes med. Er en arbeidstaker for eksempel fraværende fra jobben en fredag og han/hun fortsatt er syk på mandag, blir i tillegg til fredag både lørdag og søndag regnet som egenmeldingdager selv om vedkommende da hadde fri fra arbeidet. Sykefraværet på mandagen må da som utgangspunkt dokumenteres med legeerklæring. Dette som følge av at arbeidsgiver kan kreve legeerklæring når arbeidsuførheten varer utover de tre kalenderdagene som kan dokumenteres med egenmelding. Skulle arbeidstakeren ikke legge frem legeerklæring fjerde dag, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden."

 

En arbeidsgiver kan dog gi tillatelse til å benytte 2 egenmeldinger ved sykdom utover 3 dager..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...