Gå til innhold

Creative X-FI og lyd, hvordan står det til på den fronten idag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu bruker per default ALSA. Creative gav nylig ut en open source driver for ALSA, og denne er muligens brukbar for noen, men den har ikke blitt integrert i ALSA prosjektet enda.

Forøvrig er det et av X-fi korta som er bra støttet, fordi det bruker en eldre chip. Mulig det er dette du har siden du faktisk har fått lyd. Om man får lyd fra kun et program om gangen, er det meget sjelden driverene som er problemet. Langt mer sannsynlig at det er konfigurasjonsproblemer, og det har faktisk vært kjente feil på dette i Ubuntu (spesielt 8.04.0)

Lenke til kommentar

Sitter å vurdere om jeg skal ta å installere ubuntu 8.10, men om det fortsatt er like mye krøll for å få fungerende lyd utifra mitt Creative X-FI XtremeMusic kort, så vet jeg ikke helt om jeg har lyst. Det er derfor jeg lurer, og hadde vært veldig flott om noen hadde hatt noe erfaring med et Creative X-Fi kort og nyeste versjon av ubuntu, evt. en annen distro, hvis det har noe å si på lyden.

Lenke til kommentar

Valget ditt er å installere driver fra Creative eller bruke OSS. Å laste ned driver fra Creative er nok det enkleste(?).

 

EDIT: Out-of-the-box støtte for X-FI er tilgjengelig i hele to distroer (Yoper og Draco) etter hva jeg har fått med meg.

Endret av olear
Lenke til kommentar

X-Fi-driveren som Creative har gitt ut bruker ALSA, men er ikke en del av de offisielle ALSA-driverene (som følger med Linux-kjernen) per i dag.

 

Det er heldigvis enkelt å installere driveren:

 

1. Last ned kildekoden

2. Pakk ut filen

3. Kjør 'make' i katalogen som inneholder kildekoden til driverene

(3). Bli root. Kjør insmod ctxfi.ko og se om driten fungerer. Hvis meldingsbufferet til kjerna (som leses med dmesg-kommandoen) blir stappfullt med "OOPS" eller kjerna styrter i "kernel panic", så vent til noen andre fikser driveren.

 

Installasjon ("permanent")

4. Kopier resultatet av kompileringen, ctxfi.ko, til et passende sted i /lib/modules/<kjerneversjon>

5. Kjør depmod -ae

6. Ved neste oppstart så vil driveren lastes automatisk. Hvis driveren ikke er lastet, last den med modprobe ctxfi.

7. Ubuntu inkluderer DKMS. Bruk det for hva det er verdt. Manualsidene forklarer hvordan.

 

På denne maskinen, med XFi XtremeGamer, så fungerer lydkortet til min bruk. Det vil si at det går bra å spille av stereolyd og bruke mikrofoninngangen. Jeg har ikke fått til å hente lyd fra AUX-inngangen. Dette er uproblematisk hvis du ikke bruker andre utvidelseskort som gjerne vil sende lyd direkte til lydkortet istedenfor over PCI-bussen.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...