Gå til innhold

Hva er 64bitsprossesorer og hva gjør de?


vifteovn

Anbefalte innlegg

Sikker spurt om før men jeg spør igjen. Hva er det som kan revlusjoneres ved og bytte fra 32bit til 64bit? Hva er forsjellen?

 

Vil spill dra nytte av dette? Regner med at disse er designet til 32bit. Vil 64bitsprossesorer gå f.eks dobbelt så raskt som 32bitsprossesore i spill? (fps da ;) )

 

Tja det var vel det i denne omgang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vell være bedre , skal kjøpe en Barton(64bit)Cpu , men jeg tror ikke det har innvirkning på noen programmer , kodene er skrevet i 32bits koder , så det er fremtidige program som bennytter 64bits koding , men hva det er bedre for , det aner jeg egentli ikke....

Lenke til kommentar

med 64 bit kan man prosessere dobbelt så mye data samtidig, og kan adressere dobbelt så mange adresser. feks adressere mer ram osv... for at man skal kunne dra nytte av det, må programmene være kompilert for 64 bits arkitektur.

 

en prosentvis økning er vanskelig å si...men det er helt klart at den potensielle ytelsesforskjellen ligger klar.

Lenke til kommentar

Har ikke mye kunskap om dette, men er det slik at om OS støtter 64Bit så kan du tjene på 64Bit prossesor ved multitasking? Nesten som med dual CPU, at spillene vil ikke gå dobbelt så fort da de bare benytter en Cpu, men andre aplikasjoner kan bruke den andre. Og ettersom nesten alle(om ikke alle) brukere multitasker hele tiden(bare ta en titt på taskmanageren) så vil man tjene på det.

Lenke til kommentar
kan adressere dobbelt så mange adresser

Du er vel litt forsiktig her. Det holder med et bit ekstra for dobbelt så mange adresser, så 32 ekstra bit gir over 4 milliarder ganger så mange addresser.

Det er en ulempe med å øke antall bit i en prosessor, kodestørrelsen øker. Dvs man trenger mye mer memory.

Lenke til kommentar

Med en 64-bits CPU mener man vanligvis at registrene i prosessoren kan holde 64-bits verdier. Disse registrene brukes til å holde heltalsverdier og minneaddresser. For lagring av flyttall brukes andre registre (ofte på 80 bit).

 

En 64 bits verdi er et binært tall bestående av 64 felter som kan holde verdiene 1 eller 0. Dette gir muligheten til å representere alle tall mellom 0 og 2^64.

 

For AMD Hammer, eller X86-64 er instruksjonslengden også 64 bit.

 

Det er primært to fordeler med 64-bits arkitekturer:

 

1) Man kan behandle heltall opptil 2^64 direkte. Man kan f.eks. addere to 64-bits ved å legge sammen registrene de er i direkte, fremfor å gå veien om å gjøre addisjonen i software.

 

2) Den store fordelen er at det åpner for å addressere et større minneområde direkte. På en 32-bits maskin med 32-bits minneaddresser kan man maksimalt addressere 4GB med minne. Innenfor vitenskapelige simuleringer og visualiseringer er ikke dette spesiellt stort.

 

Det skal sies at allerde idag støtter Intel Xeon (som har 32-bits registre) opp til 36-bits indirekte minneaddressering. Men det er forsatt ikke mulig å bruke mer en 4GB minne pr. applikasjon, og dette er et hack som krever endel ekstra jobbing av OSet.

 

Den jevne desktop bruker/gamer har idag ikke bruk for noen av disse egenskapene. Det er veldig sjelden en desktop applikasjon eller et spill regner med større heltall en 2^32, ei heller jobber de fleste desktopbruker med datasett som er i nærheten av 4GB. Ukomprimert digital video er et mulig bruksområde.

 

De som først vil ha glede av 64-bit er de som kjører store databaser, og ikke har råd til dagens 64-bits maskiner, eller folk som kjører store simuleringer og heller ikke har råd til dagens 64-bits maskiner.

 

Man får ikke noen direkte ytelsesøkning i gå fra 32 til 64-bit, men ved å lage en ny arkitektur kan man fort bli kvitt endel gammelt "rusk", og dermed få bedre ytelse.

 

Myten om at ting går dobbelt så fort er nettopp det, en myte.

Lenke til kommentar
Veldig off topic, men hva med og forandre på hele systemet fra binærtall? er ikke de de minstebyggestenene i programmer? F.eks ta med 23 og 4? Eller holder det med 1 og 0 tall i 8er rekker?

:lol:

Ikke så fort...

Sammenhengen mellom binære tall og den fysiske verden, er at de binære tallene er representert med strøm (transistorer eller noe sånt).

Strøm på -> 1, strøm av -> 0. Derfor binære tall

 

(Må si at jeg ikke er ekspert på området, men det er det jeg har lest)

Lenke til kommentar
kan adressere dobbelt så mange adresser

Du er vel litt forsiktig her. Det holder med et bit ekstra for dobbelt så mange adresser, så 32 ekstra bit gir over 4 milliarder ganger så mange addresser.

Det er en ulempe med å øke antall bit i en prosessor, kodestørrelsen øker. Dvs man trenger mye mer memory.

 

hehe...ja det skulle være 2^32 kontra 2^64....glemte meg bare litt bort mens jeg skrev

Lenke til kommentar
Veldig off topic, men hva med og forandre på hele systemet fra binærtall? er ikke de de minstebyggestenene i programmer? F.eks ta med 23 og 4? Eller holder det med 1 og 0 tall i 8er rekker?

:lol:

Ikke så fort...

Sammenhengen mellom binære tall og den fysiske verden, er at de binære tallene er representert med strøm (transistorer eller noe sånt).

Strøm på -> 1, strøm av -> 0. Derfor binære tall

 

(Må si at jeg ikke er ekspert på området, men det er det jeg har lest)

 

maksinen opererer med binære tall, hexadesimaltall, og oktadesimall tall..

men teknikken bak transistorene er enkel og billig å produsere, derfor slik. slik som i modem benyttes en modelering som gjør at man kan transportere flere bit samtidig, da har forskjellige voltspenninger forskjellige verdier...

 

så 1 = positiv voltspenning, 0 = negativ eller ingen spenning (avhenger litt)

Lenke til kommentar

Nå skal det for øvrig nevnes at 64bit prosessorer ikke er noen nyhet. Jeg har en DEC 3000LX fra 1991 (hvis jeg husker rett) som har en 175MHz 64bit Alpha-prosessor. Riktignok ikke noen supermaskin, men den er hakket kvassere en de fleste x86'er fra samme år, og har ikke noe problem med å kjøre OpenBSD med diverse tjenerprogramvare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...