Gå til innhold

Endre størrelsen på /home og bruke plassen til win


Anbefalte innlegg

Hei

Har /, swap og /home som egne partisjoner. Så viste det seg at jeg trenger noen programmer(cabri, autograph og geogebra) på skolen som jeg ikke får til å kjøre i wine(ikke uten problemer)

 

Er det da mulig å bare endre størrelsen på /home og lage en ny partisjon som jeg kan installere win på?

 

Vil om mulig slippe å ta backup av /home, da det tar mye tid og jeg ikke har så mange harddisker:)

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har /, swap og /home som egne partisjoner. Så viste det seg at jeg trenger noen programmer(cabri, autograph og geogebra) på skolen som jeg ikke får til å kjøre i wine(ikke uten problemer)

 

Er det da mulig å bare endre størrelsen på /home og lage en ny partisjon som jeg kan installere win på?

 

Vil om mulig slippe å ta backup av /home, da det tar mye tid og jeg ikke har så mange harddisker:)

 

takk

 

Med mindre disse programmene krever heftig ytelse så er Virtualbox et godt alternativ for ¨å installere Windows i Linux virtuelt. Hvis du likevel vil endre størelsen på Home så kan du laste ned en LiveCD av Ubuntu (eventuelt stappe det på en usb-nøkkel med unetbootin) og kjøre Gparted :)

Lenke til kommentar
Takker for svar

HAr hørt om gparted, men har ikke prøvd dette selv. Blir spennende å prøve.

regner med det er riskfritt med tanke på data som er lagret fra før?

 

Virtualbox har jeg ikke hørt om eller prøvd, kunne vært gøy å prøve..

 

Anberfaler at du prøver Virtualbox først, hvis det fungerer godt nok slipper du jo dualboot :) Hvis ikke går du for partisjoneringen. Selvfølgelig er det en risiko, men jeg har aldri opplevd problemer så lenge partisjonen ikke er montert (selv med NTFS-partisjoner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...