Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal man godta når man bor hjem?


Gjest Guest_Forvirret_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Forvirret_*

Hei. Jeg har et såkalt friår fra skole da jeg ikke kom inn i militæret og ønsket å finne ut av ting før jeg søkte høyskole. Jeg har to jobber og har i perioder jobbet veldig mye, blandt annet nesten hele julen.

 

I hele år ("skoleår") har jeg ikke annet enn fått kjeft for alt mulig rart. At jeg ikke deltar nok hjemme med husarbeid, at mine hobbyer og interesser ikke er noe særlig, at den utdanningen jeg ønsker å ta er feil også videre.

 

Nå i de siste dagene har jeg vært syk. Min mor har derfor krevd at jeg skal jobbe mye hjemme, noe jeg delvis er uenig i. Idag har jeg vasket og ryddet kjøkken, og for noen dager siden brukte jeg flere timer med å rydde snø. Men min mor mener altså at dette ikke er bra nok og at jeg lyver om at jeg er syk.

 

Grunnet ganske dårlig økonomi og liten lyst til å flytte for meg selv har jeg ikke flyttet ut enda. Men hvor går grensa for hvor mye man skal bli herset med før man flytter ut syns dere?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velger å bruke gjestefunksjon da de det gjelder er på dette forumet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du med to jobber ha dårlig økonomi? Flytt ut asap er mitt forslag. Man kan ikke alltid få i pose & sekk. Foreldrene dine føler kanskje i underbevisstheten at de har støttet deg i den perioden de burde og ser seg kanskje ferdig og lei av å fø deg? :)

 

Hvis du satser på å bli hjemme ville jeg spurt din mor og far spesifikt hva de forventer av deg slik at de ikke kan komme med noe ekstra etter at du føler du har gjort ditt.

Lenke til kommentar

Hvordan syk? Hvis du har influensa og feber hadde du vel ikke greid å rydde sne ute i flere timer? Samme med omgangssyke og slikt. Dessuten er jo det ting som er "lett å bevise" at man faktisk har.

Hva slags husarbeid gjør du til vanlig? Det er ofte ikke de store tingene som å vaske hele huset som har noe å si, men om man lager middag en dag, vasker klær, tar oppvasken osv. Det er de tingene man kjenner best når man dag ut og dag inn går og må gjøre alt selv mens de andre sitter foran tv-en og sier "men jeg vasket jo badet og vinduene i forigårs".

Sier ikke at det er sånn der. Men skriv litt mer, så får folk bedre grunnlag til å kommentere om det er moren din som krever for mye og krangler.

 

Forresten: Bor du gratis hjemme? Altså med kost og losji?

Lenke til kommentar

Tja jeg ville reagert hvis jeg ble behandlet sånn, men samtidig så har du ingen rett til å bo hjemme så man kan egentlig ikke klage. Jeg hjelper til med litt av husholdningen hjemme, tar oppvask av og til og gjør tjenester når de spørr uten betaling. Synes det er ganske greit, sparer mye på å bo hjemme, med lærlinglønn ville det blitt ganske stram økonomi om jeg måtte flyttet ut. Men med to jobber kan du umulig ha dårlig råd? Jobber du fulltid burde det ihvertfall være piece of cake. Kjenner folk som jobber på rema og bor aleine..

Lenke til kommentar
...at den utdanningen jeg ønsker å ta er feil også videre.

 

Antar du er over 15, så du har rett til å velge den utdanningen du ønsker, og at ingen kan si at du ikke får lov.

Men dette vet du sikkert :)

 

Tror nok han er eldre enn som så. Han fikk tross alt avslag fra militæret.

 

Trådstarter: Når det gjelder hvordan utdanning du ønsker å ta, så er det helt opp til deg. Når det kommer til hjemme-situasjonen, så må du forholdet deg til reglene som er satt i huset, så lenge du bor der. Du har ingenting du skulle ha sagt, iallefall ikke hvis du bor gratis.

Lenke til kommentar

Antar du er over 15

Tror nok han er eldre enn som så. Han fikk tross alt avslag fra militæret.

 

Virkelig? Eldre enn 15?

 

Trådstarter: Om du har to jobber, flytt ut. Snakk gjerne med foreldrene dine om hva slags fremtidsvisjoner, hvor du ser deg selv om noen år. Det å ta oppvasken i ny og ne, eller lage middag, helst uopfordret, sender deg et godt stykke på vei. Det er noe foreldre alltid bli glad for. Enkle ting som man gjør uopfordret.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Om du bor hjemme i en familiesituasjon og deler stue og kjøkken med øvrig familie samt bor gratis så er det bare å bend over and enjoy what's comming. Dog er det teit av dem å rakke ned på at du faktisk går på skole.

 

Ellres så slækkes hva du skal finne deg i proporsjonalt med hvor langt mot "egen leilighet i kjelleren og jeg betaler for den om mat" du kommer.

 

Uansett, flytt for deg selv.

Lenke til kommentar

Syns ikke noen skal rakke ned på utdanningen du vil ta, derimot er jeg litt enig i at du bør være med å hjelpe hjemme. Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men du kan i det minste ta opp etter deg selv. Vasker du klær selv, lager/kjøper du mat? Gir du litt igjen så blir fort foreldre mye lettere å ha med å gjøre :) Har erfaring :roll:

Lenke til kommentar

Antar du er over 15

Tror nok han er eldre enn som så. Han fikk tross alt avslag fra militæret.

 

Virkelig? Eldre enn 15?

 

Trådstarter: Om du har to jobber, flytt ut. Snakk gjerne med foreldrene dine om hva slags fremtidsvisjoner, hvor du ser deg selv om noen år. Det å ta oppvasken i ny og ne, eller lage middag, helst uopfordret, sender deg et godt stykke på vei. Det er noe foreldre alltid bli glad for. Enkle ting som man gjør uopfordret.

Eller drit i foreldrene og finn ut ting sjøl. Ihvertfall så lenge man skal oppføre seg slik mot ungen sin.

Tror ikke TS er spesielt glad for at folka kritiserer hans valg av utdannelse. Det er tross alt noe han velger selv.

Lenke til kommentar
Om du bor hjemme i en familiesituasjon og deler stue og kjøkken med øvrig familie samt bor gratis så er det bare å bend over and enjoy what's comming.

 

Så enig med brutal mann som det går an å bli!

 

Bortskjemte gutteladder som tror de kan bo hjemme gratis, spise gratis mat, ha gratis hushjelp og bruke all sin fritid på fritidsaktiviteter

Lenke til kommentar

Selv er jeg drittlei av å bo hjemme (= Ikke fordi jeg må gjøre noe, men fordi jeg ikke eier privatliv. Det er noe man er litt opptatt av når man er 20 år. Det å kunne ha venner hjemme uten å måtte sitte på et rom som er 5x5 meter, det å kunne feie over ei kjæring på sofa`n, spille så høy musikk at vinduene blåses ut eller å ha nachspiel til klokka er 6 o morra`n.

 

Jeg har i dag fast jobb men for å kunne fortsette blir det til høsten 2 år på videregående igjen. jeg kommer til å ta opp lån å flytte til sommer`n SELV om jeg ikke har noen økonomisk forrutsettning de neste 2 årene. Er verdt det ; ) et sted må man begynne, og uansett kommer man ikke utenom et lån en eller annen gang. Med mindre du er født med 20 000 000 på konto.

Lenke til kommentar

Skal du ta opp lån for å betale bo og leveutgifter i 2 år?

 

Du er klar over at du ved å leve på lån over lengre tid, gjør det vanskeligere for deg selv å f.eks få lån til kjøp av bolig senere i livet?

 

For ikke å snakke om hvilken bank som gir lån for å kjøpe mat og betale husleie (dvs lån uten noen form for sikkerhet)

 

Dyr måte å leve på iallefall, med tanke på alle rentene man betaler...

Lenke til kommentar

Man flytter ikke ut hjemmefra fordi man blir "herset med". Man flytter ut når man er klar for å begynne sitt eget liv på egne bein. Jeg ble ikke herset med og følte jeg hadde et godt hjem hos mine foreldre, alikevel flyttet jeg ut selv om de ville at jeg skulle bli boende, ønske om å flytte for seg selv kommer innenfra og er ikke nødvendigvis avhengig av behandlingen hjemme.

 

Med 2 jobber som 18/19 åring (antagelse grunnet at du var aktuell for millitære) vil jeg anta at du minst har 10 000 i måneden med mindre du jobber sånn 1 vakt i uken, nesten det dobbelte av hva studenter har uten sidejobb. Selv har jeg studielån + en jobb og har ca 13000 i måneden, det holder plenty til å finne seg et lite sted jeg leier og i tilegg å leve godt.

 

Vil anbefale deg å flytte ut, det er helt fantastisk å bo for seg selv :) Greit at du har MYE mer utgifter som ikke kan brukes på øll og nintendo spill, du må gjøre mer husarbeid, matlaging osv osv, men belønningen er fantastisk å beskrives med 2 ord, selvstendighetsfølelse og privatliv

 

 

Om du bor hjemme i en familiesituasjon og deler stue og kjøkken med øvrig familie samt bor gratis så er det bare å bend over and enjoy what's comming.

 

Så enig med brutal mann som det går an å bli!

 

Bortskjemte gutteladder som tror de kan bo hjemme gratis, spise gratis mat, ha gratis hushjelp og bruke all sin fritid på fritidsaktiviteter

 

signerer meg enig her jeg også.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Skal man bo hjemme mens man jobbder (uten å gå på skole) bør man i tillegg til å hjelpe til en del hjemme også bidra med en liten sum penger hver mnd. Minst 1000-2000 kroner.

 

Vi leier ut en ettroms hybel som er av bra standard (pen) 30kvm. Lys med store vinduer og brukbart kjøkken. Inkludert strøm, internett og kabeltv kommer den på 4000 i mnd. Det burde være overkommelig for en med 2 jobber, når selv skoleelever har råd til å bo her

 

EDIT: Kokke, hushjelp,mat, snacks og sjåfør og/eller bil er desverre ikke inkludert i leia

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Skal du ta opp lån for å betale bo og leveutgifter i 2 år?

 

Du er klar over at du ved å leve på lån over lengre tid, gjør det vanskeligere for deg selv å f.eks få lån til kjøp av bolig senere i livet?

 

For ikke å snakke om hvilken bank som gir lån for å kjøpe mat og betale husleie (dvs lån uten noen form for sikkerhet)

 

Dyr måte å leve på iallefall, med tanke på alle rentene man betaler...

Øhm, jada "mamma" det går nok bra...

 

Jeg skal studere / jobbe som lærling, jeg har en jobb i dag som gjør at jeg må ta mer skole for å kunne fortsette. Har et vikariat i Eidsiva, hatt siden juni, jobber med vannkraft og må gå elektro / høyspennt for å kunne gjøre noe mer ut av meg.

 

Du mener altså at man skal bo hjemme til man har spart seg opp nok til å kjøpe et hus eller hva?

 

Er ikke et forbrukslån det er snakk om, boliglån.

Lenke til kommentar
Selv er jeg drittlei av å bo hjemme (= Ikke fordi jeg må gjøre noe, men fordi jeg ikke eier privatliv. Det er noe man er litt opptatt av når man er 20 år. Det å kunne ha venner hjemme uten å måtte sitte på et rom som er 5x5 meter, det å kunne feie over ei kjæring på sofa`n, spille så høy musikk at vinduene blåses ut eller å ha nachspiel til klokka er 6 o morra`n.

 

Jeg har i dag fast jobb men for å kunne fortsette blir det til høsten 2 år på videregående igjen. jeg kommer til å ta opp lån å flytte til sommer`n SELV om jeg ikke har noen økonomisk forrutsettning de neste 2 årene. Er verdt det ; ) et sted må man begynne, og uansett kommer man ikke utenom et lån en eller annen gang. Med mindre du er født med 20 000 000 på konto.

Ha i hvert fall en deltidsjobb vedsiden av hvor du jobber en del, da skal det ikke mye til for å få inn 6 - 8 000 kroner i måneden, kan også jobbe hele sommeren og vil da tjene 40-60 000 ;) .

 

Jobber selv ved siden av skolen (går VG1) og bor hjemme, tjener ganske greit og lever veldig bra :) . Men må si jeg har lyst til å bo for meg selv, dette skjer da mest sansynligvis til høsten siden jeg må flytte for å ta den utdanningen jeg vil ha.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...