Gå til innhold

Hjelp! bruker kabel splitter etter modemet!


SCV

Anbefalte innlegg

her er mitt hjemmenettverk

nettverkcf4.th.jpg

 

jeg bruker en splitter jeg kjøpte på clas ohlson

ser slik ut:

382882_B_X_2008-07-16_160623_66.jpg

 

2 utganger på ene siden og 1 på den andre siden.

 

men med en gang jeg stapper kabelen fra modemet til routern inn i splittern og fra splittern til routern slutter dsl lyset og lyst.

 

har forstått det sann at routern får problemer for den er dhcp server eller.no så det blir noe kluss med ip adressene.

 

Jeg har valgt og gjøre det så vansklig på grunn av at jeg har en ganske mongo router, og fatter ikke hvordan jeg øker MTU (maximum transmission unit) på den, for det krever x box live.

 

Noen som vet hvordan man øker MTU eller jeg kan ordne meg på et annet vis?

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den splittern er vel tiltengt analog telefon å skal kobles før modemet.

 

skal du dele opp linja di må du ha en switsj.

 

bilde fikk jeg ikke opp men som jeg sjønner det vil du dele linja fra modemet å ikke via rutern?

 

xboksen funker med andre ord direkte koblet til modemet men ikke når du kobler til ruter?

 

rutern er jo også en switsj på en måte om du har flere utganger.

 

er litt på dypt vann her men korigering kommer vel.

Lenke til kommentar

neida, det er en nettverks splitter

http://www.clasohlson.no/Product/Category....p;collapse=true

helt nederst på siden er den.

 

vil ha xboxen ut av modemet, derfor jeg bruker splittern. og den andre kabelen fra splittern går inn i routern, men når jeg gjør det stoppe dsl lyst og lyse og ingenting funker.

 

så jeg er i en litt sann teit situasjon hvor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre, er ganske lei av og prøve og feile, så ber om hjelp her.

Lenke til kommentar

var det jeg fryktet, med er det da slik at alle modemer deler ut bare en IP? og jeg vet at standard i hjemmenettverk er at en router tar seg av ip fordelingen. Så mitt lille splitter prosjekt kan jeg egentlig bare drite i, og heller finne en ny løsning alså?

 

jaja, lange sløve dager så :p

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke den splitteren den er bare for å kunne koble 2 maskiner på en kabel men du må bruke begge 2. i 100Mbit nettverk brukes kun 4 av lederene i kabelen så du kan koble 2 maskiner til på en kabel men ikke slik du har tegnet opp, se tegning hos clas.

Du trenger en switch hvis ikke trådløsrouteren har det innebygd.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Som regel har modemet innebygget DHCP og NAT-funksjon så flere maskiner kan dele en offentlig IP adresse. NAT er det som har berget IPv.4 for tenk om alle maskiner måtte ha offfentlig IP?

Du må nok ha en switch eller en dsl-router der du har tegnet inn splitteren...

Lenke til kommentar
etter 1 uke med makking hit og dit fikk jeg til det jeg ville.

kan stenge denne sjappa.

takker for alle svar.

 

Det er vel en god ide å si hva svaret var, for de andre som lurer....

Ellers tenkte jeg på at om dette er en slik splitter jeg har sett, må man ha et splitter punkt i hver ende. Når det er sagt skal det gå an å krympe på bare 4 av de 8 ledningene i en nettverkskablel. Således kan man dele opp en kabel slik at 2 kan bruke den samtidig. Det er jo kjekt for å slippe å dra lange kabler flere ganger. Men, som en kar her påpekte er en switsj absolutt å foretrekke og kanskje billigere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...