Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 206, bra førstebil? (trenger info)


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sjekket opp Seat Toledo, gått over til Opel Vectra og her kommer det siste alternativet mitt, Peugeot 206.

 

Det jeg vet er at det er en liten fin bil, ganske søt :p , som bruker lite bensin, har ikke så veldig mye utstyr, men ser generelt ganske bra ut.

Jeg har utelukket 1.1 litern da 60 hk virker altfor lite, til og med på en så liten bil som dette (veier like under et tonn).

Det finnes mange av bilen her i Norge, så det er ganske godt utvalg, og jeg vil tippe det også er ganske lett å få solgt den igjen uten så altfor stort tap.

 

Vet at bilen har større service hver 30 000 km. Men jeg skulle gjerne visst litt mer om hvordan den er ellers. Er den morsom å kjøre, dyr i drift (sånn med tanke på service og sånt) eller om det er andre ting jeg bør tenke på?

 

Som vanlig, budsjettet er på rundt 60-70 000, men det gjør selvfølgelig ingenting om den er billigere ;) Tenker meg at en kilometerstand på under maks 100 000km er fint? Funnet en som er på litt over 50 000km som ser ut som et bra kjøp.

Er det noen av motorene som har generelt mer feil enn andre? Ser mest på 1.4 liter, 75 hk.

Sportsutgave eller større motor er vel nesten uaktuelt ettersom det koster for mye.

 

Kom gjerne med mer info, er ikke lenge til jeg skal gå til innkjøp nå :)

 

EDIT: Alternativene mine er Opel Vectra eller Seat Toledo, hva er beste valg?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel rimelig store størrelses forskjeller på disse bilene. Hvis du ikke trenger plassen i en Vectra eller Toledo, men syns at 206 er passe størrelse så finnes det vel andre alternativer du kan vurdere? Eller er du låst på de alternativene du har nevnt? Er som oftest slik at jo mindre bil man velger jo mer bil kan man få for pengene, altså lavere km.stand, mer utstyr, nyere bil osv.

Lenke til kommentar

Er ikke låst til noe som helst, men det er disse bilene jeg har funnet som alternativer. Alle er ganske fine utenpå og inni.

Nettopp fordi jeg kanskje ikke trenger så mye plass som i en Vectra, så begynte jeg å se tilbake til 206-en igjen.

 

Har ikke funnet noen andre små biler som er like fine og billige, men kom gjerne med forslag.

Litt viktig for meg at den ser litt "nyere" ut inni også, siden det er der jeg som sitte :p

Vil ikke ha en gammel Golf eller noe, de er så kantete og stygge inni. 206-en er mere gjennomført med runde former på dæsjbordet.

 

Men som sagt, kom gjerne med andre alternativer ;)

Lenke til kommentar

Hihi :p

Må ærlig si at Clio er en helt forferdelig stygg liten bil. Den du linka til er fra 2002 og inni så den ut som det var mye eldre enn en 206 fra 1999.

 

Er det ikke også ganske mye feil med Renault?

 

Den Kiaen du nevnte var jo også ekstremt stygg, både utenpå og inni :p

Ja, jeg er litt kresen ;) Skal jo sløse bort ganske masse penger på dette, så vil ikke ha noe som gjør meg trist hver gang jeg setter meg i den :p (eks. interiøret til de grønne 206-ene)

 

Bare så du vet det, jeg er ikke ute etter en bil med liten motor, ser bare at hvis jeg skal ha en liten bil som 206 så er det det som er lett å få tak i og som er billig.

Hvis jeg skal ha Vectra blir det mest sannsynlig 1.8 eller 2.0 liter (116 hk ellerno').

Lenke til kommentar

Jeg har 206 som førstegangsbil, 99- modell. Er storfornøyd med den så langt, 0 problemer dne tiden jeg har hatt den! Ga 50 000 + reg for den, rimelig strøken 3- dørs med et par mindre skrammer. Det var ikke verst pris når jeg ser på finn i dag..

 

God å kjøre, pålitelig og ikke minst tøffe frontlykter:)

 

edit: Jeg har 1,4 liter - ikke kjøp 1,1. Det blir for stusselig, men 1,4 holder for meg hvertfall! Bruker lite drivstoff også, generelt billig bil å ha.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Regner med du ikke vil ha japansk pga trist interiør?

Høres ganske sant ut det ja :p

 

NiRam: Hvor langt hadde den gått da du kjøpte den, hvor lenge har du hatt den og hvor langt har du kjørt med den?

 

Har du hatt den så lenge at du har måttet tatt noen service eller noe på den?

 

Tror nok jeg holder meg laangt unna 1.1 liter, kan tenke meg at det blir for lite...

 

Hvordan går er det med plass baki og sånt? Syns jeg kan huske at den var ganske romslig foran, både med beinplass og ellers. Er det mulig å fylle opp bilen med 4-5 stk? (leste at det var lavt under taket baki)

Lenke til kommentar

Den hadde gått 94 000 når jeg kjøpte, har gått litt over 97 000 nå:) har hatt den siden starten av oktober, så ikke veldig lenge. Ikke hatt behov for noe service enda.. Jeg er over 1.80 og sitter greit bak. Ikke å anbefale på lengre turer, men går fint med 4-5 stk på kortere turer! Foran er det romslig synes jeg, god plass til beina!

 

Jeg har fint lite å utsette på den. Lite bagasjerom da, men det var jeg i grunn fullstendig klar over:) kjempeflott bil synes jeg. Bare spør om du lurer på mer:)

Lenke til kommentar

Ja, siden du sier det så får jeg bare spørre i vei da ;)

Når du sier "ikke å anbefale på lengre turer", hva mener du da?

Vonde seter, så liten plass at det gjør vondt for enkelte? :p

 

Er visse sannsynligheter som flyter omkring for at jeg kommer til å ha noen passasjerer fra tid til annen. Mulig det blir noen lengre turer også, så fint å vite litt hvor ille det er ;)

 

EDIT: ser på en bil som heter Peugeot 206 XT34 nå, hva betyr XT34?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Neida, jeg mener bare at det blir trangt bak med 3 stk i baksetet, kanskje ukomfortabelt på litt lengre turer! 4 går helt fint syns jeg, men ikke regn med mye plass til bagasje :)

 

XT- versjonene har mer utstyr (f.eks regnsensor, A/C etc) enn de andre..

 

Ellers er jeg også enig med Mr.Norbits, Honda Civic er verdt en titt. Var svært aktuelle når jeg så på bil, men syns allikevel de ble litt kjedelige.. Men svært solide biler, ingen tvil.

Lenke til kommentar

Aner ikke hva 34 står for dessverre..

 

Pen civic til billig penge:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

Men selvfølgelig, liker du ikke utseendet er det lite vits! :)

 

 

 

Denne er flott, regner med det var den du så på..

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

 

Slenger opp flere alternativer:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Sistnevnte syns jeg så bra ut!

Lenke til kommentar

Må ærlig si at jeg ikke liker Civicen.

 

Den du regna med var The One ja ;) Har veldig lyst på den, så håper ingen andre "stjeler" den fra meg før jeg får lappen (forhåpentligvis neste onsdag :) )

 

Når det gjelder de andre på lista di:

1. Desverre for langt unna (altfor mange bra biler på Vestlandet :p )

2. Skal ikke ha automat, tror ikke jeg kommer meg hjem på vinteren da...

3. Enda lenger unna enn den første (som sagt, alle er på Vestlandet :p )

4. Den har jeg også sett på, og den er fortsatt et alternativ ;)

 

Men hittil holder jeg mot den "lille rød". Får vel sende en mail å melde om min interesse eller noe (kanskje den venter på meg da :p )

Lenke til kommentar

Du får ha masse lykke til i biljakten! Og ikke gi opp dersom de skulle bli solgt, det kommer alltids noen nye i løpet av et par dager! Bilen min ringte jeg på 10 min etter annonsen ble lagt ut, henta bilen dagen etter. Er gjerne sånn det blir.

 

Send mail på den røde du, og meld din interesse.

Lenke til kommentar
Send mail på den røde du, og meld din interesse.

Done and done ;)

Fikk vite litt om servicehistorie osv. Hadde merkelig nok bytta frontruta flere ganger, men hun hevda det var pga steinsprut på Ringveien, og at verkstedet hadde hatt flere folk med samme problemet akkurat der.

Hun nevnte også at det generelt er mye feil med denne 206-modellen, blant annet varmen i førersetet som hun har fiksa en gang for så senere å ha bare bytte ut hele setet.

 

Vet ikke helt hva jeg skal tro. Det virker liksom så ærlig at går på det :p

Tenkte jeg skulle vente til neste onsdag for å se hvordan det går med lappen. Hvis jeg består så tar jeg nok kontakt igjen så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Må ærlig si at jeg ikke liker Civicen.

 

Den du regna med var The One ja ;) Har veldig lyst på den, så håper ingen andre "stjeler" den fra meg før jeg får lappen (forhåpentligvis neste onsdag :) )

 

Når det gjelder de andre på lista di:

1. Desverre for langt unna (altfor mange bra biler på Vestlandet :p )

2. Skal ikke ha automat, tror ikke jeg kommer meg hjem på vinteren da...

3. Enda lenger unna enn den første (som sagt, alle er på Vestlandet :p )

4. Den har jeg også sett på, og den er fortsatt et alternativ ;)

 

Men hittil holder jeg mot den "lille rød". Får vel sende en mail å melde om min interesse eller noe (kanskje den venter på meg da :p )

 

Ja sant det. Hvis det hjelper så kan jeg si at vi på Vestlandet har akkurat samme problemer. Alt for mange fine biler på Østlandet :p

 

OT: Angående de 206 så må jeg si at det er fine biler. Eneste jeg reagerer på er setene, men de ser du jo ikke når du kjører ;)

Lenke til kommentar
OT: Angående de 206 så må jeg si at det er fine biler. Eneste jeg reagerer på er setene, men de ser du jo ikke når du kjører ;)

Var ikke den fineste fargen akkurat. Men i denne prisklassen kan man nesten ikke klage på det :p

 

 

Hvordan er de to frontsetene å sitte i egentlig? Er de komfortable nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...