Gå til innhold

ID vs. Evolusjon


Anbefalte innlegg

Alle sammen: Hva er det enkleste og beste argumentet deres mot YEC?

 

Vil ha noen som er enkle å diskutere med, liker forsåvidt at man kan se stjerner som er lengre borte enn 6000 lysår.

 

Men da er det enkelte som sier at lysets hastighet osv ikke har vært konstant osv. Hva er deres beste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt beste er nok litt for komplisert, da det handler om den konsensusen vi ser i alle dateringsmetoder. Radiometriske, dendrokronologiske etc. Alle disse stemmer overens med hverandre, og det er (tilnærmet) umulig at alle har blitt påvirket på forskjellige måter, slik at alle peker på samme, men feile datoer.

 

Ellers blir det som et motangrep på det kreasjonister snakker om når de nevner informasjon (at evolusjon ikke kan føre til "mer" informasjon). For det første, klarer ikke de å definere informasjon, men det er egentlig bare to definisjoner som er mulig. Den første er enkelt sagt at antall gener har noe å si, altså jo flere gener, jo mer informasjon. Her feiler kreasjonisters argument fordi vi kan finne amøber med langt flere gener enn for eksempel mennesker. Ellers dukker det opp at organismer ikke kan utvikle ting de ikke allerede har i genene sine (for eksempel deaktiverte funksjoner). Altså, et dyr som aldri har hatt hale, kan heller aldri få det. Dette er også feil, da man utallige ganger har observert dette. Et (av mange) eksempler er nylonspisende bakterier. Nylon er en fullstendiog syntetisk stoff som ikke finnes i naturen, som ble funnet opp for rundt 50 år siden. For en del år siden (tror det var rundt 30 år), fant man bakterier som en aldri hadde sett før, som spiste nylon, med en funksjon som ikke fantes i noen andre bakterier.

 

Men som sagt, er du ute etter helt enkle argumenter, så passer kanskje ikke disse så bra.

Lenke til kommentar
Vil ha et argument til og med ignorante folk ikke kan snakke seg bort fra.

 

Det finnes nok ikke, da det er en grunn til at de kalles ignorante. Uansett hva man forteller dem, og viser dem av fakta, kan de fortsatt si at det enten bare er tull, eller si at Gud gjorde det slik. :)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Som sagt de eldste funn av sjimpanser og gorillaer nevnes ikke i linken din.

Fordi mennesket eksisterte lenge før sjimpanser og gorillaer dukket opp.

Eller kan du vitenskaplig bevise det motsatte ?

Endret av cyclo
Fjernet ekstremquote
Lenke til kommentar
Som sagt de eldste funn av sjimpanser og gorillaer nevnes ikke i linken din.

Fordi mennesket eksisterte lenge før sjimpanser og gorillaer dukket opp.

Eller kan du vitenskaplig bevise det motsatte ?

 

Nå forveksler du trolig menneskearten (som dateres til tidligst 195 000 år gammel opprinnelse), og mennesker slik vi er den dag i dag. Dette funnet fra Kenya bekrefter likevel at de tidligste sjimpansene og de første slektene av homo sapiens levde under midt-pleistocen, til samme tid.

 

Årsaken til at forskning på sjimpansens opprinnelse er av slik skjeldenhet, er at identifisering av sjimpanse-fossiler ikke ble gjennomført før i 2005.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Som sagt de eldste funn av sjimpanser og gorillaer nevnes ikke i linken din.

Fordi mennesket eksisterte lenge før sjimpanser og gorillaer dukket opp.

Eller kan du vitenskaplig bevise det motsatte ?

Du sliter litt med forståelsen av grunprinsipper innen bl.a formallogikk, ikke noe galt i det, det kan du alltids lese deg opp på.

Jeg vil derfor presisere at det et den som kommer med en positiv påstand som må underbygge denne med bevis, ellers er den bare et grunnløst utsagn.

 

Ergo er det du som må komme med bevisførsel for det du hevder før du kan forvente at du blir tatt på alvor eller at en gidder å bruke tid på refutasjoner.

Spesielt når det du hevder går på tvers av all viten innen temaet som du beveger deg inn på.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Som sagt de eldste funn av sjimpanser og gorillaer nevnes ikke i linken din.

Fordi mennesket eksisterte lenge før sjimpanser og gorillaer dukket opp.

Eller kan du vitenskaplig bevise det motsatte ?

 

Nå forveksler du trolig menneskearten (som dateres til tidligst 195 000 år gammel opprinnelse), og mennesker slik vi er den dag i dag. Dette funnet fra Kenya bekrefter likevel at de tidligste sjimpansene og de første slektene av homo sapiens levde under midt-pleistocen, til samme tid.

 

Årsaken til at forskning på sjimpansens opprinnelse er av slik skjeldenhet, er at identifisering av sjimpanse-fossiler ikke ble gjennomført før i 2005.

 

Menneske = Homo sapiens (har eksistert i 200 000 år)

 

Kenya 2005 De fant tre tenner som de tror er fra en sjimpanse. Latterlig !

 

Årsaken er at sjimpanser og gorillaer ikke eksisterte for 200 000 år eller 100 000 år siden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nå får du lese mer rundt emnet. Sjimpanser kan bekreftes å ha eksistert i samtid med de første homosapiens.

 

Mennesker har også utviklet seg i stor grad fra de første homosapiens. At dette har gått deg nesen forbi, kan vi ta på PM.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Alle sammen: Hva er det enkleste og beste argumentet deres mot YEC?

For min egen del pleier jeg å bruke radiometrisk datering, det krever kun en minimumsforståelse av fysikk de fleste som har vært våkne i fysikktimene i grunnskolen har.

Og det hele forklares meget godt her:

http://www.ig.uit.no/~kaarek/elaer/geo101/flash/datering.swf

For mer info av lettlært art se her:

http://ansatte.uit.no/kku000/webgeology/

 

Ellers så er jo forholdskravene for formasjon av hydrokarboner som danner grunnlaget for Norges økonomi temmelig grei argumentasjon om en har med noen som har en smule kjemiforståelse å gjøre.

Det tar noen millioner år å skvise sammen gammel flora og fauna før den kan pumpes opp, raffineres og fylles på tanken. Kontinentaldrift er også fine saker, klare beviser på identiske bergarter på hver sin side av en gammel bruddsone f.eks.

 

Håper du finner noe av dette nyttig.

 

Bon apetit :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Nå får du lese mer rundt emnet. Sjimpanser er bekreftet å eksistere i samtid med de første homosapiens.

Hvor er den bekreftelsen ? Må sjimpanser og gorillaer ha eksistert før menneske ?

 

Nei, sjimpanser eksisterte i samtid med menneskene, og gorillaene har jeg ikke engang snakket om. Ingen har kommet med denne påstanden, og ikke avled temaet.

 

Bekreftelsen følger med funnet som jeg beskrev og linket til i innlegget mitt. Det er også en ganske forklarende artikkel på wikipedia her:

 

Many human fossils have been found, but chimpanzee fossils were not described until 2005. Existing chimpanzee populations in West and Central Africa do not overlap with the major human fossil sites in East Africa. However, chimpanzee fossils have now been reported from Kenya. This would indicate that both humans and members of the Pan clade were present in the East African Rift Valley during the Middle Pleistocene.

 

Som konstanterer nøyaktig hva jeg skrev til deg tidligere. Du må lese mer rundt emnet.

Lenke til kommentar
Nå får du lese mer rundt emnet. Sjimpanser er bekreftet å eksistere i samtid med de første homosapiens.

Hvor er den bekreftelsen ? Må sjimpanser og gorillaer ha eksistert før menneske ?

 

Nei, sjimpanser eksisterte i samtid med menneskene, og gorillaene har jeg ikke engang snakket om. Ingen har kommet med denne påstanden, og ikke avled temaet.

 

Bekreftelsen følger med funnet som jeg beskrev og linket til i innlegget mitt. Det er også en ganske forklarende artikkel på wikipedia her:

 

Many human fossils have been found, but chimpanzee fossils were not described until 2005. Existing chimpanzee populations in West and Central Africa do not overlap with the major human fossil sites in East Africa. However, chimpanzee fossils have now been reported from Kenya. This would indicate that both humans and members of the Pan clade were present in the East African Rift Valley during the Middle Pleistocene.

 

Som konstanterer nøyaktig hva jeg skrev til deg tidligere. Du må lese mer rundt emnet.

 

Så de tre tennene de fant i Kenya 2005 er bevise ditt ? Latterlig !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...