Gå til innhold

Kommentar: Linux-året 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jevnt over god artikkel, men

Gimp er kanskje ikke en god konkurrent til Photoshop, men det er det beste vi har i Linux uten bruk av kompatibilitetslag.

er jeg ikke enig i.

Ikke at jeg er en tung bruker av bildebehandlingsprogram i Linux, men mange (også her på forumet) syns av GIMP mangler mye og bruker andre programmer om ikke eksklusivt, så ihvertfall i kombinasjon med GIMP.

 

Krita f.eks. som hvis ikke jeg tar feil har skikkelig CMYK støtte i motsetning til GIMP

Og en har Bibble for behandling av RAW filer, noe GIMP heller ikke er god på (men det har forsåvidt også andre grunner)

 

GIMP er bra, men min erfaring er at det er feil å fastslå at det er det beste vi har....

Lenke til kommentar

Definitivt ett godt år for Linux og friprog generelt. Linux er ikke perfekt men med alle disse inkrementelle forbedringene går det jo bare framover.

 

På maskinen jeg sitter på her har jeg nå stabil/åpen 2D driver til ATI x1400 og youtube kjører flotters med åpen programvare. Distribusjon: Debian 5.0/Lenny. Dette var vanskelig å se for seg for ett år siden. :new_woot:

Lenke til kommentar

Bra og Bra?

Jeg er en ny Linux bruker som er i ferd med å gi opp. Etter utallige anbefalinger fra flere kanter, hoppet jeg i det og kjøpte meg en Eee med linux rett før jul. Antagelig en av dem som blir nevnt artikkelen. Det som faktisk gjør at jeg er i ferd med å benytte meg av Komplett sin utvidede innbytte rett er som følger. Jeg er en filmentusiast og da å ikke kunne se noe så enkelt som filmtrailere på nettet, irriterer meg storveis. Jeg har fått litt hjelp av en erfaren Linux bruker som bl.a har henvist meg til eeeuser.com. Der har jeg funnet en del jeg har prøvd uten å lykkes. Bl.a med å nedgradere Mplayer til en eldre versjon, installere VLC. Installere VLC codecser for Mplayer osv. Tidsmengden jeg har brukt til nå, på å prøve å få løst dette, er høyere enn jeg noen gang har brukt på å få løst windowsproblemer. Problemet er ennå ikke løst. Da er jeg tilbake til utgangapunktet i svaret mitt. Bra og Bra? En slik artikkel bør muligens nevne problemene som også finnes og ikke bare sprette champagne fordi det er nyttår. Det provoserer faktisk veldig med en rosenrød fremstilling når man erfarer at slik er det ikke i virkeligheten. :mad:

Lenke til kommentar
Bra og Bra?

Jeg er en ny Linux bruker som er i ferd med å gi opp. Etter utallige anbefalinger fra flere kanter, hoppet jeg i det og kjøpte meg en Eee med linux rett før jul. Antagelig en av dem som blir nevnt artikkelen. Det som faktisk gjør at jeg er i ferd med å benytte meg av Komplett sin utvidede innbytte rett er som følger. Jeg er en filmentusiast og da å ikke kunne se noe så enkelt som filmtrailere på nettet, irriterer meg storveis. Jeg har fått litt hjelp av en erfaren Linux bruker som bl.a har henvist meg til eeeuser.com. Der har jeg funnet en del jeg har prøvd uten å lykkes. Bl.a med å nedgradere Mplayer til en eldre versjon, installere VLC. Installere VLC codecser for Mplayer osv. Tidsmengden jeg har brukt til nå, på å prøve å få løst dette, er høyere enn jeg noen gang har brukt på å få løst windowsproblemer. Problemet er ennå ikke løst. Da er jeg tilbake til utgangapunktet i svaret mitt. Bra og Bra? En slik artikkel bør muligens nevne problemene som også finnes og ikke bare sprette champagne fordi det er nyttår. Det provoserer faktisk veldig med en rosenrød fremstilling når man erfarer at slik er det ikke i virkeligheten. :mad:

Linpus, som følger med EEE, er heler ikke noe annet enn en tragedie. Det er veldig irriterende at Linux blir reklamert utad av en distro som ikke en gang har GUI for å endre ti norsk tastatur.

 

Er det noe jeg ikke har problemer med i Ubuntu, så er det å spille av video og installere programmer.

Lenke til kommentar

Mange gode artikler i år, flott oppsummering!

 

Forhåpentligvis vil forskjellen i oppstartstid mellom Linux-distribusjoner og Windows være minimal i 2009.

 

Jeg håper at oppstartstiden for Linux vil være mye raskere. Det (siterte) målet ville blitt en nedgradering for meg. :)

Lenke til kommentar

Skoglyvideo: Windows er ikke akkurat noen racer på å takle ulike medieformater heller. Stort sett er den bare bra på MS' egne formater (wmv/wma), og støtter ikke ut av boksen formater som: Ogg Vorbis, FLAC, divx/xvid, Matroska/H.264 eller til og med vanlige DVD-plater :p

 

Selv pleier jeg å bruke SMplayer i linux, og den spiller alle filmer jeg hiver etter den. Jeg pleier å si at om noen ikke klarer å åpne en fil i SMplayer/mplayer, er det en fake fil de har lastet ned fra p2p :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Bra og Bra?

Jeg er en ny Linux bruker som er i ferd med å gi opp. Etter utallige anbefalinger fra flere kanter, hoppet jeg i det og kjøpte meg en Eee med linux rett før jul. Antagelig en av dem som blir nevnt artikkelen. Det som faktisk gjør at jeg er i ferd med å benytte meg av Komplett sin utvidede innbytte rett er som følger. Jeg er en filmentusiast og da å ikke kunne se noe så enkelt som filmtrailere på nettet, irriterer meg storveis. Jeg har fått litt hjelp av en erfaren Linux bruker som bl.a har henvist meg til eeeuser.com. Der har jeg funnet en del jeg har prøvd uten å lykkes. Bl.a med å nedgradere Mplayer til en eldre versjon, installere VLC. Installere VLC codecser for Mplayer osv. Tidsmengden jeg har brukt til nå, på å prøve å få løst dette, er høyere enn jeg noen gang har brukt på å få løst windowsproblemer. Problemet er ennå ikke løst. Da er jeg tilbake til utgangapunktet i svaret mitt. Bra og Bra? En slik artikkel bør muligens nevne problemene som også finnes og ikke bare sprette champagne fordi det er nyttår. Det provoserer faktisk veldig med en rosenrød fremstilling når man erfarer at slik er det ikke i virkeligheten. :mad:

Linpus, som følger med EEE, er heler ikke noe annet enn en tragedie. Det er veldig irriterende at Linux blir reklamert utad av en distro som ikke en gang har GUI for å endre ti norsk tastatur.

 

Er det noe jeg ikke har problemer med i Ubuntu, så er det å spille av video og installere programmer.

 

 

Blir ikke dere Linux-fanboys JÆVLIG lei av å alltid skylde på feil distro når noen ikke liker Linux?

Lenke til kommentar
Skoglyvideo: Windows er ikke akkurat noen racer på å takle ulike medieformater heller. Stort sett er den bare bra på MS' egne formater (wmv/wma), og støtter ikke ut av boksen formater som: Ogg Vorbis, FLAC, divx/xvid, Matroska/H.264 eller til og med vanlige DVD-plater :p

 

Selv pleier jeg å bruke SMplayer i linux, og den spiller alle filmer jeg hiver etter den. Jeg pleier å si at om noen ikke klarer å åpne en fil i SMplayer/mplayer, er det en fake fil de har lastet ned fra p2p :)

 

Regner med at du har lest det jeg skrev, så da tolker jeg din kommentar på den måten at du mener bl.a filweb.no har lagt ut fake filmtrailere fordi Mplayer ikke vil spille dem av? Og jeg er enig med deg i det du sier om windows, men de problemene har jeg alltid løst på mye kortere tid enn det jeg har brukt til nå med linuxproblemet.

Endret av Skoglyvideo
Lenke til kommentar
Blir ikke dere Linux-fanboys JÆVLIG lei av å alltid skylde på feil distro når noen ikke liker Linux?

Jeg blir aldri lei av å skylde på at dere windows-fanboy bruker feil operativsystem når dere har problemer, så nei, en så liten ting som å skylde på feil distro bryr meg ikke.

Dessuten kjører jeg Slackware, som alle vet er perfekt og gir deg boller og brus etter hver installering...

 

Det er ganske frekt å helt uten videre stemple noen som en fanboy, et begrep som en vanskelig kan nekte for oppfattes som meget negativt, kun ut i fra en post ang brukervennligheten til en spesifik linux-distro.

Spesielt når posten er på sin plass.

Standard distroen for EEE er crap, men det er selvfølgelig ikke like lett for alle å bytte distro sånn uten videre.

 

 

EDIT:

Kanskje denne tråden skal holdes fri for ren support...?

Skoglyvideo kan jo lage en tråd i linux-delen av forumet for mere hjelp om ønskelig

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Meget bra artikkel, gleder meg til neste år. Når man får se hvordan Linux greier seg mot Win7

Ja, lurer på hva folk flest vil komme til å bruke av dem.........

/sarcasm

 

Hvis maskinvarelevrandørene skjerper seg litt så kanskje 2-5% av maskinene i modne markeder selges med GNU/Linux. Majoriteten vil dog kjøpe gjeldende Windows versjon, mens kanskje oppimot 10% vil kjøpe OSX. Men det betyr ikke at GNU/Linux ikke er klar for desktoppen rent teknisk sett, eller at det ikke er et potensielt bedre OS for mange brukere. Det er bare ingen som pusher det på en god måte.

 

 

Blir ikke dere Linux-fanboys JÆVLIG lei av å alltid skylde på feil distro når noen ikke liker Linux?

Rett skal være rett. Personlig er jeg litt lei av folk som ikke har innsett hvor hetrogent Linux-miljøet er, på alle måter. :) Og at Linux er omtrent så bra som du gjør det til.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Blir ikke dere Linux-fanboys JÆVLIG lei av å alltid skylde på feil distro når noen ikke liker Linux?

Noen vil aldri like Linux, akkurat som jeg neppe kommer noen gang til å like Apple OSX. Bryr meg like mye som om at du går rundt som en tulling og elsker Amiga.

 

Og noe av svakheten og fordelene med Linux er at det ikke er heterogent. Jeg kan henvise til flere som har blitt mer fornøyd etter å ha byttet distro på EEE.

Lenke til kommentar
Blir ikke dere Linux-fanboys JÆVLIG lei av å alltid skylde på feil distro når noen ikke liker Linux?

Jeg var innom en elektrobutikk her forleden, og ble rett og slett sjokkert over alle PCene de solgte med Windows. Jeg minnes jo at jeg testet Windows 3.1 og ble ikke imponert over hverken brukervennlighet eller stabilitet, så jeg skjønner ikke at butikkene har samvittighet til å prakke et slikt operativsystem på intetanende mennesker :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...