Gå til innhold

elkjøp anbefaler bare sony a300


Anbefalte innlegg

Hvis du på noen måte skal stole på noen råd så må du få dem fra noen som er uavhengige av salgsinteressen, ellers må selgeren ha en ufattelig høy integritet, og dem er det fryktelig få av.

 

En elkjøpselger er neppe særlig uavhengig da de som regel har incentiver på å selge spesielle produkter fordi man skal få en samlet kvantumsrabatt i fra leverandøren, tømme gammelt lager, få opp inntjeningen ved å selge produkter med bedre margin etc. Alle som har hatt en finger med i en butikk vet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som kjøper en A300 blir neppe misfornøyde, så Elkjøp/Lefdal(ansatte) løper ingen stor risiko med denne tvilsomme praksisen. Det er like fullt dårlig kundebehandling.

 

Edit: jeg jobbet forøvrig som selger hos Elkjøp fra 1998 til 2005, så jeg er ikke helt uten bakgrunnskunnskaper her.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Faren min har jo gått gjort det elkjøp anbefalte, så nå har vi snoy A300

 

Men, det som er er at han snakket med 3 av folka der, og alle de sa at de hadde det samme kameraet! Litt mistenkelig synes jo jeg da.. Han kjøpte først et nikon kamera som var mye bedre, men han trodde ikke han ville få gode bilder hvis ikke kamerahuset hadde innebygd bildestabilisator. :p Jeg likte nikon cameraet bedre.

Lenke til kommentar

A380 har en annen sensor som har noe dårligere ytelse på høy ISO enn A300/A330.

 

Hvis konklusjonen til forumbrukerene på Cameralabs er at ingen seriøse fotografer som bruker Sony, så sier det mest om brukerene til det forumet.

 

Det Sony har slitt med, er kvaliteten på 18-70mm (det gamle kitet) da det er veldig mange dårlige eksemplarer der ute.

 

Nå har de jo kommet med en 18-55mm som tyder på å være en klar forbedring.

 

Tom

Lenke til kommentar

Her er en samling av både expert og bruker vurderinger

http://www.retrevo.com/s/Sony+DSLR-A300?rt=oa

 

91 % av brukerne var fornøyde

 

"Picture quality is excellent with non-kit lenses, but if you understand photography and know how to test your lenses, you can get good pictures even with standard Sony DT 18-70 lens, with some limitation..."

 

Om Sony er for seriøse fotografer eller ikke er vel en annen diskusjon ;)

Men da Fotografi testet highend normalzoomer i vår, så vant visst Sony CZ 24-70 over både Nikon og Canon sine varianter, ble vel beskrevet som den beste normalzoomen det var mulig å få ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Jeg leste litt på forumet til kameralabs, det så ut som konklusjonen var at ingen seriøse fotografer brukte Sony.

Oh-oh. Nå får du snart Karabin på nakken :)

 

Det var ganske stor forskjell på bildene i den cameralabs testen. Tråden som var ganske hånende mot Sony er den som det linkes til i testen. Det var ganske litt drøyt å si at konklusjonen var at ingen seriøse fotografer brukte Sony, men det var mange som fikk litt vann på mølla.

Lenke til kommentar

1. Elkjøp og Lefdal skal tjene penger (som alle andre?). Dette gjør de ved å pushe selgerene til å selge produktene med mest mulig bruttofortjeneste (der forsikring og "serviceavtale" til pc utgjør de store inntektene). Det er lite gøy å selge Canon og Nikons modeller med høy kostpris til lave tilbudspriser som vi ser omtrent hver uke i avisene deres.

 

Litt avhengig av kampanje selges per enhet med -300kr tap og mot normalt kanskje 200kr inn - hvis de er heldige. Sonys modeller tjener dem adskillig mer på. Vi snakker om 500-1000kr per enhet avhengig av hvilken kostpris og utpris butikken har. I tillegg kommer selvfølgelig minnekort, veske og forsikring som øker bruttofortjenesten "betraktelig". Derimot er det ikke mye bruttofortjenesten butikkene har på SLR (dessverre?).

 

Ikke værre enn at de anbefaler Matsui aircondition, Hitachi/Fuji kompaktkamera, Samsung og LG LCD-TV (generelt) og Electrolux vask/tørk siden dette er win-produktene deres. FotoVideo har Sigma og ProZigma. Interfoto har Induro.

 

Og ja. Hama.... Her har butikkene ofte 80-90% fortjeneste. Akkurat som XXL har skyhøy fortjeneste på løpesokker til 189,- per par.

 

PS: Ja, selgerene har interne konkurranser på alle avdelinger i ny og ne. Dette har andre butikker også. Canon har gitt ut kompaktkamera til den/de som seger mest Canon i FotoKnudsen tidligere.

 

Moralen er da: Sett deg inn på forhånd i hva behovet ditt er og pek deg ut en vare du føler er riktig for deg. Spør om hva selger anbefaler og hvorfor. Gå inn i et par butikker. Føler du at behovet og varen du har sett for deg er det samme etter du har vært innom x antall butikker så kjøper man det magefølelsen sier. Ikke værre enn det i grunn.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
1. Elkjøp og Lefdal skal tjene penger (som alle andre?). Dette gjør de ved å pushe selgerene til å selge produktene med mest mulig bruttofortjeneste (der forsikring og "serviceavtale" til pc utgjør de store inntektene). Det er lite gøy å selge Canon og Nikons modeller med høy kostpris til lave tilbudspriser som vi ser omtrent hver uke i avisene deres.

 

Litt avhengig av kampanje selges per enhet med -300kr tap og mot normalt kanskje 200kr inn - hvis de er heldige.

 

Jeg tror ikke du har noe særlig greie på hva elkjøp betaler for et kamera. Marginene er større enn du tror :D

Lenke til kommentar

Du må huske på at elkjøp drives som en franchise og den lokale butikk ikke ser marginene som finnes. Det som er nyttig er ikke hva en elkjøp butikk betaler, men hva de ulike importørene faktisk tar betalt i forhold til den prisen som er i tilbudsavisene til elkjøp. Det er ikke snakk om at Elkjøp selger noe med tap, ikke i nærheten av tap engang, men jeg kan ikke utelukke at de skviser lokale franchise butikker, som igjen for de til å boikotte kampanjer med å prøve å unngå å selge kampanje modeller, og også la være å bestille opp slike modeller slik at kunden må be om det. Det er også vanlig at tilbudene gis av importøren/produsenten av produktet og ikke selve konsernet som selger det. I værste fall blir som om leif vidar skulle gi rema konsernet en kampanje på pølser og Rema da var så sleipe at de så ikke satte ned prisen inn til franchise forhandlerne, men alikevel tvang de til å være med på en sentral kampanje på pølser.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Men da Fotografi testet highend normalzoomer i vår, så vant visst Sony CZ 24-70 over både Nikon og Canon sine varianter, ble vel beskrevet som den beste normalzoomen det var mulig å få ;)

 

Jeg har brukt det objektivet en del da jeg testet A900, og Toralf i Fotografi har helt rett: Det er HERLIG! Jeg har Canons 24-70 f/2.8L til mitt 5D2, og det er et godt objektiv, men kommer CZ'n i Canon-fatning så bytter jeg. Samme dag.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Elkjøp anbefaler A300 fordi det rett og slett er et bra kamera, verre er det ikke. Alle har det for seg at Canon sine 1000 og 450 er det rette valget, mens faktisk sony ligger faktisk omtrent helt på samme nivå eller er like bra, og også har liveview i tillegg. Selv fra en Elkjøp ansatt som ga meg råd som en venn og ikke selger, ville absolutt anbefale det kameraet da det er et bra kamera for pengene, og han har også rimlig peil på det han snakker om, så det er ikke noe bomkjøp å kjøpe sony ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...