Gå til innhold

Kit'et er kjøpt.. hva nå? (Makro-linse, Telelinse)


Anbefalte innlegg

Ja da er 450D kjøpt for få dager siden, (Kit) og jeg begynner allerede å

tenke på kjøp av objektiver. Jeg savner muligheten for å ta skikkelige nærbilder, og

samtidig ha noe jeg kan zoome en god del med.

 

Finnes det noen GODE alternativ der ute, til en "ok" penge?

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne et bra makro-objektiv samt

ett tele-objektiv som fungerer bra, til en "best mulig pris".

 

Er såpass mange forskjellige objektiver der ute til både nærbilder

så godt som telezoom. Så jeg vet ikke helt hvilke jeg skal satse på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS er nok tele-zoomen som gir mest bang for the bucks i den nedre del av prisskalaen. Optisk bildestabilisator (IS) er et must på store brennvidder dersom du ikke bruker stativ.

 

Når det gjelder objektiv til nærbilder så kommer det vel litt an på hva du skal ta bilder av. Skal du ta bilder av levende innsekter er du avhengig av et objektiv med litt stor brennvidde, for å ikke komme for nære og skremme innsektene. Bør vel helst opp i 150mm, men disse blir fort litt store, tunge og dyre, slik at du er totalt avhengig av stativ.

 

Skal du ta bilder av blomster og ting som ikke stikker av når du kommer for nære :) så er Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM en ypperlig kandidat.

 

Vil du ha en god mellomting så har du jo alltids og Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Kit'et er kjøpt.. hva nå? (Makro-linse, Telelinse)

 

Du får gode råd av Andreasfe. Sjølv valde eg Tamron 90mm f/2.8 då eg var ute etter ein lett tele/makro, denne er eg veldig godt nøgd med. Den er sylskarp og eg nyttar den mykje til både landskap og portrett (og ein sjeldan gong til makro).

 

PS: Eg vil anbefale deg å bruke litt meir tid med (og meistre) det utstyret du allereie har, før du kjøper fleire objektiv. På denne måten ser du betre kva begrensningar 18-55 IS gjev deg, og kva du evt. treng for å tette desse hola. Etter det eg har forstått er 18-55 IS eit ganske anstendig kit-objektiv.

Lenke til kommentar

Ja det er helt sant. Jeg har hatt EOS 350D for ca 1 år siden, med 70-300mm telezoom og kit-objektiv. Men er fremdeles rimelig fersk da, selvfølgelig.

 

Kan hende jeg kjøper makro og telezoom hver for seg, men er nok greit med en mellomting også. Alltid godt å få råd fra mer erfarne fotografer ;)

Lenke til kommentar

Anbefaler dedikert makro-objektiv (1:1) hvis du virkelig er interessert i makro.

 

Men, hvis du har lyst å prøve litt før du kjøper kan du sette kit-objektivet på 55mm og manuell fokus på nærgrensen; ta det av og hold det reversert mot kameraet.

post-103109-1230926527_thumb.jpg

DOF er syltynn, lysstyrken er svak (du trenger ekstra lyskilde + høy ISO) og det greieste er fullt manuelle innstillinger. (lukkertid 1/30-1/50 elns), men billigere makro får du ikke.

Lenke til kommentar

Fiffige saker :)

Tror jeg først går for telezoom. Noen som har noen erfaringer med

den andreasfe nevnte? (Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS).

 

Skal for det meste bruke telezoomen til fotografering på ferier (litt distansert bruk), hjemmebruk, turer og lignende.

 

Og hvordan arter bildekvaliteten seg med telezoom egentlig?

Lenke til kommentar
Fiffige saker :)

Tror jeg først går for telezoom. Noen som har noen erfaringer med

den andreasfe nevnte? (Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS).

 

Skal for det meste bruke telezoomen til fotografering på ferier (litt distansert bruk), hjemmebruk, turer og lignende.

 

Og hvordan arter bildekvaliteten seg med telezoom egentlig?

 

Har hatt min 55-250 IS i et par uker og må si meg kjempefornøyd. Endte opp med 55-250 IS'en etter råd fra flere her på forumet.

 

IS'en er genial når man skal ta bilder på ferier/turer og lignende når man ikke alltid har med seg stativ, spesielt på litt lengre brennvidder eller dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Da står valget mitt mellom samtlige:

 

Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

 

Jeg skal til Oslo rundt 12-13, og da kjøper jeg mest sannsynelig en av disse.

Jeg er litt usikker på hvilken jeg kunne få mest brukt for.. skal ha litt

ekstra brennvidde pga litt urban fotografering samt litt distansert fotografering

på ferier, eller når jeg er ute generelt sett.

 

Er fristende å gå får 55-250mm'ern, går jo mye skryt rundt omkring om denne.

Lenke til kommentar

To forskjellige objektiver.

 

18-125mm = en såkalt "alt i et". En ganske god sådan. Vil erstatte kit-objektivet.

55-250mm = en knall tele-zoom som vil være et supliment til ditt nåværende objektiv som du setter på i de tilfellene du er avhengig av tele.

 

Du må rett og slett bestemme deg for om du vil fylle veska di med et ekstra objektiv eller ikke.

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med sigma 18-125mm, som er et ypperlig objektiv å ha med seg når man ikke helt vet hva man ta bilde av, og ønsker å ha mulighet til å dekke mye uten å skifte objektiv. Likevel tror jeg du kommer til å ta brorparten av bildene dine mellom 18 og 50mm (de fleste dødelige gjør det). Det fant i hvertfall jeg ut at jeg gjorde, så jeg kjøpte meg en mer lyssterk normal-zoom (Tamron 17-50mm f2.8). Er litt usikker på om jeg skal beholde eller selge min 18-125mm. Den er jo veldig kjekk å ha med seg på reiser hvor man tar mye bilder utendørs uten å drasse med seg allverden.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jepp sant det du sier der. Godt å høre at du er fornøyd med 18-125mm'ern da. Jeg skal nok bytte ut kitobjektivet etter hvert også..

Savner å ha litt mer lysstyrke, men det er ikke noen hast da jeg nettop

kjøpte kameraet :)

 

Har også en EF 50mm f1.8 II som jeg bruker til portretter og div.

Men litt innøvning med kit-objektivet er nok fortsatt på sin plass.

 

Har hatt 350D før da, med en Sigma 70-300mm, og likte godt mulighetene jeg fikk med telezoom, bortsett fra at jeg nå er mer ute etter en forbedret og brukbar sådan.

 

18-125mm er jo forsåvidt også interessant pga "allround" effekten 18-125mm nettop gir meg, sikkert ypperlig til feriebruk og som du nevner andreasfe, grei å ha med seg ut om man er litt usikker på hva man skal knipse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...